Wat is het beste en meest flexibele multiroom systeem?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 343919

Topicstarter
Ik ben zelf eigenlijk op zoek naar een multiroom audiosysteem maar ik weet niet of het heel handig is met hetgene wat ik wil.

Ik heb zelf veel vinylplaten, en die wil ik sowieso afspelen. (maar dit hoeft niet multiroom, enkel in de woonkamer is meer dan genoeg). Maar wil wel een speler/versterker die dat gewoon ondersteund.

Maar voor de rest heb ik alles digitaal met een iPod, iTunes(dus Airplay), en Spotify. (Spotify Connect). En via Bluetooth zou eventueel ook kunnen maar niet per se nodig.

Maar de belangrijkste muziekbronnen zijn dus via Line-in, Airplay, (als het niet lukt, valt dat af), Spotify en eventueel via bluetooth.

Nu is mijn vraag simpel. Bestaat er een systeem wat deze standaarden ondersteund? Ik heb gekeken naar Sonos en het ziet er erg gemakkelijk uit, alleen je bent wel gelijk afhankelijk van hun ecosysteem. Dat houdt me tegen want ik hou op zich wel van de flexibiliteit van diverse muziekbronnen.

Bestaat er zo'n systeem of moet ik gewoon dingen zoals Airplay missen en het voor lief nemen?

Dus hoe ik het qua inrichting wil:

Speaker in de keuken
Speaker in de slaapkamer
Speaker in de woonkamer. En daar komt dus ook de vinylplatenspeler, maar ook de TV.
Speaker in computer/hobbykamer.

Is dat überhaupt mogelijk buiten Sonos of eigenlijk niet?

Beste antwoord (via Anoniem: 343919 op 12-03-2017 10:47)

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-06 17:40
Sonos heeft inderdaad 'hun' systeem, maar het is wel een systeem met veel mogelijkheden. Spotify, Google Music,... werkt allemaal zeer vlot. Je App kan Android, iOS, maar ook Windows (en Mac?) zijn.
Uiteindelijk zijn alle multiroom systemen enigszins gesloten en kan je ze niet zomaar mengen. Tenzij je audiodraad (om het even duidelijk te maken) trekt naar al je kamers en met een centrale multiroom receiver (oid) werkt. Maar gaat dit evenveel mogelijkheden bieden als een Sonos installatie.
Over de kost kan je discussiëren. Sonos is misschien duur in aankoop, maar is wel plug & play met als enige vereiste een stopcontact. Draad (in stervorm) trekken kan duur oplopen als muren moet boren, slijpen, herwerken, buizen plaatsen,... En een goede multiroom versterker is ook niet gratis.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Veel algemene info kun je lezen in Hifi streaming systemen

Daarnaast is de multiroom vraag regelmatig voorbij gekomen. Veel adviezen vindbaar in diverse topics.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:24
Sonos lijkt me de oplossing. Die hebben ook een losse versterker, dus ook voor je platen komt het dan goed.
http://www.sonos.com/nl-nl/shop/connectamp.html

*Sonos werkt ook zonder internet of WiFi (dit kunnen ze namelijk zelf opzetten).

[ Voor 22% gewijzigd door jeroen3 op 07-03-2017 07:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
De versterker van een ConnectAmp is bedoeld zodat je er rechtstreeks speakers op kunt aansluiten en je dus geen versterker/receiver nodig hebt. Die platenspeler kun je aansluiten op een analoge ingang en die zit ook gewoon op de Sonos Connect. Daarnaast bieden zowel Heos als Bluesound apparaten met dezelfde functionaliteit. Het hoeft dus zeker niet per definitie Sonos te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:24
Klopt, echter gaat het via de sonos connect wel digitaal naar de speakers.
Dat heeft wellicht niet de voorkeur als je platen hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Niet online
jeroen3 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 09:23:
Klopt, echter gaat het via de sonos connect wel digitaal naar de speakers.
Dat heeft wellicht niet de voorkeur als je platen hebt.
Het ding heeft ook een analoge audio uitgang als ik naar een foto van de Connect kijk. Geen persoonlijke ervaring. Ben zelf een Bluesound gebruiker. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
[/quote]
Daarnaast bieden zowel Heos als Bluesound apparaten met dezelfde functionaliteit. Het hoeft dus zeker niet per definitie Sonos te zijn.

[quote]

Interessant, ik zal hier naar eens kijken.

De reden waarom Sonos voor mij afvalt (correct me if I'm wrong) is dat hun ecosysteem erg gesloten is. Alles moet via hun app lopen. En ik weet ook niet of je ook heel flexibel allerlei inputs op kunt gebruiken. Ik kan wel allemaal andere speakers/versterkers en dergelijke op aansluiten maar dan is het idee ook weer weg. (tenzij je je vinylplaten weer in verschillende kamers kunt horen, dan klinkt het wel interessant) Ik vind het ook vrij prijzig(maar goed, dat weet je van tevoren).

Thanks voor de input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:15
Volgens mij kunnen denon en marantz samen met heos speakers.
Zo heb je dan een fatsoenlijke receiver in de woonkamer en plaats je heos in de andere ruimten.
Yamaha heeft net zo een systeem, heet dan musiccast.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-06 17:40
Sonos heeft inderdaad 'hun' systeem, maar het is wel een systeem met veel mogelijkheden. Spotify, Google Music,... werkt allemaal zeer vlot. Je App kan Android, iOS, maar ook Windows (en Mac?) zijn.
Uiteindelijk zijn alle multiroom systemen enigszins gesloten en kan je ze niet zomaar mengen. Tenzij je audiodraad (om het even duidelijk te maken) trekt naar al je kamers en met een centrale multiroom receiver (oid) werkt. Maar gaat dit evenveel mogelijkheden bieden als een Sonos installatie.
Over de kost kan je discussiëren. Sonos is misschien duur in aankoop, maar is wel plug & play met als enige vereiste een stopcontact. Draad (in stervorm) trekken kan duur oplopen als muren moet boren, slijpen, herwerken, buizen plaatsen,... En een goede multiroom versterker is ook niet gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb inderdaad veel op internet gekeken. En je hebt inderdaad verschillende. (Sonos, Heos, Beolink etc etc). En inderdaad. Alles is vrij gesloten en Sonos komt het beste uit mijn test qua vrijheid. Je kunt van Spotify, Napster, Deezer, TuneIn, SoundCloud etc installeren. Dat mis je wel bij andere systemen. De keus qua streamingdiensten. Vaak ben je beperkt tot slechts 3 of 4. Ik ga binnenkort bij vrienden Sonos eens bekijken hoe dat werkt. Ik denk dat het wel het beste systeem is omdat het zo uitgebreid is qua syreamingdiensten.

Maar ik moet voor mijzelf ook goed nadenken of je echt een multiroomsysteem nodig hebt in een 3 kamer appartement. Is een versterker en 2 WiFi speakers in 2 andere kamers met AirPlay, cast, Bluetooth en Line-in/Aux niet voldoende? Ik zag ook dat je Chromecast Audio hebt en volgens mij is dat ook een stuk makkelijker. (Maar veel minder uitgebreid). Eerst even de Sonos eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Anoniem: 343919 schreef op zondag 12 maart 2017 @ 10:47:
Ik heb inderdaad veel op internet gekeken. En je hebt inderdaad verschillende. (Sonos, Heos, Beolink etc etc). En inderdaad. Alles is vrij gesloten en Sonos komt het beste uit mijn test qua vrijheid. Je kunt van Spotify, Napster, Deezer, TuneIn, SoundCloud etc installeren. Dat mis je wel bij andere systemen. De keus qua streamingdiensten. Vaak ben je beperkt tot slechts 3 of 4. Ik ga binnenkort bij vrienden Sonos eens bekijken hoe dat werkt. Ik denk dat het wel het beste systeem is omdat het zo uitgebreid is qua syreamingdiensten.
Waar haal je dat vandaan? Bluesound kan dat ook (afgezien van Soundcloud)en is naar mijn mening geluidstechnisch mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
https://support.bluesound...ces-does-Bluesound-offer-

Bluesound

http://www.sonos.com/en/streaming-music

Sonos

Hoe meer hoe vrijer hoe beter denk ik. Want ik weet niet of ik over 3 jaar nog tevreden ben over Spotify. Om als voorbeeld te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Ik vind geluidkwalitieit leidend. Zelf heb ik een NAS en gebruikte nauwelijks Spotify en zeker geen andere diensten behalve TuneIn. Heb toevallig net mijn abbo op Spotify opgezegd.

Overigens kan je op een Bluesound een BT dongel hangen. Dus in principe is alles wat op internet te vinden is te streamen. Vrijer kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

445033 schreef op zondag 12 maart 2017 @ 12:10:
Ik vind geluidkwalitieit leidend. Zelf heb ik een NAS en gebruikte nauwelijks Spotify en zeker geen andere diensten behalve TuneIn. Heb toevallig net mijn abbo op Spotify opgezegd.

Overigens kan je op een Bluesound een BT dongel hangen. Dus in principe is alles wat op internet te vinden is te streamen. Vrijer kan niet.
Als je geluidskwaliteit leidend vind ga je ook niet voor de speakers van Sonos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-06 21:15
Anoniem: 343919 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 22:06:
knip

tenzij je je vinylplaten weer in verschillende kamers kunt horen, dan klinkt het wel interessant) I

knip
Dat kan. Je kan een platenspeler met ingebouwde (of los aan te schaffen) voorversterker aansluiten op een sonos connect (of connect amp. Via de app kan je dan instellen dat die dit doorstuurt naar de andere apparaten in je huis. Dit kan overigens ook met Denon Heos, Fireconnect van Pioneer en Onky, Yamaha's Music Cast en Bose's soundtouch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235817

Een leuk artikel om te lezen op hifi.nl https://www.hifi.nl/artik...te-multiroom-systeem.html. Ik weet dat er ook systemen zijn waarbij je tot 45 apparaten aan kunt sluiten, maar kan zo even niet op het merk komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• road rebel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-06 12:23
Anoniem: 343919 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 22:06:

De reden waarom Sonos voor mij afvalt (correct me if I'm wrong) is dat hun ecosysteem erg gesloten is. Alles moet via hun app lopen. En ik weet ook niet of je ook heel flexibel allerlei inputs op kunt gebruiken. Ik kan wel allemaal andere speakers/versterkers en dergelijke op aansluiten maar dan is het idee ook weer weg. (tenzij je je vinylplaten weer in verschillende kamers kunt horen, dan klinkt het wel interessant) Ik vind het ook vrij prijzig(maar goed, dat weet je van tevoren).
Er wordt hier gesproken over meerdere zaken door elkaar.

1/ Sonos was tot voor kort een gelosten systeem, daarmee wordt bedoeld dat de integratie met andere (domotica) systemen niet door Sonos ondersteund werd (maar was wel mogelijk via reverse engineering).
Eind 2016 heeft Sonos echter een API vrijgegeven en hebben ze de muren neergehaald. Het is anno 2017 dus geen gesloten systeem meer (voor integratie).

2/ Alle multiroom Systemen gebruiken een eigen App. Dat is ook hun selling point, de interface (en App) is de reden waarom je voor systeem X boven systeem Y kiest. Wil je een eigen App gaan gebruiken dan verlies je jouw volledige flexibiliteit in multiroom (geen enkele app zoals iTunes, youtube of spotify ondersteunen echte multiroom/multirzone fucntionaliteiten).
Je kan ook een alternatieve "interface" gebruiken. Plex laat toe om Sonos als losse clients te gebruiken, en Roon laat Bluesound toe (en vermoedelijk ook andere systemen binnenkort). Maar ik vrees dat je in jouw geval een stap achteruit gaat in beleving /functionaliteit/ gebruiksgemak (al vind ik Roon echt een top interface).

3/ Er zijn veel manieren om aan muziek te geraken. In deze is Sonos het minst gesloten aangezien Sonos het grootst aantal diensten en protocollen ondersteunt. Enkel Airplay en Chromecast ontbreken (bewust), maar bij concurrenten vind je wel Airplay (Bose Soundtouch en Heos als ik mij niet vergis).

4/ Sonos ondersteunt enkel eigen hardware (itt. tot een spotify connect of airplay protocol, maar die zijn niet multiroom/multizone). Bij passive speakers kan je kiezen voor een Connect:Amp of een Connect+versterker met vaste volume (ik heb een Lexicon DD8 hiervoor gebruikt). Het is dus ook niet alsof je enkel hun eigen luidspreker kan gebruiken. Denon en Bluesound zijn integratie-vriendelijker, maar als ik het zo hoor heb je in elke kamer een versterker (decentraal systeem) dus heb jij daar sowieso niets aan.
Je kan Sonos net zoals de concurrenten gaan koppelen via een domotica systeem, waarbij je volume controls en aan/uit triggers kan gaan redirecten naar een IP aangestuurde versterkers. (maar dat is niet jouw geval als ik zo lees). Dat is echter hetzelfde geval bij alle multiroom systemen. Ga je naar een eigen interface (zie puntje 2, Roon), dan kan je wel gebruiken wat je wilt als client.

Sonos is niet goedkoop, maar prijs/kwaliteit denk ik dat het onklopbaar is (ze zijn niet voor niets de grootste audiomerk geworden). Er bestaan -iets- goedkopere kant en klare oplossingen, maar er bestaan vooral veel duurdere oplossingen. Die klinken beter, maar gaan een stap terug in gebruiksgemak.

Als het echt beduidend goedkoper moet, dan zit je vast aan DIY en Hobbymatige projecten (met uit-des-doods-herrezen-squeezebox en RPi's, chromecasts). De interface (vb. iPeng, google home) is dan in ieder geval een stap terug van Sonos.

[ Voor 14% gewijzigd door road rebel op 14-03-2017 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 579047

Op zowel sonos als heos zal je geen platenspeler kunnen aansluiten zonder tussenversterker. Let op koop hier niet de eerste de beste want het verschil in kwaliteit is enorm. Een betere Phonoversterker begint rond de 290€.
Als ik moet kiezen uit beide dan Heos, Hun audio klink ongeveer 5 keer beter dan Sonos en hun connectivitet is ook veel beter. Als je slim bent dan kan je een reciever van Denon nemen, met phonoingang en daar dan op verder werken met Heosamp's; ofwel meteen de HEOSdrive. Alles hangt een beetje af van je budget en je verwachtingen van de installatie. Voor airplay zal je op de HEOS een airport express moeten koppelen. Op de recievers niet die ondersteunen airplay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:41
Koop je een Heos, kijk dan ook even bij Amazon.de. Ik heb daar recent een Heos 1 gekocht voor €158, de prijs in Nederland was toen €249..

Ik zat ook te twijfelen overigens, maar mijn keuze ging naar de Heos doordat deze direct vanuit de Spotify app te bedienen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor alle mooie en goede antwoorden. Ik heb veel gelezen, onderzocht en gekeken hoe en wat. Je ontkomt er eigenlijk helemaal niet aan dat ieder merk zijn eigen ecosysteem heeft. Is eigenlijk ook logisch. Grote voordeel van Sonos is dat het best goed ondersteund wordt vanuit alles.
Ik zat eerst te kijken naar DLNA. Ik dacht in eerste instantie dat het een open standaard was dat iedereen kon gebruiken. Kan eigenlijk ook wel alleen als je een speaker in de keuken hebt staan van Harman/Kardonn, in de woonkamer een Samsung-speakerset hebt staan en in de slaapkamer eentje van Philips en ze ondersteunen allemaal DLNA heb je eigenlijk ook drie verschillende apps. Lijkt me echt heel omslachtig.
Pagina: 1