Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hulp bij aansluitschema thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-11 16:39

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Topicstarter
Beste Tweakers,

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een eigen huis. Als Tweaker hoort hier natuurlijk ook een fatsoenlijk thuisnetwerk bij. Bij het aansluiten van de netwerkkabels krijg ik echter geen verbinding en schiet mijn kennis te kort om het probleem op te lossen. Graag zou ik van jullie weten wat ik nu het beste kan doen.

De situatie:
Ik heb kabelinternet van Ziggo en de modem van Ziggo heb ik aangesloten en deze werkt.
Ik wil op diverse plekken in huis een netwerksocket aan de muur.
Ik heb op dit moment één van deze sockets aangesloten volgens de kleurencode die hierin intern vermeld staat, Type B van de Linker Socket (L) zie foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/E5jJqS0dAKwtIuR8w0fwsS2y/full.jpg?nohitcount=1

Nu wil ik op de andere kant van de kabel een RJ45-stekker zetten en deze in mijn modem/router van Ziggo plaatsen. Vervolgens wil ik dat herhalen voor in totaal 3 plekken in huis.

Schematisch ziet dat er zo uit:
Modem - UTP kabel met enerzijds RJ45 stekker en anderzijds een UTP Socket - Reguliere netwerkkabel - Laptop

Mijn probleem:
Bij de eerste poging had ik (onwetend als ik ben) exact dezelfde volgorde aangehouden als de interne verbinding die te zien is op de foto, dus: Oranje/wit, Oranje/ Blauw, Blauw/Wit, Groen/wit, Groen, Bruin/Wit, Bruin. Bij het testen van de verbinding kreeg ik geen internet. Ik zag in Windows dat er wel getracht werd een netwerkverbinding tot stand te brengen, maar dat proces herhaalde zich telkens, zonder succes.
Na wat speurwerk op Google heb ik een nieuwe RJ45 plug gemonteerd volgens T568B (patch kabel). Dit leverde echter het zelfde resultaat op.

Nu zou ik van jullie graag weten, geachte mede-Tweakers, wat er (mogelijk) fout gaat.

Uw hulp wordt zeer op prijs gesteld!

Relevante software en hardware die ik gebruik
CAT6 UTP Kabel
CAT6 UTP socket
Laptop met Windows om te testen
Netwerkkabel om te testen, tussen laptop en socket.

Met vriendelijke groet,

Flimovic

Steam/Discord: Flimovic

Alle reacties

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:21
Flimovic schreef op maandag 6 maart 2017 @ 21:14:
Nu zou ik van jullie graag weten, geachte mede-Tweakers, wat er (mogelijk) fout gaat.
Diezelfde vraag komt hier iedere week langs, en heeft altijd dezelfde antwoorden: als je zelfgeknepen kabel niet werkt, dan knijp je hem verkeerd. Wij hebben geen glazen bol, en jij blijkbaar geen kabeltester (kost een tientje, of minder uit China).

Het aloude lijstje:
  • Koop een kabeltester
  • Menig Tweaker zou je vertellen dat het ABSOLUUT VERBODEN is om een kabel af te werken met aan een kant een wanddoos en aan de andere kant een connector. Ben ik het niet mee eens, dat kan, maar is niet netjes en foutgevoeliger (connector op een stugge kabel knijpen kan wel, maar is lastiger)
  • Wil je het toch netjes doen? Koop dan een patchpanel of patchdoosje voor aan de modemzijde. Bonus: mits je de juiste volgorde aanhoudt kan er weinig misgaan.
  • Check of de aders tot het eind in de connector zitten
  • Check of de pinnetjes in de connector wel tot in de ader geknepen zijn (ik denk dat ik hier m'n geld op inzet)

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-11 23:09
Eerste vraag heb je stranded of solid kabel?
Je hebt wat Thrales al aan geeft eigenlijk solid nodig voor de socket en stranded voor de plug.

Op solid kabel kun je ook een plug maken, maar dan moet die plug er ook geschikt voor zijn. Stranded kabel aansluiten op een socket is vragen op problemen. Kun je misschien nog wel werkend krijgen, maar in de toekomst blijft het altijd een mogelijk punt van problemen en over een paar jaar ben je vergeten dat het zo zat. Probeer dan maar uit te vinden waar het probleem zit als je tegen die tijd problemen krijgt....

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• Flimovic

Flimovic

Topicstarter
Bedankt voor jullie antwoorden, morgen ga ik er mee aan de slag! Ik houd jullie op de hoogte!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Thralas schreef op maandag 6 maart 2017 @ 22:40:
[...]

Diezelfde vraag komt hier iedere week langs, en heeft altijd dezelfde antwoorden: als je zelfgeknepen kabel niet werkt, dan knijp je hem verkeerd. Wij hebben geen glazen bol, en jij blijkbaar geen kabeltester (kost een tientje, of minder uit China).

Het aloude lijstje:
  • Koop een kabeltester
  • Menig Tweaker zou je vertellen dat het ABSOLUUT VERBODEN is om een kabel af te werken met aan een kant een wanddoos en aan de andere kant een connector. Ben ik het niet mee eens, dat kan, maar is niet netjes en foutgevoeliger (connector op een stugge kabel knijpen kan wel, maar is lastiger)
  • Wil je het toch netjes doen? Koop dan een patchpanel of patchdoosje voor aan de modemzijde. Bonus: mits je de juiste volgorde aanhoudt kan er weinig misgaan.
  • Check of de pinnetjes in de connector wel tot in de ader geknepen zijn (ik denk dat ik hier m'n geld op inzet)
Gast ik weet niet onder welke steen jij vandaan geschopt bent .. maar
1) We zitten op tweakers (lees hack/modden en dit is een HULP forum)
1a) menig product is juist aangepast naar de wens van andere forum leden (purschuim tot PC case bv) dus "absolut verboden" vind ik hillarische uitspraak in die context.

2) als je hem nu niet met een kluitje het riet in stuurt maar ff benadrukt dat de volgorde van de kabel erg relevant is .. en dat tie aan beide zijde gelijk moet zijn help je hem IMHO beter.
2a) NT FAQ bv :)
2b) doe aub volgende keer een link naar de gezochte info .. een mod zal hem dan op slot gooien.
ook jij zoekt je rot en met dit soort antwoorden wordt jij ook niet vrolijk als je in de TS zijn schoenen staat.

3) kabeltester van een 10tje vertelt je dat er geen losse aders zijn .. maar of je de juiste volgorde hebt weet je dan nog steeds niet.

4) wist je dat verkeerde volgorde ook gevolg heeft voor de bandbreedte er zit niet voor niks een twist enzv in .. dus die volgorde in de NT FAQ link heeft zeker wel nut.

Maar goed dat is mijn advies .. laten we behulpzaam zijn ipv ff narrig reageren.

Tja vanalles

• DorisJerks
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-11 21:05
https://netwerkproducten....abeltester-p-4286100.html

Ok, geen 10'tje maar laat wel zien als de volgorde niet klopt of een kabel niet lekker is aangesloten. Persoonlijk vind ik dit van onschatbare waarde als je regelmatig zelf kabels maakt. Voorkomt een heleboel gezeik achteraf.

• Flimovic

Flimovic

Topicstarter
Thralas schreef op maandag 6 maart 2017 @ 22:40:
[...]

Het aloude lijstje:
  • Koop een kabeltester
- Kabeltester ga ik lenen, hopelijk heb ik die vanavond.
- Ik ga in eerste instantie (tenzij ik het echt niet werkend krijg) toch voor rechtstreekse verbinding tussen socket en modem
- Patchdoos, zie punt hierboven, maar is goed alternatief als ik het toch helemaal netjes besluit te doen
- Aders lopen tot het eind van de connector
- Hoe kan ik dit checken? Ik heb de tang met kracht ingedrukt en deze kon niet verder. Dus het zou goed moeten zijn (ja ik weet het, kabeltester).
FireWood schreef op maandag 6 maart 2017 @ 22:50:
Eerste vraag heb je stranded of solid kabel?
Je hebt wat Thrales al aan geeft eigenlijk solid nodig voor de socket en stranded voor de plug.

Op solid kabel kun je ook een plug maken, maar dan moet die plug er ook geschikt voor zijn. Stranded kabel aansluiten op een socket is vragen op problemen. Kun je misschien nog wel werkend krijgen, maar in de toekomst blijft het altijd een mogelijk punt van problemen en over een paar jaar ben je vergeten dat het zo zat. Probeer dan maar uit te vinden waar het probleem zit als je tegen die tijd problemen krijgt....
- Ik heb een solid kabel
- Hoe weet ik of de plug hiervoor geschikt is? Ik heb deze plugjes gekocht: https://netwerkproducten....r-10-stuks-p-3476000.html
vso schreef op maandag 6 maart 2017 @ 23:27:
[...]

Gast ik weet niet onder welke steen jij vandaan geschopt bent .. maar
1) We zitten op tweakers (lees hack/modden en dit is een HULP forum)
1a) menig product is juist aangepast naar de wens van andere forum leden (purschuim tot PC case bv) dus "absolut verboden" vind ik hillarische uitspraak in die context.

2) als je hem nu niet met een kluitje het riet in stuurt maar ff benadrukt dat de volgorde van de kabel erg relevant is .. en dat tie aan beide zijde gelijk moet zijn help je hem IMHO beter.
2a) NT FAQ bv :)
2b) doe aub volgende keer een link naar de gezochte info .. een mod zal hem dan op slot gooien.
ook jij zoekt je rot en met dit soort antwoorden wordt jij ook niet vrolijk als je in de TS zijn schoenen staat.

3) kabeltester van een 10tje vertelt je dat er geen losse aders zijn .. maar of je de juiste volgorde hebt weet je dan nog steeds niet.

4) wist je dat verkeerde volgorde ook gevolg heeft voor de bandbreedte er zit niet voor niks een twist enzv in .. dus die volgorde in de NT FAQ link heeft zeker wel nut.

Maar goed dat is mijn advies .. laten we behulpzaam zijn ipv ff narrig reageren.
De FAQ die je noemt had ik nog niet gevonden, maar de info er in komt overeen met de info die ik al via Google had gevonden. De aansluitschema's geven echter alleen weer hoe je zelf een kabel kunt maken. Ik weet dus niet zeker of voor een verbinding tussen een connector en een socket hetzelfde schema aangehouden dient te worden. Ik vermoed van wel, maar hoop dat een van jullie dat kan bevestigen.

Deze UTP-socket heb ik:
https://netwerkproducten....er-digitus-p-3430000.html

Kabeltester ga ik lenen, dan weet ik in ieder geval of er losse aders zijn. Vraagstuk over de volgorde blijft dan nog staan. Overigens ben ik me er van bewust dat de volgorde en twist etc. ook van invloed is op de snelheid
DorisJerks schreef op maandag 6 maart 2017 @ 23:58:
https://netwerkproducten....abeltester-p-4286100.html

Ok, geen 10'tje maar laat wel zien als de volgorde niet klopt of een kabel niet lekker is aangesloten. Persoonlijk vind ik dit van onschatbare waarde als je regelmatig zelf kabels maakt. Voorkomt een heleboel gezeik achteraf.
Bedankt, goede tip. Als ik besluit een kabeltester te halen, gaat het iets dergelijks worden, voor een paar euro meer, erg veel extra functionaliteit.

- Al met al kan ik volgens mij concluderen dat ik een kabeltester nodig heb. Daar aan wordt gewerkt.
- De vraag blijft open staan of de aansluitschema (T568B, komt overeen met de volgorde van de NT FAQ) van de RJ45 connector correct is.

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Flimovic schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 10:30:
[...]

- Ik heb een solid kabel
- Hoe weet ik of de plug hiervoor geschikt is? Ik heb deze plugjes gekocht: https://netwerkproducten....r-10-stuks-p-3476000.html

[...]

- De vraag blijft open staan of de aansluitschema (T568B, komt overeen met de volgorde van de NT FAQ) van de RJ45 connector correct is.
Quote van de pagina zelf
Let op! Voor de juiste werking van de door u gemaakte kabels is het essentieel dat uw kabel en de gekozen connector voor elkaar geschikt zijn. Voor soepele kabel gebruikt u dus deze connectoren
Hier maken we gebruik van de T568B standaard, in principe maakt het niet uit zolang je beide zijden maar met de standaard aansluit. De T568A standaard wordt voornamelijk in Amerika gebruikt.

• Flimovic

Flimovic

Topicstarter
MdBruin schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 11:34:
[...]

Quote van de pagina zelf

[...]

Hier maken we gebruik van de T568B standaard, in principe maakt het niet uit zolang je beide zijden maar met de standaard aansluit. De T568A standaard wordt voornamelijk in Amerika gebruikt.
Ah, kleine lettertjes, ik had ze nog niet opgemerkt. U bent scherper dan ik. Ik vermoed dat ik de oorzaak van mijn probleem heb gevonden. Thanks!

Dus als ik het goed begrijp kan ik de socket en de connector dus 'patch' aansluiten volgens 568B en zou het moeten werken?

• MdBruin
Klopt mits je de juiste combinatie van materialen word gebruikt.
Heb zelf in het verleden ook wel eens die combinatie gemaakt en was toen aardig wat geld kwijt voor de juiste connectoren, een contactdoos was toen in verhouding flink voordeliger.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

- Ik heb een solid kabel
Ik vermoed dat deze connectoren de verkeerde zijn aangezien ze op de site zeggen dat deze connectoren voor patchkabels (stranded/soepele kabel) zijn.

connectoren op een solid/stugge kabel kan, maar koop dan wel de juiste connectoren.
Aan de kant van de lsa volg je de kleuren zoals het daar aangegeven is (b). In de connector gebruik je de b-volgorde (aders 4&6 verwisselen): ow/o gw/b bw/g brw/br

• Flimovic

Flimovic

Topicstarter
MdBruin schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 12:07:
Klopt mits je de juiste combinatie van materialen word gebruikt.
Heb zelf in het verleden ook wel eens die combinatie gemaakt en was toen aardig wat geld kwijt voor de juiste connectoren, een contactdoos was toen in verhouding flink voordeliger.
Volgens mij moeten deze connectoren geschikt zijn, iets meer dan 5 euro (of iets meer dan 6, incl. BTW) lijkt mee te vallen.

https://netwerkproducten....ugge-kabel-p-4289300.html

• MdBruin
Flimovic schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 12:11:
[...]

Volgens mij moeten deze connectoren geschikt zijn, iets meer dan 5 euro (of iets meer dan 6, incl. BTW) lijkt mee te vallen.

https://netwerkproducten....ugge-kabel-p-4289300.html
Dat zijn de goede.
Zelf had ik het met cat6a, dikkere aders zijn dat en dan kreeg ik als enige pluggen van 15 euro per stuk (had er 4 nodig). Ach ja als ze het zo willen hebben dan regel ik het wel.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:21
- Hoe kan ik dit checken? Ik heb de tang met kracht ingedrukt en deze kon niet verder. Dus het zou goed moeten zijn (ja ik weet het, kabeltester).
Je kunt van de zijkant gezien soms wel zien of de 'mesjes' van de pinnen ook daadwerkelijk de aders doorklieven. Handiger is natuurlijk meten, al lijkt het me in dit geval niet onwaarschijnlijk dat er gewoon helemaal geen contact is gezien de solid kabel.
Overigens ben ik me er van bewust dat de volgorde en twist etc. ook van invloed is op de snelheid
Dat (twist) is dan weer zo'n ding dat altijd wordt geroepen, maar praktisch volgens mij nooit het probleem is, ongeacht wat de specs zeggen over wat allemaal wel of niet mag. Paar centimeter geen twist overleeft het wel.
vso schreef op maandag 6 maart 2017 @ 23:27:
offtopic:
Volgens mij mis je 't punt van die opmerking, dat is namelijk juist wat ik bedoel.
offtopic:
Nou, nou nou, ik heb hem naast de welgemeende frustratie ook een boel tips gegeven. Kabelvolgorde had TS al op orde volgens de startpost, dus dat zou het probleem niet moeten zijn.
offtopic:
Ook de volgorde kun je ermee controleren. In 99,99% van de gevallen is het probleem daarmee verholpen.
offtopic:
Ik snap niet waar je vandaan haalt dat ik zou beweren dat dat niet zo is.

Het aantal topics met 'mijn kabeltester zegt dat alles klopt, maar toch heb ik geen link' kun je op één hand tellen, dat is waar de narrigheid vandaan komt. Kost je € 3,11 en een 9V-batterij als je even geduld hebt.

Als je een krimptang hebt zou je ook een kabeltestertje moeten hebben, tenzij je regelmatig kabeltjes knijpt gaat het al snel fout (volgorde, type kabel/connector, aders diep niet genoeg, Chinese rommeltang).

Maargoed, TS is met een kabeltester en de juiste connectors goed op weg. Moet lukken. d:)b

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:06

MsG

Forumzwerver

Om even het meest simpele uit te sluiten: De laptop rechtstreeks bij het Ziggo (modem schrijf je, maar hoop dat het óók een router is?)-modem/router werkt wel?

Is het daadwerkelijk enkel een modem, dan is het logisch dat je geen IP krijgt.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Flimovic

Flimovic

Topicstarter
MsG schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 20:36:
Om even het meest simpele uit te sluiten: De laptop rechtstreeks bij het Ziggo (modem schrijf je, maar hoop dat het óók een router is?)-modem/router werkt wel?

Is het daadwerkelijk enkel een modem, dan is het logisch dat je geen IP krijgt.
Klopt, het is inderdaad een modem/router. Bedankt voor t meedenken :)

• Flimovic

Flimovic

Topicstarter
Ok, mysterie opgelost. Met kabeltester bleek gister dat ader 1 geen verbinding had. Na een aantal malen nieuwe plugjes etc. op de kabel te hebben gezet bleef ik hetzelfde probleem houden.
Toen de socket maar vervangen voor een andere, maar helaas, nog steeds hetzelfde probleem.
Uiteindelijk maar een nieuw stuk kabel gepakt en ja hoor, toen bleek het te werken.

Waarschijnlijk dus een kabelbreukje in de (nieuwe!) UTP kabel. De kabeltester bleek van onschatbare waarde.

Om het geheel nog wat verwarrender te maken, blijkt poort 3 van de modem/router continu uit te vallen.

Komend weekend nog een paar kabels aansluiten, en dan kan dit topic vermoedelijk op slot! Voor nu, alvast bedankt:
@Thralas @MdBruin @vso @DorisJerks @MsG @job @FireWood

Pagina: 1