Samsung 960 evo, nodig of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• japserflapser
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11-10-2025
Hallo beste mede Tweakers,

Ik heb een vraagje over de Samsung 960 Evo ik wil deze graag kopen voor mijn nieuwe Pc. Ik heb hier gegoogled en hier lopen de meningen heel erg uit een. Zo zegt de een dat hij de gegeven snelheden helemaal waar maakt terwijl de ander zegt dat hij nauwelijks beter presteerd dan een reguliere ssd. Ik wilde graag wat meningen van jullie over dit product.

Gebruik
Ik wil hem vooral gebruiken voor het opslaan van games en programma's& windows. Volgens mij zou deze dat veel sneller moeten kunnen dan een reguliere ssd. Dit wil ik allemaal laten werken met G.Skill Trident Z F4-3200C16D-32GTZSK ( 32 gb 3,2 ghz) als werk geheugen. En als processor intel i7 7700 dit allemaal op een Asus ROG Strix Z270E Gaming.

Dus kortom heeft het in dit geval zin om te kiezen voor een 960 evo in plaats van een reguliere ssd met mijn doeleinden?

Verder vroeg ik me af hoelang het opstarten van windows 10 zou duren met de 960 evo, iemand die uit ervaring spreekt?

Alvast bedankt
Jasper Smeets

Alle reacties

• japserflapser
Hallo beste mede Tweakers,

Ik heb een vraagje over de Samsung 960 Evo ik wil deze graag kopen voor mijn nieuwe Pc. Ik heb hier gegoogled en hier lopen de meningen heel erg uit een. Zo zegt de een dat hij de gegeven snelheden helemaal waar maakt terwijl de ander zegt dat hij nauwelijks beter presteerd dan een reguliere ssd. Ik wilde graag wat meningen van jullie over dit product.

Gebruik
Ik wil hem vooral gebruiken voor het opslaan van games en programma's& windows. Volgens mij zou deze dat veel sneller moeten kunnen dan een reguliere ssd. Dit wil ik allemaal laten werken met G.Skill Trident Z F4-3200C16D-32GTZSK ( 32 gb 3,2 ghz) als werk geheugen. En als processor intel i7 7700 dit allemaal op een Asus ROG Strix Z270E Gaming.

Dus kortom heeft het in dit geval zin om te kiezen voor een 960 evo in plaats van een reguliere ssd met mijn doeleinden?

Verder vroeg ik me af hoelang het opstarten van windows 10 zou duren met de 960 evo, iemand die uit ervaring spreekt?

Alvast bedankt
Jasper

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-02 14:03
Hangt ervan af waar je het voor wilt gebruiken. Het kan zowel helpen als nutteloos zijn:

Als je het alleen voor opslag gaat gebruiken is het zonde.
Voor laadtijden in games is het nutteloos tov standaard ssd's, aangezien laadtijden niet meer beïnvloed worden na een bepaalde snelheid (rond 300mb/s; bron: YouTube: NVME PCIe SSD vs. SATA SSD for Gaming, Tested!

De SSD is niet meer de bottleneck in de meeste scenario's. Enkel als je heel veel met grote hoeveelheden data schuift, kan het je zeker wel voordeel opleveren.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Windows 10 opstarten... met of zonder fastboot opties?

Eitherway, ik heb zelf een 950Pro. Ja het is sneller dan een reguliere SSD. Nee het is niet enorm veel sneller.
Windows 10 deed hier 15 sec, nu 10 sec. Best een verbetering, maar beide te kort om even weg te lopen en een kopje koffie te pakken :+
Dus win je er echt wat mee in die zin? neuh niet echt.
Als je even niet oplet is het in beide gevallen al klaar op het moment dat je focus terug is bij je PC.

Binnen Windows voelt het nét dat tikkie happiger/gretiger op je muiskliks (b.v. startmenu openen). Zelfde effect als vroeger van een singlecore naar en dualcore toen dat nieuw was.
Niet echt veel in het dagelijks gebruik, maar nét even dat beetje meer.

Voor de rest, sja, als de software er baat bij heeft, dan is het wel nuttig.
B.v. een database die veel kleine transacties doet. Spelletjes niet echt. Office starten is wel ziek snel, maar dat was het met een gewone SSD ook al.

[ Voor 5% gewijzigd door McKaamos op 06-03-2017 20:35 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• japserflapser
Voor de rest, sja, als de software er baat bij heeft, dan is het wel nuttig.
B.v. een database die veel kleine transacties doet. Spelletjes niet echt. Office starten is wel ziek snel, maar dat was het met een gewone SSD ook al.
Kortom wel doen dus?

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:25

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Zonder fastboot duurt het stuk tot en met het bios scherm bijna langer dan de windows laadtijd. Het is lekker en je kan weer tijd voorruit qua hardware.

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-02 14:03
Als je het geld ervoor over hebt.
Het kost 50-100% meer per megabyte en je merkt er waarschijnlijk niet heel veel van. Maar je harde schijf wordt zo iig voorlopig niet de limiterende factor. Qua snelheden, tja, na het bios scherm is mijn windows ook binnen 10 sec opgestart met een standaard SSD. Ik zou liever een grotere standaard SSD nemen, maar als geld geen factor is....

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Als ik je openingspost lees plus deze reactie dan krijg ik toch voornamelijk het gevoel dat je redenen zoekt om hem vooral wél te kopen. Wij gaan je er in ieder geval moeilijk van af praten geloof ik :)

Ik heb zelf de 950 Pro en het is voor normaal gebruik gigantische overkill. Opstarten gaat 3 seconden sneller maar merk er verder weinig van. Het geld is beter elders besteed; grotere SSD, mooiere kast, dikkere CPU/GPU etc

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Wat stin00 zegt :P
Lijkt er op dat je een reden zoekt om er een te kopen. Soms moet je gewoon 'fuck it' zeggen en het gewoon doen. :)
Heb ik ook gedaan, want rationeel gezien is een NVMe SSD met de huidige prijzen gewoon niet te verantwoorden bij huis-tuin-en-keuken gebruik zoals je dat illustreert.

Kortom: als je het graag wil, gewoon doen.
Je gaat er niet veel aan hebben en de prestatieboost is dermate klein dat het prijsverschil gewoon niet in verhouding staat.
Maar hee, je hebt wel een f#cking NVMe SSD die 3gieg per seconde kan lezen! Da's toch helemaal de bom? :P

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-02 22:39
Je merkt het wel bij het maken van back-ups, het in- of uitpakken van grote bestanden en het installeren van games. Je merkt het niet bij het laden van Windows of games. Je wilt het gebruiken voor de dingen waar je het niet bij merkt. http://techreport.com/rev...ng-960-evo-ssd-reviewed/5

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:11
Ik ben bezig met een nieuwe build en wou heel lang de 960 erin. Maar uiteindelijk besloten voor een gewone SSD te gaan. De dingen die ik vooral doe, games, merk je er helemaal niets van. En dat vond ik echt zonde van het geld, terwijl ik aan de andere kant een Maximus IX Hero en RGB RAM koop vanwege looks :P

Ga jij content creation dus, bijvoorbeeld videobewerking, dat soort grote bestanden wegschrijven, inlezen etc, dan ga je daar wel iets van merken.

Ik zou dat geld lekker steken in een grotere SSD :Y

• tweakersron
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08-06-2025
helaas gebruik is zelf de 960 Evo niet, als ik de specificaties zou moeten geloven zou deze inderdaad veel sneller zijn. Echter houden veel mensen geen rekening met de snelheid die het moederboord aan kan, dit zou je dus ook moeten checken.

Verder heeft win10 2 verschillende opstart mogelijkheden. als je de "fast boot" gebruikt met een SSD is de laptop in een paar seconden opgestart. het nadeel van Fast boot is wel dat je geen boot menu meer krijgt te zien mocht je het ooit gebruiken. Gebruik je de normale boot zou het met SSD een 15 a 20 seconden duren schat ik voordat de laptop opgestart is, dan kun je dus wel het boot menu gebruiken.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Nou, heel kort: je gaat geen verschil merken tussen een gewone en een 960 evo.

hier is een linkje

http://techreport.com/rev...ng-960-evo-ssd-reviewed/5
Pagina: 1