Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thuisnetwerk aanleggen, Ubiquiti Unifi + more.

Pagina: 1
Acties:

• eiPionezero
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23-11 21:53
Dag,

Een goede kennis help ik met het aanleggen van een netwerk in zijn nieuwe huis. Voorhuis van is al 1915, met vrij dikke muren en achteraan nog wat nieuwere aanbouw. Twee verdiepingen, begane + eerste. Het huis is zo'n 15m lang en breed, de tuin is zo'n 40m diep, met achterin de tuin een houten sauna.

Wifi:
- Het hele huis + achtertuin heeft goede WiFi nodig.
- Mijn idee was om aan het plafond op de centrale gang een pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) te hangen, deze hangt dan volledig centraal en dekt hopelijk het hele huis.
- Indien nodig kunnen aan de plafonds van de keuken en de overloop eventueel ook nog AP's worden gehangen.
- Aan de achtermuur een pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack) om de tuin van Wifi te voorzien.

Routing ende switching.
- Eis/wens is om de kinderen in huis een maximale hoeveelheid internettijd per dag te geven. Mijn idee was om twee WLAN-groepen te maken, waarvan een scheduled WLAN. Is dit nog preciezer te krijgen? Bv dat elke gebruiker 120m vrij te gebruiken internet per dag krijgt?
- VLAN oid lijkt mij niet nodig, routing door de modemrouter van Ziggo is dan ook voldoende.
- Switch hoeft volgens mij niet managed te zijn, met 7 wandaansluitpunten en maximaal 2-4 AP's zou de pricewatch: TP-Link TL-SG1016D-16-Port Gigabit Desktop Switch dan moeten voldoen.
- pricewatch: Ubiquiti UniFi Cloud Key voor leuke statistieken en management.

Mijn vragen aan jullie:
- Biedt de AC Pro voordelen boven de AC Lite? Qua bereik, qua aantal gebruikers? Ik heb goede ervaringen met de AC Pro, maar nog nooit met een AC Lite mogen spelen :p
- Twee WLAN, waarvan 1 scheduled, goede oplossing? Beter mogelijk? Iemand goede ideeën vanuit de eigen omgeving wellicht? :)
- Verdere op- of aanmerkingen over de gekozen hardware of software?

Ik hoor het graag, positief en negatief. Alvast hartelijk dank!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Of je het gaat redden met dat ene AP is sterk afhankelijk ook van de omgeving, is het vrijstaand of in een drukke woonwijk dit heeft heel veel invloed. Dus ga eerst een kijken en bedenk vooraf al hoe je het eventueel zou kunnen uitbreiden. In de verbouwing een extra kabel is geen probleem later een groot probleem. En kijk ook naar de eisen qua stabiliteit en ping etc. Kabels naar de slaapkamers bijvoorbeeld want als er drie you tube willen kijken !

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:44
Als je overweegt om meer dan 1 accesspoint te gebruiken: Altijd voor een managed oplossing gaan in verband met automatische hand-off (overdragen naar een ander AP ivm beter bereik). Ik heb zelf de AP-lite. Deze is kleiner dan de PRO, goedkoper, en is niet 802.3af compabible. Aangezien er een POE injector bij zit en ik toch geen POE switch heb maakt dat niet uit. Ik kan me niet voorstellen dat je voor thuisgebruik de hogere capaciteit van de PRO nodig hebt.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
eiPionezero schreef op maandag 6 maart 2017 @ 22:26:
- Eis/wens is om de kinderen in huis een maximale hoeveelheid internettijd per dag te geven. Mijn idee was om twee WLAN-groepen te maken, waarvan een scheduled WLAN. Is dit nog preciezer te krijgen? Bv dat elke gebruiker 120m vrij te gebruiken internet per dag krijgt?
Je kan gewoon gebruik maken van het HotSpot systeem van Unifi, eventueel met vouchers of logins. Dan kan je prima specificeren hoe lang ze online mogen en hoeveel data ze mogen gebruiken :)

PS : Als je het hele huis wilt dekken met 1 AP(wat ik nooit zou doen, maar goed) dan zou ik eerder de Long Range pakken dan de lite.

[ Voor 10% gewijzigd door DennusB op 07-03-2017 11:44 ]

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• eiPionezero
Frogmen schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 11:30:
Of je het gaat redden met dat ene AP is sterk afhankelijk ook van de omgeving, is het vrijstaand of in een drukke woonwijk dit heeft heel veel invloed. Dus ga eerst een kijken en bedenk vooraf al hoe je het eventueel zou kunnen uitbreiden. In de verbouwing een extra kabel is geen probleem later een groot probleem. En kijk ook naar de eisen qua stabiliteit en ping etc. Kabels naar de slaapkamers bijvoorbeeld want als er drie you tube willen kijken !
Volledig vrijstaand huis, ik heb geen WiFi van buren kunnen meten. Ik was van plan om inderdaad twee extra kabels te trekken voor eventuele toekomstige AP's. Slaapkamers krijgen allemaal ook een fysieke aansluiting.
De AC Pro levert per band 22dBm, waar de AC lite per band 20dBm kan leveren. Hoeveel voordeel levert dit in de praktijk? Is het de 60e extra waard?
Meester_J schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 11:39:
Als je overweegt om meer dan 1 accesspoint te gebruiken: Altijd voor een managed oplossing gaan in verband met automatische hand-off (overdragen naar een ander AP ivm beter bereik). Ik heb zelf de AP-lite. Deze is kleiner dan de PRO, goedkoper, en is niet 802.3af compabible. Aangezien er een POE injector bij zit en ik toch geen POE switch heb maakt dat niet uit. Ik kan me niet voorstellen dat je voor thuisgebruik de hogere capaciteit van de PRO nodig hebt.
Volgens de datasheet kunnen idd zowel de Lite als de Pro theoretisch 200+ gebruikers tegelijkertijd aan. Als deze het huis dus goed weet te dekken zou dit dus goed moeten zijn. Verder goede ervaringen met AP management met Unifi, in een buurthuis twee AC Pro's opgehangen en nog nooit problemen gehad met AP hand-off :)
DennusB schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 11:43:
[...]

Je kan gewoon gebruik maken van het HotSpot systeem van Unifi, eventueel met vouchers of logins. Dan kan je prima specificeren hoe lang ze online mogen en hoeveel data ze mogen gebruiken :)

PS : Als je het hele huis wilt dekken met 1 AP(wat ik nooit zou doen, maar goed) dan zou ik eerder de Long Range pakken dan de lite.
Waarom zou jij een huis altijd willen dekken met meerdere AP's? Als 1 de boel goed weet te dekken is dit toch voldoende? Hoe minder AP management, hoe beter, lijkt mij?

Het HotSpot systeem had ik idd ook al even naar gekeken. Voor zover ik kon zien kun je gebruikers dan echter alleen een maximale hoeveelheid data per tijdseenheid geven, niet een maximale hoeveelheid internettijd per tijdseenheid. Zie ik iets over het hoofd? Ik ga liever niet bezig met het schrijven van custom scripts, want als er in de toekomst vervolgens iets niet mee werkt mag ik vervolgens de support weer komen geven :p

Het switching en routing gedeelte, kan iemand daar nog wat over zeggen? Is mijn idee een goede oplossing, of kan ik toch beter een eigen router inzetten?

• DennusB
  • Niet online
eiPionezero schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 12:16:
Waarom zou jij een huis altijd willen dekken met meerdere AP's? Als 1 de boel goed weet te dekken is dit toch voldoende? Hoe minder AP management, hoe beter, lijkt mij?

Het HotSpot systeem had ik idd ook al even naar gekeken. Voor zover ik kon zien kun je gebruikers dan echter alleen een maximale hoeveelheid data per tijdseenheid geven, niet een maximale hoeveelheid internettijd per tijdseenheid. Zie ik iets over het hoofd? Ik ga liever niet bezig met het schrijven van custom scripts, want als er in de toekomst vervolgens iets niet mee werkt mag ik vervolgens de support weer komen geven :p

Het switching en routing gedeelte, kan iemand daar nog wat over zeggen? Is mijn idee een goede oplossing, of kan ik toch beter een eigen router inzetten?
Eens, maar hoe verder je weg loopt van het AP (naar boven, naar voor, naar achter) hoe slechter je signaal word en dan kakt heel je snelheid in. Unifi doet roaming over de AP's dus ik zou er altijd 1 per verdieping ophangen.

Daarnaast, volgens mij kan je met de 5.5.x controller ook time based vouchers maken :) Voor zover ik dat kan terug vinden op internet wel in ieder geval.

En over je routing/switching : Als je toch voor Unifi gaat zou ik er ook gelijk een USG neerzetten, dan is alles (behalve je switch) te managen vanuit je controller :)

• eiPionezero
DennusB schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 12:21:
[...]

Eens, maar hoe verder je weg loopt van het AP (naar boven, naar voor, naar achter) hoe slechter je signaal word en dan kakt heel je snelheid in. Unifi doet roaming over de AP's dus ik zou er altijd 1 per verdieping ophangen.
Oke, dan houd ik het voor nu op 1 AP Lite maar trek ik wel alvast de kabels voor twee extra Lite's mocht de later toch nog nodig zijn :)
Daarnaast, volgens mij kan je met de 5.5.x controller ook time based vouchers maken :) Voor zover ik dat kan terug vinden op internet wel in ieder geval.
Hm, dan zal ik nog eens verder zoeken. Heb je misschien een linkje?
En over je routing/switching : Als je toch voor Unifi gaat zou ik er ook gelijk een USG neerzetten, dan is alles (behalve je switch) te managen vanuit je controller :)
Ik dacht hier eerder ook al aan, maar ik kan nu alleen niet bedenken wat er verder precies gemanaged moest worden als al het management via het WLAN gedeelte lijkt te kunnen worden afgehandeld :p
Puur voor de extra statistieken lijkt mij die 130 euro helaas niet te verantwoorden :p

Dank voor al het meedenken!

• DennusB
  • Niet online
eiPionezero schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 14:25:
[...]

Oke, dan houd ik het voor nu op 1 AP Lite maar trek ik wel alvast de kabels voor twee extra Lite's mocht de later toch nog nodig zijn :)

[...]

Hm, dan zal ik nog eens verder zoeken. Heb je misschien een linkje?

[...]

Ik dacht hier eerder ook al aan, maar ik kan nu alleen niet bedenken wat er verder precies gemanaged moest worden als al het management via het WLAN gedeelte lijkt te kunnen worden afgehandeld :p
Puur voor de extra statistieken lijkt mij die 130 euro helaas niet te verantwoorden :p

Dank voor al het meedenken!
Ik heb het zelfs even voor je opgezocht in mijn eigen controller :

Afbeeldingslocatie: https://dennusb.nl/unifimage.PNG
Daarnaast is de USG ook handig voor port-forwarding en filteren van website's & categorieën (dat vinden ze vast handig als ze zoveel controle over het internet voor hun kids willen).

Pagina: 1