Welke niet geleidende koelpasta wordt geadviseerd?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-09 17:34
Hallo ik ben op zoek naar niet geleidende koel-pasta.

Normaal gesproken kies ik altijd voor AS, maar in dit geval durf ik dat eigenlijk niet aan.

Ik ben met een laptop van een kennis bezig, en zie bij het ontmantelen, dat de koelpasta heel gemakkelijk langs het metalen (koel) gedeelte van de CPU onder de afdeklaag is doorgelopen.

Nu wil ik voor de zekerheid daarom deze keer niet geleidende koelpasta gebruiken.

Ik weet dat de mate van geleiding van AS nog al een bediscussieerd wordt, maar aangezien AS zelf op de website zet dat je hier voorzichtig mee moet zijn, en ik geen idee heb wat voor pasta er al op zit.

Uiteraard zal ik de pasta dun aanbrengen, maar het is voor een laptop van een ander, dus 'better safe than sory'

Al vast bedankt!
Michiel

Beste antwoord (via P.C_N00B op 11-03-2017 13:12)

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:16

MsG

Forumzwerver

Ik gebruik MX-4 https://www.quietpc.com/ac-mx4-4g

Die is in elk geval niet geleidend. Volgens mij was Arctic 5 überhaupt de enige wel geleidende altijd.

Verder compleet eens met hierboven, voor normaal gebruik is alles beter dan lucht, en als je de koelpasta ditmaal beter aanbrengt dan die reuzendot van de fabrikant heb je al een verbetering. Vooral niet te moeilijk doen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Niet geleidende pasta? Kun je er netzo goed Nutella tussen smeren. Of ik begrijp je compleet verkeerd..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:02
Verwijderd schreef op maandag 6 maart 2017 @ 19:48:
Niet geleidende pasta? Kun je er netzo goed Nutella tussen smeren. Of ik begrijp je compleet verkeerd..
Hij bedoelt niet elektrisch geleidende pasta. Zoals als je je PCB insmeert geen korting creëert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimmya3
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-09 17:01
Michiel zal koelpasta bedoelen waarin geen metaal verwerkt zit..

Ben niet helemaal zeker maar is keramische pasta dan niet geschikt ?
http://skinneelabs.com/arctic-silver-ceramique-review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.C_N00B
Sorry ik bedoel inderdaad niet elektrisch geleidend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:52
Ik heb er eigenlijk nooit problemen mee ondervonden, ook niet met AS5. Gewoon de correcte hoeveelheid gebruiken :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• justmike
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Eender wat de lokale pc/elektronica boer op het schap heeft liggen, bij voorkeur de goedkoopste.

Onderlinge verschillen zijn zwaar overroepen en de gemiddelde huis tuin en keuken gebruiker zal er nooit wat van merken.

laat je niet gek maken door allerlei "magische " eigenschappen die sommige fabrikanten aan hun product toeschrijven.

heb hier een tubetje Amasan T12 liggen, 1.50€ voor 5 gram. Doet wat het moet doen.

[ Voor 11% gewijzigd door justmike op 06-03-2017 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltiemePCNerd
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 05-09 04:27

UltiemePCNerd

Banaan.

justmike schreef op maandag 6 maart 2017 @ 21:42:
Eender wat de lokale pc/elektronica boer op het schap heeft liggen, bij voorkeur de goedkoopste.

Onderlinge verschillen zijn zwaar overroepen en de gemiddelde huis tuin en keuken gebruiker zal er nooit wat van merken.

laat je niet gek maken door allerlei "magische " eigenschappen die sommige fabrikanten aan hun product toeschrijven.

heb hier een tubetje Amasan T12 liggen, 1.50€ voor 5 gram. Doet wat het moet doen.
Vertel dat maar aan Intel en de bagger die ze onder hun IHS doen :P

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:16

MsG

Forumzwerver

Ik gebruik MX-4 https://www.quietpc.com/ac-mx4-4g

Die is in elk geval niet geleidend. Volgens mij was Arctic 5 überhaupt de enige wel geleidende altijd.

Verder compleet eens met hierboven, voor normaal gebruik is alles beter dan lucht, en als je de koelpasta ditmaal beter aanbrengt dan die reuzendot van de fabrikant heb je al een verbetering. Vooral niet te moeilijk doen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-09 18:46
Puch-Maxi schreef op maandag 6 maart 2017 @ 21:33:
Ik heb er eigenlijk nooit problemen mee ondervonden, ook niet met AS5. Gewoon de correcte hoeveelheid gebruiken :).
AS5 was vroeger geleidend, tegenwoordig niet meer heb ik gehoord.

@TS, Persoonlijk ben ik voor MX-4, Noctua NT-1, Thermal Grizzly Kryonaut en Gelid Xtreme. Allemaal goede.

[ Voor 15% gewijzigd door Santee op 07-03-2017 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P.C_N00B
Bedankt voor de reacties, heb inmiddels CFIII in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:26
Volgens mij is mx4 wel (licht) elektrisch geleidend, maar je kunt mx4 alsnog het best gebruiken. Je moet gewoon weinig op die die smeren, als het uitlekt tussen de transistors zat er gewoon te veel op.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
aminam schreef op zondag 12 maart 2017 @ 20:09:
Volgens mij is mx4 wel (licht) elektrisch geleidend, maar je kunt mx4 alsnog het best gebruiken. Je moet gewoon weinig op die die smeren, als het uitlekt tussen de transistors zat er gewoon te veel op.
Ik heb laatst bij Jayztwocents gezien dat hij ongeveer 10x de normale hoeveelheid koelpasta erop smeerde en er was niks aan de hand, koeling werd ook niet slechter. Op de DIE zeker wil je niet een plekje missen, dat kan voor lokale oververhitting zorgen. Daarbij is MX-4 volgens mij totaal niet geleidend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
Santee schreef op maandag 13 maart 2017 @ 10:48:
[...]

Ik heb laatst bij Jayztwocents gezien dat hij ongeveer 10x de normale hoeveelheid koelpasta erop smeerde en er was niks aan de hand, koeling werd ook niet slechter. Op de DIE zeker wil je niet een plekje missen, dat kan voor lokale oververhitting zorgen. Daarbij is MX-4 volgens mij totaal niet geleidend.
Laat ik het zo zeggen, ik had eens te veel mx4 aangebracht op mijn gtx 560m waardoor het overtollig van de die afliep. Nu wordt de koeling daar misschien niet veel minder op maar daardoor kwam de mx4 helemaal tussen de transistors rond de gpu. En dat zorgde voor kortsluiting waardoor de gpu vaak niet herkend werd in windows, na het volledig schoonmaken van alle transistors werkte alles weer perfect.

Dus ik zou er niet vanuit gaan dat het niet geleidend is, probeer die gpu gewoon netjes te houden dat is ook makkelijker bij een eventuele latere repaste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Wow dat is de eerste keer dat ik dat hoor. Als de paste niet geleidt zou dat niet kunnen gebeuren en boeit het weinig of het bij de condensatoren komt. Maar dan MX-4 geleiden?

https://www.arctic.ac/eu_en/mx-4.html

Volgens hun eigen pagina geleidt het iig niet en ik heb ook nog nooit zoiets gehoord als wat jij nu zegt met MX-4. Geen kans dat het ergens anders aan lag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
Santee schreef op maandag 13 maart 2017 @ 11:12:
Wow dat is de eerste keer dat ik dat hoor. Als de paste niet geleidt zou dat niet kunnen gebeuren en boeit het weinig of het bij de condensatoren komt. Maar dan MX-4 geleiden?

https://www.arctic.ac/eu_en/mx-4.html

Volgens hun eigen pagina geleidt het iig niet en ik heb ook nog nooit zoiets gehoord als wat jij nu zegt met MX-4. Geen kans dat het ergens anders aan lag?
Het is natuurlijk een oudere kaart, misschien zijn de transistors tegenwoordig beter individueel geïsoleerd op die positie? Maar ja voor mij was het overduidelijk een kortsluiting die het veroorzaakte, heb toen alles geprobeerd en uiteindelijk alles opnieuw gebouwd en toen zag ik dat dus. Ik ga er dus vanuit dat mx4 in ieder geval licht elektrisch geleidend is.

Pagina: 1