Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

EU-Hof: lidstaten mogen geen lager btw-tarief hanteren...

Pagina: 1
Acties:

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:24
nieuws: EU-Hof: lidstaten mogen geen lager btw-tarief hanteren bij e-books :
Eigenlijk wordt het al goed samengevat door
Pathogen in 'nieuws: EU-Hof: lidstaten mogen geen lager btw-tarief hanteren b...: het artikel vind ik vrij onduidelijk in wat nou de kern van het probleem is.

Wellicht is het deels ook hoe je er gevoelsmatig in gaat. Ik had het idee op basis van de titel dat normale boeken duur zijn en e-books door een lager BTW tarief goedkoper gemaakt zijn - en dat dat dus niet mag.
Pas na meerdere keren lezen blijkt dat het anders zit, dat gewone boeken onder laag tarief vallen en men ditzelfde lage tarief voor e-books gebruikt. Die uitleg zit nu enigszins vermomd in de vierde alinea.

Wat mij betreft zou dit artikel een stuk duidelijker kunnen door in een eerste alinea het probleem helder neer te zetten.

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:57
en vallen daarmee buiten de regeling van het verlaagde tarief voor papieren boeken (2e alinea)

Bedoeld wordt hopelijk 'het lage tarief' i.p.v. 'het verlaagde tarief'. Het lage tarief is niet een verlaagd hoog tarief.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

• Koekiemonsterr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:57

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

vanaalten schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 12:36:
nieuws: EU-Hof: lidstaten mogen geen lager btw-tarief hanteren bij e-books :
Eigenlijk wordt het al goed samengevat door
Pathogen in 'nieuws: EU-Hof: lidstaten mogen geen lager btw-tarief hanteren b...: het artikel vind ik vrij onduidelijk in wat nou de kern van het probleem is.

Wellicht is het deels ook hoe je er gevoelsmatig in gaat. Ik had het idee op basis van de titel dat normale boeken duur zijn en e-books door een lager BTW tarief goedkoper gemaakt zijn - en dat dat dus niet mag.
Pas na meerdere keren lezen blijkt dat het anders zit, dat gewone boeken onder laag tarief vallen en men ditzelfde lage tarief voor e-books gebruikt. Die uitleg zit nu enigszins vermomd in de vierde alinea.

Wat mij betreft zou dit artikel een stuk duidelijker kunnen door in een eerste alinea het probleem helder neer te zetten.
Ik zal niet ontkennen dat het wellicht wat duidelijker had gekund. Dit ook mede omdat de uitspraak typisch bestuursrechtelijk van aard is, in de zin dat dat rechter eigenlijk niet echt inhoudelijk op de materie ingaat omdat ze zich niet willen mengen in de gemaakte keuze van de Europese wetgever. Aldus blinkt de uitspraak geenszins uit op het vlak van inhoudelijke duidelijkheid.
Maar ik dacht dat de lead al redelijk duidelijk was en dat het bij verreweg de meesten al bekend was dat bij boeken sprake is van een tarief van 6 procent t.o.v. 21 procent bij 'normale' goederen. Wellicht heb ik bij die veronderstelling een onjuiste inschatting gemaakt en had ik dat toch of beter moeten uiteenzetten.
Kalief schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 12:42:
en vallen daarmee buiten de regeling van het verlaagde tarief voor papieren boeken (2e alinea)

Bedoeld wordt hopelijk 'het lage tarief' i.p.v. 'het verlaagde tarief'. Het lage tarief is niet een verlaagd hoog tarief.
Het 'lage' of 'verlaagde' tarief vind ik niet echt verschil maken. Komt op hetzelfde neer. Met 'verlaagd' zet je het af tegen het standaardtarief van 21 procent, dus vind ik die woordkeuze wel gerechtvaardigd.

[ Voor 19% gewijzigd door Koekiemonsterr op 08-03-2017 12:49 ]

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:24
Koekiemonsterr schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 12:43:
Maar ik dacht dat de lead al redelijk duidelijk was en dat het bij verreweg de meesten al bekend was dat bij boeken sprake is van een tarief van 6 procent t.o.v. 21 procent bij 'normale' goederen.
Voor mij is dat nieuw, ook omdat ik mij nooit zo verdiep in BTW-tarieven. Ik koop dingen als ik ze nodig heb voor de totaalprijs die ik acceptabel vind - en of dat dan 6, 20 of 80% BTW in zich heeft zal mij dan worst wezen. :)

Maar ik snap dat het lastig is om in te schatten wat de gemiddelde lezer wel of niet weet. Wellicht ben ik een zware minderheid van onwetenden - en is er met het artikel niets mis.

• Koekiemonsterr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:57

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

vanaalten schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 13:19:
[...]

Voor mij is dat nieuw, ook omdat ik mij nooit zo verdiep in BTW-tarieven. Ik koop dingen als ik ze nodig heb voor de totaalprijs die ik acceptabel vind - en of dat dan 6, 20 of 80% BTW in zich heeft zal mij dan worst wezen. :)

Maar ik snap dat het lastig is om in te schatten wat de gemiddelde lezer wel of niet weet. Wellicht ben ik een zware minderheid van onwetenden - en is er met het artikel niets mis.
Denk niet dat je tot een 'zware' minderheid behoort hoor :) En zelfs al zou dat zo zijn, dan nog had ik dat verschil in belastingtarieven achteraf gezien beter even specifiek kunnen toelichten. Dan ondervang je die eventuele onduidelijkheid ook meteen.
Dat gezegd hebbende, het is inderdaad soms wel eens lastig inschatten. Het tegenovergestelde gebeurt namelijk ook. Als ik soms dingen nader uiteenzet/toelicht dan krijg je nog wel eens commentaar dat het "denigrerend" is omdat ik dan kennelijk net doe alsof de lezers niet goed op de hoogte zijn :)