[Vakantie] anti-resort of stedentrip tips gewenst!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-06 16:04
Als je de titel leest zul je waarschijnlijk denken: kom op, zoek een beetje rond. Maar goed, ik maak het topic natuurlijk niet voor niks, en aangezien Tweakers een plek is waar ik tenminste wél waarde hecht aan adviezen tips wil ik toch m'n vraag gaan stellen.

Even kort de situatie:
  • Aankomende zomer 7 jaar samen met m'n vriendin (wonen al 3 jaar samen, onlangs ons eerste huis samen gekocht).
  • In de afgelopen 7 jaar verschillende vakantie's gedaan zoals:
    - Stedentrip Parijs (Hotel, logies in een buitenwijk)
    - Turkije, Antalya (Resort, All-In)
    - Spanje, Salou (Hotel, logies)
    - Egypte, Sharm el Sheikh (Resort, All-In)
    - Griekenland, Karpathos (Resort, Half-pension)
Nu komt ons dilemma:
Elk jaar roepen we dat we wat actiever op vakantie willen. Daarmee zeggen we eigenlijk ook: wat minder in de zon liggen en non-stop drankjes/eten bestellen. Uiteindelijk doen we gewoon te weinig voorwerk en eindigen we in een all-in Resort/Hotel.

Bijkomend is dat we vakanties hebben gedaan van 8, 11 en 15 dagen. De stedentrip naar Parijs was 4 dagen waarvan 1 dag natuurlijk naar Disney ( ;( ).

Voor komende zomer hebben we wederom gezegd: we gaan niet 11-15 dagen bij een resort aan het zwembad/strand liggen en all-inclusive lui liggen doen. Daarnaast komt er ook een beetje bij dat wij geen vakantie van bijvoorbeeld 11 dagen "nodig" hebben (als in "resetten" o.i.d.). Ik heb een voorstel gedaan om gewoon een leuke/uitgebreide stedentrip te doen van bijvoorbeeld 4 of 5 dagen en dan van te voren ook wel een paar bezienswaardigheden plannen om ook te doen.

Nu hebben we 1 keer eerder een stedentrip gedaan (Parijs) en dat viel best tegen. Uiteraard zijn we bij de Eiffel toren geweest, de Champs-Elysees, etc maar ook de lokatie van het hotel (flink achterstallige buitenwijk van Parijs) viel tegen.

Nu vraag ik jullie natuurlijk niet om onze vakantie te plannen, maar stedentrips zijn nog relatief nieuw voor ons. We gaan graag uitdagingen aan hoor. Zo zijn we ook op eigen houtje naar Parijs gegaan en daar de metro's in gedoken, maar ik ben gewoon erg benieuwd wat nou echt een mooie/leuke stad is om komende zomer te bezoeken.

Persoonlijk dacht ik aan een dag of 5 waarvan 3 dagen echt e.e.a. in te plannen om te doen/zien/ondernemen, en 2 dagen "relax" (strand/zwembad/pretpark/shoppen/etc.).

Tips zijn erg welkom!

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-06 09:26
Ik weet niet in hoeverre het jullie ligt, maar ooit gedacht op ipv resorts/stedentrips een (al dan niet georganizeerde/groeps) rondreis te doen?

Daar worden vaak ook al activiteiten in geplanned/optioneel te doen waardoor je ook wat meer "gedwongen" word actiever bezig te zijn.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:37

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik zou ook voor een rondreis gaan. Doen wij eigenlijk altijd.
Afgelopen jaar naar Cuba bijvoorbeeld, maar daarvoor naar Marokko, Bali, Maleisie, USA, Tsjechie/Slowakije en Scandinavie. Je kunt op de bonnefooi, maar een geplande tocht kan ook prima.

Grootste voordeel; je kunt strand, stad en platteland combineren zoals je wilt.

[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 07-03-2017 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Op www.shoestring.nl staan erg leuke rondreizen, ik heb er zelf nog geen ervaring mee maar de reviews zijn erg goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 111246

Kies een land uit, koop een lonelyplanet van dat land, boek je 1e hotel overnachting (zodat je na aankomst daar kunt slapen) en kijk daar waar je heen wil. Huur een auto, stap in een lokale bus/trein/vliegtuig en reis door het land.
Helemaal leuk is naar een hostel, ontmoet je sowieso anderen die je tips kunnen geven en waarmee je eventueel kunt optrekken.

Veel beter dan zo'n georganiseerde reis waarbij je van alles 'moet' omdat iemand die planning bedacht heeft.
Ben zelf dit jaar naar Nepal geweest (op eigen houtje) best trip ever! :)
Voorheen altijd groepsreizen, nooit meer! (Was er ook wel klaar mee).

Check mijn site voor reisverslagen (met teveel foto's) van zowel die trip naar Nepal als met groepsreizen en stedentrips.
(Kun je ook doen, reisverslagen lezen van anderen, en daar inspiratie uit halen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:10
Heb je een auto? Ik ben dit jaar naar Kroatië geweest en dat was wel erg tof. Krka park is erg mooi, je kan ook nietsnutten, Split is gaaf, er is mooie natuur aan de kust. En het voordeel van met de auto gaan is dat je ook nog eens een prachtige route rijdt (zuid-duitsland, oostenrijk en slovenié zijn erg mooi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:58

Rmg

Alle grote europese steden hebben zat om 5 dagen bezig te zijn. Maar wat zoek je nou eigenlijk, vielen de bezienswaardigheden tegen? Of alleen het hotel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
Anoniem: 111246 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 12:07:
Kies een land uit, koop een lonelyplanet van dat land, boek je 1e hotel overnachting (zodat je na aankomst daar kunt slapen) en kijk daar waar je heen wil. Huur een auto, stap in een lokale bus/trein/vliegtuig en reis door het land.
Helemaal leuk is naar een hostel, ontmoet je sowieso anderen die je tips kunnen geven en waarmee je eventueel kunt optrekken.

Veel beter dan zo'n georganiseerde reis waarbij je van alles 'moet' omdat iemand die planning bedacht heeft.
Ben zelf dit jaar naar Nepal geweest (op eigen houtje) best trip ever! :)
Voorheen altijd groepsreizen, nooit meer! (Was er ook wel klaar mee).

Check mijn site voor reisverslagen (met teveel foto's) van zowel die trip naar Nepal als met groepsreizen en stedentrips.
(Kun je ook doen, reisverslagen lezen van anderen, en daar inspiratie uit halen).
Allereerst iedereen bedankt voor de tips. Een rondreis is zeker iets wat me eigenlijk direct wel trekt. Ik zit nu tevens naar je site te kijken (ben even begonnen bij je 2017 reis: Nepal) en dat ziet er echt onwijs gaaf uit. Maar het is inderdaad wel even de knop op. Van luxe luieren met all you can eat/drink naar zelf plannen en ondernemen. Het 2e trekt me gewoon veel meer maar het 1e is zo lekker makkelijk.

Ik ga de komende tijd eens rond kijken wat een leuke rondreis zou zijn. Zeker omdat het nieuw zal zijn voor ons is het misschien verstandig om niet te beginnen met een rondreis aan de andere kant van de wereld voor 2 weken.
Rmg schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 12:20:
Alle grote europese steden hebben zat om 5 dagen bezig te zijn. Maar wat zoek je nou eigenlijk, vielen de bezienswaardigheden tegen? Of alleen het hotel?
Parijs viel denk ik vooral tegen omdat we niets hadden gepland. We wisten dat we de Eiffeltoren wilden bezoeken en dat was het. Daarna zijn we op eigen houtje terug gelopen richting de Champs-Elysees. Daarnaast zaten we in een buitenwijk (Place de Clichy) en dat was geen fijne plek om te zijn.

Alle tips en adviezen blijven natuurlijk welkom!

[ Voor 14% gewijzigd door EricNL op 07-03-2017 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:54
Ik ben afgelopen september naar Porto geweest en ik denk dat je daar een vakantie kunt plannen die aan je eisen voldoet. Wij hadden een airbnb appartement geboekt op loopafstand van het strand en minder dan een half uur met de trein naar de binnenstad van Porto. Goede combinatie van strand en stad wat mij betreft :)

Wij zaten in de buurt van dit strand: https://www.google.co.uk/...!3d41.076288!4d-8.6570737

[ Voor 23% gewijzigd door Sv3n op 07-03-2017 12:31 ]

Last.fm
Films!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:37

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wat wij overigens vaak doen, zeker als we naar de wat armere landen gaan is om eerst een rondreis te doen (minimaal 2 nachten per plek overigens) en dan af te sluiten met 3-4 nachten luxe/luieren. Even in de atmosfeer van het land tot rust komen voordat we de reis naar huis aanvangen. Bevalt goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:08

mrsar

waar een sar is,is een wodka

tja,gewoon doen, ik doe al Jaren niets anders dan bedenken waar ik heen wil en dan zie ik het wel min of meer,ik heb dan een globaal plan en alleen heen en terugvluchten staan vast (en eerste 1 a 2 dagen qua overnachting)

In December naar bv Cuba geweest waar je een geweldige combi van steden trip en meer kan maken (Havana=>Vinales bv) en er zelfs nog voor kan kiezen om bv op het einde nog 2 a 3 nachten all-in te gaan zitten in bv varadero(was niet aan mij bested kwam ik achter) maar feitelijk kan je overall heen, een mooie om simple te beginnen is bv Thailand (engels relatief goed in de toeristen gebieden)

maar het grootste issue is denk ik dat je zelf nog niet weet wat je nou wilt,iets meer duidelijkheid:
Hoeveel dagen/weken wil je nou wat doen,een stedentrip is korter dan echt weg op vakantie.Als er iets niet is wat je moet doen is jezelf overall doorheen jagen,dus tijd nemen is van belang

hoeveel tijd vliegen zie je zitten?

wat voor budgetten denk je aan? stedentrip is een complete ander budget dan een rondreis/backpack vakantie,relatief gezien is een citytrip duurder.

hou er rekening mee dat die geplande rondreizen helemaal volgepropt zitten met dingen doen,waar ik rustig in cuba een uur of 2 op een plaintje aan het enietn was zag ik daar de toeristenhordes langs komen met een praatje van 5 minuten en weer door terwijl ik gewoon aan chillen was met locals :)

[ Voor 11% gewijzigd door mrsar op 07-03-2017 12:33 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:20
Ik zou zeggen Barcelona :) genoeg te beleven en indien nodig met je billen op het strand ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Tikje richting AZ, daar zijn vakantie-plannen een gangbaarder onderwerp dan in TL.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-06 02:11
En combineren? 4 tot 5 dagen stedentrip en dan door naar relaxlocatie? Kijk dan (dichtbij) bijvoorbeeld naar Lissabon/Porto (i.c.m. Algarve), Barcelona, Valencia (door naar de Costa's), Rome (door naar Zuid-Italië of Sicilië), Milaan (door naar Kroatië).. Zat te beleven! Hou er wel rekening mee dat in de wat meer Zuid-Europese steden het in de zomer gewoon 40 graden is. Dat klinkt lekker, maar een hele dag rondsjouwen in dat weer is ook niet alles. Er is een reden dat in Spanje en Italië alle locals in de zomer de stad uit vluchten, zullen we maar zeggen.

Volgens mij is er ook een reden dat jullie vaak de makkelijke weg kiezen. Blijkbaar bevalt het toch ergens ook wel goed. Niets om je voor te schamen en een combinatie zou dan een prima compromis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Of combi inderdaad met meerdere steden?
Of bijvoorbeeld Barcelona voor de stedentrip, dan met de boot door naar Mallorca of ibiza?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

in februari nog in Valencia geweest voor 5 dagen, beviel ook wel, maar zal ook wel te maken hebben me de 20 graden en terrasje kunnen zitten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieBrave
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22-06 17:49
Wij zijn afgelopen jaar naar Fuerteventura geweest (Castillo Beach appartments), lag redelijk hoog op een heuvel, kun je dus veel wandelen (wij liepen wel 15 tot 20 km op een dag).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:39

Dido

heforshe

offtopic:
Ik zou het niet al te avontuurlijk maken, als je de omgeving van Place de Clichy al omschrijft als "buitenwijk".

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-05 09:24
Zou je nog een keer naar Egypte willen gaan? Ik heb daar een combi gedaan van een waanzinnige rondtrip in een kleine boot over de Nijl (van Luxor naar Ashwin).

Onwijs leuke gids en een persoonlijke chaffeur voor onze tijd in Luxor zelf (daar hebben we nog een paar dagen gerelaxt). Allemaal geregeld via tourfisher. Wordt gerund door een Nederlandse vrouw en haar Egyptische man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:06
Zoals @Anoniem: 111246 al aangaf, boek iets in de richting van Z/O Azië. Ook daar kan je het zo luxe maken als je zelf wil, maar nog steeds met alle vrijheid. Via shoestring.nl (ook al genoemd) heb je ook pakketten die je die kant op kan boeken, maar dat zou ik niet doen.

Ik zelf vond Thailand heel makkelijk te bereizen; de toeristen stroom is daar wel het grootst, met alle voor en nadelen van dien. Maar dat maakt het wel dat je met lokaal vervoer heel makkelijk overal kan komen, en ze vrijwel allemaal een woordje Engels spreken. Pak een lonely planet erbij, en Google wat leuke plaatsjes waar je heen wil, en ga.... iedere stad/eiland/plaats heeft hotels/hostels/huisjes/etc. van budget tot ultra luxe.

En daarbij komt nog eens: het eten is zelfs bij een kraampje op straat beter dan ieder all-in resort wat je zal vinden in de standaard vakantielanden waar wij Nederlanders te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-06 22:13

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Een aantal jaar geleden ben ik met mijn vriendin op vakantie geweest in Montecatini Terme Italië.
Dat ligt centraal tussen een aantal mooie Italiaanse steden, voornamelijk Florence maar ook Lucca, Sienna en Pisa zijn heel leuk om te ontdekken.
Wij hebben een auto gehuurd maar zijn met de trein voor een schappelijk bedrag naar Florence gegaan (ivm parkeerdrama) en hebben echt een heerlijke week gehad.
Florence zelf hebben wij ons 2 dagen uitstekend vermaakt, door gewoon heel rustig de stad door te wandelen van de ene toeristische attractie naar de andere en uitgebreid te lunchen en te dineren daar.

2 jaar geleden hetzelfde gedaan rond Rome (Ladispoli) en dat is ons ook goed bevallen. Zelfs nog even doorgereden naar Pompeii.

Maar wat ons vooral trekt is dat je gewoon een vaste basis hebt waar vanaf je allemaal leuke dingen kan doen maar je nergens aan vast zit.
Dagje strand kan natuurlijk ook als je voeten vol met blaren zitten.

En pizza altijd +1

[ Voor 12% gewijzigd door Afvalzak op 07-03-2017 12:59 ]

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:58

Rmg

EricNL schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 12:22:
[...]

Parijs viel denk ik vooral tegen omdat we niets hadden gepland. We wisten dat we de Eiffeltoren wilden bezoeken en dat was het. Daarna zijn we op eigen houtje terug gelopen richting de Champs-Elysees. Daarnaast zaten we in een buitenwijk (Place de Clichy) en dat was geen fijne plek om te zijn.

Alle tips en adviezen blijven natuurlijk welkom!
Ja dan moet je echt een lonely planet oid er bij pakken, gaan kijken wat er is en wat je wil doen en dan gaan plannen.

Parijs is opzich zat te doen naast de Eiffeltoren en de Champs-Elysees, ( Louvre, Notre dame, Catacomben, Sacre Ceur enz enz)

Barcelona hetzelfde, naast het strand heb je daar de Barri Gotic, Sagrada Familia, Park Güell, Tibidabo (berg en pretpark).

Kopenhagen: Christiania (vrijstad, unieke ervaring,), Kopenhagen zoo, Tivoli Gardens, Musea, Peder Skram, Dyrehavsbakken.

Voor het vinden moet je toch echt iets van vooronderzoek doen, online, in een boek, via mensen die er al geweest zijn. Een compleet plan hoeft niet alleen als je maar een opzet/idee hebt van wat er is. Want anders kom je inderdaad niet verder dan de eiffeltoren en de Champs-Elysees :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:11
www.betterplaces.nl

Kies je land, contacteer de lokale organisator, en leg uit wat je wil, en hoe lang je weg wil zijn (en hoeveel het mag kosten).
Wij hebben Egypte bezocht met deze mensen, en dat was perfect.
Je kan gerust een paar dagen in Cairo of Luxor een paar bezoeken doen en dan een paar dagen luieren aan een zwembad.
Blijf weg uit all-in, in dergelijk landen kost eten en drinken toch heel weinig.

Alternatief, zoek een goed hotel in de buurt van Barcelona of Firenze. Enorm veel te zien, en fantastisch klimaat.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Ik ga elk jaar 1 of 2 keer op stedentrip. Bevalt me heel goed, wij nemen tegenwoordig wel alleen nog maar 4* hotels op locaties die wij acceptabel vinden (net buiten centrum en met goede verbinding).
Altijd buiten hoofdseizoen, meestal zelfs laagseizoen.

Afgelopen jaar rondreisje rondom Orleans gedaan (kastelen bezocht als Chambord, Fontainebleau en Kuifje's Cheverney) was heel goed bevallen. We hebben er nog een nachtje Brugge voor aan geplakt(wilden we nog eens heen) daarna 2-nachten hotel in Orleans, 2 nachten in Ury. Was erg fijn, aanrader, Fransen zijn eigelijk hele vriendelijke mensen. (i.t.t. wat vaak beweerd wordt)

Wij zijn voor reis (vlucht + transfer) en verblijf (hotel) meestal 200 a 350 euro p.p. kwijt omdat we buiten hoofdseizoen gaan en goeie deals zoeken. Heb je een groter budget dan kun je het zo gek maken als je zelf wilt.

Maand terug naar Porto geweest lang weekend, viel een beetje tegen qua stad maar Hotel en Restaurants maakte veel goed.
Vorig jaar Praag was geweldig. Hotel was oke stad was geweldig. Ga ik zeker nog een paar keer heen.

2 jaar terug naar Rome geweest, stad was oke (vuil), maar was wel leuk om al die oude meuk te zien (Pantheon, Palantijn, Forum). Hotel was matig (eerste reis), restaurants en Romeinen waren ronduit K*T. (nog erger dan Nederlanders)

Op de to-do-list staan lang weekend (3 a 4 nachten) naar Wenen, Warsaw, KopenHagen, Oslo en Berlijn. Daarnaast aan het sparen voor een lange rondreis door UK en Scandinavie,

Wellicht kom je hierdoor tot nieuwe inzichten. Wij gaan meestal 3 nachten bij een lang weekend (vrijdag, zaterdag, zondag). Dan ben je wel redelijk intensief bezig om alles in een stad als Praag of Rome te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:11
Wat ook leuk is, is een fly and drive vakantie.

Zo hebben wij een rondreis in Andalusië (zuid Spanje) gedaan.
Op het vliegveld haal je je huur auto op. Je eerste hotel ligt vast en daarna heb je alle mogelijkheden. Je hebt een lijst met hotels die mee doen en daar zitten echte pareltjes bij. Zo hebben wij in een oud klooster geslapen, in een klein boeren huisje in een oude ommuurde vesting, een hotel in een botanische tuin, in een 1001 nachten sultan paleis en in een uitgehouwen grot. Elke ochtend als je wilt verkassen bel je naar je bestemming en regel je de overnachting. Ik vond het super avontuurlijk en je kunt elke dag indelen zoals je dat zelf wilt. Wij hebben b.v. ook een dagje strand in Toremollinos gedaan. Gewoon omdat het kan ;)

Wel zijn we buiten het seizoen gegaan, zodat het mogelijk is adhoc je bestemming te regelen. In het hoogseizoen is dat denk ik wel moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shdx
  • Laatst online: 22:02
EricNL schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 11:50:
maar ik ben gewoon erg benieuwd wat nou echt een mooie/leuke stad is om komende zomer te bezoeken.

Persoonlijk dacht ik aan een dag of 5 waarvan 3 dagen echt e.e.a. in te plannen om te doen/zien/ondernemen, en 2 dagen "relax" (strand/zwembad/pretpark/shoppen/etc.).
Je hebt natuurlijk de bekende steden zoals Parijs, Londen, Barcelona en Rome die er helemaal op ingericht zijn om jou als toerist te vermaken. Daar is ook genoeg te zien om je een aantal dagen bezig te houden. Maar, dan moet je inderdaad wel een beetje voorbereiding doen.
Dat begint natuurlijk bij het kiezen van een stad. Nu weet ik niet precies wanneer je wil gaan, maar als je mid-zomer gaat, dan zijn Barcelona en Rome misschien niet de meest leuke steden om te bezoeken. Bij de temperaturen die ze daar kennen, loop je toch wat minder makkelijk een flink eindje rond om de highlights te bekijken. Ik gok dat Londen wat beter te doen is, maar daar ben ik nog nooit in de zomer geweest. Heb je wat meer vrijheid in de periode die je kunt gaan, dan zou ik Barcelona en Rome zeker overwegen. Google maar eens naar de steden en kijk wat jullie 't meest aanspreekt.

Voor de verdere voorbereiding, zou ik een reisgids kopen. De Lonely Planet is al een aantal keer aangedragen, maar ik vind de reisgidsen van Rick Steves erg fijn (Londen, Barcelona en Rome). Er staan de absolute highlights in, plus alle informatie die je nodig hebt om te weten waarom het een highlight is. Voor max. 20 euro kun je je dus prima thuis voorbereiden en een kleine planning maken van wat je allemaal wil gaan bekijken en doen.

En je hoeft het echt niet tot op de minuut nauwkeurig te plannen wat je allemaal wil gaan zien, maar het is wel handig als jullie samen een lijstje maken van alle punten die jullie graag willen zien. Dat is ook leuk om van tevoren uit te zoeken; je krijgt zo al een beetje een gevoel bij de stad en het vakantiegevoel kruipt er al een beetje in :)
Nu hebben we 1 keer eerder een stedentrip gedaan (Parijs) en dat viel best tegen. Uiteraard zijn we bij de Eiffel toren geweest, de Champs-Elysees, etc maar ook de lokatie van het hotel (flink achterstallige buitenwijk van Parijs) viel tegen.
Tsjah, dat is natuurlijk altijd lastig. Ik vind het vaak wel wat waard om een iets 'beter' hotel te zoeken. Je bent er toch maar een paar dagen en dan is het wel handig als je een fijn hotel hebt dat dicht bij metro's of ander openbaar vervoer zit. De reviews op bijv. booking.com helpen mij altijd wel om een goed hotel te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06-2024
eL_Jay schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 13:01:

Op de to-do-list staan lang weekend (3 a 4 nachten) naar Wenen, Warsaw, KopenHagen, Oslo en Berlijn. Daarnaast aan het sparen voor een lange rondreis door UK en Scandinavie,
Ik kan je als stedentrip voor Polen Krakau beter aanraden dan Warsaw. Ik ben in beide steden geweest en ik vind hierin Krakau toch een stuk gezelliger en meer bieden. Warsaw is echter voor wat betreft geschiedenis met voormalig sovjet interessanter.

Voor Engeland als stedentrip kan ik Oxford echt aanraden (ipv of icm met London)

Ikzelf pak ook regelmatig een stedentrip soortgelijk als wat jullie doen en dat is zeker buiten het hoogseizoen echt super leuk en betaalbaar. Wij gaan zelfs met de vriendengroep (men-only 1x pj) op stap en zijn inmiddels naar Budapest (aanrader ook!), Edinburgh, Krakau en Porto geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Met slechts 11 dagen zou ik persoonlijk niet té hard van stapel lopen. Blijf dan in een regio en verken die daadwerkelijk. Een grote stad zoals Praag, Boedapest of Kopenhagen heb je echt niet gezien in een week.

Als ik dan zie dat mensen zelfs Thailand opperen: daar wil je echt wat meer tijd in steken. De vlucht kost dan onevenredig veel in vergelijk met je verblijf.

To do:

- Koop een Lonely Planet
- Zoek tenminste 6 dingen op waar je écht naar toe wilt
- Maak een grove planning van je reis (wat wil je zien, hoe kom je daar ongeveer (bus, boot, trein, lopen?)

Ik heb laatst in drie weken Thailand, Vietnam én Cambodia gezien. Absoluut gekkenhuis qua reizen, en soms overnacht in een bus, maar uiteindelijk hebben we alle highlights kunnen afstrepen (Bangkok, Chiang Mai, Hanoi, Hoi An, Ha Long Bay, Hue, Ho Chi Minh, Angkor). Daarvoor moet je echter wel een strakke planning aanhouden. Vluchten, treinen en bussen allemaal ter plekke geboekt.

In 11 dagen zou ik lekker naar Tsjechie gaan, Praag verkennen, en wellicht een uitstap naar gebieden eromheen met de trein. Steden als Berlijn of Parijs/Londen zou ik mijden. Dat zijn echt concrete jungles geworden. Leuk voor die paar toeristenplekken, verder vooral veel baksteen en cement.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
Wauw, wat een reacties. Ik krijg ook gewoon gelijk zin om van alles uit te zoeken. Ben het er zeker mee eens dat ik niet gelijk het andere uiterste hoef op te zoeken als in alles op de minuut plannen.

We moeten gewoon naar iets op zoek voor ons beiden. Ik vind het zelf ook heerlijk om 1 of 2 dagen even te ontspannen (zwembad/strand/etc.), maar 2 dagen is voor mij dan ook meer dan genoeg. Dat wil ook niet zeggen dat ik de overige dagen van m'n vakantie volle bak in de weer wil zijn. Een dagje mooie highlights bezichtigen kan ook gewoon "ontspannend" zijn.

We zijn sowieso niet gebonden aan een bepaalde periode. Geen kinderen, en beiden niet gebonden aan schoolvakantie's m.b.t. werk etc.

En qua budget... Tjah, wat is "normaal". We werken allebei 40 uur en verdienen allebei gewoon nomaal/goed. €2.000 per persoon is in principe wel te betalen maar vind ik persoonlijk zonde om uit te geven aan een vakantie, dat is precies wat de afgelopen vakanties ons geleerd heeft. De vakantie naar Egypte was 15 dagen all-inclusive á €1.500 p.p. Wij dachten daar ook van te voren dat 41-45 graden "heerlijk" zou zijn (niet dus!!!). Het was echt wel een leuke vakantie, maar nu ik in begin te zien wat we ook kunnen voor hetzelfde geld (of zelfs minder) wordt het tijd om er ook daadwerkelijk wat aan te doen.

Maar het zijn toch een beetje 2 uiterste die me wel allebei trekken: een wat langere rondreis of een stedentrip. Een rondreis lijkt me zelf onwijs gaaf maar ik heb toch het gevoel dat je dan automatisch wat verder weg gaat omdat je toch met de insteek gaat om daar het land/cultuur te ontdekken. Madrid/Londen/Rome/noem ze maar op lijken me ook onwijs mooi maar je gaat daar toch een beetje "vertrouwd" heen (moeilijk te verwoorden, ik hoop dat jullie een beetje begrijpen wat ik bedoel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

EricNL schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 13:26:
Wauw, wat een reacties. Ik krijg ook gewoon gelijk zin om van alles uit te zoeken. Ben het er zeker mee eens dat ik niet gelijk het andere uiterste hoef op te zoeken als in alles op de minuut plannen.

We moeten gewoon naar iets op zoek voor ons beiden. Ik vind het zelf ook heerlijk om 1 of 2 dagen even te ontspannen (zwembad/strand/etc.), maar 2 dagen is voor mij dan ook meer dan genoeg. Dat wil ook niet zeggen dat ik de overige dagen van m'n vakantie volle bak in de weer wil zijn. Een dagje mooie highlights bezichtigen kan ook gewoon "ontspannend" zijn.

We zijn sowieso niet gebonden aan een bepaalde periode. Geen kinderen, en beiden niet gebonden aan schoolvakantie's m.b.t. werk etc.

En qua budget... Tjah, wat is "normaal". We werken allebei 40 uur en verdienen allebei gewoon nomaal/goed. €2.000 per persoon is in principe wel te betalen maar vind ik persoonlijk zonde om uit te geven aan een vakantie, dat is precies wat de afgelopen vakanties ons geleerd heeft. De vakantie naar Egypte was 15 dagen all-inclusive á €1.500 p.p. Wij dachten daar ook van te voren dat 41-45 graden "heerlijk" zou zijn (niet dus!!!). Het was echt wel een leuke vakantie, maar nu ik in begin te zien wat we ook kunnen voor hetzelfde geld (of zelfs minder) wordt het tijd om er ook daadwerkelijk wat aan te doen.

Maar het zijn toch een beetje 2 uiterste die me wel allebei trekken: een wat langere rondreis of een stedentrip. Een rondreis lijkt me zelf onwijs gaaf maar ik heb toch het gevoel dat je dan automatisch wat verder weg gaat omdat je toch met de insteek gaat om daar het land/cultuur te ontdekken. Madrid/Londen/Rome/noem ze maar op lijken me ook onwijs mooi maar je gaat daar toch een beetje "vertrouwd" heen (moeilijk te verwoorden, ik hoop dat jullie een beetje begrijpen wat ik bedoel).
toon volledige bericht
Ook nog erg leuk:

Ga naar het platteland ergens in Italië en rij met een leuke huur cabrio rond tussen kleinere steden. Wel vantevoren even goed de steden/dorpen checken, want in veel dorpen is natuurlijk echt niks te doen ;)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 30-03 21:55

it0

Mijn mening is een feit.

Ik denk dat het terugkerend thema een rondreis is. Hiermee combineer je diverse steden trips en kan je ook pauzes in lassen. Afhankelijk wat je comfortabel lijkt kan je dat doen in spanje, italie of marokko, er zijn er natuurlijk meer, maar dat lijkt me goede uitgangsposities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
Puur voor mijn eigen beeldvorming. Ik snap dat elke rondreis anders is en je kan het zo gek maken als je zelf wilt, maar stel je wilt een mooie rondreis van 2 weken doen in Azië. Wat kun je wel aanhouden als kosten p.p (gemiddeld of indicatie)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
EricNL schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 13:34:
Puur voor mijn eigen beeldvorming. Ik snap dat elke rondreis anders is en je kan het zo gek maken als je zelf wilt, maar stel je wilt een mooie rondreis van 2 weken doen in Azië. Wat kun je wel aanhouden als kosten p.p (gemiddeld of indicatie)?
Azie is groot en divers. Een midweekje China in een hostel kost ongeveer evenveel als 1 nacht singapore. Laos en Cambodja zullen nog goedkoper zijn en gok dat Japan en Zuid-Korea erg duur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Dido schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 12:51:
offtopic:
Ik zou het niet al te avontuurlijk maken, als je de omgeving van Place de Clichy al omschrijft als "buitenwijk".
offtopic:
En je de metro in Parijs ook zo omschrijft...

Zou zeggen ga gewoon in een stad wat meer in t centrum zitten en ga je gang. In het rijtje clichés past Rome nog wel aardig als volgende bestemming. Reken er alleen wel op dat afstanden er relatief groot zijn.

Wil je 'avontuurlijk' doen terwijl je er zit, huur een snorbrommer, gaat een stuk sneller.

Oh en bereid je ook voor, als je dat al zo achterstallig vond, dan vind je veel dingen vast enorm angstige getto's.

NOFI maar met deze insteek: ga naar een (west) Europese stad, doe een verzorgde rondreis of accepteer dat je een andere instelling met kweken (dus nee, die wijk was niet aftans en nee de metro in Parijs is niet avontuurlijk) en zelf eens echt wat dingen gaan opzoeken.

[ Voor 25% gewijzigd door GoldenSample op 07-03-2017 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het hangt altijd van de gewenste luxe af en de reisstijl die je hebt. Vlucht is het duurst vaak, al kan dat afhankelijk van bestemming en periode ook enorm verschillen. En verblijf je in luxe resorts of in goedkope hostels?

Ik heb zelf geen ervaring met Azië maar wel met Zuid Afrika. Je kan daar voor een redelijk bedrag prima overnachten. Dan ben je 30 euro kwijt per persoon en zit je in een luxe bed en breakfast met een prima ontbijt. We hebben ook overnachtingen gehad in twee dierenparken, dan ben je opeens een stuk meer kwijt maar kan je wel je huis/tent uit stappen en binnen een paar minuten recht in de ogen van een Hyena kijken.

Mijn ervaring is dat kosten een stuk minder relevant worden als je er een prachtige ervaring voor terug kijkt. Je kan voor 1500 euro op een strand hangen en cocktails drinken, dan voelt het misschien wel als een hoop geld. Je kan voor 3000 euro een prachtige vakantie hebben met safari's, eigen huur auto en allerlei leuke uitstapjes. Dan maakt dat bedrag helemaal niks meer uit.

Ik denk dat mijn vakantie in Zuid Afrika zo'n 2200 euro gekost heeft per persoon. Dan heb ik wel alle hoogtepunten gehad, constant buiten de deur gegeten en lekker luxe overnacht.

Het belangrijkste voor jullie is een goede voorbereiding. Sommige mensen komen ergens aan en zien wel wat ze doen, die hebben dat niet nodig. Jullie eerste instinct is om maar een beetje te hangen, jullie hebben wel voorbereiding nodig.
Bij een stedentrip maak je gewoon een lijstje met dingen die je wilt zien. Dat hoeft geen dagplanning te zijn maar je kan wel 's avonds bepalen wat je de volgende ochtend als eerste gaat bekijken.
Bij een rondreis kies je de steden uit die je aan wilt doen en maak je een globale route. Ben je eenmaal aangekomen daar weet je waar je heen moet en kan je ter plekke een paar dagen vooruit overnachtingen boeken.

[ Voor 17% gewijzigd door Tsurany op 07-03-2017 13:45 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-06 08:02
Sv3n schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 12:28:
Ik ben afgelopen september naar Porto geweest en ik denk dat je daar een vakantie kunt plannen die aan je eisen voldoet. Wij hadden een airbnb appartement geboekt op loopafstand van het strand en minder dan een half uur met de trein naar de binnenstad van Porto. Goede combinatie van strand en stad wat mij betreft :)

Wij zaten in de buurt van dit strand: https://www.google.co.uk/...!3d41.076288!4d-8.6570737
Leuk te combineren met Lissabon. Ik ben vorige vakantie een weekje daar geweest. AirBnB in het uitgaansgebied "Bairro Alto".
Lekker eten en genoeg te zien. Je moet wel een beetje spieren in je benen hebben, want die idioten hebben een stad gebouwd op 7 heuvels.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
GoldenSample schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 13:40:
[...]

offtopic:
En je de metro in Parijs ook zo omschrijft...

Zou zeggen ga gewoon in een stad wat meer in t centrum zitten en ga je gang. In het rijtje clichés past Rome nog wel aardig als volgende bestemming. Reken er alleen wel op dat afstanden er relatief groot zijn.

Wil je 'avontuurlijk' doen terwijl je er zit, huur een snorbrommer, gaat een stuk sneller.

Oh en bereid je ook voor, als je dat al zo achterstallig vond, dan vind je veel dingen vast enorm angstige getto's.
De Metro in Parijs vond ik juist een van de leukere dingen om zelf uit te zoeken. Zeker toen ik het begreep. De reden waarom ik Place de Clichy omschreef als "achterstallig" is waarschijnlijk onze/mijn persoonlijke ervaring. We hadden een mooie parkje naast het hotel maar dat was het ook wel. Het eten in de buurt (welliswaar maar 2 restaurants gehad) was dramatisch. Ik zeg zeker niet dat ik nooit meer Parijs zou doen, maar waarschijnlijk omdat dat ook onze eerste gezamenlijke "vakantie" was viel het in dit geval een beetje tegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shdx
  • Laatst online: 22:02
Dat zal ook afhangen van waar je naartoe wil, maar voor de vlucht moet je denken aan ongeveer 700 p.p. Daar kun je inderdaad onder zitten als je op een gunstige tijd boekt, maar je kunt er dus ook boven zitten.

Verblijf in de grote steden is vaak wel richting westerse prijzen, denk aan 80 euro per nacht. En ja, dat kan ook zeker goedkoper, maar dan zit je vaak ook niet op de beste plekken (en aangezien Parijs je tegenviel, zou ik je dat niet aanraden). De kleinere plaatsen kunnen fors goedkoper zijn.
Het verblijf daar is vaak wel goedkoper. Taxi's in een stad kost een paar euro. Eten is ook vaak goedkoper; voor 5 euro kun je vaak wel goed eten. De activiteiten zijn ook niet heel duur, maar vooral de toeristische trekpleisters hanteren gewoon westerse prijzen.

En dit alles kun je vergeten als je bijvoorbeeld naar Singapore gaat. Dan moet je gewoon denken aan Amsterdam prijzen, of zelfs nog hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stainless Steel
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ten eerste, Place de Clichy is geen buitenwijk van Parijs, het is Parijs.

Gezien jullie huidige reiservaring zou ik vooralsnog binnen Europa blijven. Azie is leuk, en naar mijn mening prima met de rugzak te bereizen. Maar desondanks moet je daar op z'n minst wel een keer zelfstandig een rondreis door Europa voor hebben gedaan. En twee weken is echt zonde. Persoonlijk ga ik minimaal een maand als ik naar een ander continent ga.

Ik weet jullie leeftijd en budget niet, maar Tsjechië bied voor elke leeftijd en budget wat, en je kan voor een leuke prijs wat extra luxe krijgen.

Ook belangrijk, welke talen spreek je?

Ik ben anderhalf jaar geleden in 6 maanden van Amsterdam naar Kaapstad gereden, dat zal ik jullie nog even niet aanraden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
misschien gewoon een algemene tip voor de TS, boek iets via AIRBNB, je kunt hier voor minder geld vaker veel meer luxe verwachten dan de standaard hotels/complexen. Zeker de moeite waard om te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

@^ kan, kan ook shitzooi zijn. Zeker als je als TS weinig eigen initiatief toont. Tegelijkertijd verkloot je er even de lokale woningmarkt mee en zadel je mensen in een woonwijk met toeristen op. Top dus..
EricNL schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 13:44:
[...]

De Metro in Parijs vond ik juist een van de leukere dingen om zelf uit te zoeken. Zeker toen ik het begreep. De reden waarom ik Place de Clichy omschreef als "achterstallig" is waarschijnlijk onze/mijn persoonlijke ervaring. We hadden een mooie parkje naast het hotel maar dat was het ook wel. Het eten in de buurt (welliswaar maar 2 restaurants gehad) was dramatisch. Ik zeg zeker niet dat ik nooit meer Parijs zou doen, maar waarschijnlijk omdat dat ook onze eerste gezamenlijke "vakantie" was viel het in dit geval een beetje tegen :)
Zie mijn edit. Als je hier niet mee dealen wilt moet je niet minder georganiseerde vakanties gaan doen. Je kan de briljante dingen mee maken (Imho) maar er zullen ook ongetwijfeld dingen minder zijn/beter kunnen. Daar moet je je verwachtingen op hebben afgestemd.

Maw: zoek je een vakantie waarin het eten altijd lekker is, de mensen verstaanbaar, de straat allemaal mooi? Ga dan lekker iets (deels) georganiseerd doen. Wil je dat niet? Dan moet je accepteren dat het wel eens niet zo is en improviseren/zelf uitzoeken wat dan wel.

Ik zie vooral iemand die wel de lusten niet de lasten (niet alles perfect, zelf meer moeite/onderzoek/initiatief etc.) Wil. En nee dat gaat bijna nooit. Dat je niet avontuurlijk bent maakt niet uit, maar roep niet dat je het wel bent. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door GoldenSample op 07-03-2017 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
Stainless Steel schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 13:46:
Ten eerste, Place de Clichy is geen buitenwijk van Parijs, het is Parijs.

Gezien jullie huidige reiservaring zou ik vooralsnog binnen Europa blijven. Azie is leuk, en naar mijn mening prima met de rugzak te bereizen. Maar desondanks moet je daar op z'n minst wel een keer zelfstandig een rondreis door Europa voor hebben gedaan. En twee weken is echt zonde. Persoonlijk ga ik minimaal een maand als ik naar een ander continent ga.

Ik weet jullie leeftijd en budget niet, maar Tsjechië bied voor elke leeftijd en budget wat, en je kan voor een leuke prijs wat extra luxe krijgen.

Ook belangrijk, welke talen spreek je?

Ik ben anderhalf jaar geleden in 6 maanden van Amsterdam naar Kaapstad gereden, dat zal ik jullie nog even niet aanraden ;-)
Dat was ook een beetje mijn verwachting. Het is voor mij (maar zeker voor mijn vriendin) even een flinke knop omzetten van "cocktails drinken aan het zwembad" naar zelf zaken regelen en mooie steden gaan zien.

Ik ben zelf 26 en mijn vriendin is 24.

Wat betreft talen zijn we wat beperkter. Engels spreek en schrijf ik vloeiend en Duits kan ik nog een klein beetje volgen (spreken wordt minder). Frans/Spaans absoluut niet. Maar qua instelling houd het ons niet tegen om toch naar dergelijke plekken te gaan. Ik spreek prima gebarentaal :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Moet het speciaal warm zijn? Wij zijn afgelopen jaar in IJsland geweest! Fantastisch land. We hebben heel IJsland rondgereden via een georganiseerde reis, maar met huurauto, dus je bent vrij om te gaan en staan waar je wil. Eventueel is IJsland in combinatie met New York ook mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:16
Zoals eerder gemeld...

Airbnb is gewoon je startpunt voor dit soort "stedentrips".....combineer dat met paperflies.com voor goedkope vliegtickets!

Zo weet ik zelf nog wel een heel goed appartementje in Parijs, voor 50EUR per nacht midden in het centrum (met zn 2en dus 25pp) op loopafstand van alles.

Vlieg zelf deze vakantie eerst voor EUR60 naar Ibiza, vervolgens vliegen we voor EUR35 verder naar Italie, en van Italie vliegen we weer naar ASD voor EUR30....leuk airbnbtje erbij zoeken, auto huren en actieve vakantie is zo gedaan... (moet je er natuurlijk nog wel zelf op uit trekken)

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:08
Elk jaar roepen we dat we wat actiever op vakantie willen. Daarmee zeggen we eigenlijk ook: wat minder in de zon liggen en non-stop drankjes/eten bestellen. Uiteindelijk doen we gewoon te weinig voorwerk en eindigen we in een all-in Resort/Hotel.
Even een zijstapje: het een sluit het ander niet uit. Ik ben zelf met mijn vriendin 2 jaar geleden naar Turkije geweest, in een hotel dicht bij het strand. Oftewel: meer dan genoeg gelegenheid om in de zon te liggen en je vol te vreten met ongezond voedsel :)

Toch hebben we dat niet gedaan, omdat onze reisorganisatie (Corendon) heel veel tripjes aanbood. Sidenote: lokale mensen bieden hetzelfde aan voor minder, maar afhankelijk van het land is het aan te raden om te controleren hoe je zit qua verzekeringen.
Jeepsafari, quadsafari, dagje naar een aquapark, over de zee varen op een piratenboot, een tour naar toeristische plekken... alles kan. Uiteindelijk zijn we 6 van de 8 dagen nog voor 9:00 ons bed uit getrommeld. We hebben maar 1 dag op het strand gelegen.

Wat je zegt klopt volledig: het draait om het doen van een beetje voorwerk, maar in een beetje toeristische omgeving hoeft dat helemaal niet zoveel werk te zijn. En dan kan je een actieve vakantie uiteindelijk heel goed combineren met een resort, waardoor je bij thuiskomst in ieder geval niet meer hoeft te koken ;)

Mijn punt: je hoeft niet per sé op zoek te gaan naar 'anti-resort'; ook dat kan je invullen zoals je zelf wil. Het is maar net wat je wil: een stedentrip is natuurlijk ook een andere ervaring, maar gezien je vakantiegeschiedenis hoef ik je dat niet te vertellen :)

[ Voor 15% gewijzigd door Richh op 07-03-2017 13:59 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Voor drie weken was ik ~1000 euro kwijt. Een vlucht naar Bangkok van Amsterdam was 408 euro. Iedere dag een hotelkamer of hostel (drie sterren) voor ong 7-13 euro per nacht (privé kamers waren vaak goedkoper dan hostels omdat we met z'n tweeën waren). Eten, drankje kost je ongeveer 15 euro per dag (voor 8 euro heb je een prima avondmaal). Nog wat binnenlandse vluchten en busreizen erbij, en tickets voor Angkor Wat (dat was relatief prijzig!) en je zit rond die 1000 euro. Tripadvisor en Booking.com zijn geweldig om goedkoop in goede hotels te zitten. Het kan goedkoper (meer bus, minder vluchten), maar ook een stuk duurder (luxere resorts in plaats van hostels, uiteten in de centra van steden, in plaats van een wijk verder). Wij gingen wel in het laagseizoen, waardoor sommige kosten erg laag uitvielen. Vooral hotels waren erg goedkoop in die periode (stortdouche, infinity pool en een zeer mooie kamer voor slechts 15 euro per nacht. Spotgoedkoop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawofl
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-06 14:04

dawofl

?

wolly_a schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 13:50:
Moet het speciaal warm zijn? Wij zijn afgelopen jaar in IJsland geweest! Fantastisch land. We hebben heel IJsland rondgereden via een georganiseerde reis, maar met huurauto, dus je bent vrij om te gaan en staan waar je wil. Eventueel is IJsland in combinatie met New York ook mogelijk.
Dit dus :) wij (vrouw en ik) zijn ook eens week naar Reykjavik geweest en vanuit daar diversiteit aan excursies geboekt was zeker de moeite waard. Zou zeker nog eens terug willen voor een rondreis als hier voorgesteld.

Als je eens iets anders wilt en iets actiever / avontuurlijker zeker goede tip van Wolly_a 8)

I wanted to change the world but god wouldnt give me the source code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:53
Als je 15 dagen gaat, is een stedentrip: Wenen - Praag - Budapest ook nog een optie voor jullie.
Toegankelijke steden, waar je ook nog redelijk betaalbaar (hoewel, Wenen weet ik niet meer zeker) redelijk centraal kan zitten met genoeg te doen in de steden.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:36

Rannasha

Does not compute.

Anoniem: 111246 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 12:07:
Dit.

Ik was nooit heel erg van dergelijke ongeorganiseerde chaos, maar na een keer meegesleurd te zijn door mijn vrouw (toen nog vriendin), was ik over :)

Inmiddels alle "grote" vakanties op deze manier gedaan. Zuid-Amerika (7wk), Zuid-Afrika (4wk), China (3wk) en hopelijk later dit jaar Californie (3wk).

Afhankelijk van het land (beschikbaarheid van efficient openbaar vervoer en/of huurauto) en de hoeveelheid tijd die je hebt wil je meer of minder vooraf plannen. Bedenk vantevoren welke dingen je graag wil zien/doen en grofweg welke route je wil gaan volgen. Vervolgens boek je de eerste nacht(en) op de aankomstlocatie zodat je zekerheid hebt over een plek om te pitten na een lange reis.

Landkeuze kan werkelijk alles zijn. De prijs kun je drukken door voor een goedkoop land te kiezen, dat kan ondanks een langere (en duurdere) vliegreis toch nog voordelig uitvallen (hangt ook af van de duur van je vakantie, hoe langer je gaat, hoe zwaarder de dagelijkse kosten meetellen en hoe minder belangrijk het vliegticket is). Pak een land met een leuke stad en een aardig kustgebied en je kunt alsnog een paar dagen city-trip en/of resort-verblijf er aan vast plakken.
Wat betreft talen zijn we wat beperkter. Engels spreek en schrijf ik vloeiend en Duits kan ik nog een klein beetje volgen (spreken wordt minder). Frans/Spaans absoluut niet. Maar qua instelling houd het ons niet tegen om toch naar dergelijke plekken te gaan. Ik spreek prima gebarentaal :9
Taal hoeft geen beperking te zijn. Wij spraken absoluut geen Spaans toen we naar Z-Amerika gingen (we spreken het nog steeds niet, overigens), maar met een boekje met praktische zinnen en vooral veel gebaren was het geen probleem. China was iets lastiger dankzij hun karakter-schrift. Maar ook daar hebben we ons prima gered.

[ Voor 16% gewijzigd door Rannasha op 07-03-2017 14:12 ]

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-06 09:32

skoozie

SCSI

De laatste jaren boek ik meestal OF een zelf gekozen rondreis OF een strand vakantie
bij de rondreis kijken we wat we willen zien, hoelang we waar willen zitten en plannen zo een reis dat we ergens 2 a 3 nachten zitten en dan door rijden/vliegen naar het volgende hotel. landen waar we dit gedaan hebben: Argentinie, Bali, Ierland, Ijsland
Gaan we voor een zon vakantie nemen we 1 a 2 weken een hotel/appartement en dan wisselen we een strand dag af met een activiteiten dag. de activiteit kan zijn zelf het eiland bezichtigen met een auto, een boot excursie of lekker een dagje aan het zwembad of een ander strand verkennen. vooral veel griekse eilanden op deze manier gedaan.
De laatste strand vakantie was via elizawashere.nl een vlucht+huisje (met eigen zwembad :)) en een huurato voor het volledige verblijf. dan kan je doen en laten wat je wilt.
volgende maand op vakantie naar Ierland, noord kust in 8 dagen (4 hotels)
en in oktober naar west Amerika een road trip (vegas/grand canyon/San Francisco/nog wat natuur parken)
We kunnen allebei auto rijden en kunnen ook beide makkelijk afstanden rijden.

De vakanties dat je een lokatie als uitvals basis gebruikt en een paar dagen weer doorgaat bevallen mij utistekend, Ik leg wel graag alle hotels al vast. Wanneer we ergens een week zitten nemen we express geen all-in zodat je 's avonds opzoek kan naar restaurantjes in de buurt.

edit: IJsland was inderdaad een geweldig land, wij zijn daar november/december 2015 geweest, de eerste helft van de vakantie was het relatief warm en de 2e helft begon het te sneeuwen. in 11 dagen heel het land rond gereden (tegen de klok in) op een gegeven moment sneeuwde het zo hard dat ik de belijning van het midden van de weg niet meer voor de neus van de auto zag, stapvoets vooruit laten rollen. het hotel keek raar op en vertelde ons niet meer te verwachten door het weer. OOk reykjavik hing een hele prettige sfeer. we gaan zeker nog een keer een stop-over maken in reykjavik als we New York gan bezoeken.

[ Voor 19% gewijzigd door skoozie op 07-03-2017 14:32 ]

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar

mrsar

je kan het redelijk zo duur maken als je wilt,maar bv voor een maand (5 weken ongeveer) naar Vietnam/laos/combodia incl alle vluchten (business in azie,dat dan weer wel meestal) zit ik rond de 2500 euro pp. maar dat is wel een maand lang rondreizen (tegenwoordig afgestapt van de bussen) verblijf in gemiddeld 3* hotel achtig als ik niet solo reis (oh en mijn heen/terug vlucht lag rond de 850 euro)
Indien ik alleen reis ben ik rond de 1800-2000 kwijt.

Filipijnen was dan wel weer iets duurder voor een maand en zo verschilt het per land

Valencia was ik in totaal rond de 400 euro kwijt voor 5 dagen

[ Voor 13% gewijzigd door mrsar op 07-03-2017 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melniek
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:20
wolly_a schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 13:50:
IJsland zou ik dan weer niet in de zomer, maar in het voor/najaar ivm het noorderlicht.

New York is ook een aanrader, maar hoeft niet onder te doen voor een Rome of Madrid qua hitte in de zomer. Gezien jullie ervaring met een onvoorbereide vakantie, zou ik geen rondreis voor de zomer plannen, maar dit eerder bewaren voor na de zomer.

Vind je de kou niet erg, dan is IJsland een mooie bestemming, maar je moet wel van het landschap en de natuurverschijnselen kunnen genieten, van de stad Reykjavik moet je niet al teveel voorstellen.

Wil je naar een warmer oord, dan kan ik Florida aanbevelen. Lekker warm, terwijl het hier kouder is en vanalles te zien/doen. Zon, zee & strand, steden, natuur, pretparken... noem het maar op, voor ieder wat wils. Daarnaast zijn de afstanden goed te doen met de auto en is het, mijns inziens, ook qua vliegen goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aerocivic
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-06 09:54
Net terug van 3 dagen Rome, wat is dat een gave stad zeg! Zoveel mooie gebouwen, zoveel leuke pleintjes etc. Mocht je een stedentrip overwegen dan zou ik Rome zeker meenemen in de opties!

Veel met de metro gedaan, maar ook behoorlijk wat kilometers te voet gemaakt, dus een actieve trip kan het zeker zijn!

[ Voor 24% gewijzigd door Aerocivic op 07-03-2017 14:57 ]

De omgeving van de mens is de medemens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMark
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:25
Ik denk dat je vooral moet kijken naar wat je wilt beleven op een vakantie.

Een stedentrip is natuurlijk gaaf, maar waar ben je naar op zoek? Cultuur, Architectuur, lokale gebruiken, unieke plekjes?

Ik vind het bijvoorbeeld super om 10 dagen rond te crossen op een willekeurig eiland en de unieke plekken te zoeken, maar ook om de locale bevolking te ontmoeten Spannend? soms, maar ik ken vrij weinig mensen die bijvoorbeeld de olivijn stranden hebben gezien in lanzarote of het prachtige schiereiland jandina in Fuerteventura.

Afgelopen jaren Rhodos, Fuerteventura en Lanzarote bezocht. Dan nemen we een goed hotel voor de ontspanning, pakken de auto en gaan het eiland verkennen. Mooie landschappen, kleine dorpjes met vaak erg lekker eten(niet luxe), mooie architectuur en bijzondere dingen.

Het 'probleem' met touroperators is dat deze op de massa gericht zijn. En maar 1 of enkele gebieden van een land verkopen. Sterker nog, in het hoogseizoen heb je zelfs speciale delen van steden die gericht zijn op bv de nederlandse of engelse markt.

Maar er is zoveel meer buiten de boekjes om..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:43
maar ook de lokatie van het hotel (flink achterstallige buitenwijk van Parijs) viel tegen.
Dit kan je voorkomen door even op Google Maps te checken, Streetview werkt soms behoorlijk ontnuchterend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
DonChaot schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 17:28:
[...]

Dit kan je voorkomen door even op Google Maps te checken, Streetview werkt soms behoorlijk ontnuchterend.
Helemaal mee eens. De reden waarom Parijs toen een beetje tegenviel was denk ik vooral omdat het onze eerste vakantie samen was en we behoorlijk vlug maar "wat" hebben geboekt. Vervolgens wat meer vakantie's gedaan en kom je steeds beter te weten wat je wel en niet wil.

Zoals meerdere adviseerden zal een flinke rondreis van 3-4 weken het nu (nog) niet gaan worden. Ik denk dat het heel verstandig is als we eerst even 1 of 2 keer wennen aan alles op eigen houtje doen (door b.v. 1 hotel te boeken, te vertrekken en vanuit daar weer verder) en daarna kunnen gaan denken aan een mooie grote rondrijs door bijvoorbeeld Azië.

Nogmaals iedereen bedankt voor alle tips adviezen! Mochten we eerdaags een besluit nemen over het type vakantie of het land van bestemming zal ik het jullie zeker laten weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Misschien dat het al gezegd is maar eilanden als Corsica, Malta, Sardinie of Madagascar kunnen een goede start zijn. Zorg voor een huisje dat je als uitvalbasis gebruikt, twee scooters of een auto en spreek af dat je tussen 10 en 19u niet thuis bent.

Wat ook goed werkt is tijdens je verblijf beide een "eigen" dag te plannen, waarin je alleen op stap gaat. Heb je 's avonds elkaar wat te vertellen en je wordt echt actief gedwongen alles zelf te regelen.

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pnnnkk
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:35
Zoveel leuke tips in dit topic!
Als je op de avontuurlijke tour wil is dit misschien ook iets voor je: https://srprs.me
Schijn je een hoop tips bij te krijgen en je komt niet in een resort terecht ;)

Ik heb zelf net een Barcelona tripje geboekt, maar wat ik daar ga doen zien we daar wel weer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mach
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:54

Mach

[END]Avengers

Een heerlijke combi is en blijft Valencia en Ibiza. Valencia is een van de mooiste en relaxte steden in europa. Mooi oud centrum, heerlijk eten, prachtige architectuur en een perfect stadsstrand op fietsafstand.

Daarna met een binnenlandse vlucht naar ibiza. Kies dan een appartementje aan de westkust (Calla Vadella) of juist aan de oostkust (figuela). De westkust heeft prachtige rustige baaitjes. Evissa (Ibiza stad) is een mooie dagbestemming en huur een auto om over het eiland te cruisen. Ibiza is echt zoveel meer dan alleen parties en grote clubs. Maar als je ervan houdt zou ik zeker een feestje bij Ushuaia meepakken :-)

DUGG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:45

macnerd

No Apples please :-)

VakantieXperts (https://www.vx.nl/) heb ik hier nog niet voorbij zien komen. Die kunnen ook een reis op maat samenstellen. Daar betaal je overigens wel voor uiteraard. Ook kun je bij Voyando (https://www.voyando.nl) terecht voor een klein bedrag. Daar zitten een hoop reizigers die met je meedenken (jij kiest de beste uit, die persoon krijgt dan een deel van het bedrag dat jij betaalt).

Qua rondreizen kan ik je fly & drive aanraden. Inmiddels Andalusië (Zuid-Spanje), Schotland en Kroatië gedaan. Die laatste helemaal zelf geboekt via internet: 3 appartementjes via Booking.com, auto en vluchten. Geïnspireerd op de reis van VakantieXperts maar dan 600,- goedkoper :P.

Groepsrondreizen vind ik ook leuk. Vaak heb je regelmatig toch even vrije tijd, alleen je moet uiteraard wel met de groep mee naar de volgende bestemming. China, Patagonïe en Australië zijn absoluut aanraders.

Vroeger heb ik ook nog fietsvakanties gehouden. Met de bus (Eurolines) of trein het grootste deel afleggen, en dan vervolgens fietsen waar je naar toe wilt die dag, en zo lang je zin hebt. Echte training is niet nodig als je dagelijks bv 10 km heen en weer naar werk fietst. Je hebt maar 2 problemen: waar slaap ik vannacht, en wat eet ik straks. Regel wel een fietskaart (autowegenkaart kan ook maar is vaak minder handig). De fietskaarten en inspiratie kun je bv hier opdoen: https://fietsvakantiewinkel.nl/

Een stedentripje naar Valencia is zeker ook de moeite waard, Ik ben daar 2 weken naar toe geweest inclusief een taalcursus Spaans van een week (ochtenden). Je kunt via de taalschool (bv Enforex: http://www.enforex.com/spaans/) goedkoop kamers huren. Je deelt het appartement dan samen met andere studenten aan de taalschool. En net als in een echt studentenhuis is de keuken en badkamer niet supernetjes... :)

Berlijn is ook prima te doen. Je kunt er bv naar toe met de trein, dat is lekker comfortabel en je komt niet vermoeid aan. Wat eten en drinken mee, zoveel zooi als je kunt dragen en een paar films op tablet of netbook en gaan. Ter plekke is alles prima met openbaar vervoer te doen. Vanaf de Reichstag (het regeringsgebouw) heb je een mooi uitzicht over de stad (is gratis te bezoeken, wel even van te voren reserveren i.v.m. veiligheidschecks).

Andere leuke steden: Londen, Praag, Budapest, Dublin, Madrid, Barcelona...
Op veel plaatsen kun je ook een fietstocht maken door de stad of Segways huren. Supercool!

[ Voor 4% gewijzigd door macnerd op 07-03-2017 23:35 ]

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Melniek schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 14:42:
[...]

IJsland zou ik dan weer niet in de zomer, maar in het voor/najaar ivm het noorderlicht.

New York is ook een aanrader, maar hoeft niet onder te doen voor een Rome of Madrid qua hitte in de zomer. Gezien jullie ervaring met een onvoorbereide vakantie, zou ik geen rondreis voor de zomer plannen, maar dit eerder bewaren voor na de zomer.

Vind je de kou niet erg, dan is IJsland een mooie bestemming, maar je moet wel van het landschap en de natuurverschijnselen kunnen genieten, van de stad Reykjavik moet je niet al teveel voorstellen.

Wil je naar een warmer oord, dan kan ik Florida aanbevelen. Lekker warm, terwijl het hier kouder is en vanalles te zien/doen. Zon, zee & strand, steden, natuur, pretparken... noem het maar op, voor ieder wat wils. Daarnaast zijn de afstanden goed te doen met de auto en is het, mijns inziens, ook qua vliegen goed te doen.
Wij zijn in het najaar naar IJsland geweest (september). Hou er wel rekening mee dat het dan al wel wat frisser kan zijn in IJsland. Wij vonden het maar wat brrr en hebben er zo'n echte IJslandse muts gekocht tegen de kou/harde wind. In New York zijn we ook in september geweest. Dat was een fantastisch mooi moment. Het schijnt daar midden in de zomer echt niet prettig te zijn vanwege warmte en smog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Kameraad van me heeft een rondreis geboekt door enkele landen in Europa komende zomer.
Alles op basis van Airbnb.

Ze hebben enkele gebieden uitgezocht in europa die ze willen bezoeken.
Eis was maximaal 500km tussen de gebieden.
In die gebieden hebben ze een semi-luxe huisje geboekt via Airbnb. Blijven er 2-3 nachten en gaan de omgeving bekijken. Overal hebben ze 1 dag "niets" gepland, dit houden ze vrij voor een rust dag of toch iets lokaals tegenkomen die ze willen bekijken/bezoeken.

Zo pakken ze 6-7 gebieden en zijn ze 2,5 week onder de pannen.
Reistijd is beperkt tot 4-5 uur per dag en zo zien ze ook genoeg.
Wel een dure manier van vakantie vieren volgens mij, hoorde prijzen van soms 150-200 euro per nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:09
Ik ben met mijn vriendin naar de Moezel in Duitsland geweest met een kleine reis.

In totaal 9 dagen over gedaan om het zuiden van de Moezel bij Trier naar het noordelijke stuk in Koblenz tegaan.

Eerst 3-4 dagen nabij Trier (Trein naar Luxemburg Stad is prima te doen trouwens!)
Dan na die dagen richting Cochem reizen en daar weer een hotel voor 3 nachten om daar alles in de buurt op te zoeken en als laatste zaten wij bij Winningen (net onder Koblenz).
Laatste 2 dagen in en nabij Koblenz gezeten.

Wij hebben ons goed vermaakt en veel gezien van de omgeving en de steden! Misschien kan je zoiets ook doen. Qua reizen viel het allemaal goed mee dus genoeg tijd om dingen te bekijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SwooX
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 04-02 18:55
How about https://srprs.me/? Je weet vooraf de locatie niet waar je heen gaat, tenzij je gaat krassen en de code invult. Meerdere soorten vakanties!

Once again open up your bag of tricks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap