Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welk ram geheugen is geschikt en lost dit mijn probleem op?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Django023
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 02-02 01:55
Mijn vraag

Ik ben de computer van mijn oma aan het opknappen. Gebruikt de computer alleen voor e-mail en heel soms internet. (Geen films ed.) alleen heel simpel mail en internetgebruik. Nu start deze computer enorm traag op en alles duurt er erg lang over om alles te openen. Mijn vermoeden is dat dit komt door het RAM geheugen maar het zou eventueel ook de HDD kunnen zijn. Heeft iemand een idee?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Windows 7 ultimate
CPU: Intel core i5 2300 @ 2,8 Ghz (4 cores & 4 threads)
Moederbord: Acer Acer Veriton M4610G
RAM/DDR3: 2 x 1GB DDR3 @ 667 Mhz
GPU: processor gpu
Harde schijf: 7200rpm HDD

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Met CPU-Z en teamviewer heb ik op afstand meegekeken naar wat het probleem kan zijn. Wat mij opvalt is dat ik na het openen van taakbeheer zie dat het geheugen eigenlijk zonder er iets geks mee te doen al direct op 90 % staat. Programma's heeft ze er vrijwel niet op staan (slechts 40 GB in gebruik op de HDD). Nu is mijn vraag, kan ik hieruit concluderen dat het probleem aan het RAM ligt of is een upgrade naar SSD een meer voor de hand liggende oplossing? En mocht RAM de oplossing zijn, kan ik dan ook bijvoorbeeld 2x 2gb of 2x 4 gb aan ram 1333 Mhz aanschaffen? Dit omdat er nu @ 667 mhz in de pc zit. Ik kan verder geen relevante informatie over het moederbord vinden.

Alvast bedankt :)

Alle reacties

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:49
2GB geheugen is weinig, maar een SSD gaat waarschijnlijk veel meer snelheidswinst opleveren dan geheugen. Alhoewel beide upgraden natuurlijk altijd beter is :P

Ik zou zeggen stop er een SSD in voor 5-6 tientjes, met een schone Windows erop en kijk wat het doet. Heeft dat nog niet het gewenste resultaat, dan kan je voor 2-3 tientjes wat extra geheugen erin prikken.

Aangezien je niks over budget hebt gezegd doe ik maar gewoon wat voorstellen qua bedragen ;)

The devil is in the details.

• TheByteBoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-11 19:38
2GB RAM is wat weinig, maar ik verwacht dat het vervangen van de HDD door een SSD van rond 80GB veel meer verschil maakt dan het vergroten van het geheugen. Het RAM geheugen is al 1333, 667x2=1333. Het wordt gewoon als de helft getoond in je tooltje

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Een SSD doet wonderen. 2GB ram is ook wel aan de lage kant, daar zou ik 4GB van maken (meer zal ze ook zeker niet merken). Doe dat en de pc is meer dan capabel genoeg om nog wat jaren mee te gaan qua snelheid.

[ Voor 5% gewijzigd door ToFast op 07-03-2017 19:25 ]

• TheByteBoy
3 reacties tegelijkertijd, SSD it is :-)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:40

Nemesizz

Untouchable

Ik zou juist op RAM inzetten want:
RAM/DDR3: 2 x 1GB DDR3 @ 667 Mhz
GPU: processor gpu
2GB is erg weinig, en de iGPU snoept daar nog eens een deel vanaf, blijft er heel weinig over voor programma's.

• Django023
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 02-02 01:55
Dank jullie wel voor de tips. Dus als ik een kleine SSD haal en 2x 1gb DDR3 @ 1333 Mhz zou het probleem opgelost moeten zijn?

Daarnaast moet ik wel zeggen, ze gebruikt de pc eigenlijk voor alleen google en e-mail. Vraag mijzelf af of de SSD een grote meerwaarde heeft voor haar

[ Voor 38% gewijzigd door Django023 op 07-03-2017 19:33 ]

• TheByteBoy
Lijkt me wel. Check wel even of het moederbord nog 2 vrije sloten heeft voor RAM geheugen...

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:49
Nemesizz schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 19:27:
Ik zou juist op RAM inzetten want:

[...]

2GB is erg weinig, en de iGPU snoept daar nog eens een deel vanaf, blijft er heel weinig over voor programma's.
Ik heb geen direct bewijs, maar ik weet vrij zeker dat die pc met een SSD en 2GB rondjes rent om dezelfde pc zonder SSD en 4GB (of zelfs 8GB) :P

Natuurlijk is 2GB niet veel en zal 'ie gaan swappen als je 'm wat zwaarder belast, maar daar helpt een SSD ook al bij.

The devil is in the details.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Hahn schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 19:33:
[...]

Ik heb geen direct bewijs, maar ik weet vrij zeker dat die pc met een SSD en 2GB rondjes rent om dezelfde pc zonder SSD en 4GB (of zelfs 8GB) :P

Natuurlijk is 2GB niet veel en zal 'ie gaan swappen als je 'm wat zwaarder belast, maar daar helpt een SSD ook al bij.
Op mijn werk draaien we nog Windows 7 32-bit. Van de 16GB in mijn laptop zijn er daarom maar 2.5 GB beschikbaar. Dat is dan waarschijnlijk wel zonder het geheugen dat de igpu gebruikt. Maar ik draai daarop Word, Excel, Outlook, meerdere Sap-sessies, terminal-emulatie, 10 Internet Explorer 11-vensters (diverse websoftware) tegelijk.

Had in mijn vorige laptop een i5 (2e generatie) met hdd en 3.5 GB beschikbaar. Nieuwe laptop is met i5 (6e generatie) en ssd.
Ik dacht echt dat ik door het nog mindere beschikbaar geheugen ik er tijdens werk op achteruit zou gaan. Ondanks dat ik tegen het max geheugengebruik aanzit, is de nieuwe laptop aanzienlijk sneller.

Binnenkort over naar Windows 10 64 bit, dan kan hij pas echt zijn benen strekken.
Pagina: 1