Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen1993
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 10-09 13:56
Hallo iedereen,

Ik heb best wel een groot probleem.
Ik wou vanmiddag mijn externe harde schijf aansluiten, en aangezien het hier een mess van kabels is sloot ik dus de verkeerde aan. Het lampje van de externe HDD begon snel te knipperen. Misschien was er iets aan de hand, maar ik sloot hem daarna zonder na te denken aan op de pc. En poefffff, er kwam een rookwolkje uit mijn ext. HDD, Nou fijn,

Nu heb ik uiteindelijk de harde schijf uit de kast gesloopt (wonderbaarlijk zonder beschadigingen) want wat een gedoe zeg. Maar het is uiteindelijk toch gelukt om hem uit zijn kastje te slopen, uiteindelijk op de pc aangesloten, en joepie hij doet het nog.

Maar nu zit ik dus met het probleem dat er een backup op de harde schijf staat, ik heb via schijfbeheer een partitie gemaakt, deze is dus geformatteerd (ik hoop dus echt dat de backup hier niet op stond) voor de rest heb ik nog twee partities, eentje van 350 GB en eentje van bijna 750 GB, hoe ga ik die backups, zonder formatteren redden ?

Het was een MyBook van WD 3TB, ik hoop dat jullie mij uit de brand kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:14
Ik heb zelf voor dit soort problemen altijd GetDataBack gebruikt. Mijn tip is om in de tussentijd niets meer met de schijf te doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je wilt data van je externe schijf 'redden' maar je hebt hem wel geformatteerd? Dat laatste snap ik niet helemaal; want daarmee vernietig je data. Formatteren doe je bij een nieuwe schijf of als je een bestaande schijf helemaal leeg wilt maken om opnieuw te gebruiken voor een ander doel. Niet om data te redden.

Mijn advies is om niets meer te doen met de schijf en deskundig advies in te winnen. Wil je het toch zelf proberen, post dan eerst een screenshot van Disk Management / Schijfbeheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen1993
De schijf die in mijn externe HDD zat heb ik uit de behuizing gehaald, de schijf zelf is nog volledig intact, de SATA poort en de datakabel ingangen stonken niet naar rook, alleen het printplaatje waar de SS poort en de powerpoort opzat stonk vreselijk naar een verbrande geur.

Volgens Harddisk Sentinel is de schijf die uit die externe HDD komt 100% in orde.

Voor de rest heb ik van de 3 partities die niet toegewezen, eentje toegewezen, waardoor hij automatisch formatteert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

je had helemaal niets moeten doen en eerst eens uitzoeken waarom niet gewoon 1:1 de disk zichtbaar werd zoals die ook als externe schijf dat was. want dat was een normale situatie geweest aangenomen dat de controller enkel een usb poortje was die om zeep is en de bestandsindeling ongewijzigd is.

zoals gezegd vraag even iemand die dit vaker bij de hand heeft gehad voordat je nog meer 'schade' veroorzaakt.

kijk anders even in het thema topic over dit onderwerp, daar staat alles wel in maar niet meer formateren of andere schrijfacties uitvoeren!!!

[ Voor 31% gewijzigd door Ray op 05-03-2017 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:07
Ray schreef op zondag 5 maart 2017 @ 22:09:
je had helemaal niets moeten doen en eerst eens uitzoeken waarom niet gewoon 1:1 de disk zichtbaar werd zoals die ook als externe schijf dat was. want dat was een normale situatie geweest aangenomen dat de controller enkel een usb poortje was die om zeep is en de bestandsindeling ongewijzigd is.
Nja ik heb een WD Mybook 1 week gehad en toen was de controller stuk.. Bij mij was dat helaas iets meer dan puur en alleen een usb poort.
Ik heb de recovery via bovenstaande tool toen gedaan (althans, iets wat er enorm op lijkt), ik heb het op advies van tweakers ook via ubuntu geprobeerd maar daar kon je zo goed als niks mee. Via windows en bovenstaande tool is het uiteindelijk gelukt om alle data over te zetten naar een normale hdd. Uiteraard had ik ook de HDD uit de behuizing gehaald en in de pc geplaatst. Mja ik vind het al knap dat hij hem via schijfbeheer kan zien haha, zelfs dat kon ik niet xd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

in nas achtige omgevingen kan het zijn dat de HD in linux is geformateerd en dan zal windows schijfbeheer er anders mee omgaan als dan het enkel een usb > sata poortje is en de schijf gewoon fat / ntfs is ingedeeld.

toch het enkele de controller is zal schijfbeheer hem gewoon moeten zien. echter als hij hem niet als native windows herkent dus niet gaan toewijzen of formateren

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Gewoon nieuwe backup maken lijkt me ..

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:11

MsG

Forumzwerver

Maak anders even een screenshot van een degelijk partitioneringsprogramma met de huidige schijfinhoud qua indeling en partities. Nu is het een beetje onduidelijk. De 350GB en 750GB zijn wel NTFS of FAT? Soms hebben ze domweg geen schijfletter en moet je die even toewijzen, maar nu is het een beetje gissen hoe je situatie is.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen1993
Ray schreef op zondag 5 maart 2017 @ 22:09:

zoals gezegd vraag even iemand die dit vaker bij de hand heeft gehad voordat je nog meer 'schade' veroorzaakt.

kijk anders even in het thema topic over dit onderwerp, daar staat alles wel in maar niet meer formateren of andere schrijfacties uitvoeren!!!
Er kwam rook uit dat ding, het is alleen dat printplaatje waar de powerplug en dat ding waar de USB op zit, wat het niet meer doet.

Ik heb het daarna nog met de originele 12v lader geprobeerd, en ook met de USB. Helemaal niks, nu heb ik de kast opengebroken. Uit de hoop dat ik de bestanden kon redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Harmen1993 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 22:27:
[...]

Er kwam rook uit dat ding, het is alleen dat printplaatje waar de powerplug en dat ding waar de USB op zit, wat het niet meer doet.

Ik heb het daarna nog met de originele 12v lader geprobeerd, en ook met de USB. Helemaal niks, nu heb ik de kast opengebroken. Uit de hoop dat ik de bestanden kon redden.
\
Ik bedoelde nadat! je hem dus uit de casing had en op je gewone mobo controller hebt aangesloten en de melding van schijfbeheer kreeg. je had gewoon annuleren kunnen kiezen en inderdaad met bv GDB op onderzoek uit kunnen gaan.

je kan nu bv aomie partition tool of vergelijkbaar gebruiken om te kijken wat er nu precies gaande is.

[ Voor 7% gewijzigd door Ray op 05-03-2017 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

als je vergelijkbare schijf hebt zou het je misschien lukken om een mobo van de disk over te zetten..

maar denk dat je 90% kans hebt van gevalltje pech.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen1993
Ray schreef op zondag 5 maart 2017 @ 22:34:
[...]

\
Ik bedoelde nadat! je hem dus uit de casing had en op je gewone mobo controller hebt aangesloten en de melding van schijfbeheer kreeg. je had gewoon annuleren kunnen kiezen en inderdaad met bv GDB op onderzoek uit kunnen gaan
Ja stom, maar de andere twee partities heb ik niks mee gedaan. En ik vermoed het dat het een van die partities zijn die ik nog niet aangeraakt heb. Eentje daarvan is een RAW partitie. En de backup was inderdaad rond dat aantal GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Intel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:01
In dit soort gevallen is het altijd raadzaam om een image te maken van de harddisk met bijvoorbeeld Acronis true image. Het liefste met een opstart dvd of usb stick een image maken, zodat Windows zich niet met de harddisk gaat "bemoeien". Daarna kun je gewoon met de Acronis image viewer kijken wat er op de harddisk stond.

Als de back-up niet op de grootste partitie stond kun je deze met het programma GetDataBack terug halen. Als de back-up wel op de grootste partitie stond (die je geformatteerd hebt) kun je misschien nog met de deepscan optie de backup terughalen mits er geen andere schrijfacties meer op die partitie zijn uitgevoerd. 100% garantie heb je nu dus niet meer. Succes! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen1993
Mr. Intel schreef op zondag 5 maart 2017 @ 22:43:
In dit soort gevallen is het altijd raadzaam om een image te maken van de harddisk met bijvoorbeeld Acronis true image. Het liefste met een opstart dvd of usb stick een image maken, zodat Windows zich niet met de harddisk gaat "bemoeien". Daarna kun je gewoon met de Acronis image viewer kijken wat er op de harddisk stond.

Als de back-up niet op de grootste partitie stond kun je deze met het programma GetDataBack terug halen. Als de back-up wel op de grootste partitie stond (die je geformatteerd hebt) kun je misschien nog met de deepscan optie de backup terughalen mits er geen andere schrijfacties meer op die partitie zijn uitgevoerd. 100% garantie heb je nu dus niet meer. Succes! ;)
Kijk wel even, bedankt so far!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen1993
Dat GetBackData werkt ook lekker, loopt iedere keer vast als ie HDD's aan het zoeken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Intel
Als je backup op een van de raw partities staat heb je nog een goede kans je data te redden. Start GetDataBack bijvoorbeeld met een Hirens boot cd. Deze kun je hier downloaden: Hirens BootCD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen1993
Heb een vaag vermoeden dat GBD de backup gevonden heeft, ik zie allemaal foto's voorbijkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Intel
Dat is goed om te horen. Het programma hangt niet vast maar heeft een hele tijd nodig om de harddisk te scannen. Maar ik lees dat je op de goede weg bent. Nu zal het wel lukken. Succes ermee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:42

DukeBox

loves wheat smoothies

Harmen1993 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 21:49:
Maar nu zit ik dus met het probleem dat er een backup op de harde schijf staat..
Ik snap je probleem eigenlijk niet helemaal... als het een backup is, waarom wil je deze dan redden ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen1993
Bedankt Mr. Intel, ik zit nu alleen met het probleem dat ik niet kan kopieren. Want dan moet ik een licentie kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:42
DukeBox schreef op zondag 5 maart 2017 @ 22:54:
[...]

Ik snap je probleem eigenlijk niet helemaal... als het een backup is, waarom wil je deze dan redden ?
Dit lijkt me de kern van dit topic en het is al twee keer gevraagd? Waarom geen nieuwe backup maken op een nieuwe schijf en deze afschrijven? Als de betreffende data alleen op deze schijf stond, dan is het namelijk geen backup.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Intel
Volgens mij met die oudere versies niet die nog op de Hirens boot cd stonden. Deze downloaden: Boot cd en dan een cd branden. Hiermee pc opstarten en het programma GetDataBack starten. Dan zou het moeten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

CurlyMo schreef op zondag 5 maart 2017 @ 22:57:
Als de betreffende data alleen op deze schijf stond, dan is het namelijk geen backup.
Precies..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Harmen1993 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 22:54:
Bedankt Mr. Intel, ik zit nu alleen met het probleem dat ik niet kan kopieren. Want dan moet ik een licentie kopen.
Voor niks gaat de zon op. Aan jou om een afweging te maken of je data $ 79,- waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10-09 16:48
Even samenvatten: de externe schijf bevatte een backup van je data.
De originele data heb je dus nog.
Schijf weggooien (want door dit "akkefietje" is hij niet betrouwbaar genoeg meer), een nieuwe kopen en je origenele data opnieuw backuppen.

Of weet je niet wat een backup is?
- originele data: dit is de versie van de bestanden die je dagelijks kan gebruiken.
- backup: een kopie van de originele bestanden voor als je originele bestanden beschadigd zijn: dan kan je verder met de backupbestanden.
Dus als je backup beschadigd is, is er helemaal niets aan de hand: gewoon een nieuwe maken op een betrouwbaar backupmedium.

Of heb je de originele bestanden staan op een externe schijf die je de naam "backup" hebt gegeven?
(Dat is m.i. te dom voor woorden en zonde van alle moeite die is gestoken in de posts hierboven.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen1993
DukeBox schreef op zondag 5 maart 2017 @ 22:54:
[...]

Misschien omdat er dierbare dingen opstaan? een overleden iemand?

Die laptop wwar het op stond heb ik een backup van gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen1993
Renault schreef op zondag 5 maart 2017 @ 23:10:
Even samenvatten: de externe schijf bevatte een backup van je data.
De originele data heb je dus nog.
Schijf weggooien (want door dit "akkefietje" is hij niet betrouwbaar genoeg meer), een nieuwe kopen en je origenele data opnieuw backuppen.

Of weet je niet wat een backup is?
- originele data: dit is de versie van de bestanden die je dagelijks kan gebruiken.
- backup: een kopie van de originele bestanden voor als je originele bestanden beschadigd zijn: dan kan je verder met de backupbestanden.
Dus als je backup beschadigd is, is er helemaal niets aan de hand: gewoon een nieuwe maken op een betrouwbaar backupmedium.

Of heb je de originele bestanden staan op een externe schijf die je de naam "backup" hebt gegeven?
(Dat is m.i. te dom voor woorden en zonde van alle moeite die is gestoken in de posts hierboven.)
Nee, de originele data heb ik niet meer. *knip*

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2017 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-01 03:05
Dus het was niet de backup, het was je enige kopie (waar je geen backup van hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen1993
Ja, een backup is toch een kopie van de originele bestanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinkerer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-01 03:05
Niet als je de originele data weg gooit, dan is het geen backup meer (omdat het dan de enige versie is die je hebt. Je hebt er dan geen .... backup van).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen1993
Uhm, ik bedenk mij net eigenlijk iets, de bestanden die ik gekopieerd heb, of whatever ik het ook moet noemen. Staan nog origineel op de laptop op een andere partitie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Harmen1993 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 23:36:
Ja, een backup is toch een kopie van de originele bestanden.
Dit zijn je originele bestanden, want de andere bestanden heb je eerder weggegooid.

Heb je bestanden één keer, dan heb je originele bestanden.
Heb je bestanden twee keer, dan heb je een origineel en een backup.
Heb je bestanden drie keer, dan heb je een origineel en twee backups.
Et cetera.

Het idee van een backup is dat je een reserve hebt als er iets met één van de schijven gebeurt. Als je die definitie volgt merk je al dat wat jij hebt geen backup is :)

Het lijkt wellicht flauw om daar achteraf mee te komen, maar het van vitaal belang dat mensen begrijpen wat een backup inhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen1993
Sorry, dan weet ik nu dus wat een backup is hahahaha,

Eigenlijk heb ik dan dus wel een backup. Want ik heb de originele bestanden op een andere partitie van de laptop gezet. En ook nog eens op de externe harde schijf. Wat nu een gewone harde schijf is :) Tenzij de laptop er mee kapt, dan heb ik een kopie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Maar het is een beetje sneu om dit soort semantisch geneuzel door tientallen verschillende users in iemands gezicht te drukken als al overduidelijk is dat het inderdaad geen backup in de goede zin des woords is.

Maar post nou eens een schijfindelingsfoto, voor hetzelfde geldt moet je de partities enkel nog even handmatig aan een schjfletter koppelen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Harmen1993 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 23:44:
Uhm, ik bedenk mij net eigenlijk iets, de bestanden die ik gekopieerd heb, of whatever ik het ook moet noemen. Staan nog origineel op de laptop op een andere partitie.
Kijk, toch een echte backup :) Dan is het veel simpeler. Je kunt nu eerst een backup van die data maken, zodat je weer twee betrouwbare kopieën hebt. Daarna kan je de nu beschadigde schijf formatteren, controleren of deze niet permanent beschadigd is en daar je backup weer opnieuw op zetten.

Zorg dat je de gegevens zo snel mogelijk op meer dan één betrouwbare schijf hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

MsG schreef op zondag 5 maart 2017 @ 23:47:
Maar het is een beetje sneu om dit soort semantisch geneuzel door tientallen verschillende users in iemands gezicht te drukken als al overduidelijk is dat het inderdaad geen backup in de goede zin des woords is.
Lees de post boven deze van jou eens. Dat is niet sneu, maar van vitaal belang. Het blijkt maar weer dat tal van mensen een kopie van data maken, het origineel weggooien en dan denken dat ze goed zitten omdat ze toch netjes backups hebben gemaakt. Het is hier misgegaan en zal bij tal van anderen misgaan. Hoe vaker het benadrukt wordt, hoe meer mensen zich bijtijds zullen realiseren dat ze actie moeten ondernemen.

Als je ziet hoe vaak hier nog mensen komen die met paniek in de borst en tranen in de ogen om hulp komen vragen, is sneu niet de goede omschrijving voor goed advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen1993

Maar post nou eens een schijfindelingsfoto, voor hetzelfde geldt moet je de partities enkel nog even handmatig aan een schjfletter koppelen.
Ben bezig, de telefoon en het kabeltje werkt niet mee :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Harmen1993 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 23:52:
.. en het kabeltje werkt niet mee :)
Harmen1993 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 21:49:
..en aangezien het hier een mess van kabels is sloot ik dus de verkeerde aan.
Goed opletten deze keer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmen1993
DukeBox schreef op zondag 5 maart 2017 @ 23:53:
[...]

[...]

Goed opletten deze keer ;)
Whahahaha, nee dat met die Dymo heb ik nu maar losgekoppeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Verwijderd schreef op zondag 5 maart 2017 @ 23:49:
[...]

Lees de post boven deze van jou eens. Dat is niet sneu, maar van vitaal belang. Het blijkt maar weer dat tal van mensen een kopie van data maken, het origineel weggooien en dan denken dat ze goed zitten omdat ze toch netjes backups hebben gemaakt. Het is hier misgegaan en zal bij tal van anderen misgaan. Hoe vaker het benadrukt wordt, hoe meer mensen zich bijtijds zullen realiseren dat ze actie moeten ondernemen.

Als je ziet hoe vaak hier nog mensen komen die met paniek in de borst en tranen in de ogen om hulp komen vragen, is sneu niet de goede omschrijving voor goed advies.
Ik doelde niet per se op jouw post, maar meer op de tientallen semi-sarcastische "oh je noemt het backup, dus dan heb je het toch nog ergens? Dan zet je dat toch gewoon terug?"-comments

Ik heb zelf in een computerwinkel gewerkt en 99,99999% van de mensen ziet het centraal opslaan van data als backup, ook al hebben ze dit dan dus maar eenmaal. Dit terwijl diezelfde mensen zullen beamen dat bijvoorbeeld het woord backup-plan (buiten de IT) ook gewoon betekent dat er een alternatief plan is, en er dus meer dan 1 is.

Adviseren dat het enkelvoudig centraal opslaan van gegevens géén backup is, is m.i. zinvoller vooraf, dan het achteraf nog uit de hoogte te 'in your face'-en, wat hier veelvuldig gebeurd op GoT. (Doel niet per se op jouw meer uitleggende post).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen1993

Afbeeldingslocatie: https://postimg.org/image/8a8rw4ukr/

Dit is de RAW partitie. Niets aan veranderd, zo gelaten.

Afbeeldingslocatie: https://postimg.org/image/b8sbvwnzh/

Dit is een gewone partitie, ook aan deze heb ik niks gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://postimg.org/image/5b93279hn/

Dit is die partitie die ik per ongeluk geactiveerd heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

MsG schreef op maandag 6 maart 2017 @ 00:03:
Adviseren dat het enkelvoudig centraal opslaan van gegevens géén backup is, is m.i. zinvoller vooraf, dan het achteraf nog uit de hoogte te 'in your face'-en, wat hier veelvuldig gebeurd op GoT. (Doel niet per se op jouw meer uitleggende post).
Achteraf voor TS is vooraf voor iemand anders :) Het voordeel van een forum is dat het door veel mensen gelezen wordt en als één of twee mensen na het lezen van dit topic maatregelen nemen, is het niet voor niets geweest.

Hoewel het inderdaad flauw kan aandoen, toont de praktijk aan dat veel mensen totaal geen kaas gegeten hebben van dataveiligheid. Zo hier ook - TS noemt het spul expliciet backup, terwijl even doorvragen al snel oplevert dat er helemaal geen backup is. Of ja, nu achteraf toch wel, maar je snapt wat ik bedoel :p Er zomaar vanuit gaan dat iemand die het backup noemt helemaal geen backup heeft is uiteraard ook niet correct. Daarnaast is het belangrijk dat mensen begrijpen hoe het wel hoort en ook wat de normale standaard is.

Dus ja, soms wordt het er een beetje in gewreven, maar dat is eigenlijk heel hard nodig. Ook als het voor TS te laat zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmen1993
Verwijderd schreef op maandag 6 maart 2017 @ 00:31:
[...]

Achteraf voor TS is vooraf voor iemand anders :) Het voordeel van een forum is dat het door veel mensen gelezen wordt en als één of twee mensen na het lezen van dit topic maatregelen nemen, is het niet voor niets geweest.

Hoewel het inderdaad flauw kan aandoen, toont de praktijk aan dat veel mensen totaal geen kaas gegeten hebben van dataveiligheid. Zo hier ook - TS noemt het spul expliciet backup, terwijl even doorvragen al snel oplevert dat er helemaal geen backup is. Of ja, nu achteraf toch wel, maar je snapt wat ik bedoel :p Er zomaar vanuit gaan dat iemand die het backup noemt helemaal geen backup heeft is uiteraard ook niet correct. Daarnaast is het belangrijk dat mensen begrijpen hoe het wel hoort en ook wat de normale standaard is.

Dus ja, soms wordt het er een beetje in gewreven, maar dat is eigenlijk heel hard nodig. Ook als het voor TS te laat zou zijn.
Ik heb nooit geweten dat het op die manier in elkaar stak,

Terwijl er toch regelmatig in ComputerTotaal, maak een backup. Dan denk ik persoonlijk bij mijn eigen, dat zal vast wel een kopie zijn van de originele bestanden.

Dus niet, sinds vandaag ben ik daar dus achter, dat je dan een kopie van je originele bestanden hebt, en dan nog weer een kopie van een kopie, en dan is het pas een backup.

Maar ach, ik heb een backup :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 15:54
nou... niet zozeer een kopie van een kopie,

maar een kopie op een fysiek andere plek is wat het 'm doet..

gang is alles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmen1993
Japidoff schreef op maandag 6 maart 2017 @ 00:39:

Ja dat sowieso, als je een kopie & nog een kopie op een schijf zet ben je de sjaak, want dan ben je ze alle twee kwijt.

Als de desbetreffende schijf kapot gaat uiteraard :D

[ Voor 7% gewijzigd door Harmen1993 op 06-03-2017 00:41 . Reden: Als de desbetreffende schijf kapot gaat uiteraard :) ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Japidoff schreef op maandag 6 maart 2017 @ 00:39:

Ja, dat is ook nog wel een waardevolle toevoeging - dezelfde bestanden een tweede keer op dezelfde schijf, ook als het om een andere partitie gaat - is geen backup.

Bij voorkeur zijn de twee schijven elektrisch en fysiek van elkaar gescheiden, zodat cryptomalware, blikseminslag, diefstal en brand niet beide schijven tegelijk treft. Hetzelfde spul op twee verschillende schijven in huis hebben is echter alvast een goed begin.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 164% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2019 12:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
MsG schreef op maandag 6 maart 2017 @ 00:03:
[...]
Ik doelde niet per se op jouw post, maar meer op de tientallen semi-sarcastische "oh je noemt het backup, dus dan heb je het toch nog ergens? Dan zet je dat toch gewoon terug?"-comments
Helemaal waar, maar je ziet het nu zelf. TS bleek wel een backup te hebben gemaakt, maar wist het zelf niet meer, omdat hij terminologie door elkaar ging halen. Door zo door te drammen blijkt de oplossing vele malen simpeler dan oorspronkelijke gedacht als het gaat om het veiligstellen van belangrijke data.
Harmen1993 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 23:44:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwinges
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-01 23:38
Van de makers van CCleaner: Recuva. Een gratis tooltje om data te recoveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marti-n
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:43
Ook nog maar een duit in het zakje, recuva kan inderdaad van de geformatteerde partitie de data wel afhalen waarschijnlijk (reken wel op een scantijd van vele uren!), voor de 'RAW' partities kan je bijvoorbeeld https://www.diskinternals.com/linux-reader/ gebruiken, zo weet je ook snel genoeg of het een 'linux' partitie is, bijvoorbeeld EXT3 of EXT4 en je hebt de optie om de schijven te mounten onder een schijfletter waardoor je dan je data eraf kan halen (ook hier, dit kan best wat tijd gaan kosten).

Je kan ook eens kijken of je kan booten van een livecd met bijvoorbeeld Gparted, maar een klein beetje linux kennis hierbij dan ook wel handig.

Succes in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:09
In dat geval gewoon een Ubuntu live cd starten. Is je schijf ext4 dan zie je direct al je data... Is het iets anders zul je wellicht ook wel kunnen lezen...

Zo niet zijn er voldoende (gratis) tools voor Linux te installeren om je data er af te halen. ;)

[ Voor 45% gewijzigd door Blommie01 op 06-03-2017 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen1993
Verwijderd schreef op maandag 6 maart 2017 @ 03:05:
[...]

Als je niet in 1 oogopslag kunt zien welke voedingskabel bij welk apparaat hoort, dan krijg je dit soort vervelende dingen.
Je kunt de verwarrende kabel(s) natuurlijk prima loskoppelen, maar als je op een gegeven moment toch een apparaat wilt aansluiten dan gaat deze goofy user error zich volgens "Murphy's law" gewoon een keer herhalen. O-)

Je kunt ook (en dat lijkt mij verstandiger) de uiteinden van de kabels van een duidelijk label voorzien.
Misschien dat je daarvoor dan wel weer die Dymo moet aankoppelen. :+

Koop een nieuwe externe HDD van bijv. 5TB en maak eerst een bit getrouwe backup/image/kloon van de schijf voordat je verder gaat stoeien, anders maak je je huidige probleem alleen maar groter.
Is die image/kloon eenmaal veilig gesteld, ontkoppel de nieuwe HDD dan zodat je niet nog meer fouten kunt gaan maken.

Op de oude schijf kun je nu de driveletters aanmaken als ze die nog niet hebben en daarna zou de data gewoon in je explorer zichtbaar moeten worden. :z

Je bent hier nogal vaag over en dat compliceert de hulp die je hier krijgt aangeboden.
Zeg dus bijv. niet dat je "een nieuwe licentie moet kopen", maar meldt daar dan meteen bij wáár die licentie voor moet zijn.
Het is maar een voorbeeld, maar sommige antwoorden van je voldoen aan dit weinig informatieve profiel.

Zo is mij na lezing nog steeds niet duidelijk wat je nu wél en wat je nu níet direct van je getroffen HDD kunt lezen/kopiëren??
Als dat na toekenning van de noodzakelijke driveletters wél kan, dan heb je helemaal geen rescue tools nodig zou ik denken en kun je eenvoudig de data van de ene drive naar de andere slepen. ;)

Gebruik daar dan een toolje als het gratis TeraCopy voor, dan weet je betrekkelijk zeker dat alle data ook werkelijk goed gaat landen, explorer heeft zo zijn irritante kuren bij het kopiëren van omvangrijke bestanden.

[...]

Je oorspronkelijke linkjes zijn niet simpel te openen, als het goed is die hieronder wel. ;)

Je kunt je afbeeldingen ook toevoegen via de button "afbeelding toevoegen".
Dat werkt eerlijk gezegd niet altijd even handig, maar als je je screenshots eerst upload naar bijv. TinyPic (eerst resizen), dan kun je de gegeven link hier invoegen en vervolgens zal de afbeelding direct onder je tekst verschijnen.
postimg.org/image/8a8rw4ukr
postimg.org/image/b8sbvwnzh
postimg.org/image/5b93279hn
Bedankt voor je bericht, en voor het uploaden van de foto's.

Ik heb inderdaad moeite met uitleggen van dingen, en als ik het uitleg, dan kan ik het soms raar uitleggen. Daar hoor ik meer mensen over, dus je bent niet de enigste :o, ik heb nu een WD My Passport aangeschaft, kijken hoelang deze nou weer meer gaat. De andere passport van 500 GB ging ongeveer 2 a 3 jaar mee, daarna wou hij niks meer lezen, en begon hij te ratelen. Ontkoppelen, voordat het dus erger werd. Deze heb ik gekocht, de nieuwe passport, met 1 TB geheugen, zonder stekkertje dit keer _/-\o_ .

Op dit moment kan ik niks lezen van mijn externe harde schijf, die ik in mijn pc geplaatst heb, en ik ben bang als ik de gekozen schijf een partitie maak dat hij hem formatteert en al het spul dus weg is. Zie de 3 foto's. Daar zie je dat eentje al reeds een stationsletter heeft. En daarvoor geformatteerd is. Voor de rest heb ik het programmatje GetDataBack gebruikt, ik kan de bestanden wel zien, maar ik kan ze niet op mijn schijf C: zetten, want dan dien je dus inderdaad een licentie aan te schaffen. Ik ga jouw programmatje ook gebruiken, wat je aangeeft in je bericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2019 12:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
Verwijderd schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 22:40:
Hoe meer je doet, hoe lastiger het wordt om eventuele data te redden.

Maak alsjeblieft eerst een bit getrouwe kloon/image van deze drive, stel die zeker en stoei pas daarna verder.
Waarom maken we ons toch zo druk om die backup data op die schijf. Het is een backup en de originele data is er nog zegt TS.

Laten we nu eerst een focussen op het opnieuw maken van een backup van die data, want volgens mij is dat nog steeds niet gebeurt. Daarna kan TS doen wat hij wil met die oude schijf. Of dat nu formatteren is of niet.

Mijn advies aan TS:
1. Maak eerst opnieuw de backup op je nieuwe schijf.
2. Controleer dubbel of die backup goed is gegaan.

3. Hernoem dit topic naar "Leren data redden van falende schijf".
4. Precies dat doen, lekker leren hoe je data van een HDD redt.

Wij als tweakers hier moeten echter niet panisch doen wanneer dat niet lukt. Als TS eerst de eerste twee stappen volgt, dan is het een mooi failsafe leerproces, maar ook niet meer dan dat. Als het faalt, dan is er nog niks aan de hand, mits dus nogmaals je die backup nog even opnieuw maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2019 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Verwijderd schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 23:11:
[...]
Aan de andere kant kun je nooit genoeg integere backup's hebben en 1 backup ís geen backup.
Tenminste niet als 99,9% betrouwbaarheid een issue is.
Dan is het beste advies voor nu om nog een harde schijf bij te kopen als tweede backup en deze bij familie neer te leggen elders in het land. Het gaat toch maar om een paar GB.

Daarna lekker klooien met de huidige backup schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 23:24:
Dan is het beste advies voor nu om nog een harde schijf bij te kopen als tweede backup en deze bij familie neer te leggen elders in het land. Het gaat toch maar om een paar GB.

Daarna lekker klooien met de huidige backup schijf.
Ja, dit. Er is nu maar één betrouwbare schijf en Murphy heeft nogal de neiging dan toe te slaan. Maak zo snel mogelijk een betrouwbare backup van die eerste schijf. Daarna kan je met die tweede schijf doen wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen1993
Dus ik heb nu twee externe HDD's nodig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Harmen1993 schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 20:38:
Het ligt er maar aan hoe zeker je wil zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Harmen1993 schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 20:38:
Nee, je hebt een echte backup nodig.

Het valt overigens wel aan te raden ook een off-site backup te maken, maar dat is van later zorg. Je moet zo snel mogelijk voor een duplicaat van je data zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen1993
Het liefst met een stekker eraan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Harmen1993 schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 21:33:
Het liefst met een stekker eraan?
Wat bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen1993
Nou je hebt externe HDD's met stroom, of alleen met een usbtje. Zoals ik nu dus heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Harmen1993 schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 23:39:
Nou je hebt externe HDD's met stroom, of alleen met een usbtje. Zoals ik nu dus heb.
Het maakt voor je data niet veel uit. Schijven met extra stroomvoorziening zijn doorgaans wat sneller, maar uiteraard wel meer gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 128% gewijzigd door Verwijderd op 26-09-2019 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:31
Ik lees dit topic nu enige tijd mee en ik moet zeggen dat het door sommigen niet makkelijk wordt gemaakt voor de topicstarter om vlug en correct zijn data veilig te stellen. Er wordt te veel gefocust op randzaken of op dingen die van later zorg zijn. Het is op dit moment bijvoorbeeld niet zo interessant om het te hebben over het type externe schijf waarop de nieuwe backup geplaatst gaat worden (wel of geen externe voeding), de wet van Murphy of het ideale aantal backups. Mijns inziens leidt dit alleen maar af van de kernzaak, namelijk het zo vlug mogelijk zorgen voor een betrouwbare backup van de belangrijke data van de topicstarter.

Mijn vragen en aanbevelingen voor voor de topicstarter zijn niet volledig nieuw, maar wel samenvattend:

- Klopt het dat op de eerder genoemde laptop alle belangrijke data gewoon nog opgeslagen staat en bereikbaar is? Geef hier aub een duidelijke bevestiging van, want als dit het geval is, dan is het redden van de oude externe schijf natuurlijk niet van groot belang.

- Zo ja, sluit op die laptop je nieuwe WD Passport externe schijf aan en kopieer alle belangrijke data naar deze externe schijf. Wanneer dit voltooid is heb je weer een juiste backup van je belangrijke bestanden.

- Vervolgens kun je aan de slag met het proberen tot leven te wekken van je oude externe schijf. Mocht je daarin fouten maken dan is dat geen probleem, aangezien je data op twee locaties veilig is opgeslagen (laptop en nieuwe externe schijf).

Geef ons even een duidelijke terugkoppeling, dan kunnen we dit afronden.
Pagina: 1