Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen64
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-10-2024
Ik heb een i7 4790K, deze heb ik destijds gekocht om FEM-analyses mee te draaien. Merkte al snel dat de temperatuur bij sommige simulaties erg hoog opliep (in CPU-Z gecheckt, paar keer 90 graden gezien), het is zelfs een paar keer voorgekomen dat de computer zichzelf uitschakelde. Om dit enigszins tegen te gaan heb ik een Noctua NH-U14S geplaatst, dit hielp redelijk, maar bij full load nog steeds hoge temperaturen (+/-90).

De FEM software die ik gebruikte was Abaqus (voor zover iemand daar bekend mee is) en heb later Prime95 gebruikt om te kijken of het systeem nu stabiel was (was het niet).
Tot een week geleden zat de i7 op een Asus Z97-P met een door het moederbord ingestelde overklok. Het geheel zit in een Antec Two Hundred kast waar twee Noctua Industrial fans in zitten (120 en 140mm)

Nu heb ik het moederbord vervangen voor een ASRock Z97 Extreme4 en de koeler gemonteerd met Arctic Silver 5 koelpasta. Nu nog zonder overklok (eerst maar even zorgen dat het verder goed is). Merk dat met Prime95 de temperatuur heeel rustig richting de 80 graden kruipt (nadat ie naar 75 graden vliegt), wat ik zelf nog steeds aan de hoge kant vind.
Verder wordt ie bij casual gaming net geen 50 graden.

Tl;dr Ongeklokte 4790K die met Prime95 naar de 80 graden gaat, hoort dat? :+

Enigszins relevante vraag: Is het aan te raden verder te gaan klokken, of moet er eerst heel nodig iets veranderd worden aan mijn systeem?

Beste antwoord (via Jeroen64 op 08-03-2017 10:58)

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-09 23:01

PuijkeN

euhm ?

Simpel gezegd, ja het kan normaal zijn. Bij die reeks is heel slechte thermal paste gebruikt tussen de CPU en IHS. De core is dus niet goed verbonden met de heatspreader die er boven op ligt.

Bij de-lidden (de heatspreader loshalen van de CPU) en het opnieuw toepassen van degelijke koelpaste zijn temperatuur drops mogelijk van wel 10° of 15°. Er is heel wat info te vinden op GoT hierover en er zijn zelfs speciale tools die het proces eenvoudiger moeten maken.

Dit in combinatie met een goede koeler zou nog wat kleine ruimte moeten geven bij het overklokken. Je turbo frequentie is al 4.4Ghz maar er moet misschien wel 4.5Ghz of 4.6Ghz uit te persen zijn!

PVOutput

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN

PuijkeN

euhm ?

Simpel gezegd, ja het kan normaal zijn. Bij die reeks is heel slechte thermal paste gebruikt tussen de CPU en IHS. De core is dus niet goed verbonden met de heatspreader die er boven op ligt.

Bij de-lidden (de heatspreader loshalen van de CPU) en het opnieuw toepassen van degelijke koelpaste zijn temperatuur drops mogelijk van wel 10° of 15°. Er is heel wat info te vinden op GoT hierover en er zijn zelfs speciale tools die het proces eenvoudiger moeten maken.

Dit in combinatie met een goede koeler zou nog wat kleine ruimte moeten geven bij het overklokken. Je turbo frequentie is al 4.4Ghz maar er moet misschien wel 4.5Ghz of 4.6Ghz uit te persen zijn!

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen64
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-10-2024
Bedankt voor je reactie, heb wat verder gelezen op GoT en andere fora over overklokken etc. Temperatuur is inderdaad niet verdacht hoog.

De-lidden gaat op een later tijdstip zeker nog gebeuren. Heb echter gelezen dat het bij de Devil's Canyons minder met de TIM te maken heeft en meer met de afstand tussen IHS en CPU ten gevolge van de bagger lijm die gebruikt is. :)

Boot en Windows 7 idle op 4.6Ghz lukt iig al :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN

PuijkeN

euhm ?

Klopt inderdaad, ik verwarde met Ivy Bridge. In elk geval komt de oplossing op hetzelfde neer, delidden, lijm verwijderen en nieuwe TIM ertussen.

Lijkt me zeker aan te raden en dan zal 4.6Ghz+ wel mogelijk zijn. Het leukste zal zijn dat door de overclock al je cores op 4.6Ghz (of meer) draaien in turbo, standaard is dit niet het geval en bij zware toepassingen merk je dit wel natuurlijk.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:31
prime 95 niet draaien gewoon met deze cpu,de nieuwe versies niet deze zorgen voor dat de temperatuur veel te hoog oploopt. en zeker niet gaan stressen als je geen vaste vcore hebt gezet , met dynamische vcore loopt het voltage veel te hoog op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Mja, ik zou zeggen, gewoon kijken hoe ver je komt zonder delid uit te voeren.

De enige regels waar je je eigenlijk echt aan moet houden:

- Prime 27.7 small FTT draaien voor max te verwachte temps: Alles dat na 15 min boven de 92 graden uitkomt is kwa temps eigenlijk te hoog.

- vCore (niet van de uncore of cache dus): Max 1.375V zou een veilig grens zijn. Hoger zal, zeker boven de 1.4V tot degradatie leiden bij 24/7 gebruik. Je zal dan na een jaar of 2 merken dat je PCI-ex bus, memcontroller of USB I/O fouten begint op te leveren en je zal steeds meer voltage moeten pushen om de zelfde clocks te halen.

==

Tips:

Input voltage kan helpen bij stabiliteit. Zet deze als richtlijn boven 0.500V boven je VCore. Heb je 1.32V core ingesteld? -> na loadline onder load zou je op 1.82V input voltage moeten mikken. Dit hoog afstellen betekend meer warmte! Je kan het daarna dus maar beter weer zo laag mogelijk instellen, maar niet zodat het onder 1.71V dropt onder AVX load (dus Prime FTT / Linx).

Houd je PCI-Ex bus op 100mhz. Ja, het kan omhoog voor hogere clocks, maar zet die van je PCI-Ex vast indien mogelijk als je videokaart / NVMe SDD je lief is.

Uncore / Cache hoger dan stock draaien levert vrijwel geen extra performance op. Op sommige chips kan je hogere clocks op de Core bereiken als je deze ophoogt. De magische verhouding lijkt max 400mhz onder de Core te gaan zitten. Krijg je met een Uncore op 37 (stock) toch 4.7ghz voor elkaar? TOP! Niet? Andere Event foutcode dan 41 met 0x124? (das is input / vcore voltage!) -> Probeer eens 40x uncore en 47x core. Meer dan 43x zal je waarschijnlijk niet nodig hebben op de cache / uncore clock, als je je core op 47x zet. Verhoog ook het voltage van je uncore hiervoor, maar niet voorbij wat je vcore krijgt.
Pagina: 1