kun je ergens zien of een woning gekocht of gehuurd is?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaydenjarno
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-09 12:50
Ik heb een vraagje. Boven mij zijn 5 mensen komen wonen. Onze appartementen zijn zowel huur als koop door elkaar. Ik kan alleen nergens achterhalen of deze woning nu verkocht of verhuurd is.

Nu leek het me sowieso leuk om bij huizen te kunnen zien of het een koop of huur huis is. Is daar ergens een plek voor?

via google kom ik alleen op de verschillen tussen koop en huur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 22:38

PromWarMachine

Forsaken Archer

Het kadaster registreert alle koopwoningen in Nederland.
Je kunt bij hen van een postcode (of losse woning) opvragen tegen welke prijzen deze woningen zijn aangekocht.

Deze informatie is niet gratis beschikbaar, maar wel publiekelijk.
Hier kun je het opvragen: https://www.kadaster.nl/woningwaarde

Ik heb dat gebruikt voor de onderhandelingen van mijn eerste koophuis, maar voor jouw doel werkt dit ook.
Het kost overigens maar een paar euro.

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 17:30
PromWarMachine schreef op maandag 6 maart 2017 @ 12:05:
Het kadaster registreert alle koopwoningen in Nederland.
Je kunt bij hen van een postcode opvragen tegen welke prijzen deze woningen zijn aangekocht.

Deze informatie is niet gratis beschikbaar, maar wel publiekelijk.
Hier kun je het opvragen: https://www.kadaster.nl/woningwaarde

Ik heb dat gebruikt voor de onderhandelingen van mijn eerste koophuis, maar voor jouw doel werkt dit ook.
Het kost overigens maar een paar euro.
Je moet iets meer informatie hebben denk ik.
Iemand kan namelijk ook de woning kopen, en dan verhuren.
Je kan ook de naam van de eigenaar opvragen. Dat kan je een idee geven (als het op naam van een bedrijf staat dan is het vrijwel zeker verhuurd).
En je kan opvragen of er een hypotheek op het huis rust. Met een hypotheek wordt het verhuren vaak verboden door de bank.

Het zal niet de eerste keer zijn dat iemand een woonhuis koopt en het vervolgens vult met arbeidsmigranten of studenten. En omdat dit veel meer overlast veroorzaakt dan bij normale bewoning eisen veel (grote) steden een aparte vergunning voor het verhuren aan een appartement aan meerdere personen die niet samen 1 huishouden vormen (kamerverhuur). Je kan bij de gemeente vragen of dat bij jou ook verplicht is. En als dat zo is dan kunnen ze je ook vertellen of je bovenburen die vergunning hebben.

Overigens is de makkelijkste manier om gewoon even aan te bellen en kennis te maken :P

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

@PromWarMachine Maar dan weet je nog steeds niet of degene die er in woont, het huis huurt of koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je in een appartement woont is er een VVE, dan is het vaak simpel te achterhalen wie eigenaar is van een woning..... zeker als jezelf ook eigenaar bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 22:38

PromWarMachine

Forsaken Archer

@RocketKoen en @emnich dat weet ik wel, maar onderhands verhuren staat natuurlijk nergens geregistreerd. Het kadaster is de enige officiele (en verplichte) registratie van koopwoningen die we kennen.

Gewoon aan je buren vragen is duidelijk het makkelijkste, maar dat had TS vast zelf ook kunnen verzinnen :z

De VVE is ook een goede optie ja, maar TS heeft zelf waarschijnlijk huur, anders had hij het kadaster wel gekend, aangezien je er bij de notaris zo'n 300 euro voor betaald.. :)

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-09 20:38
war is er leuk aan om dit te weten? behoudens dat je weet bij wie je moet aankloppen voor overlast. (wat je overgens eerst probeert onderling op te lossen)

[ Voor 22% gewijzigd door bvbal79 op 06-03-2017 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaydenjarno
dank jullie voor de antwoorden. Mn bovenburen zijn 5 mensen uit Peru. Die houden er iets andere normen en waarden op na dan die ik heb. Wil niet zeggen dat ze fout zijn, maar ze hebben bv geen geluidswering op de vloer. dat maakt het best vervelend omdat je altijd maar geluid hoor wat veel harder is dan toegestaan. Nu zijn het gewoon aardige mensen en heb het ze verteld en ze wilde er wat aan doen. Maar toen was ik eigenlijk benieuwd of ik kon zien of het koop of huur was. Meer omdat als het koop is ze zelf alles moeten doen. Als het huur is kunnen ze nog navragen voor hulp als ze niet de juiste info hebben gehad.

Maar soms denk ik wel eens bij een huis "is dat nou huur of koop" en dat zou leuk zijn om op te zoeken. Heeft dus niets te maken met iemand aanpakken. Maar zal het binnenkort gewoon even vragen. Al is het wat handen en voeten werk met navragen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Volgens mij is het simpel om te weten of je bovenburen de woning hebben gekocht of hebbben gehuurd. Als je bovenburen hebt, zit je dus in een flat, appartement of zoiets. Dus heb je een gezamenlijk gebouw. Als jij daar in woont, heb je te maken met een Vve (=koop) of huur (=woningcoorperatie). Dus zij hebben net als jouw gehuurd of gekocht. Of ze huren het is weer van een particulier maar dan is het weer koop.

Als het huur is, zou je nog de woningcooperatie kunnen aanspreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaydenjarno
het is een gemengde huur en koop. Er zijn wat woningen verkocht maar niet alles. Maar ga de VVe bekijken en zie dan wel of dit nummer er ook bij zit. Het is niet per definitie zo dat er alleen koop of huur is in een flat. Kan gemengd zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-09 12:30
jaydenjarno schreef op maandag 6 maart 2017 @ 13:16:
dank jullie voor de antwoorden. Mn bovenburen zijn 5 mensen uit Peru. Die houden er iets andere normen en waarden op na dan die ik heb. Wil niet zeggen dat ze fout zijn, maar ze hebben bv geen geluidswering op de vloer. dat maakt het best vervelend omdat je altijd maar geluid hoor wat veel harder is dan toegestaan.
Wat staat daar over in de documenten van de VvE? Bij mij is het verplicht om een geluidswerende laag op de vloer te hebben die voldoet aan bepaalde NEN-normen. Klinkt erger dan het is; de standaard groene isolatie platen voor onder laminaat voldoen daar bijvoorbeeld al aan.

Nouja verplicht.. Het hoeft niet, maar dan heb je ook geen poot om op te staan als er overlast is :+

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, dat is nooit gemengd. Ieder appartement heeft een eigenaar en die eigenaar is automatisch lid van de VVE. Die eigenaar kan natuurlijk best een vastgoedbedrijf zijn, dat meerdere appartementen bezit en deze verhuurt

Alleen als iemand het hele pand bezit, hoeft er geen VVE te zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2017 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Verwijderd schreef op maandag 6 maart 2017 @ 13:27:
Nee, dat is nooit gemengd. Ieder appartement heeft een eigenaar en die eigenaar is automatisch lid van de VVE. Die eigenaar kan natuurlijk best een vastgoedbedrijf zijn, dat meerdere appartementen bezit en deze verhuurt

Alleen als iemand het hele pand bezit, hoeft er geen VVE te zijn.
Maar in principe heb je dan dezelfde informatie als wanneer je de info over de eigenaar opvraagt bij het kadaster.
Als doet de VVE het waarschijnlijk gratis en wil het kadaster een paar euro voor de informatie.

Als de bewoners uit Peru komen dan kun je aan de naam van de eigenaar meestal wel zien of ze het zelf gekocht hebben of niet.

Sowieso kun je even bij de gemeente en de VVE informeren of je woonoverlast kan melden als je last van ze hebt.

Er zijn een hoop situaties waar je wat tegen kan doen
1) Iemand heeft het pand gekocht en er arbeidsmigranten in gezet. De gemeente of de VVE verbied dit meestal. Als je er last van hebt kun je daar klagen over woonoverlast.
2) 1 van die Peruanen heeft het huis gehuurd van de woningbouw en laat zijn vrienden er ook (tegen betaling) wonen. Dan kun je het melden bij de woningbouw, die staan dat namelijk meestal niet toe tenzij ze samen 1 huishouden vormen (familie of relatie).
3) Het huis is gekocht van de woningbouw en vervolgens verhuurd. Vaak staat er dan in het koopcontract een zelfbewoningsplicht. Je kan dit navragen/melden bij de VVE.

Of ze er wat aan kunnen doen is een tweede... Huurders uit hun huis schoppen is in Nederland best moeilijk. Ook al houden ze zich niet aan de regels en veroorzaken ze overlast. Dit soort overlast door overbewoning komt heel veel voor.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaydenjarno
Is een flat met oude sociale huur. Die zijn gedeeltelijk verkocht en gedeeltelijk verhuurd. Vallen onder de vve van de verhuurder. Dat is een wooncooperatie. Maar die groene platen hebben ze niet. Ligt een beton grond. En dat is het

ik heb goede tips gehad en kom er wel uit nu. Bedankt allemaal.

wat mij betreft kan dit topic op slot

[ Voor 19% gewijzigd door jaydenjarno op 06-03-2017 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een VVE is een zelfstandig ding... heeft niets te maken met een woningbouwcorporatie of wat dan ook. Iedere eigenaar is er gedwongen lid van... jouw huurder dus ook. En dat kan een corporatie zijn...

Voor overlast die duidelijk indruist tegen de regels van de VVE (zoals vloer isolatie) is dat ook een prima aanspreekpunt.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2017 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaydenjarno
das zo. Het is ondergebracht bij de VVE beheerder van de wooncorporatie. Die verhuren ook de huurwoning zodat ze in ieder geval een totaaloverzicht hebben.

heb de bewoners er al over "gesproken" leken het te begrijpen, maar met de taal barierre is dit toch wel lastig (spreken nauwelijks engels en mijn peruaans is wat stroef)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
jaydenjarno schreef op maandag 6 maart 2017 @ 15:20:
das zo. Het is ondergebracht bij de VVE beheerder van de wooncorporatie. Die verhuren ook de huurwoning zodat ze in ieder geval een totaaloverzicht hebben.

heb de bewoners er al over "gesproken" leken het te begrijpen, maar met de taal barierre is dit toch wel lastig (spreken nauwelijks engels en mijn peruaans is wat stroef)
De meeste Peruanen spreken Spaans ;)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-09 12:05
Verwijderd schreef op maandag 6 maart 2017 @ 14:55:
Een VVE is een zelfstandig ding... heeft niets te maken met een woningbouwcorporatie of wat dan ook. Iedere eigenaar is er gedwongen lid van... jouw huurder dus ook. En dat kan een corporatie zijn...

Voor overlast die duidelijk indruist tegen de regels van de VVE (zoals vloer isolatie) is dat ook een prima aanspreekpunt.
Ik hoop dat je wilde schrijven "jouw verhuurder ook" ?
Huurders zijn namelijk niet lid van een VvE.

Of je toegang moet krijgen tot gegevens van de VvE hangt af van het feit of je zelf huurt of dat je eigenaar bent. Elke eigenaar heeft recht om alle gegevens van een VvE in te zien, huurders kunnen niets inzien en dan moet je het doen met het kadaster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CivLord
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-09 16:57
Je kunt kijken op Funda.nl of het huis recent is verkocht (een test van een willekeurig huis gaf mij een verkoopdatum van een jaar geleden).
Niet alles staat op Funda natuurlijk, maar wanneer je een verkoopdatum ziet die ligt vlak voordat je de buren voor het eerst zag, is dat een aanwijzing. Al kunnen het dan nog steeds de eerste huurders van de nieuwe verhuurder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon google. Er zijn genoeg sites die onder andere Funda spideren en de data lang online laten staan. Dan pak je ook meteen ERA en VBO mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stresstak
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 6 maart 2017 @ 13:27:
Nee, dat is nooit gemengd. Ieder appartement heeft een eigenaar en die eigenaar is automatisch lid van de VVE.
Voor de bewoners kan het wel degelijk overkomen als zijnde gemengd. Nu wil een van de bewoners kennelijk weten of zijn bovenburen huren of kochten.
De eigenaar van de huurwoningen zie je als huurder misschien nooit ook al is hij lid van de VvE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:28
RocketKoen schreef op maandag 6 maart 2017 @ 15:24:
[...]

De meeste Peruanen spreken Spaans ;)
Daar zijn Spanjaarden het overwegend mee oneens :+

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stresstak schreef op maandag 6 maart 2017 @ 17:36:
[...]

Voor de bewoners kan het wel degelijk overkomen als zijnde gemengd. Nu wil een van de bewoners kennelijk weten of zijn bovenburen huren of kochten.
De eigenaar van de huurwoningen zie je als huurder misschien nooit ook al is hij lid van de VvE.
Klopt. Zeker als het een vastgoedondernemer is, zal die waarschijnlijk iemand machtigen voor als er gestemd moet worden

En als bij het kadaster Xxxxx B.V. als eigenaar geregistreerd staat en een laatste transactie van 10 jaar geleden ofzo, dan weet je genoeg.

Maar begin gewoon met Google. Stond het 2 maanden terug nergens te huur aangeboden? Dan kun je dat waarschijnlijk gewoon terugvinden. Te koop? Zelfde verhaal. Het internet vergeet niet zo snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaydenjarno
Het is oud sociale huur. Alles wordt verhuurd door 1 huur corporatie. Sommige worden met koopgarant verkocht. Zo creeeren ze een gemengd gebouw met huur en koop. De vve is een aparte organisatie die wel ik hetzelfde gebouw zit bij de woning corporatie. Is dus echt gemengd. Ik heb dus een koopwoning. Onder mij is huur en naast mij ook. Maar schuin boven mij is weer koop. Is dus echt willekeurig.

Maar was gewoon benieuwd. Zag laatst een woning in een andere plaatst die me erg mooi leek om ooit in te wonen. Maar kon niet zo snel vinden of het huur of koop was. Vandaar de oorspronkelijke vraag.

En voor het geluid van mijn bovenburen handig mocht ik ze ergens op moeten wijzen. Maar dat zou pas zijn nadat ik ze goed heb gesproken en uitgelegd wat het probleem is. Wil gewoon goed om kunnen gaan met mijn buren. Als ze die groene platen onder een vloer willen leggen zal ik ze zelfs helpen. Maar je weet maar nooit hoe het in de toekomst zal lopen vandaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nonflex
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-01-2021
Je kunt het ze natuurlijk ook gewoon zelf vragen.

What is impossibility but a challenge

Pagina: 1