Steigerhouten bureau vlak maken - Plexiglas?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-05 19:05
Mannen (en vast ook vrouwen),

Vorige week ben ik verhuisd en heb ik samen met mijn vader een bureau gemaakt van steigerhout. Dit omdat er op meerdere plekken in het huis met steigerhout is gewerkt en omdat ik het er mooi uit vind zien.

Maar... Zoals iedereen weet koop je bij de gemiddelde bouwmarkt geen kaarsrechte planken zonder oneffenheden. Het bureau zit netjes in elkaar, maar zoals ik al zei: het loopt niet helemaal gelijk. Het bureau staat onwijs stevig maar ik bedoel dus de bovenkant (werkblad). Nu heb ik wel een muismat (Razer, langwerpig) maar dit maakt het nog niet helemaal gelijk.

Nu zat ik zelf te denken om een op maat gemaakt stuk plexiglas (3mm) te bestellen als soort van "afdeklaag". Nu twijfel ik echter of plexiglas het juiste materiaal is.

Waarom twijfel ik? Omdat ik zelf geen geweldige klusjesman ben :P

Iemand wellicht een goede tip voor het juiste materiaal? M'n muismat komt wel gewoon bovenop de afdeklaag. Enige wens is dat het wel doorzichtig is anders is het natuurlijk zonde van zo'n mooi bureau.

[ Voor 3% gewijzigd door EricNL op 06-03-2017 20:54 ]

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:39
Waarom heb je de planken niet recht/vlak gemaakt dan? :P Dat zal er mooier uit zien dan een plexiglas afdeklaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
Awsom schreef op maandag 6 maart 2017 @ 21:00:
Waarom heb je de planken niet recht/vlak gemaakt dan? :P Dat zal er mooier uit zien dan een plexiglas afdeklaag.
Dat was natuurlijk het mooist geweest maar is nu niet gebeurd. M'n vraag is meer: is plexiglas het juiste materiaal om het nog enigzins netjes mee af te maken of is er een beter/ander materiaal hiervoor geschikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-06 20:17
Zolang je let op de krasvastheid en de uv bestendigheid zal dat wel moeten lukken. Of een geharde glasplaat erop. Dat kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Formica erop plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hoe groot is je bureau? 3mm buigt namelijk al snel door.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 13:03

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Met epoxy houd je de ruige look en krijg je alles vlak. Wel een rotklus...
voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/KWg_uikUrlw/hqdefault.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als het nu niet vlak is komt het plexiglas toch ook nooit vlak te liggen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Bandschuurmachine huren en alles vlak maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:15

Shaggy

Misantroop pur sang

Ben met een soortgelijk project bezig. Gewoon met de bandschuur erop. Gaat behoorlijk vlug, van grof naar fijn en klaar.

Making an ass of myself since the 70's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmike
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:42
W1LL3M schreef op maandag 6 maart 2017 @ 21:11:
Met epoxy houd je de ruige look en krijg je alles vlak. Wel een rotklus...
voorbeeldje:
[afbeelding]
Epoxy doet het hout "nat" lijken, steigerhout is op zijn mooist als het er uitgedroogd uitziet.

zoals eerder al genoemd zou ik ook voor een gehard glasplaat gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door justmike op 06-03-2017 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 18:28
Gaat het alleen om de muis waar je het vlak wil hebben? Of is het voor andere zaken ook nog van belang?

Als het alleen om de muis gaat dan zou ik kiezen voor een (plexi) glasplaat op maat van de muismat en die eronder leggen zodat die tenminste vlak is.

Als je echt wil dat de gehele tafel vlak is dan zou ik persoonlijk wat geld investeren in een mooie plaat van gehard glas met geslepen randen... dat blijft zonder twijfel op de lange termijn mooier dan plexiglas.

Of met een goede vlakschuurmachine of bandschuurmachine aan de slag...

Of zoals hierboven genoemd, een epoxy laag erover... wel een lastige klus maar wanneer goed gedaan wel een heel strak en robuust resultaat. Gelijk een tip erbij als je met epoxy gaat werken, neem er een gasbrander of verfstripper bij... daarmee kan je enorm goed eventuele luchtbellen op het oppervlak verwijderen door er snel met de hitte overheen te gaan. Daarvan je genoeg videos e.d. vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:49
Met een bandschuurmachine ben je wel ff bezig. Normaal haal je de planken eerst door een vlak-en-van-dikte-bank en lijm je de planken aan elkaar. Om het blad vervolgens een beetje na te schuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 08:44
Plexiglas is erg krasgevoelig. Ik zou eerder een glasplaat gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Schaven of schuren is de manier om het glad/gelijk te krijgen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat idd. Snelste manier is de planken van het blad losmaken en ff langs een bedrijf dat een schaafmachine heeft staan. Heb je ze allemaal op de zelfde dikte. Vastschroeven en klaar :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Ik gebruik deze op mijn steigerhouten werkplek voor mijn muis:
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40246156/

Mijn tafel was al vrij vlak, echter zit er ruimte te tussen de planken.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:54
The Eagle schreef op maandag 6 maart 2017 @ 22:09:
Dat idd. Snelste manier is de planken van het blad losmaken en ff langs een bedrijf dat een schaafmachine heeft staan. Heb je ze allemaal op de zelfde dikte. Vastschroeven en klaar :)
Trekt dat goedkope hout na verloop van tijd niet uit zichzelf krom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:40
Vierkant (of een andere vorm zo je wilt) stuk dun multiplex nemen ter grootte van de plek waar de muismat ongeveer komt te liggen. Met een beitel dit vlak uitsteken. Beetje kit of plamuur erin en het plaatje multiplex erin duwen. Niet moeilijk en niet veel werk. Of het mooi zal staan moet je zelf beoordelen.

[ Voor 5% gewijzigd door leecher op 06-03-2017 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
TERW_DAN schreef op maandag 6 maart 2017 @ 21:06:
Hoe groot is je bureau? 3mm buigt namelijk al snel door.
Bedankt voor alle tips mannen. Bureau is zo'n 175cm bij 80cm.
Het is ook niet zo dat het werkblad schots en scheef ligt maar het is puur voor het comfort om toetsenbord en muis een beetje recht te krijgen.

Het werkblad bestaat uit 4 steigerhouten planken van 175cm bij 20cm. We hebben er bewust rekening mee gehouden om de de mooiste/vlakste 2 planken aan de voorkant te gebruiken.

Ik denk dat het in dit geval ook het mooiste is om niet een afdeklaag van 175 bij 80 te pakken maar gewoon het voorste stuk van het bureau. Oftewel: het stuk van het bureau waar ik ook daadwerkelijk werk.

Zou 3mm plexiglas dan niet voldoende zijn om die kleine oneffenheden er uit te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14:41
EricNL schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 07:24:
[...]

Zou 3mm plexiglas dan niet voldoende zijn om die kleine oneffenheden er uit te halen?
Als je plexiglas erop wil zou ik kunnen voor een dikkere plaat, en deze met minimale afstandhouders monteren, dan blijft de plaat mooi vlak liggen, enig nadeel ik dat je de (witte) afstandhouders wel blijft zien
Hoe had je dat bedacht, daarvoor moet de ondergrond alsnog vlak zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:29
Ik hoop dat je goed gedroogde planken hebt gebruikt zodat ze niet meer kromtrekken. Ik zou er ook met een schaaf langsgaan zoals eerder is geopperd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaco69
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-03 20:34
Plexiglas is een optie waar ik ook voor zou gaan. Kan je het bureau mooi ruw laten met kiertjes tussen de planken en kan het nog wat krom trekken zonder dat je opnieuw moet schuren.
Je kan het op maat laten zagen en thuis laten bezorgen en dan leg je het zo op je bureau dus handig hoef je niet te zijn. 3mm dik lijkt me meer dat genoeg.

Iemand zei wel iets over krasvastheid da's misschien nog wel een puntje. Maar bij zo'n plexiglas fabriek website staan vast ook soorten doorzichtig plastic die wel krasvast zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 14:21

VPI

Krasvastheid een puntje....dat spul is echt zacht, zal in korte tijd er niet meer uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:28
Kun je niet met dit uit de voeten?

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaco69
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19-03 20:34
polycarbonaat schijnt 30 x slagvaster te zijn en dus vast ook krasvaster.

Voorbeeld linkje: (google zelf effe voor meer)
https://vanviegen.com/web...en/polycarbonaat-massief/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:52
Ik denk dat (gehard) glas uiteindelijk het mooist staat, zeker bij het steigerhout qua looks.
Plexi zou ik zeker niet doen, gast gewoon krassen, dof worden, ...
Als je de boel gaat vlakken met een schaaf of schuurmachine, probeer er dan 1 te regelen met een vlakte/diepte instelling (Festool) zodat alles ook echt vlak wordt.

Zelf zou ik voor het glas gaan, regel dat via een glaszetter, die kunnen je daar in adviseren, ook hoe je het moet doen omdat het dus niet vlak is.

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Pagina: 1