Ideale kijkafstand; in hoeverre advies aanhouden?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-06 11:47
Beste Tweakers,

Ik heb een tv besteld van 55 inch en lees op internet dat de ideale kijkafstand hiervoor 4,2 meter is. Dat haal ik in mijn appartement niet, daar is de kijkafstand 2,5 tot 3 meter. Hebben mensen ervaring met een dermate grote tv? Zitten jullie ook verder van de tv af? Kan ik beter voor een kleiner model gaan?

Beste antwoord (via Piet_Piraat7 op 08-03-2017 07:36)

• Equazor_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-06 16:47
Het is een richtlijn meer niet.

Ik zit zelf 3.50mtr van een 55 inch af en vind het een prima afstand voor TV kijken.
Als ik films kijk of spellen op de tv speel mag de afstand wel wat korter, mijn eigen voorkeur gaat dan uit naar 2.5mtr op een 55 inch.

Het is dus net wat je zelf fijn vind kijken.
En je went er ook zeer snel aan, toen ik hem net had dacht ik van, oohh die is wel erg groot.
En na een maandje dacht ik, oohh 65 inch had ook best gekund :)

[ Voor 20% gewijzigd door Equazor_ op 07-03-2017 16:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Equazor_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-06 16:47
Het is een richtlijn meer niet.

Ik zit zelf 3.50mtr van een 55 inch af en vind het een prima afstand voor TV kijken.
Als ik films kijk of spellen op de tv speel mag de afstand wel wat korter, mijn eigen voorkeur gaat dan uit naar 2.5mtr op een 55 inch.

Het is dus net wat je zelf fijn vind kijken.
En je went er ook zeer snel aan, toen ik hem net had dacht ik van, oohh die is wel erg groot.
En na een maandje dacht ik, oohh 65 inch had ook best gekund :)

[ Voor 20% gewijzigd door Equazor_ op 07-03-2017 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k1978
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-06 17:23
Is full HD of 4k tv .. 4k kan je veel dichter bij zitten is zelfs wenselijk om alle details te zien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-06 10:58
Hier ook 55" in een appartementje en zitten 2,5-3 meter van de TV. Het werkt prima en levert geen enkel probleem op.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
k1978 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 17:54:
Is full HD of 4k tv .. 4k kan je veel dichter bij zitten is zelfs wenselijk om alle details te zien..
Alleen als de bron ook 4K is. Wat waarschijnlijk 90% van de keren dat je kijkt niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-01-2024
Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 07:42:
Ik heb een tv besteld van 55 inch en lees op internet dat de ideale kijkafstand hiervoor 4,2 meter is. Dat haal ik in mijn appartement niet, daar is de kijkafstand 2,5 tot 3 meter.
Geen idee waar ze dit zeggen, maar met een afstand van 4,2 meter kan iemand met goede ogen het verschil tussen de HD en FHD-resolutie nog niet onderscheiden. Op 2,5 meter kan iemand met goede ogen wel volledig genieten van de FHD-resolutie. Nog wat betere ogen of dichtbij zitten en het verschil met de UHD-resolutie wordt zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Piet_Piraat7 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 07:42:
Beste Tweakers,

[b]Ik heb een tv besteld van 55 inch en lees op internet dat de ideale kijkafstand hiervoor 4,2 meter is.[/quote{ Dat haal ik in mijn appartement niet, daar is de kijkafstand 2,5 tot 3 meter. Hebben mensen ervaring met een dermate grote tv? Zitten jullie ook verder van de tv af? Kan ik beter voor een kleiner model gaan?
Natuurlijk al tikkeltje onlogisch om eerst te bestellen en je daarna te verdiepen 8)7

Persoonlijk hecht ik 0.0 waarde aan zaken als ideale kijkafstand. Bepaal ik zelf wel! Zou de bestelde tv lekker een weekje aankijken. Vind je hem dan zelf echt te groot kun je hem alsnog omruilen.
Zou de aankoop in ieder geval niet direct in twijfel trekken op basis van onze mening.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-06 11:47
Bedankt voor jullie meningen :) had hier idd eerder in kunnen verdiepen. Toevallig hing er ook een 55 inch scherm op mijn werk en hier ben ik 2,5 tot 3 meter van af gaan zitten; kon prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-06 13:00
Piet_Piraat7 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 07:22:
Bedankt voor jullie meningen :) had hier idd eerder in kunnen verdiepen. Toevallig hing er ook een 55 inch scherm op mijn werk en hier ben ik 2,5 tot 3 meter van af gaan zitten; kon prima.
Gaat ook prima. Ik zit op een kleine 2,5 meter van een 55 inch FHD en dat is echt prima.
Ik kwam van een 40 inch af en dacht in het begin ook jeetje wat groot, maar na een week denk je, goh, 65 inch zou ook nog wel kunnen ;) Zou ook echt niet kleiner meer willen. Voor een UHD tv is het zelfs nog beter, ik heb tijdelijk een KS9000 55 inch UHD review sample staan, en je ziet bij UHD beelden ook echt hoe scherp het beeld is qua detail. Hoe verder je er vanaf zit, hoe minder profijt je hebt van hoge resoluties.

[ Voor 34% gewijzigd door Arjant2 op 08-03-2017 08:52 ]

Pagina: 1