Hulp: oud home theatre zonder HDMI aansluiten op HDMI TV (

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fast-Forward
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-10 16:32
Beste Tweakers,

Onlangs heb ik samen met mijn vader een nieuwe TV voor mijn ouders gekocht, namelijk de Samsung UE49KS7000SXXN: pricewatch: Samsung UE49KS7000 Zilver, Zwart

Deze TV heeft een zwarte One Connect box die tussen de TV en overige randapparatuur is aangesloten. Hierop kunnen alleen HDMI invoer apparaten worden aangesloten.

Nu heeft mijn vader een oude maar mooie home theatre set van Sony die geen HDMI in- of uitgang heeft. Dit is de DAR-RH1000:
https://www.sony.nl/support/nl/product/DAR-RH1000#Faq

Ik heb op allekabels.nl een Composiet en S-video naar HDMI omvormer en Schakelaar gekocht die de audio volgens allekabels.nl zou moeten verbinden. Er blijft dan wel alleen stereo geluid (2.0) over wat op prima is. Hier de link HDMI omvormer en Schakelaar:
https://www.allekabels.nl...7uTHNIivxR9APlRoCXGfw_wcB

Ik heb middels een S-video cabel en ook middels RCA connectors verbinding geprobeerd te maken tussen de TV en de Home Theatre set via de HDMI Omvormer en de One Connect box. Ik heb ook nog een scart tussenstuk voor de RCA kabels gebruikt op de audio maar ik krijg het niet aan de praat. Ik kan helaas niet makkelijk een afbeelding toevoegen over de achterkant van deze set, de aansluitingen zijn hier op pag 305 afgebeeld:
http://pdf.crse.com/manuals/2635396211.pdf

Heeft 1 van jullie een idee over hoe ik deze audio set met de TV kan verbinden? Alle hulp is zeer welkom _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door Fast-Forward op 07-03-2017 19:52 ]

Beste antwoord (via Fast-Forward op 07-03-2017 20:33)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:07

FeaR

In GoT we trust

Icephase schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 20:12:
Geluid van de TV naar de home theatre set gaat blijkbaar niet via de One Connect box als er alleen invoer op zit. Je zult een line out van de TV naar de line in van de home theatre moeten krijgen als je dit wilt. Of die in- en uitgangen erop zitten zul je zelf even moeten kijken, ik kan pag 305 namelijk niet vinden.
De One Connext Box heeft zeker niet alleen maar HDMI ingangen. Op de box zitten bijvoorbeels ook USB, Coax, satelliet en een optische uitgang. Die laatste via een DAC naar de Sony en je hebt geluid uit de TV over de Sony. Je verliest alleen wel je surround omdat de Sony geen ingang heeft voor surround en een DAC veelal naar stereo analoog gaat. Waarbij het überhaupt de vraag is of de TV 5.1 door stuurt en indien ja welke tracks.

Beeld van de Sony naar de Samsung zal inderdaad via een converter moeten aangezien de TV alleen digitale ingangen heeft en de Sony alleen analoge. Van component naar HDMI lijkt mij dan de beste aangezien component default al de hoogste resolutie uit kan sturen. S-Video of composiet converteren moet je eigenlijk niet aan willen beginnen. Al is de vraag of je überhaupt wilt beginnen aan iets als dit. Op een gegeven moment is het handiger apparatuur te vervangen naar een nieuwere standaard dan voor tientallen zo niet honderden euro's verloopjes/converters en kabels aan te moeten schaffen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:28

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Wat is precies je doel? Wil je het geluid van de TV via de home theatre set afspelen of wil je juist het beeld en geluid van de home theatre set (DVD neem ik aan) op de TV laten afspelen? Voor beide dingen moet je het anders aansluiten namelijk.

Je zegt dat de One Connect box alleen HDMI invoer heeft. Dat zou betekenen dat je de video out en de line out van de home theatre set aansluit op de omvormer, dan via HDMI de omvormer op de One Connect box en dan is het een kwestie van de juiste inputsource selecteren op je TV.

Geluid van de TV naar de home theatre set gaat blijkbaar niet via de One Connect box als er alleen invoer op zit. Je zult een line out van de TV naar de line in van de home theatre moeten krijgen als je dit wilt. Of die in- en uitgangen erop zitten zul je zelf even moeten kijken, ik kan pag 305 namelijk niet vinden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:07

FeaR

In GoT we trust

Icephase schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 20:12:
De One Connext Box heeft zeker niet alleen maar HDMI ingangen. Op de box zitten bijvoorbeels ook USB, Coax, satelliet en een optische uitgang. Die laatste via een DAC naar de Sony en je hebt geluid uit de TV over de Sony. Je verliest alleen wel je surround omdat de Sony geen ingang heeft voor surround en een DAC veelal naar stereo analoog gaat. Waarbij het überhaupt de vraag is of de TV 5.1 door stuurt en indien ja welke tracks.

Beeld van de Sony naar de Samsung zal inderdaad via een converter moeten aangezien de TV alleen digitale ingangen heeft en de Sony alleen analoge. Van component naar HDMI lijkt mij dan de beste aangezien component default al de hoogste resolutie uit kan sturen. S-Video of composiet converteren moet je eigenlijk niet aan willen beginnen. Al is de vraag of je überhaupt wilt beginnen aan iets als dit. Op een gegeven moment is het handiger apparatuur te vervangen naar een nieuwere standaard dan voor tientallen zo niet honderden euro's verloopjes/converters en kabels aan te moeten schaffen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:28

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

FeaR schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 20:27:
[...]

Voila, dat is het dan. Overigens praatte ik de TS na over de HDMI-ingangen op de One Connect box, aangezien ik de TV niet ken. Goede aanvullingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fast-Forward
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-10 16:32
Beide bedankt voor jullie reacties. Het idee is vooral om het geluid uit de Samsung via de Sony te laten lopen (1e prioriteit). Uiteraard zou het ook leuk zijn als er beeld van een DVD uit de Sony naar de Samsung TV kan lopen (2e prioriteit) :)

Ik zal voor het eerste de optische uitgang via een DAC naar de Sony overwegen. Dit wordt waarschijnlijk 2.0 en dat is goed genoeg.

Het beeld van de Sony naar de Samsung zal ik via een component kabel proberen indien dat nog actueel is. Hij kan dan waarschijnlijk wel een cd-dvd afspelen zonder beeld en puur voor muziek?

Ik heb mijn vader al een Soundbar @ +/- EUR 350.- aangeraden maar daar wil hij niet aan. Hij vind het waarschijnlijk zonde om de oude set niet meer te gebruiken, ondanks dat deze (hopeloos) verouderd is..

[ Voor 20% gewijzigd door Fast-Forward op 07-03-2017 20:41 ]