listen-before-talk in "Het 5g-tijdperk begint nu"

Pagina: 1
Acties:
  • 385 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 09:37

Belgar

Archmaster ranzige code..

Topicstarter
Het probleem is dan natuurlijk wel dat mobiele netwerken en wifinetwerken in dezelfde band zitten. De technologie lost dit op door de wifinetwerken te voorzien van ondersteuning voor listen-before-talk. Dat zit standaard niet in lte, omdat het nooit kanalen hoeft te delen met andere netwerken. In de 5GHz-band moet dat wel. De zender 'luistert' daarom of een kanaal bezet is en gaat alleen 'praten' met de telefoon als het kanaal vrij is. Dat systeem moet ook voorkomen dat thuisgebruikers met wifi last krijgen van de nieuwe 4g-implementatie. Als jouw router en hardware een kanaal gebruiken, zal de zendmast van de provider overschakelen naar een ander kanaal.
Dit stuk bevat een aantal dingen die onduidelijk en verwarrend over kunnen komen:

- Er wordt gesteld dat wifi netwerken worden voorzien van "listen-before-talk": wifi netwerken implementeren dit al, ik neem aan dat dit "5g" netwerken moet zijn
- Het zit standaard niet in LTE; Technisch klopt deze uitspraak, maar er zijn minstens 4 proposals voor de LTE standaard om het wel mogelijk te maken met LTE en deze zijn ook beschikbaar.
- "in de 5GHz band moet dat wel" ; Het is misschien handig om te vermelden dat "listen-before-talk" een eis is van de EU voor het gebruik van de 5GHz band. De reden dat het standaard niet in LTE zit is omdat er absoluut geen requirement is voor listen-before-talk in de US, wat de belangrijkste reden is dat er niemand rekening mee heeft gehouden :P . 5G is wat dat betreft meer een echte 'global standard' die hopelijk een hoop van de problemen die LTE had voorkomt door de stomme Amerikaanse oogkleppen van de standaard te halen (geen standaard voor VoLTE, alleen Amerikaanse frequenties in de eerste modems, geen ondersteuning voor EU/Azië requirements etc) .

...Als het maar werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:30

arnoudwokke

Redacteur
Dank je wel voor je uitgebreide reactie :)
- Er wordt gesteld dat wifi netwerken worden voorzien van "listen-before-talk": wifi netwerken implementeren dit al, ik neem aan dat dit "5g" netwerken moet zijn
Klopt, dat is een uhh... een soort typo, maar dan met een goed geschreven maar verkeerd geplaatst woord. Ik heb er 'mobiele netwerken' van gemaakt, omdat het denk ik ook zonder 5g mogelijk zal zijn - via lte-advanced pro.
Het zit standaard niet in LTE; Technisch klopt deze uitspraak, maar er zijn minstens 4 proposals voor de LTE standaard om het wel mogelijk te maken met LTE en deze zijn ook beschikbaar.
Klopt. Dat is precies waarover dit stukje tekst gaat, zonder het feit te noemen dat het om verschillende proposals gaat.
"in de 5GHz band moet dat wel" ; Het is misschien handig om te vermelden dat "listen-before-talk" een eis is van de EU voor het gebruik van de 5GHz band. De reden dat het standaard niet in LTE zit is omdat er absoluut geen requirement is voor listen-before-talk in de US, wat de belangrijkste reden is dat er niemand rekening mee heeft gehouden :P . 5G is wat dat betreft meer een echte 'global standard' die hopelijk een hoop van de problemen die LTE had voorkomt door de stomme Amerikaanse oogkleppen van de standaard te halen (geen standaard voor VoLTE, alleen Amerikaanse frequenties in de eerste modems, geen ondersteuning voor EU/Azië requirements etc) .
Dat lijkt me een goede toevoeging, die zet ik er even bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markiess
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23-04-2023
.

[ Voor 99% gewijzigd door RoD op 24-05-2019 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15:42

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Yeah.. right..

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Dit topic is gesloten.