Ik weet niet of mijn vraag hier goed zit, maar vooruit.
Laatst heb ik eens zoals vaker een foto op Facebook neergegooit. Na de upload viel mij op dat de foto wat onduidelijker werd. Hierdoor waren bepaalde dingen op de foto niet meer herkenbaar. Ik dacht dat dit te maken had met de compressie van Facebook en maakte mij er niet meer druk om. Dit was op mijn laptop.
Totdat ik dezelfde foto op mijn PC zag en deze ontzettend scherp was. Ik heb toen met zowel mijn laptop, als met mijn PC de afbeelding opgeslagen op schijf. De afbeelding op de laptop had een resolutie van 960x720 en op de PC de originele resolutie. Na wat speurwerk zag ik dat alle foto's op de laptop een resolutie van max 960x720 hadden. Dit is niet alleen met mijn eigen geüploade foto's, maar met alle foto's op mijn tijdslijn. Ik vroeg mij af hoe dit kon.
Mijn PC draait een hogere resolutie, dus ik dacht, misschien wijzigt Facebook het formaat naar wat het meest geschikt is voor de weergegeven resolutie. Maar na het aanpassen van de resolutie bleef het formaat ongewijzigd. Ook werkte ik met Firefox op de PC en met Chrome op de laptop. Op zowel de PC als op de laptop de andere browser gebuikt, maar niets veranderde.
Hoe kan het dat deze formaten verschillen? Is dit ergens een instelling, of zie ik iets over het hoofd? Sinds ik hier achter ben is het kijken naar foto's op Facebook op de laptop bijna onmogelijk geworden, omdat de kwaliteit nu echt op gaat vallen.
Edit:
Ik heb even gegoogled naar facebook 960x720 en kwam dit stuk tegen:
Laatst heb ik eens zoals vaker een foto op Facebook neergegooit. Na de upload viel mij op dat de foto wat onduidelijker werd. Hierdoor waren bepaalde dingen op de foto niet meer herkenbaar. Ik dacht dat dit te maken had met de compressie van Facebook en maakte mij er niet meer druk om. Dit was op mijn laptop.
Totdat ik dezelfde foto op mijn PC zag en deze ontzettend scherp was. Ik heb toen met zowel mijn laptop, als met mijn PC de afbeelding opgeslagen op schijf. De afbeelding op de laptop had een resolutie van 960x720 en op de PC de originele resolutie. Na wat speurwerk zag ik dat alle foto's op de laptop een resolutie van max 960x720 hadden. Dit is niet alleen met mijn eigen geüploade foto's, maar met alle foto's op mijn tijdslijn. Ik vroeg mij af hoe dit kon.
Mijn PC draait een hogere resolutie, dus ik dacht, misschien wijzigt Facebook het formaat naar wat het meest geschikt is voor de weergegeven resolutie. Maar na het aanpassen van de resolutie bleef het formaat ongewijzigd. Ook werkte ik met Firefox op de PC en met Chrome op de laptop. Op zowel de PC als op de laptop de andere browser gebuikt, maar niets veranderde.
Hoe kan het dat deze formaten verschillen? Is dit ergens een instelling, of zie ik iets over het hoofd? Sinds ik hier achter ben is het kijken naar foto's op Facebook op de laptop bijna onmogelijk geworden, omdat de kwaliteit nu echt op gaat vallen.
Edit:
Ik heb even gegoogled naar facebook 960x720 en kwam dit stuk tegen:
Nu was het originele formaat binnen 2048x2048, dus waarschijnlijk zou die ook zijn gecapped. Echter verklaart dit nog niet waarom het verschilt op 2 pc's. Plus dat ik die high res optie niet meer tegenkom in Facebook, dus misschien een oud artikel.By default, your Facebook photos are uploaded in relatively low resolution -- a maximum of 960 x 720 pixels. That’s fine if someone’s viewing your photos on a computer monitor or smartphone screen,
However, if someone wants to download your photos for printing, Facebook’s default resolution simply isn’t good enough. You shot your photos using a multi-megapixel camera; why not have all those pixels available to interested friends and family?
Fortunately, Facebook offers an option to upload your photos in high resolution for a better download experience. Uploading in high resolution – what Facebook dubs the High Quality option – creates a version of your photo up to 2048 x 2048 pixels, considerably more detailed than the default 960 x 720 pixel version.
When you select the High Quality option, Facebook creates two versions of your photo on its servers. There’s the 960 x 720 pixel (max) version for online viewing, and the new 2048 x 2048 pixel (max) version for downloading. Note that uploading in High Quality does not affect the quality of pictures displayed onscreen; the High Quality version is only accessed when someone opts to download your photo.
To upload a higher-resolution version of a photo, check the High Quality option at the bottom of the photo upload page. When you select High Quality for an entire photo album, all photos you upload to that album will be at the higher resolution.
[ Voor 38% gewijzigd door Erazzzer op 06-03-2017 21:41 ]