Aankoop router advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:22

Nemesizz

Untouchable

Topicstarter
De situatie
Binnenkort krijgen we (ein-de-lijk) glasvezel, met een snelheid van 250Mbit, en zodoende moet ons huidige netwerk apparatuur een keer geupgrade worden om van die snelheid gebruik te maken (het gaat hier overigens gewoon over een thuis situatie). Het huidige spul gaat maar t/m 100Mbit namelijk.

Nu komt er straks in de meterkast de modem, vandaaruit moet er dus een router komen om de internet verbinding te splitsen naar de kamer van m'n broer, en mijn kamer. Vervolgens moeten daar ook nog weer meerdere apparaten op, en wil dat doen via een simpel switch/hubje (komen iets van 4 apparaten per switch op dan, momenteel gebruiken we daar oude routers voor die ook beperkt zijn tot 100Mbit en dat werkte al jaren prima).

Nu heb ik al een beetje zitten zoeken met routers (weinig verstand van, nooit veel in verdiept, want als iets eenmaal werkt laat ik het zitten totdat het kapot gaat...of zoals nu niet snel genoeg meer is).

Prijzen lopen enorm uiteen, en de meeste reviews staren zich blind op alleen het draadloze gedeelte.
Draadloos moet er wel opzitten (vandaar ook een router), maar is niet het belangrijkste punt voor de aanschaf. Belangrijkste is dat die 1) Gbit ethernet kan 2) betrouwbaar is (veel 'plastic fantastic' dingen hebben soms prut software/hardware die om de zoveel dagen vastloopt).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik zet dit punt even boven de vraag.

Wat ik zelf gevonden heb is dat vaak Asus routers worden aanbevolen.
Echter, gaat het daar ook meestal weer puur en alleen om het draadloze deel / bereik en dergelijke.
Nu zijn hier de draadloze apparaten niet heel ver van de meterkast (waar de router moet komen) vandaan, minder dan.... 20 meter, denk zelfs minder dan 15 meter. De huidige experiabox kon dat zelfs nog aan (ding moet straks weg, apparaat is immers in 'bruikleen' van de KPN).

Wat ik dus gevonden had, een niet al te dure router, was de Asus RT-AC1200G+, ding is relatief goedkoop (minder dan €100,-), heeft Gbit ethernet, en draadloos. Maar dan komt de vraag:

Mijn vraag
Ik kan dus niet heel veel duidelijke informatie vinden (zoals gezegd, reviews staren zich vaak blind op alleen het draadloze deel), maar zal deze router voldoen aan de eisen die ik eerder aangaf? Metname het deel betrouwbaarheid (zit niet te wachten op regelmatige vastlopers en dergelijke, dat soort 'duurtests' doen ze bijna nooit bij router reviews).

Of zou ik toch voor de duurdere modellen moeten gaan? (die ruim boven de 100 en vaak richting €200 gaan)
Zo ja: welke zijn goed betrouwbaar?

Alle reacties

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Welke internet provider heb je zometeen? Ik raad wel aan om een switch te gebruiken in plaats van een hub.

Naar mijn mening zijn de Asus dingen (in ieder geval de AC68u en AC88) super stabiel met de Merlin firmware (~50 clienten continue verbonden, zowel bedraad als draadloos met een redelijk dataverbruik van >250gb per maand en meerdere mensen die online shooters etc spelen).

[ Voor 5% gewijzigd door xh3adshotx op 07-03-2017 19:37 ]

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Topicstarter
xh3adshotx schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 19:37:
Welke internet provider heb je zometeen? Ik raad wel aan om een switch te gebruiken in plaats van een hub.

Naar mijn mening zijn de Asus dingen (in ieder geval de AC68u en AC88) super stabiel met de Merlin firmware (~50 clienten continue verbonden, zowel bedraad als draadloos met een redelijk dataverbruik van >250gb per maand en meerdere mensen die online shooters etc spelen).
Qua switch zat ik te kijken naar een Linksys SE2500 (er staat tenminste bij dat het een switch is en geen hub). *toevoeging* als ik in de lijst kijk staat bij alle apparaten 'switch' ...hopen dat ze de waarheid vertellen dan dat het écht een switch is en geen 'domme hub'.

Dingen zijn relatief goedkoop (en op voorraad bij de shop waar ik van plan ben te bestellen) en heb in het verleden wel goede ervaring met Linksys gehad (al zegt in het verleden behaalde resultaten natuurlijk niet alles over de huidige staat van apparaten :P ).

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:48

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Bijna elk apparaat is wel een switch, heb tegenwoordig nog nooit een hub gezien eigenlijk. Waarom niet een gs105/108(e) of sg105/108(e)?

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Topicstarter
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 20:27:
Bijna elk apparaat is wel een switch, heb tegenwoordig nog nooit een hub gezien eigenlijk. Waarom niet een gs105/108(e) of sg105/108(e)?
Hoofdzakelijk omdat de SE2500 op voorraad is, en de andere 2 die je noemt niet (mijn ervaring dat wanneer iets niet op voorraad is, dat het soms veel te lang duurt en soms niet eens geleverd word).

Als ik even de GS105 naast de SE2500 zet (op de webshop in de vergelijker) komen ze qua specs eigenlijk zo goed als overeen, zit er dan toch iets aan de GS105 wat beter is?

De 108 is leuk, maar ik verwacht geen 8 apparaten in 1x aan te sluiten, heb het nu ook jaren gered met 4 aansluitingen (zitten er 5 op, maar 1 komt de kabel vanaf de router in dus ben die dan al kwijt).

• xh3adshotx
Nemesizz schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 21:44:
[...]

Hoofdzakelijk omdat de SE2500 op voorraad is, en de andere 2 die je noemt niet (mijn ervaring dat wanneer iets niet op voorraad is, dat het soms veel te lang duurt en soms niet eens geleverd word).

Als ik even de GS105 naast de SE2500 zet (op de webshop in de vergelijker) komen ze qua specs eigenlijk zo goed als overeen, zit er dan toch iets aan de GS105 wat beter is?

De 108 is leuk, maar ik verwacht geen 8 apparaten in 1x aan te sluiten, heb het nu ook jaren gered met 4 aansluitingen (zitten er 5 op, maar 1 komt de kabel vanaf de router in dus ben die dan al kwijt).
De Linksys ondersteund geen IGMP snooping en de genoemde Netgear wel. Best wel handig/belangrijk als je er een of meerdere tv decoders op aansluit.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

xh3adshotx schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 22:20:
[...]

De Linksys ondersteund geen IGMP snooping en de genoemde Netgear wel. Best wel handig/belangrijk als je er een of meerdere tv decoders op aansluit.
Je moet dan wel de E hebben, deze dus: pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E
@Nemesizz Hoezo slecht leverbaar? Waar wil je bestellen dan? :?

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Topicstarter
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 22:28:
[...]

Je moet dan wel de E hebben, deze dus: pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS105E
@Nemesizz Hoezo slecht leverbaar? Waar wil je bestellen dan? :?
Ik kijk bij Azerty, shop zit namelijk dicht in de buurt. Had even niet goed gekeken, de Netgear is daar ook wel op voorraad, maar de Linksys niet (modelnummers lijken op elkaar, had even niet zo snel door dat het verschillende waren....oops... :o ene SG andere GS).

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

@Nemesizz Dan zou ik gewoon die halen (met het juiste aantal poorten) en een goede Asus router (afhankelijk van budget, eisen en wensen). Het beste mask je daar even een vergelijking van en plaats je de link hier. categorie: Modems en routers hier al je eisen invullen en reviews lezen. Dan kan je vast wel tot iets komen... :Y

• xh3adshotx
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 22:38:
@Nemesizz Dan zou ik gewoon die halen (met het juiste aantal poorten) en een goede Asus router (afhankelijk van budget, eisen en wensen). Het beste mask je daar even een vergelijking van en plaats je de link hier. categorie: Modems en routers hier al je eisen invullen en reviews lezen. Dan kan je vast wel tot iets komen... :Y
Let ook op ondersteuning van Merlin, die firmware is uitgebreider en in mijn mening stabieler dan de stock versie.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Topicstarter
@T.Kreeftmeijer @xh3adshotx Bedankt voor de antwoorden, ik zal er naar kijken. In elk geval weer wat wijzer geworden zo.

Dan gooi ik die Netgear switch in het winkelmandje, en zal nog even wat doorspitten met die Asus routers.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

xh3adshotx schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 22:39:
[...]

Let ook op ondersteuning van Merlin, die firmware is uitgebreider en in mijn mening stabieler dan de stock versie.
Zover ik weet kan je met de merlin software de provider router (die vlan's opsplitst) helemaal vervangen. Met de nieuwe wet zijn providers verplicht de verbindingsgegevens door te geven, dus dat is dan geen enkel probleem, waar telefoon nu meestal nog onmogelijk is.

@Nemesizz
Welke provider zit je?

• xh3adshotx
T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 06:17:
[...]

Zover ik weet kan je met de merlin software de provider router (die vlan's opsplitst) helemaal vervangen. Met de nieuwe wet zijn providers verplicht de verbindingsgegevens door te geven, dus dat is dan geen enkel probleem, waar telefoon nu meestal nog onmogelijk is.

@Nemesizz
Welke provider zit je?
Ja klopt heb ik ook met KPN gedaan, routed iptv werkt ook prima. Helaas is de wet wel ingegaan maar is in ieder geval KPN er nog niet klaar voor om de VOIP gegevens beschikbaar te stellen. Deze krijg je dus ook nog niet.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Topicstarter
T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 06:17:
[...]

@Nemesizz
Welke provider zit je?
Met glasvezel krijgen we straks Caiway.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je noemt hooguit terloops 'draadloos', maar wat je beste keuze is hangt sterk af van wat je daarmee wilt doen :o

De meterkast is bij voorbaat slechtste plek voor een WiFi-AP in de meeste huizen. Je kunt veel beter WiFi APs plaatsen waar je a) Ethernet hebt en b) gebruik maakt van de verbinding.

Draadloos 250Mbps halen is iig prima haalbaar, maar niet met één enkele router+AP combo in de meterkast. Dan haal je 250Mbps in de meterkast en misschien in de gang ernaast, maar zeker niet in de kamers waar je het daadwerkelijk nodig hebt...

Een router hoeft eigenlijk niets met WiFi te doen. Dat de meeste routers tegenwoordig WiFi-APs ingebouwd hebben is puur kwestie van gemak, het zijn twee totaal gescheiden functionaliteiten.

Dus beter idee:
- router zonder WiFi in de meterkast die alleen de bedrade honneurs waarneemt.
- in plaats van switches in de andere kamers gaan voor AP's met ingebouwde switch.

Met twee strategisch geplaatste AP's kun je de meeste huizen in NL redelijk goed dekken, eentje beneden in de woonkamer, eentje boven op de overloop op 1e of 2e verdieping.

Voor de router kun je toe met bijvoorbeeld de TP-Link WR1043ND. Dat is een vrij bejaard model dat wel WiFi heeft, maar niet meer van deze tijd (geen 5GHz). Hij kan daarentegen prima >800Mbps bedraad routeren. En hij is goedkoop (EUR 43 nieuw, maar 2e hands volop voor minder verkrijgbaar) en stabiel (ondertussen volledig uitontwikkeld). Reden dat ik 2e hands noem is dat je beter een v2 of v3 apparaat kan nemen dan de v4 die nu nieuw verkocht wordt. Prestaties zijn gelijk, maar op de v4 kun je (vooralsnog) geen eigen firmware draaien mocht je dat ooit willen.

Voor AP met ingebouwde switch is de KPN/Arcadyan "WiFi versterker" nog altijd onovertroffen. EUR 50 voor dualband 3x3 MiMo WiFi met 5-poorts gigabit switch. Dat je geen KPN-klant bent voor internet boeit noch technisch, noch administratief, je kunt die dingen gewoon bij KPN bestellen en gebruiken.

Oslik blyat! Oslik!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Topicstarter
@dion_b Het draadloos 'moet' er alleen opzitten voor de laptop van m'n moeder (die niks eigenlijk wat heel bandbreedte intensief is, dus als die bijvoorbeeld nog 'maar' 50Mbit overhoud is al ruim voldoende). Keer telefoontje erop voor de Whatsapp en 1 of 2 tablets, maar ook die zijn geen monsterlijke verbinding nodig.

Zelfs de huidige experiabox (staan niet bepaald bekend om goede verbindingen) kon het al af. Maar die moet waarschijnlijk weer terug omdat dat ding in bruikleen is van de KPN.

Hoofdzaak is dus dat ik geen router of iets heb die om de zoveel dagen vastloopt (ook wel een keer gehad, met van die goedkope prut dingen) en dus dat Gbit netwerk aankan.

Ik denk overigens dat ik er al wel een beetje uit ben, in elk geval die 2 Netgear switches, en dan een Asus router (die RT-AC1200G+ zou ook wel goed moeten zijn wat ik her en der kan vinden).

Dingen zoals eigen/custom firmware draaien hou ik me eigenlijk nooit zo mee bezig.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nemesizz schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 10:42:
@dion_b Het draadloos 'moet' er alleen opzitten voor de laptop van m'n moeder (die niks eigenlijk wat heel bandbreedte intensief is, dus als die bijvoorbeeld nog 'maar' 50Mbit overhoud is al ruim voldoende). Keer telefoontje erop voor de Whatsapp en 1 of 2 tablets, maar ook die zijn geen monsterlijke verbinding nodig.

Zelfs de huidige experiabox (staan niet bepaald bekend om goede verbindingen) kon het al af. Maar die moet waarschijnlijk weer terug omdat dat ding in bruikleen is van de KPN.
Dan zijn de eisen inderdaad beperkt en kan een router/AP in de meterkast het waarschijnlijk wel aan ja. Onderschat de recente Experiaboxen trouwens niet, een Experiabox 10 is ronduit superieur qua specs en performance tov de RT-AC1200G+ die je hier noemt. De slechte naam komt deels van de prestaties van de oudere Experiaboxen, maar bovenal doordat die dingen noodgedwongen op slechte locaties staan (bij ISRA-punt, niet waar de gebruiker WiFi nodig heeft). Zelfde geldt voor andere providers: 5 jaar terug was de kwaliteit van modem/router/AP combo's beroerd, maar vrijwel zonder uitzondering hebben ze geleerd van hun fouten en leveren ze degelijke apparatuur dat zich qua performance prima met mid-range losse apparaten kan leveren.
Hoofdzaak is dus dat ik geen router of iets heb die om de zoveel dagen vastloopt (ook wel een keer gehad, met van die goedkope prut dingen) en dus dat Gbit netwerk aankan.

Ik denk overigens dat ik er al wel een beetje uit ben, in elk geval die 2 Netgear switches, en dan een Asus router (die RT-AC1200G+ zou ook wel goed moeten zijn wat ik her en der kan vinden).

Dingen zoals eigen/custom firmware draaien hou ik me eigenlijk nooit zo mee bezig.
Ik lees gemengde ervaringen met de AC1200G+ default firmware - en custom firmware is helemaal geen optie erop. Ben ook geen fan van externe antennes: ja, je kunt in theorie betere resultaten ermee behalen, maar ze zijn kwetsbaar en kunnen kapot en je kunt door foute orientatie of obstakels (kabels tussen de antennes door :X ) je prestaties makkelijk verprutsen.

Dat gezegd, in de prijscategorie waar je zoekt is op dit moment eigenlijk bijna niets nieuw aanwezig waar ik blij van zou worden. De eerste waar ik m'n hand voor in het vuur zo durven steken (al heeft het nog steeds externe antennes) is de Archer C7, wat EUR 85 kost. Vroeger waren er meer apparaten met competente WiFi en goede routeringseigenschappen voor een schappelijk bedrag. Ik zie nu tweedehands bijvoorbeeld een Netgear R6300 voor EUR 60 staan. Dat is een klasse hoger dan de AC1200G+ qua WiFi (3x3 MiMo ipv 2x2, verder vergelijkbare Broadcom chipset - oftewel vrijwel identiek aan de duurdere AC66U) en kan met gemak je 250Mbps routeren. Plus het is - itt de AC1200G+ - volledig uitontwikkeld qua software, dus stabiel te noemen. En interne antennes.

Oslik blyat! Oslik!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Topicstarter
@dion_b Onze experiabox is wel ouder dan 5 jaar volgens mij, en valt nog onder de categorie 'beroerde' apparatuur. Maar goed, ding werkt wel tot nu toe.

Die Archer lees ik zelf juist minder positieve dingen over in reviews, maar die Netgear R6300 is dan inderdaad wel interessant.

Ik zie overigens bij Azerty ook een Netgear R6400 (op voorraad) voor 99 euro, zou zoiets ook goed zijn (zoals die R6300) ?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nemesizz schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 12:06:
@dion_b Onze experiabox is wel ouder dan 5 jaar volgens mij, en valt nog onder de categorie 'beroerde' apparatuur. Maar goed, ding werkt wel tot nu toe.
Des te beter: dan ligt de lat lager :+
Die Archer lees ik zelf juist minder positieve dingen over in reviews,
Hou er rekening mee dat de v1 van dat apparaat inderdaad rampzalig was, maar de hardwareproblemen allemaal in de v2 gefixed zijn, en dat de firmware (zoals bij vrijwel ieder apparaat) bij eerste release flinke problemen had, maar ondertussen gefixed. Als het reviews zijn uit 2013 of begin 2014, dan gaan ze over de v1 en zijn ze - gelukkig - helemaal niet meer van toepassing, en ook andere reviews uit 2014 betreffen firmware dat ver verwijderd is van wat je nu koopt.

Ik zou (en heb ;) ) persoonlijk wel custom firmware erop flashen omdat de default firmware niet alle 5GHz-kanalen ondersteunt, maar het werkt de laatste twee jaar wel gewoon stabiel met standaardfirmware.
maar die Netgear R6300 is dan inderdaad wel interessant.

Ik zie overigens bij Azerty ook een Netgear R6400 (op voorraad) voor 99 euro, zou zoiets ook goed zijn (zoals die R6300) ?
Hou er rekening mee dat die bedrijven grotendeels reference-designs van chipset vendors implementeren. Twee apparaten met "Netgear" sticker met verschillende chipset kunnen op alle vlakken grotere verschillen hebben dan twee apparaten van verschillende merken met dezelfde chipset. Omgekeerd kun je ook soms de meest triviale verschillen hebben met andere modelnr. Dat laatste is hier aan de orde. De R6300v2 en R6400 zijn volkomen identiek onder de motorkap, enig verschil is de externe antennes bij de R6400.

Als dat enig verschil is zou ik de R6300 nemen om bovengenoemde redenen (externe antennes doen bij gemiddelde leek meer kwaad dan goed), als het ook EUR 40 scheelt is het helemaal een no-brainer :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1