Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

GA-AB350 in bootloop na gebruik Ryzen Master utility

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sandermvdb
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-11 20:51

Sandermvdb

Regret is a wasted emotion...

Topicstarter
Sinds kort ben ik in het bezit van een AMD Ryzen 1700 processor in combinatie met een Gigabyte GA-AB350. Het geheugen dat ik erbij heb gekocht zijn 2 Corsair Vengeance 3000 reepjes. Standaard stond het geheugen ingesteld op 2133 Mhz dus ik heb met behulp van de AMD Ryzen Master utility de snelheid hiervan verhoogd naar 2400 Mhz. Vervolgens moest ik de pc opnieuw opstarten maar nu krijg ik geen beeld meer.
Als ik de pc aanzet gaan de fans draaien, dan gaat het cpu lampje op het mobo branden, vervolgens heel kort het dram lampje en dan herstart hij zichzelf weer.

Het volgende heb ik gedaan om het probleem te verhelpen:
- allebei de geheugen modules individueel in verschillende sloten geprobeerd
- cmos ge-cleared met de jumper
- cmos batterij hele nacht eruit gelaten
- zogenaamde ATX reset
- usb apparaten ontkoppeld

Dit mobo heeft een zogenaamde DualBIOS maar die is vooral bruikbaar als je de BIOS kapot flasht als ik het goed begrijp.

Ik snap niet wat er aan de hand is. Of er moet iets stuk gegaan zijn (toeval?), of die Master utility heeft een setting aangepast die ik niet teruggedraaid krijg.

Help! :|

Alle reacties

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Krijg je nog een code terug van het moederbord wat er mis is? Sommige kunnen dit met piepjes doen, anderen zit er een kleine display op waar een korte foutcode staat. Dan kan je in de handleiding dit opzoeken.

Een BIOS aanpassing was zekerweten weg na wat je hebt gedaan. Even de CMOS batterij er een minuut uit hebben is voldoende. (Zeker als je in die tijd ook op de aan knop drukt om de restspanning op te ruimen.)

Test eventueel je geheugen in een andere PC, of plaats andere reepjes in je nieuwe machine en kijk of de boel start. Wellicht is het geheugen defect.

• Sandermvdb

Sandermvdb

Topicstarter
Het was even zoeken naar een speaker (blijkbaar heeft een Obsidian 450D geen speaker maar een oude Compaq wel :P) maar nu krijg ik er de volgende piepjes uit: 3 korte achter elkaar, een tijdje niks en dan weer 3 korte achter elkaar. Ik heb op internet gekeken en als ik het goed begrijp betekent dit het volgende:

Your computer has memory problems. First check video. If video is working, you'll see an error message. If not, you have a parity error in your first 64K of memory. First check your SIMM's. Reseat them and reboot. If this doesn't do it, the memory chips may be bad. You can try switching the first and second banks memory chips. First banks are the memory banks that your CPU finds its first 64K of base memory in. You'll need to consult your manual to see which bank is first. If all your memory tests good, you probably need to buy another motherboard.

Oftewel geheugen stuk of eventueel zelfs het mobo. Helaas heb ik geen ander ddr4 geheugen of een mobo dat ddr4 geheugen ondersteunt liggen.

Blijft vreemd toch dat die Ryzen Master tool dit veroorzaakt heeft? Of zal het toeval zijn?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:46
In het AMD topic heeft iemand dood geheugen overgehouden aan het instellen van hogere clocks. Dat kan bij jou ook zijn gebeurd

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Specifiek zie hier: Quindor in "AMD Nieuwsdiscussietopic - Deel 36"

Klinkt als dezelfde symptomen.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:27

Thandor

SilverStreak

[b][message=50456993,noline]Het volgende heb ik gedaan om het probleem te verhelpen:
- allebei de geheugen modules individueel in verschillende sloten geprobeerd
- cmos ge-cleared met de jumper
- cmos batterij hele nacht eruit gelaten
- zogenaamde ATX reset
- usb apparaten ontkoppeld
Bij de ATX reset heb je neem ik aan de stekker uit de voeding gehaald? Probeer eens een combinatie van de methodes die je noemt in onderstaande volgorde:
1. Stekker eruit.
2. CMOS clear jumper op 'clear' zetten.
3. Batterij eruit halen.
4. Op de power knop drukken.
5. Batterij er weer in.
6. CMOS jumper weer op 'normaal' zetten.
7. Stekker erin.
8. Hope for the best! :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Sandermvdb

Sandermvdb

Topicstarter
Thandor schreef op zondag 5 maart 2017 @ 16:13:
[...]

Bij de ATX reset heb je neem ik aan de stekker uit de voeding gehaald? Probeer eens een combinatie van de methodes die je noemt in onderstaande volgorde:
1. Stekker eruit.
2. CMOS clear jumper op 'clear' zetten.
3. Batterij eruit halen.
4. Op de power knop drukken.
5. Batterij er weer in.
6. CMOS jumper weer op 'normaal' zetten.
7. Stekker erin.
8. Hope for the best! :)
piep-piep-piep

• Amazigh_N_Ariff
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-11 20:49
Ten eerste repen op 2400Mhz zetten is geen overclock belangrijk i.v.m. met RMA, of je hebt geprobeerd met heel strakke timing @ 1.35V. In de memory QVL @ Gigabyte is 2400Mhz Double Sided @1.2 gewoon ondersteunt. Double Sided ondersteuning @ more then 2666+ is nu erg slecht.

Als beide repen de zelfde symptomen vertonen, is de kans is erg klein dat deze beide kapot zijn. Hiermee durf ik te zeggen dat de moederbord degene is die jou problemen geeft. Omdat jij niet hebt overgeclocked zou ik deze moederbord terug sturen.

Edit:
En jij bent niet de enige die problemen heeft met zijn moederboord. Als ik forums langs ga kom ik meerdere posters tegen met kapotte moederborden.

Edit 2:
https://www.reddit.com/r/...sus_c6h_wont_do_anything/

[ Voor 18% gewijzigd door Amazigh_N_Ariff op 05-03-2017 20:57 ]

• Sandermvdb

Sandermvdb

Topicstarter
PC doet het weer!! :)
Tijdens het starten moest ik vaak, soms lang, soms kort op reset drukken waardoor ik merkte dat er andere piepjes uit de speaker kwamen. Totdat er opeens nog maar 1 piepje uitkwam.
Lijkt er dus toch sterk op dat de geheugeninstelling bewaart bleef, ondanks het resetten van de CMOS :S

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:10

Nemesizz

Untouchable

Soms als een PC niet goed door de POST komt (door bijvoorbeeld veelvuldig op reset te drukken :P ) willen BIOS'en / UEFI's nog wel eens een fail-safe setting laden waardoor die wel door start.

Soms geven ze daar een melding van (vaak iets van "Overclocking Failed" ....ookal klok je niks over) soms ook niet.

Wil nog wel eens verschillen per fabrikant/BIOS hoe of wat die doet, heb ook borden gehad die gewoon niks bleven doen tot een CMOS reset, en borden gehad die zelf een failsafe en reboots deden bij een foute overklok/instelling.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:27

Thandor

SilverStreak

Goed om te horen dat het weer werkt!

Nog een toevoeging op dat laatste: mijn ervaring is dat 'een keer booten' zonder CPU vaak ook een 'CPU has changed' wil triggeren waardoor het systeem weer met de default instellingen gaat booten. Natuurlijk is dit afhankelijk van het platform en ik heb dit niet getest bij AM4/Ryzen maar bij veel moderne platformen werkt dit.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1