Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aperture
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-02 20:16
Hi allen!

Ik heb een heel bizar probleem met mijn laptop (Dell XPS 13 9343). Hij wil opeens niet meer POST'en, wanneer ik hem aanzet (op netstroom of vanaf accu) zie ik een soort flash op het scherm, maar kan niet zien wat er op het scherm was, zo kort is het. Daarna komt er een bizar geluid, om de paar seconden (opname (excuses voor de berichtjes die binnen komen). Verder krijg ik van de power LED een message, 4x oranje 1x wit, waarna het zich weer herhaalt. Na flink wat Googlen ben ik niet echt wijzer geworden helaas, geen duidelijke informatie kunnen vinden wat die error code in zou houden (alleen wat over oude inspiron laptops waar het zou gaan om een kapotte accu).

Ik kan tijdens de opstart als ik D ingedrukt hou wel een display test starten, waarbij er enkele kleuren langskomen, als ik FN ingedrukt hou gebeurt er niks (eveneens voor F2, F12 of delete).

Één keer gebeurde er iets anders, kreeg ik het Dell logo in beeld waarna ik de volgende message klein linksboven in beeld kreeg: "boot guard verified dxe that is fail system will shutdown press". Maar uit de vele keren proberen te booten is dit maar 1x voorgekomen. Verder altijd zwart beeld met dat gekke geluid + flashing error code.

Ik heb de laptop in juni 2015 aangeschaft dus de 1 jaar vaste garantie heb ik niet meer, zou dus moeten kijken (dell is niet te bereiken in het weekend helaas) of ik de wettelijke 2 jarige garantie kan claimen.

Iemand een idee? Durf 'm ivm mogelijke garantie nog niet open te schroeven om de accu los te koppelen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-04 10:23
Kijk even hier:Met wat Google'n ziet het ernaar uit dat er ergens een hardwaredefect is. Probeer ook eens te booten zonder accu en alleen netstroom en met een extern display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aperture
Thanks voor je reactie, helaas krijg ik dus geen beep code (alleen een heel vaag beep-achtig geluid), dus word ik er niet veel wijzer van wat er stuk zou kunnen zijn.

Durf de accu nog niet los te koppelen (daar moet de backplate er voor vanaf), ivm eventuele garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiragi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-04 00:20
Martijn.Hermans schreef op zondag 5 maart 2017 @ 13:19:
Thanks voor je reactie, helaas krijg ik dus geen beep code (alleen een heel vaag beep-achtig geluid), dus word ik er niet veel wijzer van wat er stuk zou kunnen zijn.

Durf de accu nog niet los te koppelen (daar moet de backplate er voor vanaf), ivm eventuele garantie.
Het klinkt als een zachte lange beep. Als dat zo is, dan zou dat kunnen betekenen dat er iets met het ROM mis is/mobo waardoor hij niet kan posten. Ik zou contact opnemen met Dell, en kijken wat hun zeggen.

Bij andere Dell laptops betekent 4x amber en 1x wit trouwens een battery failure, maar ik durf niet te zeggen of dit ook voor de XPS 13 geld. Even bellen is de kortste klap dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aperture
Kiragi schreef op zondag 5 maart 2017 @ 22:42:
[...]

Het klinkt als een zachte lange beep. Als dat zo is, dan zou dat kunnen betekenen dat er iets met het ROM mis is/mobo waardoor hij niet kan posten. Ik zou contact opnemen met Dell, en kijken wat hun zeggen.

Bij andere Dell laptops betekent 4x amber en 1x wit trouwens een battery failure, maar ik durf niet te zeggen of dit ook voor de XPS 13 geld. Even bellen is de kortste klap dus.
Ik vond inderdaad ook al bepaalde dingen over battery failure, hopelijk is dat het want een falend moederbord is ook weer zoiets.. (zeker omdat alles eraan vast zit bij de XPS 13 en je dus niks kan 'hergebruiken'). First thing morgen ochtend maar even Dell bellen. Thanks voor je input in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 840345

Martijn.Hermans schreef op zondag 5 maart 2017 @ 12:36:
Ik heb de laptop in juni 2015 aangeschaft dus de 1 jaar vaste garantie heb ik niet meer, zou dus moeten kijken (dell is niet te bereiken in het weekend helaas) of ik de wettelijke 2 jarige garantie kan claimen.
Ik kan je niet met het technisch aspect helpen, maar je garantie claimen moet sowieso mogelijk zijn. Je hebt namelijk -indien particulier aangeschaft- recht op 2 jaar garantie in Nederland. Het eerste jaar heb je garantie van zowel de fabrikant als van de (web)winkel waar het apparaat is aangeschaft. Het tweede jaar heb je alleen garantie van de (web)winkel. Indien de laptop rechtstreeks bij Dell is aangeschaft heb je daarom gewoon recht op 2 jaar garantie bij Dell zelf. Lekker laten repareren dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aperture
Anoniem: 840345 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 23:47:
[...]

Ik kan je niet met het technisch aspect helpen, maar je garantie claimen moet sowieso mogelijk zijn. Je hebt namelijk -indien particulier aangeschaft- recht op 2 jaar garantie in Nederland. Het eerste jaar heb je garantie van zowel de fabrikant als van de (web)winkel waar het apparaat is aangeschaft. Het tweede jaar heb je alleen garantie van de (web)winkel. Indien de laptop rechtstreeks bij Dell is aangeschaft heb je daarom gewoon recht op 2 jaar garantie bij Dell zelf. Lekker laten repareren dus ;)
Begreep inderdaad het zelfde van Dell, mooi dat ze onderhand de Nederlandse wet volgen (kon online nogal wat dingen vinden waarbij dat niet het geval was). Volgens hun is vrijwel zeker het onboard memory stuk, ga 'm laten ophalen dus.

*FYI mocht deze post in een Google van iemand opduiken, dit is de info die ik kreeg over Dell garantie in NL:
Alle hardware matige defecten, behalve de batterij vallen binnen consumenten garantie van 3 jaar (2 jaar wettelijk). Een accu heeft altijd 1 jaar garantie tenzij anders vermeld in ons systeem. Deze garantie vervalt niet als je zelf de bodemplaat eraf haalt en het geheugen en batterij verwijdert. Het ophalen, repareren en terugsturen duurt ongeveer 2 weken. Mvg, Dell NL
Pagina: 1