Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Tablet aansluiten op 24v aansluitingvan ketel, zoal van Toon

Pagina: 1
Acties:

• robg1984
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-11 08:23
Er zijn al verschillende topics voorbij gekomen over het ophangen van een tablet aan de muur. Echter kan ik nergens iets vinden over de stroomtoevoer als je geen stopcontact o.i.d. in de buurt hebt.

Ik zou de tablet als vervanging voor Toon willen. Deze laatste sluit ik wel aan om ketel te bedienen (via domoticz) en energiehistorie in te zien maar hang ik dan op zolder bij de ketel zelf.

Hoe kan ik de stroomdraad die Toon nu ook gebruikt, gebruiken voor een tablet?
Kan ik hier een usb-stekker op aansluiten o.i.d?

Edit: Oops, drukte per ongeluk op enter bij wijzigen van onderwerp van dit topic waardoor die nu niet klopt...

[ Voor 9% gewijzigd door robg1984 op 07-03-2017 17:12 . Reden: Onderwerp.. ]

• glenn456
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:26
Ik denk niet dat de 24v die hier vanaf komt niet genoeg mA heeft om de tablet op te laten laden.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Tables hebben een spanning van 5 Volt (USB = 5 volt ). Dus dan zal je iets er tussen moeten zetten die het van van 24 volt naar 5 volt brengt.

Hierbij moet de voeding wel het benodigde vermogen ( uitgedrukt in Amperes) kunnen leveren.

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:32

CodeIT

Code IT

Als je de Toon boven hangt is de kabel vrij naar beneden. Als je een 5V USB adapter pakt en daar de connector afknipt en er aan de kant van je tablet weer opzet zou het kunnen werken.
Er zijn echter wel wat problemen.
  • Afhankelijk van de lengte van de kabel gaat de spanning omlaag. Je hebt misschien meer spanning boven nodig om op 5V bij de tablet uit te komen
  • Toon gaat de temperatuur bij de ketel meten adhv die temperatuur de ketel aansturen (en moduleren).

• robg1984
Inderdaad, ik hoef natuurlijk niet perse de ketel als stroomtoevoer te gebruiken, als ik het kabeltje maar kan gebruiken die in de muur ligt.

Je hebt natuurlijk wel een punt wat betreft het regelen van de temperatuur. Niet bij stil gestaan. Ik zou wellicht de temperatuur kunnen meten met een cresta tx320 om die via domoticz de ketel te laten aansturen (eigenlijk om toon het signaal te geven dat de ketel aan moet.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:37
Je kunt de 2-aderige thermostaatkabel natuurlijk ook vervangen door een 8-aderige netwerkkabel. Heb je na aansluiten van je thermostaat nog 6 aders over om wat anders mee te doen. Ik zou er bij de ketel 12V op zetten en dan in de muurdoos een 12V>5V DC-DC converter stoppen.

Waarom 12V? Omdat door de kabellengte er aan het eind van de kabel waarschijnlijk geen 5V meer over is en je tablet dan gaat mekkeren.

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-11 12:20

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ik heb een Nest thermostaat en deze wordt gevoed door de schakeldraden van de oude thermostaat. Bij de ketel wordt er 12 volt opgezet, maar door de langere afstand en de dunne kernen van de kabels is er een spanningsval naar 9-10 volt. De Nest zorgt vervolgens met zijn ingebouwde spanningsregulator voor een stabiele 5 volt.

Heel veel ampere kun je niet door een standaard schakeldraad trekken met laagvoltage. Een tablet lader levert meestal 2 ampere bij 5 volt. Door het voltage te verhogen, zoals Thinkpad zegt, en het bij de tablet weer om te vormen kun je aan het benodigde vermogen komen. Of je dan de 2 ampere haalt zonder problemen (warmte) durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar het lijkt me wel haalbaar. In het ergste geval kun je nog iets hoger gaan zitten met je input voltage.

Een zogenaamde "step down" converter kost nagenoeg niks en werkt prima om van een 6-24 volt ingang een stabiele 5 volt USB uitgang te maken. Voorbeeldje:

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1S4JEPVXXXXbWXpXXq6xXFXXXn/DC-6-24V-12V-24v-to-5V-USB-Output-charger-step-down-Power-Module-Mini-DC.jpg

Voor maar liefst 70 cent inclusief verzendkosten is 'ie van jou :+

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• robg1984
Ok, dan heb ik het beneden aangesloten. De rode en blauwe draad sluit ik dan op die converter aan (waar trouwens?) Maar in dat geval kan ik dan op zolder, voor de input, geen gewone usb lader gebruiken omdat die 5 volt uitstuurt, wat zou ik daar het beste kunnen gebruiken?

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:23

MsG

Forumzwerver

Die aansluitingen op de converter zitten in de hoeken links en rechts. Die metaalkleurige vierkante pads met een rondje er in. De + en - steekt hierin wel nauw, en er komt soldeerwerk bij kijken.

Aan de input-kant stop je dus zoals gezegd 12 volt. Dus een 12 volt's adapter.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
MsG schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 21:06:
Aan de input-kant stop je dus zoals gezegd 12 volt. Dus een 12 volt's adapter.
Bij elkaar kringloop wel te krijgen voor een euro of 2, toch beter dan die China dingen voor hetzelfde geld.

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:23

MsG

Forumzwerver

Ja, bij voorkeur een switching adapter, die zijn efficiënter. Denk aan adapters van oudere ziggo-routers/etc. Als ze een klein blok hebben zijn ze vaak wel modern. Denk om een niet al te krap ampère-hoeveelheid.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• robg1984
Ok bedankt voor de info!
Voor de geïnteresseerden, dit is ongeveer wat ik uiteindelijk wil zien op de tablet:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CHf2RYm.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door robg1984 op 07-03-2017 23:36 ]

• robg1984
Na 2,5 eindelijk hieraan toegekomen, het probleem speelde nog steeds.
Ik heb het in orde gemaakt door beneden deze aan te sluiten:

https://www.tinytronics.n...ep-down-buck-converter-3a

Op zolder, aan de andere kant van de kabel zit nu een 12v adapter (1.5a), die werkt perfect. Laad niet snel op maar dat hoeft in dit geval niet, als hij het maar bij kan houden.

Zie hier het resultaat, nog met Toon ernaast. Tussen de Toon en tablet zie je nog net 1mm van een usb stekkertje ;)
https://imgur.com/a/7gH9Yqi

Oh, het zit dus niet aangesloten op de CV-kabel, want dan zou Toon niet meer werken, maar op de kabel die in de muur ligt voor mechanische ventilatie. Die had ik nog over omdat ik die eerder al draadloos had gemaakt.
Pagina: 1