Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

BUVA ventilatie met ACM-LV10, met behoud van main unit

Pagina: 1
Acties:

• robg1984
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-11 08:23
Een tijdje terug heb ik hier al eens gevraagd hoe ik mijn BUVA ventilatie kon bedienen met Domoticz, destijds geen simpele oplossing (voor mij) maar nu via domoticz.com wel, simpelweg door het het aansluiten van een KaKu ACM-LV10.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/olksvw0.jpg

Nadeel hiervan is echter dat de main unit komt te vervallen:
Afbeeldingslocatie: https://www.ventishop.eu/image/cache/data/products/001241769110971_VASH2O-(6)_5-280x327.jpg

Is hier een oplossing voor? Is het bijvoorbeeld mogelijk om de kabel van de main-unit, die nu dus los hangt bij de ventilatie op zolder, aan te sluiten op bijvoorbeeld een printplaatje wat een 433mhz signaal kan sturen?

Edit: Op een ander forum geeft iemand me de volgende suggestie:
Maybe you could use a I2C ADC board, to convert the 0-10v from the main unit to I2C.
Maar dat gaat mijn pet alweer te boven...
(Deze vraag stond in het topic van Domoticz maar dit is niet perse Domoticz gerelateerd, vandaar hier in apart topic)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:37
Waarom heb je dat paneeltje nog nodig?
Via Domoticz kun je nu de snelheid bedienen toch? De knoppen kun je dan toch 'namaken' in Domoticz? Als je scenes aanmaakt dan kun je bij 'max' de snelheid op 100% zetten, bij het 'uit huis' op 10% etc.

• robg1984
Dat klopt, maar als ik dat paneeltje niet meer nodig heb, dan hangt die daar voor jan met de korte achternaam. Als ik hem weghaal dan heb ik een gat in de muur...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QnKhMFa.jpg

Een tablet daar neerhangen is voorlopig nog geen optie want:
1.) Waar haal ik stroom vandaan
2.) Ziet er niet uit met de Toon ernaast.

Heb nog wel zitten denken om de Toon dan hier weg te halen (kan temperatuur toch via Domoticz regelen) maar die moet wel aangesloten zijn om te kunnen besturen. Deze zou ik echter wellicht op zolder direct bij de ketel kunnen hangen. Anyway; qua WAF is het beter om voorlopig de main unit te laten hangen.

• Sundown89
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-11 13:14
Toevallig!

Ik ben net bezig om ook een ACM-LV10 in mijn BUVA Q-Stream box te zetten.

De KaKu is als dimmer wel gekoppeld in Domoticz, maar bij het schuiven van de slider gaat de box als het ware " pulseren", hard en zacht ventileren terwijl hij op een bepaalde stand staat, bijvoorbeeld 50%. Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Ik zie dat je niet alle draden in de KaKu hebt gemonteerd?

Heb je ergens de RF module moeten verwijderen in de box zelf? Zoiets las ik op een ander forum maar dat betrof een Itho.

Ik wil juist het bedieningspaneel beneden laten vervallen en verwijderen van de muur, ik heb een touchscreen met pijltjes waarmee drie standen in te stellen zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Sundown89 op 08-03-2017 18:10 ]

• robg1984
Geen idee waar dat pulseren vandaan komt.
Overigens, ik heb hem nog niet aangesloten (de foto komt van iemand anders), dat ga ik binnenkort doen,
Ik heb er zelf 1 die geen RF-module heeft dus kan niet zeggen of je dat moet doen..

Heb inmiddels wel besloten om inderdaad het bedieningspaneel te laten vervallen en een tablet op te hangen om Domoticz te bedienen.

• Sundown89
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-11 13:14
robg1984 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 09:31:
Geen idee waar dat pulseren vandaan komt.
Overigens, ik heb hem nog niet aangesloten (de foto komt van iemand anders), dat ga ik binnenkort doen,
Ik heb er zelf 1 die geen RF-module heeft dus kan niet zeggen of je dat moet doen..

Heb inmiddels wel besloten om inderdaad het bedieningspaneel te laten vervallen en een tablet op te hangen om Domoticz te bedienen.
Vergeten te vermelden, maar het is inmiddels opgelost!
Blijkt dat het oude bedieningspaneel op de muur beneden in de een-na-hoogste stand moet staan om de box via de 12v aansluiting aan te sturen. Ook moet er een dipswitch omgezet worden in de box zelf. Dan werkt het perfect.

Offtopic: Rob, Toon vervangen door een tablet is inmiddels gelukt begrijp ik? Ik gebruik sinds kort jouw Dashticz V2, super dashboard! Alleen nog een tablet zien te vinden, liefst een 10 inch.

• robg1984
Ik heb Toon nog niet vervangen, ik moet dan eerst nog mijn stroom op een andere manier meten.

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:48
Hallo @robg1984 ,

Heb je ondertussen een oplossing gevonden waarbij het paneeltje behouden kan blijven? Ik zou ook graag via Domoticz mijn box willen bedienen, maar vanwege de WAF wil ik graag ook ouderwets kunnen blijven bedienen.

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-11 11:49
@Knielen

Op het domoticz forum is hier het een en ander over geschreven. Gebruiker mindbender licht daar een methode toe waarbij de ventilatie zowel remote als door middel van het originele bedieningspaneeltje bediend kan worden.

Ik ben zelf ook van plan om dit op korte termijn in te bouwen.

Linkje

• Knielen
Dank je wel, ik ben bekend met dit topic. Ik vind het een pittige ingreep, maar hoor graag je resultaat

Verwijderd

Hallo,

Ik heb zelf ook een BUVA Boxstream mechanische ventilatie unit en ben al een tijdje op zoek naar slimme aansturing. Nu dit topic gevonden :)

Het volgende wil ik graag. Kan iemand mij aangeven of dat mogelijk is en wat ik dan nodig heb?

In hele warme periodes stijgt de temperatuur binnen soms aanzienlijk (27-29 graden). Ik wil graag dat in deze situaties de mechanische ventilatie op MAX gaat indien het binnen warmer is dan 22 graden en het buiten koeler is dan binnen. Daarnaast wil ik graag dat de ventilatie op MIN gaat indien het buiten boven de 24 graden is en binnen koeler dan buiten. Of iets dergelijks. De bedoeling is dat de woning max gekoeld wordt in de zomernacht en minimaal opgewarmd wordt in de zomerdag.

Wat heb ik nodig? Ik heb thuis al een Synology DS418j en evt een raspberry pi (gebruik liever de synology want die staat toch al aan). Welke software kan ik het beste gebruiken?

Ondertussen een geroote toon besteld. Kan ik daar nog iets mee?

Daarnaast zou ik nog een aantal slimme schakelingen willen zoals. Licht op badkamer aan, ventilatie naar max voor bijv 30 min of weer uit bij licht uit. Of vochtsensor in de badkamer en ventilatie aan obv vochtmeting.

Thanx!

• Knielen
@titan1901 Heb je nog een poging gedaan?

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-11 11:49
Ja maar wel quick and dirty. Heb uiteindelijk een qubino zwave besteld en die aangesloten. De afstandsbediening heb ik daarna niet meer gebruikt maar ik meen ergens gelezen te hebben dat de hoogst ingestelde stand prevaleert. Moet het wel nog eens finetunen moet ik zeggen.
Pagina: 1