Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafeltje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-08 12:56
Ik heb even rond zitten kijken in het "Wat verdient een ICTer" en ik ben benieuwd wat reëel is in mijn situatie om te vragen. Dit is mijn situatie:

1. Wie ben je:
• Leeftijd: 30
• Opleiding: HBO / MCSA / CCENT / VMware (verlopen)
• Werkervaring: 7 jaar relevante ervaring
• (Woon) Locatie: Brabant

2. Wat doe je:
• Functie: Systeembeheer
• Werkgever/branche: Consultancy/Detachering
• (Werk) Locatie(s): Brabant en omstreken
• Uren/week: 40
• Reistijd: 1 uur enkele reis gemiddeld
• Werkdruk: Gemiddeld

3. Wat verdien je:
• Maandsalaris (bruto):
• Vakantiegeld: Standaard
• Dertiende/veertiende maand: 8%
• Pensioeninleg per jaar: ?

Wel inclusief Lease auto en laptop/telefoon van de zaak.
Mijn werkzaamheden zijn erg divers, maar betreffen allen klantbezoeken. Klanten zitten niet allemaal even dichtbij.

Dan nu mijn vragen:
Wat is in mijn situatie een reëel salaris? Wat is absoluut een ondergrens? En ook niet onbelangrijk, vanaf welk bedrag wordt ik niet meer serieus genomen?
Met de antwoorden hierop wil ik me voorbereiden op de salarisonderhandelingen die er weer aan gaan komen.

Beste antwoord (via Wafeltje op 10-03-2017 17:13)

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Draai de vraag eens om:
Wat denk jij dat je waard bent voor een werkgever? Voor welk (reëel) bedrag zou jij jezelf inhuren als jij de baas was van een toko?

En daarbij, wat verdien je nu? Is dat laag, gemiddeld of hoog? Hebben jullie een CAO of vaste salarisschalen en -treden? Is er nog groei mogelijk in je huidige functie of zit je al aan je plafond? Hoe heb jij je de laatste jaren ontwikkeld? Onderscheid jij jezelf van je (directe) collega's?

Daarnaast, ga jezelf nooit vergelijken met collega's! Dit is echt de grootste fout die je in mijn ogen kan maken!
Want wat als jouw collega's 200 euro p/m meer verdienen dan jij? Of dat een jongere collega wellicht net zo veel (of meer) verdiend dan jij? Vooral bij mijn jongere collega's zie ik dit vergelijken veel gebeuren. Doe het niet, je maakt jezelf alleen maar ongelukkig er mee! Er is altijd wel iemand die het beter heeft, beter heeft weten uit te onderhandelen of (heel bot gezegd) gewoon beter is in zijn / haar werk en daar ook voor wordt beloond!

Enigszins off topic:
Zelf heb ik het als volgt aangepakt (weliswaar toen ik ging solliciteren waar ik overigens voor werd uitgenodigd):
Voor mezelf op een rijtje gezet wat ik belangrijk vond, van salaris tot aantal vrije dagen en van lease auto tot pensioeninleg. Vervolgens heb ik voor alles wat ik belangrijk vond, daar een (in mijn ogen) realistisch bedrag achter gezet.

Vervolgens heb ik in mijn hoofd een minimaal salaris bedacht en van mijn "wensenlijstje" vastgesteld wat ik echt belangrijk vond! Hierbij viel een deel van het lijstje af of vond ik toch minder belangrijk dan ik in eerste instantie dacht. Voor de (max. 3) dingen die ik écht belangrijk vond, heb ik het bedrag "overgenomen" wat ik er achter had staan.
Een van die dingen was bijvoorbeeld een lease auto. Als ze die niet konden bieden, ging mijn salaris (de €€€'s) met een X bedrag omhoog.

Probeer op die manier eens te benaderen of je op een "realistisch" maar toch "geaccepteerd" salaris uit komt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:56
Als je goede kans wil maken op een salarisverhoging zou ik het meer persoonlijk aanpakken dan komen met een lijstje: 'op GoT verdienen ze dit dus dat wil ik ook'. Als je een verhoging wil (en denkt dat je dat waard bent) maak dan eens een lijstje met punten waarom je het zou verdienen. Denk dat je daar meer kans op maakt.

Overigens mist je huidige salaris in het lijstje. Je zegt ook dat je het topic hebt doorgekeken maar daar kun je toch ongeveer uithalen wat een gemiddeld persoon van jouw leeftijd met die ervaring verdiend??? Staan genoeg voorbeelden daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
3000-3200 zou je bij ons verdienen met zo'n profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:37

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

met mcsa zal het moeilijk worden uberhaubt een systeembeheer klus te krijgen voor je. Als je voor een detacheerder werkt zal het rond de 26-2800 zitten met auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Simpel...
Wat verdien je nu? Ben je er tevreden mee? Waarschijnlijk niet, anders open je geen topic..

Zoals al vermeld, vraag je af waarom je meer moet verdienen? Vergelijk het met directe collega's.. Ja er heerst nog een taboe om je salaris te bespreken maar wees gewoon open. Dan weet je of je in verhouding met je collega's staat.
Dan ga je verder kijken, wat doe jij bijvoorbeeld zeer goed, wat doet jou boven de rest uitsteken?
Schrijf deze dingen op en bespreek ze met je manager.

Probeer het concreet te maken met cijfers.
Wat als het niet lukt in salaris? Zorg dat je iets achter de hand hebt, 5 extra vrije dagen ofzo, of een extra training. Volgende lease auto een klasse duurder etc.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Draai de vraag eens om:
Wat denk jij dat je waard bent voor een werkgever? Voor welk (reëel) bedrag zou jij jezelf inhuren als jij de baas was van een toko?

En daarbij, wat verdien je nu? Is dat laag, gemiddeld of hoog? Hebben jullie een CAO of vaste salarisschalen en -treden? Is er nog groei mogelijk in je huidige functie of zit je al aan je plafond? Hoe heb jij je de laatste jaren ontwikkeld? Onderscheid jij jezelf van je (directe) collega's?

Daarnaast, ga jezelf nooit vergelijken met collega's! Dit is echt de grootste fout die je in mijn ogen kan maken!
Want wat als jouw collega's 200 euro p/m meer verdienen dan jij? Of dat een jongere collega wellicht net zo veel (of meer) verdiend dan jij? Vooral bij mijn jongere collega's zie ik dit vergelijken veel gebeuren. Doe het niet, je maakt jezelf alleen maar ongelukkig er mee! Er is altijd wel iemand die het beter heeft, beter heeft weten uit te onderhandelen of (heel bot gezegd) gewoon beter is in zijn / haar werk en daar ook voor wordt beloond!

Enigszins off topic:
Zelf heb ik het als volgt aangepakt (weliswaar toen ik ging solliciteren waar ik overigens voor werd uitgenodigd):
Voor mezelf op een rijtje gezet wat ik belangrijk vond, van salaris tot aantal vrije dagen en van lease auto tot pensioeninleg. Vervolgens heb ik voor alles wat ik belangrijk vond, daar een (in mijn ogen) realistisch bedrag achter gezet.

Vervolgens heb ik in mijn hoofd een minimaal salaris bedacht en van mijn "wensenlijstje" vastgesteld wat ik echt belangrijk vond! Hierbij viel een deel van het lijstje af of vond ik toch minder belangrijk dan ik in eerste instantie dacht. Voor de (max. 3) dingen die ik écht belangrijk vond, heb ik het bedrag "overgenomen" wat ik er achter had staan.
Een van die dingen was bijvoorbeeld een lease auto. Als ze die niet konden bieden, ging mijn salaris (de €€€'s) met een X bedrag omhoog.

Probeer op die manier eens te benaderen of je op een "realistisch" maar toch "geaccepteerd" salaris uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:53
2600 - 3000 zou ik zeggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Ik zou zelf gaan voor wat ik nu verdien + wat extra's veel meer wordt het vaak niet als je bij hetzelfde bedrijf blijft. En motiveer waarom je meer wilt. Wat maakt je beter dan hiervoor.

Ik heb een tijd gehad dat ik was blijven steken op medior (er zat niet meer in vanwege bezuinigen) dus lekker laten hangen boeide me niet. Was allang al senior developer en lead frontend maar door de bezuinigenen geen salarisverhoging to match. Maar toen ze overgenomen waren gelijk aan gegeven ik doe dit werk als senior (ben medior) en lead frontend dus tijd voor een verhoging. Gewoon gekregen was niet meer als logisch maar goed.

Als je een andere baan zoekt ga dan kijken wat de vacatures er zijn en soliciteer en kijk wat ze te bieden hebben maar laat nooit maar dan ook nooit weten wat je nu verdient dat gaat ze helemaal niet aan. En als dat blocking is dan je huidige salaris + 13de maand + vakantie geld / 12 en dat is je maand bedrag niet helemaal correct maar wel wat je gemiddeld nu per maand verdient :+ en nee je hoeft je salaris strook niet te laten zien iets van prive gegevens.... etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingGameGuy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-09 15:41
Kort door de bocht: verdien je minder dan 2600, ga onderhandelen en kom ergens tussen de 2700-3100 uit.
Ik denk (aanname), dat als je boven 3100 gaat, ze je niet serieus nemen.
Als je al meer verdient dan 3100, dan heb je het goed elkaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-09 23:22
Je functie is systeembeheerder, maar betekend dit vooral werkplekbeheer, puur systeembeheer of draai je ook projecten? Dat kan namelijk ook nog een verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Het is altijd moeilijk om er via internet achter te komen wat je zou moeten verdienen. Leaseauto & pensioen kunnen nog grote invloed hebben op je loon (wel/geen prive kilometers etc). En als je gaat rondkijken naar andere banen ook het aantal vakantiedagen.
Wat verdien je nu? En hoeveel eigen bijdrage voor je auto gaat daar nog weer van af? Zou je ook tevreden zijn met 8 uur extra vrij per jaar? Vrije dagen / uren worden vaak onderschat in waarde en zijn voor een baas vrij makkelijk weg te geven omdat ze niet gevoeld worden in de portemonnee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 22:24
FlyingGameGuy schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 13:19:
Kort door de bocht: verdien je minder dan 2600, ga onderhandelen en kom ergens tussen de 2700-3100 uit.
Ik denk (aanname), dat als je boven 3100 gaat, ze je niet serieus nemen.
Als je al meer verdient dan 3100, dan heb je het goed elkaar :)
Waarom zouden ze hem boven 3100 euro niet serieus nemen? In het "Wat verdient een ICTer" topic staan voldoende mensen die een vergelijkbaar profiel hebben die daar (ruim) boven zitten. Ik ben zelf 1 jaar ouder en als een bedrijf mij 3100 euro zou bieden zouden de onderhandelingen snel voorbij zijn, en niet omdat ik het heb geaccepteerd.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Voor veel mensen is een baan een primaire levensbehoefte.. Zonder baan, geen geld etc.
Ook is de cultuur overal nog dat je blij mag zijn met je baan.
Nu onstaan in sommige sectoren (waaronder goede ICT'ers) een tekort aan goede mensen.
Een deel van die mensen maakt hier gretig gebruik van, jobhoppen, extra salaris etc.
Maar het gros van de mensen durven niet zomaar te veranderen van baan, hebben verantwoordelijkheden naar gezin etc.

Vrije tijd en flexibiliteit is ook veel waard.
Ik kan elders 300-400 euro meer verdienen, maar dan kost het me 2 uur extra reistijd per dag en zie ik mijn kinderen bijna niet meer door de weeks.
Nu kan ik ze zelfs naar school brengen als ik dat wil.

Geld is niet altijd de drijfveer voor mij, ik verdien zeker niet slecht, maar ik vind de tijd buiten het werk toch wel stukken belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingGameGuy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-09 15:41
MagicTempest schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 22:13:
[...]

Waarom zouden ze hem boven 3100 euro niet serieus nemen? In het "Wat verdient een ICTer" topic staan voldoende mensen die een vergelijkbaar profiel hebben die daar (ruim) boven zitten. Ik ben zelf 1 jaar ouder en als een bedrijf mij 3100 euro zou bieden zouden de onderhandelingen snel voorbij zijn, en niet omdat ik het heb geaccepteerd.
Ik baseer mijn reactie op mijn eigen ervaring. Misschien niet helemaal terecht omdat ik voor de overheid werk en aan functieschalen ben gebonden.
Sommige reactie uit het topic "Wat verdient een ICTer" kun je met een korreltje zout nemen.
Verder moet de TS uitgaan van zijn eigen huidige salaris (die volgens mij nog niet genoemd is :P) en een reëel bedrag erboven vragen en niet uitgaan van wat andere mensen op het almachtige internet hebben gepost :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-09 16:11
Dat topic is dan ook wel het grootste 'Wie heeft de grootste' topic :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wafeltje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-08 12:56
Ik wil jullie allen bedanken voor de info en tips. Ik ga voor mezelf een lijstje maken met primaire en secundaire dingen die ik graag zou willen. Ook een beetje wat @BastaRhymez zei: Als je iets uit je lijstje niet kan krijgen, wat moet er dan tegenover staan?

@Lensent : Dat is ook de reden waarom ik dit topic heb gestart en niet puur daarop heb gestaard. Of mensen willen laten zien dat ze het meeste hebben, of het zijn starters waarbij de ervaring nog niet in salaris uitgedrukt wordt.
Pagina: 1