Welke tweedehands videokaart voor gaming-upgrade? Budget 100

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• brtk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-02 12:31
Mijn vraag
Welke tweedehands videokaart van maximaal 100 euro is een goede upgrade om met mijn PC te kunnen gaan gamen op 2560x1080/High?

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Windows 7 x64
  • 16GB DDR3 Corsair 1600mHz
  • Samsung EVO 840 Pro (OS Disk)
  • Intel i2500K (niet overgeclocked)
  • Enermax Liberty 500W Modulaire voeding
  • 5 x SATA Harddisks (7200rpm)
  • 1 x TC Electronics Desktop Konnekt 6 FireWire audio interface
  • 1 x UAD PCI-E Audio processor
  • Gigabyte Socket 1155 Moederboard GA-Z68X UD4-B3
  • 1 x WLAN Kaartje PCI
  • LG 29"Widescreen 2560 x 1080
In deze PC zit nu een ATI Radeon HD5450.

Wil graag gaan gamen met deze PC, dus ben op zoek naar een tweedehands videokaart. Gamen op 2560 x 1080 met zo hoog mogelijke settings, binnen het budget van maximaal 100 euro.

Trekt mijn voeding dit (bijvoorbeeld een R9 280X ipv de HD540)?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

V&A aangeboden: Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 OC VAPOR-X

V&A aangeboden: MSI GeForce GTX 770 2GB Gaming

V&A aangeboden: Gigabyte R9 280X OC [TE KOOP]

V&A aangeboden: HD 7970 3GB GDDR5

Alle reacties

• elbowlessgoat
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 28-12-2025
Ik kan je hierbij helaas geen advies geven over de producten die je noemt, maar wat handig zou zijn, is om te weten wat jij verstaat onder "zo hoog mogelijke settings".
Stel jezelf hierbij een paar vragen:

1) wat is de minimale setting die je wil halen? Zo hoog mogelijk, kan namelijk ook betekenen dat de settings op Low staan.

2) wat is het minimum aantal FPS dat je eruit wil halen? Een game op Ultra zetten maar vervolgens maar 19FPS krijgen is een stuk vervelender dan op Medium settings spelen met bijv. 60 FPS.

• brtk
Ik bedoel met zo hoog mogelijke settings; wat is maximaal haalbaar met dit budget van maximaal 100 euro?

Resolutie is dus 2560 x 1080. FPS moet hoog genoeg zijn om fatsoenlijk te kunnen gamen. (ik heb hier geen echt idee bij, wat is hoog genoeg? 45 FPS?)

• elbowlessgoat
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 28-12-2025
Wat voor soort games ga je erop spelen? Dit heeft namelijk ook invloed op wat voor kaart je nodig hebt. Zijn het nieuwe AAA titels, of oude titels die je nog graag speelt? Casual games of FPS/MMO?

Titels noemen van je meest gespeelde games, of de games die je het liefst wil gaan spelen, helpt ook :)

Edit: Technisch gezien zou je voeding dit moeten trekken. Echter is de Enermax Liberty, voor zover mij bekend, niet zo'n hele goede PSU en zou je beter af zijn met een betere voeding van Be Quiet! of Corsair. Hoger wattage hoeft zeker niet, dit zou zelfs omlaag kunnen.

Wel ben ik er bang voor dat als je je GPU upgrade, dat mogelijk je processor de bottleneck gaat zijn in je setup.

[ Voor 39% gewijzigd door elbowlessgoat op 06-03-2017 12:51 ]

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-02 22:39
Voor 100 euro is een 280x, 7970 of 770 inderdaad het beste wat je kunt verwachten. Of dit goed genoeg is, hangt af van welke games je speelt.

Voeding lijkt me als ik snel door wat reviews blader vrij degelijk, er van uitgaande dat het pricewatch: Enermax Liberty ECO 500W betreft. 500 Watt zou dan voldoende moeten zijn voor alle 3 bovenstaande kaarten. Hou er wel rekening mee dat voedingen geen oneindige levensduur hebben, maar 5 jaar moet deze wel lukken. (Deze 5 jaar gok ik op basis van de leeftijd van de andere onderdelen, mocht hij uit een oude PC meegenomen zijn, is het natuurlijk een ander verhaal.)

Verwijderd

Een ultra wide 1080p scherm en 60 fps aanhouden.

Met 100 euro zal een 280(x) de beste keuze zijn die gaan wel vaker voor 70-100 euro weg je zult dan ongeveer med/high kunnen spelen alleen 3 gig ddr5.

De 7xx lijn van nvidia moet je helemaal links laten liggen die zijn erg slecht oud geworden en meestal tweedehands vragen mensen er ook nog is teveel voor.

Maar als je nog even door wil sparen zou je ook voor een r9 290(x) kunnen gaan alleen gezien je 5 hardrive's en andere dingen nog in je pc hebt en je voeding al wat ouder dat te riskant is.

Hoogste performance voor max 100 euro zal de 280(x) zijn of je zou kunnen door sparen voor een rx 470 4 gig die wel een stuk sneller is en je hebt dan natuurlijk ook garantie.

Maar ja je hebt al wel een erg oudje voor gpu dus snap als sparen voor jouw paar maanden gaat worden de 280(x) gewoon de beste keuze zal zijn.

De 280(x) zou je voeding wel gewoon moeten trekken.

Heb je ook al wel na gedacht over windows 10? Voor gamen is dx12 toch wel fijn ( vooral met amd gpu's die dan meestal sneller zijn in '' zelfde '' prijsklasse dan nvidia gpu's ( pas op voor dx12 games wat gewoon een dx11 game is met een dx12 wrapper. )

• brtk
Dank allen voor de reacties.

Welke games ik wil spelen:

Battlefield 3
Battlefield 4
Call of Duty games

Dus kort samengevat: oudere en wat nieuwere FPS.

Ik verwacht geen wonderen qua settings. Heb eigenlijk al jaren niet meer gegamed op de PC, gebruik daar mijn PS4 voor. Wil nu graag eens op de Widescreen monitor gamen. Komende vanaf een HD5450 zal de vooruitgang sowieso een behoorlijke schok zijn :).

Overigens kan ik niet overstappen naar Windows 10, omdat mijn geluidskaart dit OS niet ondersteunt, geen drivers :(.

Deze PC heeft als eerste taak dat hij het hart is van mijn thuisstudio. De i5-2500K is nog een prima processor voor audio-toepassingen, ik heb nog niet het gevoel gehad dat ik performance problemen heb op audio-gebied (Cubase 8 Pro/Maschine 2.0).

Als ik een R9-280X koop, tweedehands, voor 100 euro, dan kan ik daar toch prima wat oudere en wat nieuwere FPS games op 2560x1080 spelen met acceptable framerate? Quality settings ergens rond medium moet dan haalbaar zijn lijkt me?

De voeding is een jaar of 3-4 oud schat ik, die is ooit onder garantie vervangen door Enermax.

• Horatius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21:08
de FPS die je noemt zijn vooral CPU intensief, vooral battlefield 4. Met een 280x zou je genoeg moeten hebben voor medium-high en misschien nog wel ultra met een kleine overclock die die kaarten zeker hebben. Ik raad wel aan om dat te doen met MSI afterburner.

• brtk
Ik ga proberen een R9-280X op de kop te tikken, bedankt!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-02 06:02
Ikzelf had een 290 en haalde vaak wel 60fps op die resolutie, vaak maxed out. Een 280x zal dus iets lager zitten maar een medium tot high gaat je sowieso lukken. :)

• BladetNL
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-02 18:52
ik heb een mooie complete Asus GTX 770 2gb OC II te koop.. zie mijn advertenties, misschien is dit wat voor je? ik speelde hier ook COD bf 3 en bf4 mee, dat ging prima.

• ShinyPants
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 02-12-2025
V&A aangeboden: Sapphire R9 290 4GB GDDR5 Er wordt nu een R9 290 aangeboden op v&a. Het is wel een reference design en er zitten geen toebehoren meer bij, maar dit lijkt me toch de betere koop.

• brtk
Er is inmiddels een R9 280X onderweg, dank iedereen!

• adamvansanten
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-12-2025

adamvansanten

Appletje voor de dorst

Ik game zelf met een R9 280X op 1920x1080 en kan bijna elke game minimaal op very high zetten en 50-60 fps halen. Ik heb er ook een tijdje op 2560x1600 mee gegamed en toen was in veel games op high 40-50fps ook nog goed te doen. Denk dat je er dus een goede keuze aan hebt.

Battle.net: adamvsan#2784 | Steam: adamvansanten | PSN: adamvansanten

• brtk
werkt perfect, een RoyalKing 280x zit er nu in, draait soepel, ben er blij mee.

iedereen bedankt!
Pagina: 1