Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-04 15:56
Op mijn werk willen we internet via ADSL (XS4ALL) en kabel (Ziggo) combineren zodat we een hogere up-time hebben.

Ik denk dat we beide modems in bridge modus moeten zetten (als ze dat kunnen) en dan verbinden met 1 router met 2 WAN poorten die dan de connecties laat lopen over deze twee internet verbindingen. Maar zoiets heb ik nog nooit geprobeerd/gedaan dus ik weet niet waar ik op moet letten.

Als ik gewoon in de pricewatch zoek naar routers met 2 WAN poorten kom ik bijvoorbeeld op deze producten

Deze TP link lijkt me eigenlijk alles al te bieden wat ik nodig heb.
pricewatch: TP-Link TL-ER6020

Ik heb goede verhalen gehoord over het gebruiksgemak van Ubiquiti.
pricewatch: Ubiquiti UniFi USG PRO Gateway Router

Na wat reviews lezen denk ik dat die TP-Link eigenlijk alles al kan wat ik wil maar omdat ik er niet genoeg van af weet weet ik het gewoon niet zeker.

De router zal +- 100 apparaten moeten verbinden met het internet, en er moeten mogelijk 1 of 2 access points op aangesloten worden voor Wifi. We hebben geen servers draaien aan onze kant maar willen gewoon snel downloaden, surfen en voipen. De modems zijn van XS4ALL en Ziggo zelf en kunnen misschien niet helemaal zo aangepast worden dat ze bijvoorbeeld in bridgemodus staan. Is het een probleem als dat niet lukt?

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Die Ubiquity is denk ik zeker met AP van hetzelfde merk een goede keuze. Bedenk wel dat DUAL nooit de snelheid van een enkele verbinding verhoogt maar vooral met veel gebruikers voordeel biedt door de load balancing. Alleen gezien het feit dat het bedrijfsmatig is, en bedrijfs kritiek zou ik er wel voor kiezen om hier een professionele partij voor te raadplegen. Gezien je vraagstelling is er intern onvoldoende kennis om continuiteit te kunnen waarborgen. Je hebt het over up-time maar je hebt nog steeds een single point of failure. Die is ook wel uit te sluiten maar dan krijg je wel een complexer netwerk.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 30-04 16:55
Het modem van XS4All (de Fritzbox) kun je helaas niet in bridge modus zetten (tenzij je bereid bent om het modem flink te teaken.) Er zijn verschillende VDSL modems beschikbaar die je wel via de standaard web interface in bridge modus kunt zetten. Persoonlijk heb ik hele goede ervaringen met de Draytek Vigor 130.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-05 15:49
Ik neem aan dat je controle wilt hebben over het verkeer? Sticky connections, verkeer naar een specifieke partij of service over één van de 2 verbindingen... Dan de USG links laten liggen want dat doet ie niet out of the box. Een edgerouter is dan de betere in deze. Maar er zijn meer merken die dit prima kunnen

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Maar wat is het probleem dat de modem van xs4all niet in bridge kan? Waarom niet een lokale IP?

Als er nu iemand gaat "zeuren" over "problemen met dubbel NAT", en dat zo verhalen, dan heb ik een andere oplossing:

Fritzbox én Ziggo modem in één subnet zetten, en keurig routeren. Ja, dat kan, en het werkt ook.

Maar nogmaals: waarom kan je USG niet overweg met twee WAN's 10.1.0.0/24 en 192.168.178.0/24?

En jouw LAN is bv. 172.14.1.0/24

Wekt écht wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-04 15:56
@Frogmen Bedoel je met het single point of failure de dual-wan-router? Als deze stuk gaat kan ik onze computers weer op het Ziggo of XS4ALL modem zetten om dat probleem tijdelijk op te lossen. Of bedoel je iets anders? Het is ansich niet zo erg als er even 10 minuten geen internet is. Maar laatst moesten we anderhalve dag wachten op XS4ALL om een nieuw modem op te sturen. Dat is natuurlijk niet zo grappig :).

@Jeroen_ae92 Ik denk dat het voor VOIP wel handig is als alles over 1 netwerk gaat totdat iets stuk is. Dus dat is wel een feature waar ik op zal letten. Bedankt voor deze tip!

@Anoniem: 203842 De modems in andere subnets zetten is geen gek idee. Moet er alleen wel voor zorgen dan dat ze niet perongeluk IPs gaan uitdelen aan alles achter de router (of houd de router dat sowieso tegen?).

Ik denk dat men verder wel gelijk heeft hier dat er een expert ingehuurd moet worden om deze spullen aan te schaffen en te installeren.

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 30-04 16:55
Anoniem: 203842 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 16:15:
Maar wat is het probleem dat de modem van xs4all niet in bridge kan? Waarom niet een lokale IP?

Als er nu iemand gaat "zeuren" over "problemen met dubbel NAT", en dat zo verhalen, dan heb ik een andere oplossing:

Fritzbox én Ziggo modem in één subnet zetten, en keurig routeren. Ja, dat kan, en het werkt ook.

Maar nogmaals: waarom kan je USG niet overweg met twee WAN's 10.1.0.0/24 en 192.168.178.0/24?

En jouw LAN is bv. 172.14.1.0/24

Wekt écht wel.
Dubbel NAT is niet hetzelfde als bridgen. Dubbel NAT werkt op L3 en bridgen werkt op L2.

Je kunt het zeuren noemen wanneer mensen aanhalen dat dubbel NAT problemen oplevert bij bepaalde applicaties en procotollen maar daar verdwijnen de problemen niet mee.
Een voorbeeld van een probleem dat je in deze setup kunt verwachten met dubbel NAT is dat je failover niet correct werkt als een van de internetverbindingen plat gaat terwijl het modem gewoon bereikbaar blijft.
Een ander probleem waar je tegenaan kunt lopen is dat het modem (dat nu als NAT apparaat fungeert) niet voldoende geheugen heeft om alle NAT verbindingen in op te slaan. De Fritzbox is bijvoorbeeld niet gebouwd om 100+ clients tegelijk te voorzien van internet. Je loopt dan tegen traag of niet werkend internet aan terwijl je net een berg geld hebt geinvesteerd in een prachtige Ubiquiti Unifi USG.

Je kunt er idd voor kiezen om je tweede router zo in te stellen dat er geen gebruik gemaakt word van NAT. Het maakt dan echter geen zak uit of je je Fritzbox en Ziggo modem in hetzelfde subnet hebt zitten. Ook in deze situatie kun je tegen het probleem aanlopen dat je provider modem niet gebouwd is op 100+ clients.

Verder word er niet beweerd dat een USG niet kan omgaan met dual WAN. Er word gemeld dat een Edgerouter een betere keuze is voor complexe configs zoals 'sticky connections'.

Dubbel NAT kan zeker werken. Het is echter niet optimaal en in deze situatie, met de gestelde doelen, zou ik het vermeiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

roy-t schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 16:55:

@Anoniem: 203842 De modems in andere subnets zetten is geen gek idee. Moet er alleen wel voor zorgen dan dat ze niet perongeluk IPs gaan uitdelen aan alles achter de router (of houd de router dat sowieso tegen?).
....
Je stelt de USG (of whatever zoals een Mikrotik of andere router) zó in, dat er maar één poort in een bridge van poorten zit. Dan krijgt WAN1 poort een DHCP adres (en gateway) van de Fritz, en WAN2 poort de DHCP en gateway van Ziggo.

Hoe de USG dat intern routeert en verdeeld, dat mag USG uitzoeken.

Maar ja, je hebt gelijk, dit is niet simpel in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:50

Blokker_1999

Full steam ahead

Je kan een Fritzbox trouwens wel als pure modem gebruiken. De optie is inderdaad verdwenen uit de webui en je moet er dus net iets meer moeite in steken maar mijn EdgeRouter thuis gebruikt mijn FritzBox als een gewone modem mbv PPPoE. Moeilijk is het niet en je vindt de nodige configs en hulpmiddellen zonder problemen op het internet.

Maar zoals iemand anders al aangaf: het zou niet slecht zijn om iemand die dit soort setups al eens heeft ogpezet te laten langskomen om een goed voorstel uit te werken. Voor vele bedrijven is internet vandaag een te belangrijk deel van de infrastructuur geworden om snel nog even zelf een oplossing in elkaar te zetten.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als je kan en wil er gewoon lekker mee spelen (vermits dit van je werkgever mag), het is allemaal niet zo moeilijk en alle hierboven staande issues kom je dan t.z.t. wel tegen als dat überhaupt al van toepassing is. Bij V&A staat de TP-Link voor €75,- kun je lekker mee testen en als het niks is alsnog weer verder verkopen....

Een Dual WAN failover-situatie zal over het algemeen in staat zijn om 'het internet' te pingen (bv. 8.8.8.8) ipv de hierboven aangehaalde reactie van luxan dat failover niet zou werken als je modem gewoon nog te bereiken is. Dus dat mag in principe geen issue zijn...

Dual-NAT mag in de meeste gevallen (zeker bij alleen gebruik van internet) ook geen probleem zijn, mocht je daar wel tegenaan lopen dan zijn er altijd weer verschillende manieren om dat weer op te lossen. Aandachtspuntje is wel je VoIP, maar we kunnen hier niet zien hoe de gebruikte setup bij jouw is).

Hier trouwens een Meraki MX64 Dual WAN Setup met 2 interne WAN IP adressen (192.168.178.0/24 en 192.168.10.0/24) uitgedeeld door een FritzBox van KPN en een Cisco EPC3925 Ziggo modem als failover. En ja de failover werkt als een tierelier.

-edit-
Als Failover kun je trouwens ook een 3G/4G stick/bundel of wat dan ook gebruiken, zelf nog niet getest maar anderhalve dag zonder internet zitten als bedrijf zijnde daar wordt je niet vrolijk van :)

[ Voor 8% gewijzigd door Enforcer op 08-03-2017 13:37 ]

Pagina: 1