Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApocalypsjeNL
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:16
Hallo,

Ik ben in het bezit van een Motorola Moto G3 2GB. Nu zou ik graag android 7.1.1 (lineage os) op mijn telefoon willen zetten en mijn telefoon rooten. Hiervoor zou ik mijn bootloader moeten unlocken om een custom recovery en dan de rom erop te zetten.

Nu is mijn vraag, is dit verstandig? Aangezien ik mijn garantie verlies bij het unlocken van mijn bootloader?

Beste antwoord (via ApocalypsjeNL op 06-03-2017 16:46)

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:27
Garantie hoor je te krijgen van de verkopende partij, niet van Motorola. En de garantie vervalt niet als je je toestel root.

In de praktijk kan er natuurlijk nog wel een verschil zijn tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. En als je je telefoon zelf sloopt door te rooten en/of een custom ROM te installeren heb je ook geen recht op garantie.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Die inschatting kan je het beste zelf maken :) Als je hem bricked (echt hard bricked) mag je idd gewoon een nieuwe telefoon kopen. Als je dat niet wilt : Niet gaan kloten met custom software!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
Volgens mij vervalt binnen de EU je garantie niet als je de bootloader unlocked. Wel als je zelf daarmee je toestel sloopt, natuurlijk. En je moet denk ik aannemelijk kunnen maken dat als je schade hebt aan je toestel dat dat dan niet komt door het unlocken van de bootloader.

Ik dacht dat je telefoon ook volledig gewist werd als je de boorloader unlocked. Daarom heb ik dat meteen gedaan toen ik mijn Moto G kocht. Ik draai nu ook Lineage 14.1 op m'n telefoon (en eerder CyanogenMod 13). Werkt prima.

Overigens is het mij niet duidelijk over welk model je het precies hebt. Ik hoop dat je dat zelf wel goed weet; als je de verkeerde custom ROM flashed kun je je telefoon hard bricken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApocalypsjeNL
slow whoop schreef op maandag 6 maart 2017 @ 16:10:
Volgens mij vervalt binnen de EU je garantie niet als je de bootloader unlocked. Wel als je zelf daarmee je toestel sloopt, natuurlijk. En je moet denk ik aannemelijk kunnen maken dat als je schade hebt aan je toestel dat dat dan niet komt door het unlocken van de bootloader.

Ik dacht dat je telefoon ook volledig gewist werd als je de boorloader unlocked. Daarom heb ik dat meteen gedaan toen ik mijn Moto G kocht. Ik draai nu ook Lineage 14.1 op m'n telefoon (en eerder CyanogenMod 13). Werkt prima.

Overigens is het mij niet duidelijk over welk model je het precies hebt. Ik hoop dat je dat zelf wel goed weet; als je de verkeerde custom ROM flashed kun je je telefoon hard bricken.
Ik heb zelf een XT1541 met 2gb ram en 16gb opslag (osprey). Zit ondertussen al over een jaar van me garantie, weet dat telefoons standaard 2 jaar garantie hebben dus daar zit ik beetje mee. Ik wist dat je na 6 maanden moest aantonen dat het een fout was van het product en niet van jezelf, maar aangezien Motorola zo erg nadruk legt op dat het unlocken van de bootloader de garantie per direct beëindigd zit ik toch te twijfelen. Maar als ik het dus goed begrijp vervalt de garantie niet als je kunt aantonen dat het niet komt door software / unlocken van de bootloader?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• slow whoop
Garantie hoor je te krijgen van de verkopende partij, niet van Motorola. En de garantie vervalt niet als je je toestel root.

In de praktijk kan er natuurlijk nog wel een verschil zijn tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. En als je je telefoon zelf sloopt door te rooten en/of een custom ROM te installeren heb je ook geen recht op garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeToBe
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-07 13:08

BeToBe

Privacy jurist

ApocalypsjeNL schreef op maandag 6 maart 2017 @ 16:16:
[...]

Ik heb zelf een XT1541 met 2gb ram en 16gb opslag (osprey). Zit ondertussen al over een jaar van me garantie, weet dat telefoons standaard 2 jaar garantie hebben dus daar zit ik beetje mee. Ik wist dat je na 6 maanden moest aantonen dat het een fout was van het product en niet van jezelf, maar aangezien Motorola zo erg nadruk legt op dat het unlocken van de bootloader de garantie per direct beëindigd zit ik toch te twijfelen. Maar als ik het dus goed begrijp vervalt de garantie niet als je kunt aantonen dat het niet komt door software / unlocken van de bootloader?
Wat je zegt klopt. Wanneer je toestel binnen 6 maanden kapot gaat, is het aan de verkoper om aan te tonen dat het door jouw handelen komt. Wanneer je toestel na 6 maanden kapot gaat is het aan jou om aan te tonen dat het NIET door jouw handelen komt. Wanneer jij je toestel unlocked en (bijvoorbeeld) je microfoon gaat kapot, vanwege een productiefout, dan is het dus aan jou om aan te tonen dat het niet door het unlocken komt. Daarnaast is hierboven ook al aangegeven dat unlocken en rooten zelf de garantie niet breken.

Edit: Typo

Heeft u een juridische vraag, stuur dan vrijblijvend een berichtje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApocalypsjeNL
Dus eigenlijk wat jullie zeggen is dat ik recht heb op garantie als ik kan aantonen dat het niet door mij komt ondanks dat ik root / unlocked bootloader heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slow whoop
Jep. En dat is misschien niet altijd even makkelijk.
Pagina: 1