Internetsnelheid en NAS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb Internet Basis van Tele2, de internetsnelheid op mijn adres is volgens Tele2 30Mb/s (als ik mijn Wifi zelf test op hun website met mijn laptop heb ik circa 17 Mbps down en 6 Mbps up maar het varieert zeer sterk. Glasvezel is nog niet aangelegd bij mij in de buurt).

Ik zou graag een NAS willen en zat te denken aan WD My Cloud 4TB.

Ik wil via m'n laptop met mijn NAS dingen kunnen downloaden en het gedownloade (uitzending gemist, torrentz enz.) vervolgens kunnen bekijken op m'n tv (ik heb een LG smart tv, met Chromecast) of androidtablet.
Nu download ik het eerst met mn laptop (Windows 10), zet het op een USBstick/harde schijf en kijk het dan op m'n tv. Best omslachtig. Ik wil graag af van het handmatig aan mn laptop te koppelen dan weer af te koppelen en daarna aan m'n tv...enz. Dat is het idee..

Is mijn internetaansluiting snel genoeg om een goed werkend NAS te kunnen creëren en zou dit kunnen met die WD My Cloud? Heb ik er dan ook nog een router bij nodig of kan die My Cloud direct aangesloten worden op mijn Technicolor TG789bvn modem van Tele2?

Vast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:41
Je haalt hier een aantal dingen door elkaar.
- Je internetsnelheid is niet echt relevant, je NAS staat lokaal, dit is hoogstens van invloed op de dingen die je download.
- Draadloze snelheid is in mijn optiek ook niet relevant, sluit je NAS bedraad aan.
- Je Tele2 modem heeft als het goed is meerdere ethernet poorten, gebruik er hiervoor 1 voor je NAS

Of die WB cloud een goede NAS is kan ik je niet vertellen, ik heb alleen ervaring met Synology en zelfbouw spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oh, oké. Bedankt voor je uitleg.
Ik kan dus de NAS direct met een ethernetkabel aansluiten op de modem.
(Mijn tv is ook met een ethernetkabel aangesloten op de modem)
De materie is nieuw voor mij en ik dacht dat de snelheid van m'n internetaansluiting en wifi relevant zou zijn omdat de gedownloade content van m'n NAS draadloos naar de tv gestreamd zou worden, maar dat is dus niet zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:39

M2M

medicijnman

alles achter het internetkastje communiceert rechtstreeks met elkaar, niet over het internet.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:36
WD My Cloud werkt normaal gesproken goed....

Ik heb hier de 2TB versie en als ik daar een bestand op zet of af haal dat gaat dat gewoon met bijna 1 Gbit.
Computer bedraad aangesloten natuurlijk.

En je internetsnelheid van Tele2 of welke andere provider dan ook test je niet via Wifi!!! Dat doe je gewoon bedraad...

[ Voor 31% gewijzigd door roches op 06-03-2017 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle uitleg!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-08 10:57
Probeer goed het verschil tussen WAN ("Internet") en LAN (jouw lokale netwerk) te begrijpen.
Heel kort door de bocht: de snelheid in jouw lokale netwerk (LAN) wordt gelimiteerd door de laagste snelheid.
Wat ik daarmee wil zeggen is:
- Je kunt je NAS bekabeld aansluiten op je modem. Je NAS zal een 1Gbit netwerkverbinding hebben.
- Op je laptop gebruik je Wifi. Wifi snelheid/stabiliteit is afhankelijk van gigantisch veel factoren.
- Mocht je nou straks van je laptop iets naar je NAS gaan kopieren of vice versa, sta er dan niet versteld van als dit veel trager gaat dan verwacht.

In theorie betekent een 1 Gbit netwerkverbinding (aan beide kanten) dat je met 125 MB/s data naar elkaar kan schrijven. Hier heb je natuurlijk wel verlies.

Nu zul je straks tussen jouw laptop en NAS absoluut geen 1 Gbit halen. Nogmaals, je bent gelimiteerd aan de laagste snelheid en dat is in dit geval de Wifi verbinding van jouw laptop. Laten we zeggen dat jouw Wifi verbinding straks maximaal 17 Mbps (afgekort 17 Mbit) haalt. Dit zal resulteren in een maximale transferspeed van zo'n 2 MB/s.

Als je al het downloaden direct op de NAS laat gebeuren (die dus direct bekabeld op je modem zit aangesloten) dan ben je gelimiteerd aan je internetsnelheid. 30 Mbps / 8 = 3.75 MB/s downloadsnelheid (Nogmaals: dat is in theorie, je hebt altijd iets aan verlies en/of overhead).

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:18
Verwijderd schreef op maandag 6 maart 2017 @ 20:57:
Oh, oké. Bedankt voor je uitleg.
Ik kan dus de NAS direct met een ethernetkabel aansluiten op de modem.
(Mijn tv is ook met een ethernetkabel aangesloten op de modem)
De materie is nieuw voor mij en ik dacht dat de snelheid van m'n internetaansluiting en wifi relevant zou zijn omdat de gedownloade content van m'n NAS draadloos naar de tv gestreamd zou worden, maar dat is dus niet zo?
Als beiden met een kabel aangesloten zijn, dan halen ze de snelheid van je traagste component. Trager dan 100mbps zal dit niet zijn, en wellicht wel gewoon 1000 (ik verwacht dat wellicht je TV een 100mpbs aansluiting heeft).

Naar de tablet zal wel draadloos zijn en daarvoor is de draadloze snelheid tussen router en tablet voor van belang.

Tenslotte: op welke manier gaan je tv en je tablet films benaderen en afdraaien? Doen ze dit via DLNA of via Samba? En moet je NAS transcoderen? Als je NAS alleen als fileserver hoeft te dienen, dan hoeft het niet een heel zware te zijn, maar als je moet transcoderen, dan denk ik niet dat die WD voldoende krachtig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het verschil tussen WAN en LAN was mij idd niet geheel duidelijk.
Weer wat geleerd vandaag :)
Het benaderen en afdraaien van films gaat (als ik het goed begrepen heb) via DLNA. Wat betreft het transcoderen, dat moet ik nog ff uitzoeken. Fijn dat ik nu weet dat ik daar ook op moet letten!
Thx!
Pagina: 1