Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

2nd opinion voor samengestelde lijst

Pagina: 1
Acties:

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:18
Ik heb de best buy guide als basis genomen en deze steeds een stapje aangepast en ik ben geëindigd met het onderstaande lijstje.

Het is voor een interne server in een omgeving voor 4 mensen die gebruik maken van een webservertje erop. Het Ionic V2 framework voor apps verbruikt veel CPU en ons huidige 1.3GHz beestje doet z'n best, maar wil graag met pensioen.

Edit: Ik heb mezelf ingelezen, maar de keuze is enorm als je je er normaal niet mee bezig houdt, dus mogelijk doe ik iets geks...

- De server staat achter een deur, dus geluid en hoe mooi de kast wel niet is maakt niets uit.
- De server staat 24/7 aan, wordt gebruikt tussen 8.00 && 17.30u, dus stroomverbruik is wel relevant
- De geschatte load van de server is 90% van de tijd onder de 25%, alleen spikes tijdens Ionic development.
- De gekozen lijst is de hoeveelheid hardware die er in komt. Misschien ooit een extra schijfje, maar bv geen grafische kaart. Moederbord hoeft dus niet uitgebreid/uitbreidbaar te zijn
- Ionic is single-thread, maar we willen graag de server een beetje toekomstbestendig hebben, mag ik dat verwachten van de gekozen CPU (voor de huidige parameters)?
- Goedkoper is prettig, maar t moet wel betrouwbaar blijven.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 183,25€ 183,25
1MSI H110M PRO-VD€ 54,90€ 54,90
1BitFenix Neos Zwart/Zwart€ 34,50€ 34,50
1Kingston ValueRAM KVR24E17S8/4€ 41,76€ 41,76
1be quiet! TFX Power 2 300W Gold€ 59,95€ 59,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 374,36

Complimentje?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:51
Waarom geen b250 mobo met i5 7400?

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-11 10:45
Is 4gb niet een beetje aan de krappe kant weet niet welk ios erop gaat maar zou toch voor 8gb of meer gaan. Ook als je met meerdere erop gaat draaien lijkt me wat meer geheugen bttr/toekomst gericht.
Edit: Ooh en je voeding Is verkeert formaat plus welke hdd gaat erin?

[ Voor 15% gewijzigd door franssnarf op 07-03-2017 15:33 . Reden: Voeding/hdd ]

• Mount
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:43
De Neos maakt gebruikt van een reguliere ATX voeding, je TFX voeding hangt dan los in de kast.

Je kan beter een reguliere atx voeding pakken, als voorbeeld van hetzelfde merk:
pricewatch: be quiet! System Power B8 300W

of als je een efficiente wilt bijvoorbeeld:
pricewatch: Huntkey Jumper 300G

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Volstaat een pentium G4560 niet?
Wij draaien naar tevredenheid ionic op macbooks pro retina's en mac mini's (i5/i7 laptop cpu's uit de 4xxx generatie).

• Martijn.C.V
Bedankt voor de feedback so far, zal het even nalopen. 4GB is wat aan de lage kant ja. Ik dacht dat het 8 GB, al zouden we met 4GB ook nog wel uit de voeten komen. Linux is erg efficiënt (desalniettemin is 8GB wel lekkerder ja)
eL_Jay schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 15:35:
Volstaat een pentium G4560 niet?
Wij draaien naar tevredenheid ionic op macbooks pro retina's en mac mini's (i5/i7 laptop cpu's uit de 4xxx generatie).
En heb je het dan over Ionic 2? Want v1 ging prima, V2 was desastreus.
We willen ook gelijk een stukje toekomst-proef/snelheid kopen, vandaar deze keuze. Maar de keuze is echt enorm, dit is wat ik heb uitgevogeld als goede keuze, ik kan er naast zitten...

------------------------------------
Dankjewel @Mount, dat zou ik volledig hebben gemist. Ik heb de Huntkey Jumper gekozen. Kleine investering nu voor minder verbruik is het wel waard.

------------------------------------
Dankjewel voor je reactie @418O2 , maar als de pricewatch klopt is het mobo ~€50 duurder en de CPU ook ~€10 duurder... De CPU is het verschil nog wel waard, maar de door mij gekozen mobo is dan nog steeds wel €50 goedkoper en volgens mijn check past deze CPU ook...?

[ Voor 25% gewijzigd door Martijn.C.V op 07-03-2017 15:46 ]

Complimentje?

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Martijn.C.V schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 15:38:
Bedankt voor de feedback so far, zal het even nalopen. 4GB is wat aan de lage kant ja. Ik dacht dat het 8 GB, al zouden we met 4GB ook nog wel uit de voeten komen. Linux is erg efficiënt (desalniettemin is 8GB wel lekkerder ja)

[...]

En heb je het dan over Ionic 2? Want v1 ging prima, V2 was desastreus.
We willen ook gelijk een stukje toekomst-proef/snelheid kopen, vandaar deze keuze. Maar de keuze is echt enorm, dit is wat ik heb uitgevogeld als goede keuze, ik kan er naast zitten...
V2. Bedenk me net dat de i7 uit de mbpr 15 een echte quad-core is (met HT). En zelfs die krijgt het wel even zwaar met compilen (16GB RAM pci SSD, gloedje nieuw). Maar dat is voornamelijk bij compilen, rest doet ie met 2 vingers in de neus. (Er is niet gigantisch veel data, gewoon veul). (T.o.v. een oude volgeslipte windows laptop met i5 4300m gaat het rete-snel)
Voor zakelijk gebruik zou ik gaan voor nog een stapje hoger (i7/Xeon of Ryzen) budget is dan toch nauwelijks relevant.

Het lijkt alsof Ionic goed gebruik maakt van de beschikbare resources dus snellere hardware lijkt direct te resulteren in sneller compilen. (4750hq gaat naar 100%). Ik kan alleen niet zien of HT nut heeft.

Hoe gaat het nu met spikes? (welke CPU/RAM) Is het een kwestie van 10 seconden wachten of 10 minuten? blazen?

[ Voor 6% gewijzigd door eL_Jay op 07-03-2017 15:50 ]

• Martijn.C.V
Werkgever geeft aan dat er meer budget beschikbaar is voor de CPU, dit is momenteel de samenstelling:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7600K Boxed€ 256,-€ 256,-
1Huntkey Jumper 300G€ 59,-€ 59,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 446,16

Complimentje?

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Is dan een i3 processor niet interessanter? pricewatch: Intel Core i3-7320 Boxed
De single core performance is dan een stuk beter. Heb je later echt meer dan twee threads nodig kan je dan nog upgraden naar een i5 of een i7. Echter op korte termijn zal dit beter presteren. Eventueel een overclock tegenaan gooien.

Edit: Als je een i7 6700k er in kan zetten is dat interessanter. De single core performance is dan een stuk beter en je bent al voorbereid op multithreaded. Wellicht een betere koeler en lichtelijk overclocken? Een paar honderd megahertz moet geen problemen opleveren maar levert wel betere performance op.

[ Voor 28% gewijzigd door Tsurany op 07-03-2017 15:58 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Martijn.C.V
We hebben i3 overwogen, maar op deze manier blijft de server iets breder inzetbaar en werkgever geeft ook aan dat we wel wat budget mogen besteden hieraan (zoals de huidige CPU in mn vorige post).

Alles is bij 1 leverancier beschikbaar, mogelijk dat ik nog even van MoBo wissel zodat ik alles bij één shop vandaan bestel, wel zo overzichtelijk.

Complimentje?

• Mount
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:43
Martijn.C.V schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 15:56:
Werkgever geeft aan dat er meer budget beschikbaar is voor de CPU, dit is momenteel de samenstelling:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-7600K Boxed€ 256,-€ 256,-
1Huntkey Jumper 300G€ 59,-€ 59,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 446,16
Hou je er rekening mee dat er een grote kans gaat zijn dat je eerst de BIOS moet flashen voordat die cpu op een h110 bord werkt? Werkt pas vanaf bios 2.A volgens de changelog. Een andere optie is om bijvoorbeeld deze te nemen:
pricewatch: MSI B250M PRO-VD

Of ergens een 6e gen cpu uit lenen en je bios updaten..

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Die BIOS update gewoon door de verkopende partij laten doen, dat is zeker niet ongebruikelijk.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Martijn.C.V
Ik wist het niet helemaal zeker, maar dat willen we niet. De hoeveelheid werk om dat dan aan de praat te krijgen is de meerprijs van jou suggestie niet waard. Ik heb jouw suggestie er nu in gezet, mooi voordeel is dat alles nu bij 1 leverancier verkrijgbaar is, wat bijna op zich al een reden zou zijn om die te kiezen :)

Complimentje?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:56

br00ky

Moderator Harde Waren

• Martijn.C.V
Bedankt allemaal, de onderdelen zijn besteld, ben benieuwd.

Complimentje?

• ChristianBurger
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 12-11 15:27
Martijn.C.V schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 09:33:
Mag ik vragen waarom je een i5-7600k hebt genomen?

Je was toch niet van plan om te gaan overclocken. Daarnaast hoop ik dat je een cpu fan hebt mee besteld want een i5-....k wordt standaard geleverd zonder fan

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ChristianBurger schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 13:56:
[...]

Mag ik vragen waarom je een i5-7600k hebt genomen?

Je was toch niet van plan om te gaan overclocken. Daarnaast hoop ik dat je een cpu fan hebt mee besteld want een i5-....k wordt standaard geleverd zonder fan
De boxed variant komt met een fan, daarom heet hij ook boxed. Daarnaast heeft de 'K' variant een hogere maximale clocksnelheid wat prestaties ten goede komt. Prijsverschil is maar een paar euro.

• TheByteBoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-11 19:38
Tsurany schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 13:58:
[...]

De boxed variant komt met een fan, daarom heet hij ook boxed. Daarnaast heeft de 'K' variant een hogere maximale clocksnelheid wat prestaties ten goede komt. Prijsverschil is maar een paar euro.
K processoren hebben geen meegeleverde fan ongeacht of ze boxed zijn of niet. Bron.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

TheByteBoy schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 14:03:
[...]

K processoren hebben geen meegeleverde fan ongeacht of ze boxed zijn of niet. Bron.
Ah dat is nieuw voor mij. Dan staat het ook verkeerd in de pricewatch:
Type koeling: Actieve fan

• TheByteBoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-11 19:38
Tsurany schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 14:13:
[...]

Ah dat is nieuw voor mij. Dan staat het ook verkeerd in de pricewatch:
Type koeling: Actieve fan
Heb ik net gerapporteerd :-)
Eigenlijk zou er een veld "meegeleverde koeling" bij moeten staan. Dan is type koeling "actieve fan" en meegeleverde koeling "geen" :)

Verwijderd

Martijn.C.V schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 09:33:
Heb je om een bios update voor het moederbord gevraagd anders zal de cpu niet werken.

Geheugen is ECC terwijl de cpu dat niet ondersteunt.

Een K cpu is overigens een nutteloze uitgave. Buiten dat je er een losse cpu koeler bij moet kopen welke je er bij de non k bij krijgt, turboot de K slechts 100 MHz sneller bij een hoger verbruik.

Waarom de Huntkey voeding? Een pricewatch: Seasonic G-series 360 watt is weinig duurder maar wel van betere kwaliteit.

• Martijn.C.V
Omdat ik dat ding op kort termijn moest bestellen en ik mn huidige lijstje heb aangepast aan de opmerkingen welke gegeven waren. De CPU was een verzoek van werkgever.

En dat is wel balen dat er geen koeling is, waarom die ene nou precies weer niet...

Complimentje?

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Martijn.C.V schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 16:02:
Omdat ik dat ding op kort termijn moest bestellen en ik mn huidige lijstje heb aangepast aan de opmerkingen welke gegeven waren. De CPU was een verzoek van werkgever.

En dat is wel balen dat er geen koeling is, waarom die ene nou precies weer niet...
Omdat ze bij Intel ervan uit gaan dat bij K editie een eigen koeler word gebruikt. Scheelt voor hun weer geld in de productie, en spaart het milieu.....
Ik heb zelf de 6600K en ben blij dat daar geen koeler bijzat, wat moet ik met een nutteloos ding als dat toch niet word gebruikt....
En om deze post even mooi af te maken:

pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO
Deze zal het werk wel doen....

[ Voor 13% gewijzigd door J.S. Bach op 08-03-2017 16:41 ]

Johann Sebastian Bach

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 03-11 00:25
Omdat het een overklok model is, die je koopt om te overklokken. Overklokken met de bijbehorende koeler is geen succes, dus ziet Intel geen reden om een koeler mee te leveren.

Om verder toe te voegen is het Pro-VD bord ook niet een bord wat ik zou aanschaffen, zeker niet voor een server en is de voeding toch wel echt zwaar ondermaats te noemen. https://us.hardware.info/...d-efficiency-at-low-loads

Dit is niet lullig bedoeld, maar kies er of voor om tijd te spenderen aan inlezen en het uitzoeken van goede componenten of huur een externe kracht met specifieke kennis in. Hiermee bereik je zeker geen optimum.

• Martijn.C.V
Jup, en daarom vroeg ik het hier. Ik kom er bij benadering, ik heb me ingelezen zover mogelijk en vervolgens dit forum gevraagd voor feedback, en mn lijstje daarop aangepast.

Ik heb het vervolgens nog de hele avond en deel ochtend gelaten voor wat het was, of iemand nog een toevoeging heeft waar ik op moest letten, geen reacties, prima. Ik heb expres opgezocht dat boxed echt was wat ik onthouden had dat het was.

Vervolgens bestel ik het, en dán deze info (dat van dat de K range geen fan heeft, ondanks "boxed"). Ik kan maanden gaan wachten op feedback van iedereen, maar dan komt t weer nooit af.

Ik zal er morgen nog even een telefoontje aan wagen of ze de order nog kunnen aanpassen naar een andere CPU, zonder 'K' en met fan.

Sowieso zal deze pc in alle opzichten een verbetering zijn t.o.v. het huidige computertje, dat scheelt weer.

Complimentje?

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Martijn.C.V schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 16:58:
Jup, en daarom vroeg ik het hier. Ik kom er bij benadering, ik heb me ingelezen zover mogelijk en vervolgens dit forum gevraagd voor feedback, en mn lijstje daarop aangepast.

Ik heb het vervolgens nog de hele avond en deel ochtend gelaten voor wat het was, of iemand nog een toevoeging heeft waar ik op moest letten, geen reacties, prima. Ik heb expres opgezocht dat boxed echt was wat ik onthouden had dat het was.

Vervolgens bestel ik het, en dán deze info (dat van dat de K range geen fan heeft, ondanks "boxed"). Ik kan maanden gaan wachten op feedback van iedereen, maar dan komt t weer nooit af.

Ik zal er morgen nog even een telefoontje aan wagen of ze de order nog kunnen aanpassen naar een andere CPU, zonder 'K' en met fan.

Sowieso zal deze pc in alle opzichten een verbetering zijn t.o.v. het huidige computertje, dat scheelt weer.
Nieuwsgierigheid:
Waar heb je het besteld?

Johann Sebastian Bach

• Martijn.C.V
SiComputer. Ik heb ze gister een mailtje gestuurd (ze waren telefonisch niet meer bereikbaar), vanmorgen toen ik op werk kwam had ik al een antwoord. Even gevraagd of ik mn order kon aanpassen, met 20min hadden ze dit gedaan, de order overnieuw gestuurd en mijn mailtje beantwoord.

Erg keurig. Als de order net zo netjes is, ga ik SiComputers als een prima webwinkel beschouwen.

Complimentje?

Pagina: 1