waren 2 dezelfde speakers (zelfde type enzo) alleen hebben ze allebei een ander filter erin, kan dat wel?
Als ze uit verschillende jaren komen, mischien. Normaal hoort er gewoon in beide boxen hetzelfde filter te zitten
kan je een filter voor elke boxen gebruiken? (dus voor tweeter en woofer, ongeacht de specifitaties)
nee, een filter is uitgerekend voor een bepaalde combinatie van units. In goedkope speakers zit meestal alleen voor de tweeter ff een condensator om hem te beschermen tegen lage tonen. Maar zodra je in de wat duurdere speakers komt, is het filter toegesneden op die speaker. Om ervoor te zorgen dat speaker een mooi vlakke respons geeft een een constante impedantie heeft. Wanneer je dat filter in een andere speaker gaat gebruiken, gebeuren er gekke dingen. (De frequentierespons is dan niet vlak meer, maar krijgt allerlei bulten en dalen)
neem deze unit(visaton):
Heeft de volgende respons:
Maar met behulp van dit filter:
Wordt het resultaat heel mooi vlak:
Wanneer je datzelfde filter in een andere box zou gebruiken, krijg je heel andere en rare effecten. Ik hoop dat je dat zo een beetje duidelijk is!
ik heb nog 2 3/4" dome-pjes gevonden, hoe kan ik testen of ze het nog doen?
Uit je geluidskaart met behulp van een
testtoongeneratorprogje een hoge toon (3000+Hz) uit je geuidskaart toveren. Sluit daar je dome op aan en je hoort het vanzelf. Niet muziek spelaen: daar gaat'ie stuk van. (een tweeter kan geen lage tonen aan, voorzichtig dus met windows bliepjes)
edit: tags zijn lastig