Toon posts:

Krachtstroomgebruik bij zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vraag: weet iemand bij installatie van zonnepanelen of het uitmaakt of die op een aparte groep of verdeeld over de 3 groepen van krachtstroom teruglevert? Het totaal is minder dan 3600 Watt, maar wat ik graag wil weten is of de stroom die door de zonnepanelen is opgewekt door de 3 fasen van de krachtstroom gebruikt worden (dus of de opgewekte stroom ) door zowel de krachstroom als de rest van het huis gebruikt kan worden (zonder eerst teruggeleverd te worden aan het net en weer moeten kopen van stroom, vooral na 2023)?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via Verwijderd op 06-03-2017 12:41)

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-09 12:10
Normaal bij een enkelfase situatie zal de stroom opgewekt door je zonnepanelen eerst naar je verbruikers gaan, en wat over is zal het net op gaan. Bij een drie-fase situatie moet je dit per fase zien. Dus de stroom opgewekt op L1 zal eerst naar de verbruikers op L1 gaan, voor L2 eerst naar L2 enzovoorts. Als je dus alleen verbruik op L1 hebt, zal (er van uitgaande dat je evenveel opwekt op elke fase) zal de stroom gegenereerd op L2 en L3 alsnog het net in gaan.

Tot zover hoe het technisch werkt en hoe de stromen door je meterkast zullen lopen.

Wat betreft je kWh-meter, deze heeft bij een drie-fase aansluiting geen kWh-tellers per fase en gooit dus alle drie de fase op één hoop. Administratief gezien zal een niet symmetrisch belaste driefase aansluiting je dus geen parten spelen. Voor 3600W kan je dus met een enkelfase omvormer toe en zal administratief in je meter je actuele verbruik van je actuele gegenereerde vermogen gehaald worden. Sterker nog, zo heb ik het thuis ook draaien (alleen dan twee enkelfaseomvormers van 3000W elk verdeeld over twee fasen).

[ Voor 8% gewijzigd door Invisible_man op 06-03-2017 12:10 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-09 12:10
Normaal bij een enkelfase situatie zal de stroom opgewekt door je zonnepanelen eerst naar je verbruikers gaan, en wat over is zal het net op gaan. Bij een drie-fase situatie moet je dit per fase zien. Dus de stroom opgewekt op L1 zal eerst naar de verbruikers op L1 gaan, voor L2 eerst naar L2 enzovoorts. Als je dus alleen verbruik op L1 hebt, zal (er van uitgaande dat je evenveel opwekt op elke fase) zal de stroom gegenereerd op L2 en L3 alsnog het net in gaan.

Tot zover hoe het technisch werkt en hoe de stromen door je meterkast zullen lopen.

Wat betreft je kWh-meter, deze heeft bij een drie-fase aansluiting geen kWh-tellers per fase en gooit dus alle drie de fase op één hoop. Administratief gezien zal een niet symmetrisch belaste driefase aansluiting je dus geen parten spelen. Voor 3600W kan je dus met een enkelfase omvormer toe en zal administratief in je meter je actuele verbruik van je actuele gegenereerde vermogen gehaald worden. Sterker nog, zo heb ik het thuis ook draaien (alleen dan twee enkelfaseomvormers van 3000W elk verdeeld over twee fasen).

[ Voor 8% gewijzigd door Invisible_man op 06-03-2017 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank voor het antwoord ...dan hoop ik dat de verawrming van de jacuzzi op dezelfde fase zit als de rest van het huis (220V) en alleen de pompen (die ik sporadisch gebruik) op L2/L3 en dan laat ik dus de zonnepanelen op alleen L1 aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De uitleg van Invisible_man klopt. Maar kijk wel eerst goed het de drie fases in huis zijn verdeeld. Normaal gezien zijn deze gelijkmatig verdeeld. Dan is ook een 3-fase omvormer ivm terug levering en saldering aan te raden. Als één fase duidelijk zwaarder wordt belast dan kun je met een installatie onder de 4000Wp beter aansluiten op één fase.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2017 19:28 . Reden: tekstfout ]