3 2TB schijven, niet RAID 0,1 of 5, maar toch 1 Drive letter

Pagina: 1
Acties:

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:10
Hoi, misschien een héle domme vraag, maar ik wil van 3x 2TB schijven, 1 petitie in Windows hebben. (iig 1 drive letter).
Het liefst heb ik geen Raid 0. dus als 1 drive uitvalt, ik wel m'n data nog heb.
Ook geen raid 1 want dan heb ik maar 2TB
Ook geen Raid 5, want dan heb ik maar 4TB ipv 6TB.

Ik wil m'n data kwijt op 6TB, maar het liefst dat de data serieel door wordt geschreven zeg maar ... kan dit?
(dus als 1 schijf uit valt, ben ik alleen een deel van de data kwijt, maar de rest blijft werken).

Kan dit, of is RAID 5 toch aan te bevelen? (zijn 3 verschillende merken 2TB schijven)

Hele domme vraag misschien, maar kom er toch vreemgenoeg niet echt uit.

• Bensjero
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:32

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Wat je zoekt is JBOD (Just a bunch of disks). Je kan volumes aan elkaar 'knopen', 1 partitie van maken en dus 1 drive letter geven. Of het de beste oplossing is, hangt af van wat je precies met de opslagruimte wil doen.

Als je grote bestanden hebt zoals backups, ISO's of iets dergelijks, kan je beter losse schijven blijven gebruiken en proberen te categoriseren. Stel dat een ISO op beide schijven staat, dan kan je meer kwijt raken dan als het gaat om kleinere bestanden (foto album, muziek collectie, documenten).

[ Voor 40% gewijzigd door Bensjero op 06-03-2017 15:49 ]

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-01 16:30

Rannasha

Does not compute.

In Windows (vanaf 8 ) heb je de feature "Storage Spaces" die precies doet wat je zoekt: Je kunt hiermee meerdere schijven bundelen tot 1 logisch volume.

Dit heeft echter slechts een beperkte mate van bestendigheid tegen het uitvallen van een schijf.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:17
Kijk eens naar Stablebit DrivePool.

Na het configureren kun je de letters van de onderliggende schijven weghalen, dan houd je alleen de 'pool' over. DrivePool zorgt zelf voor het verdelen van je data over de verschillende schijven.

Als bonus kun je ook (specifieke) mappen markeren om over twee drives te verdelen, zodat uitval niet meteen verlies van (deze) data betekent.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

• Whiskey48
Oh super, ik ga "storage spaces" en Stablebit even verder uitpluizen, merci!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:24

Marc H

- - Is wakker - -

Hier nog een tevreden drivepool gebruiker. Op dit moment zitten er bij mij 15 drives in de pool met een totale capaciteit van zo'n 28 TB, en twee Caching SSD's, voor betere schrijf prestaties. Het schrijven van de bestanden gaat eerst naar een SSD, en daarna wordt de data op een harddisk weggeschreven..

Wat ik een groot voordeel vind is dat schijven erbij of eruit halen simpel is.Een harddisk uit je pool verwijderen is in een paar muisklikken gedaan. Het transferen van de data kan dan nog een tijd duren, afhankelijk van de hoeveelheid data. Ook het toevoegen is simpel. Heb je wat schijfruimte tekort, hang je gewoon een schijf erbij, klik op toevoegen en voila, weer een paar terabyte erbij.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• Whiskey48
Ok, alles getest, maar Drivepool is wel echt fantastisch! Heb demo, maar koop over 30dgn echt wel een licentie. Thx voor de tip!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:17
Kijk nog even naar de downloadpagina; misschien kun je middels de Twitter-actie nog een gratis licentie krijgen.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Pagina: 1