Acties:
  • 0 Henk 'm!

• je6pe
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-08-2020
Goede dag,

Ik ben een beetje leek op het gebied van netwerken, maar heb wel geprobeerd me al heel wat uurtjes in te lezen in deze materie. Ik heb jaren lang belabberd internet gehad en nu wil ik in redelijkheid gewoon het beste wat er haalbaar is.

Situatie:
Mijn nieuwe provider levert een Fritz!Box 7360 bij een abonnement met 200 Mb/s glasvezel snelheid.
Op dit enigszins verouderde modem-router zit geen simultaneous dual band Wireless AC (2.4 GHz en 5.0 GHz).
Mijn LAN netwerk is inmiddels geheel Gbit aangelegd en functioneert afdoende.
Mijn WLAN netwerk wil ik graag uitbreiden naar AC standaard met de (in redelijkheid) hoogst mogelijke WiFi snelheid.

Nu overweeg ik een of meerdere bedrade access points (AP) aan de router te hangen,
waarbij ik er vanuit ga dat:

1.) het WLAN netwerk alsnog Wireless AC wordt.
2.) het bereik aanzienlijk wordt verbeterd doordat de AP's centraal geplaatst worden en in aantal zoveel als noodzakelijk.
3.) de snelheid van het WiFi hiermee fors verbetert wordt door gelijktijdig gebruik van twee frequenties.
4.) binnen het gehele WLAN alle verplaatsbare draadloze apparatuur (telefoons, iPad's, e.d.) naadloos van het ene access point over gaan op het andere, zonder dat je hier iets van merkt.
5.) het WiFi van de access points niet conflicteert met dat van de router.

Dan nog wat vragen:
- Doe ik er verstandig aan om bedrade access points toe te passen of is er een betere oplossing?
- Moet de WiFi signaal van de Router uitgezet worden, of draait dat gewoon mee in hetzelfde draadloze netwerk?
- Kan ik uitbreiden wat betreft de AP's met elk merk of moet dat dan van FritzBox zijn?
- Ik overweg twee goede AP's strategisch te plaatsen, bijvoorbeeld Ubiquiti Unifi AP-AC-LR (Wifi snelheid: 450 + 867 Mbps) of TP-Link EAP245 (Wifi snelheid: 450 + 1300 Mbps). Er bestaat zelfs nog sneller, maakt dat nog echt het verschil?
- Beperk ik mijn netwerk op enige wijze doordat de (hoofd) WiFi-router nu eenmaal beperkingen kent?
- Of kan ik beter een nieuwe snelle WiFi-router (b.v. Asus RT-AC88U) aanschaffen of een 2e router plaatsen waarvan ik alleen de WiFi faciliteit zal gebruiken?

Ik wil net als in een ziekenhuis of een ander groot gebouw, overal in huis, beneden en boven, maar ook achter in de tuin (tuinhuisje/veranda) even goed WiFi bereik hebben. Ik heb er geen probleem mee om daarvoor wat bedrading te moeten aanleggen.

Het zijn heel veel vragen, maar ik ben heel benieuwd naar jullie reacties.
Alvast mijn dank daarvoor.

Groet, Jacques

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DorisJerks
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18-03 08:51
Als je bereid bent te investeren dan is een oplossing met meerdere AP's een interessante optie. Bijvoorbeeld het spul van Ubiquiti wat je zelf reeds hebt benoemd. Dit wordt door een centrale controller bestuurd waardoor alles makkelijk te managen is. De snelheden zijn prima maar het allergrootste voordeel is dat het enorm stabiel is. Lees het topic over ubiquiti maar eens door, bijna alleen maar goede ervaringen.

Je vragen:
- Bedraad is altijd betrouwbaarder dan draadloos. Een bedraad acces point heeft dus ook altijd de voorkeur boven een MESH oplossing waarbij de AP's draadloos contact maken met elkaar.
- Vraag 2 en 3 vallen samen. De voorkeur heeft om je wifi signaal door 1 merk/type apparaat uit te laten sturen. De ervaring is dat dit stabieler werkt en je devices (telefoon, laptop) makkelijker roamen. (wisselen van acces point)
- Vraag 4 heeft 2 antwoorden. Ten eerste doe je er goed aan om eerst het signaal in huis te meten. Plaats een ap en kijk hoe ver je komt. Heb je niet overal bereik, koop dan een 2e en ga weer meten. Pas als je tevreden bent met je bereik ga je het definitief monteren. Te veel AP's kan namelijk ook storend werken op je netwerk omdat ze dan tegen elkaar gaan schreeuwen.
De snelheid is afhankelijk van het bereik, of je line of sight hebt met het AP. Maar ook het client device is van belang. Heeft jouw telefoon of laptop maar een 1x1 siso antenne, dan ga je nooit de hoge snelheden halen. Bedenk ook goed of je de snelheid wel nodig hebt, grote files kun je wellicht ook bekabeld verzenden/ophalen. En downloaden doen de meeste mensen ook niet met 1 Gbit.
- De router capaciteiten van zo'n fritzbox zouden ruim voldoende moeten zijn voor de meeste thuisgebruikers. Als je de wifi bijvoorbeeld door unifi laat doen maakt het niks uit wat voor antenne er op de router zelf zit.
- Is een persoonlijke afweging, heeft ook met budget te maken. Mijn voorkeur ligt bij ubiquiti/unifi omdat het gewoon enorm stabiel is en de snelheden die je zelfs met de lite ap haalt zijn ruim voldoende.

Voordat je iets koopt is het ook verstandig eerst een site survey te doen. Zit de 2,4 ghz band helemaal vol, dan heeft het weinig nut om extra te investeren in de LR versie van ubiquiti. Ga dan voor de lite (die dezelfde 5ghz opstelling heeft) of voor de Pro die 3x3 Mimo heeft op de 5ghz band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• je6pe
Bedankt voor je heldere uitleg Joris, ik ben weer een stukje wijzer en ga me er verder in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• je6pe
Als ik het goed begrijp kunnen AP's dus los van de router (die alleen 2.4Ghz band heeft) toch een draadloos netwerk opzetten met zowel 2.4 GHz als 5.0 GHz.

Nog even aanvullende vraag:
Mijn Fritzbox heeft een privé WiFi-netwerk en een Gast-WiFi-netwerk. Als je gaat uitbreiden met Access Points of als je voor ubiquiti/unifi gaat, wordt dan ook het privé-netwerk en het gast-netwerk doorgezet?
Ik heb nog geen ervaring met 5 GHz., maar dat wordt dus binnen één Wifi-netwerk tegelijkertijd uitgezonden, of hangen er dan twee aparte netwerken, net als dat van het Gast netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:21

lier

MikroTik nerd

Je kan op de Unifies een gast netwerk instellen naast het gewone netwerk. Overigens zou ik persoonlijk WiFi op de Fritzbox uitzetten en alles overlaten aan de Unifies.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DorisJerks
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18-03 08:51
Je zet de wifi op de fritzbox inderdaad helemaal uit. De fritzbox doet dan nog wel de DHCP etcetera maar het wifi signaal laat je volledig door de AP's doen.

In de unifi controller kun je dan 2 netwerken aanmaken. 1 voor privé en 1 voor de gasten. Het apparaat stuurt dan 2 SSID's uit. Je client apparaat kiest dan zelf of het gebruik maakt van de 2,4ghz of de 5ghz band, wel kun je band steering gebruiken om je clients richting de 5ghz band te pushen maar ik zou het eerst proberen zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• je6pe
Duidelijke taal. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:08
DorisJerks schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 14:43:
Je zet de wifi op de fritzbox inderdaad helemaal uit. De fritzbox doet dan nog wel de DHCP etcetera maar het wifi signaal laat je volledig door de AP's doen.
Yup. Kort gezegd, je laat de 7360 eenvoudig router zijn. Routerfunctionaliteit en WiFi-AP-functionaliteit staan volledig los van elkaar.
In de unifi controller kun je dan 2 netwerken aanmaken. 1 voor privé en 1 voor de gasten. Het apparaat stuurt dan 2 SSID's uit. Je client apparaat kiest dan zelf of het gebruik maakt van de 2,4ghz of de 5ghz band, wel kun je band steering gebruiken om je clients richting de 5ghz band te pushen maar ik zou het eerst proberen zonder.
De ervaringen met band steering door UniFi is gemengd. Ik vind het in ieder geval onvoldoende werken. Als je (zoals ik) gezorgd hebt voor overal in huis voldoende 5GHz dekking, dan is er geen reden om een client dat 5GHz aankan ooit met 2.4GHz te laten werken thuis. Meest effectief is twee prive-SSID's te maken, de ene enkel voor 5GHz, de andere enkel voor 2.4GHz (dat is in UniFi in te stellen dmv 'overrides' in de AP configuratie).

Apparaten die 5GHz aankunnen verbind je met de 5GHz SSID, maar niet met de 2.4GHz SSID. 2.4GHz-only apparaten verbind je met 2.4GHz.

Andere instelling die nuttig is: zelfs met beste inspanningen van de UniFi (cloud) controller ga je clients houden die stug blijven steken op een bepaalde AP en dus niet netjes roamen. Om dat te voorkomen kun je een minimum RSSI instellen. Dat is laagste signaalniveau waarop een client met een AP verbonden moet zijn. Zakt het signaalniveau eronder, dan krijgt de client een schop en zal het met een andere AP moeten verbinden. Het is een beetje een paardenmiddel, maar de enige die werkt bij oude/brakke clients die nergens anders naar luisteren. Lastige is vooral bepalen welk RSSI in te stellen. Te laag en het heeft geen effect, te hoog en je gaat blackspots in huis creeren. Een en ander hangt af van exact hoe goed je dekking is en hoe schoon het signaal in huis is. Hier (met schone 5GHz en soms redelijk vervuilde 2.4GHz) werkt -80dBm op 5GHz en -75dBm op 2.4GHz prima.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1