Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Topicstarter
Zijn er hier mensen die hun ervaringen met glasleveranciers willen delen?

Ik ben zelf momenteel bezig met het uitzoeken van de verschillende mogelijkheden en prijzen. Ik heb aan de voorzijde (helaas foeilelijke) kunststof kozijnen met daarin nog ouderwets dubbel glas. Omdat ik merk dat de warmtepomp het op erg koude dagen soms wat zwaar heeft wil ik dit glas gaan vervangen door HR++.

Het gaat om iets meer dan 8 m2 aan glas. Alle ruiten zijn 20mm diep (dus glas + spouw). Nu lijkt mij het beste om dus te kiezen voor 4mm float met een spouw van 12mm. Driedubbel heeft waarschijnlijk geen voordeel - als het al kan - door de geringe spouwdiepte.

Bij inkoopglas.nl zou ik voor 320 euro klaar zijn - inclusief verzenden. De precieze U-waarde van het glas is dan weer niet te vinden op hun website, dus die wil ik sowieso maandag even bellen.

Op glaskoning.nl zijn de prijzen nog een stuk lager, daar zou ik nu voor 241 euro al klaar zijn. Zo zijn er nog een heleboel meer leveranciers natuurlijk.

Bij welke leverancier bestelt de tweaker zijn glas? Welke dingen zijn belangrijk om op te letten (buiten natuurlijk de prijs)? Zijn er goede danwel slechte ervaringen met een specifieke leverancier?

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:02
Ik ben geen expert, maar wat mij destijds is uitgelegd is het volgende;

- HR+++ heeft geen meerwaarde als het geen nieuwbouw is waar alle isolatie goed op orde is. Bij na-isolatie gaat er teveel warmte verloren via andere oppervlakten.
- binnen- en buitenruit van verschillende diktes om spiegeling te voorkomen (bijvoorbeeld 4mm en 5mm).
- dikker glas betekent meer geluidsisolatie, dikkere spouw betekent meer warmte-isolatie.
- de kwaliteit van de afwerking/isolatie van het glas kan verschillen. Als de afwerking slecht is, kan het op korte termijn gaan lekken is het isolatie-effect weg. Dit laatste kan ook verkooppraat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:30
Weet niet of je de fabrikant van je kunststofkozijnen nog weet te achterhalen en of er nog glaslatten te krijgen zijn, maar anders zou ik lekker 5-15-4 met dunnere glaslatten kiezen.
12mm spouw gaat al vrij snel naar HR+ met 1.3W/m2K als je het niet laat vullen met een duurder edelgas. Niet dat 1.3 slecht is als je van ouderwets dubbelglas afkomt overigens, maar ik zou idd gewoon 1.1 of lager willen.

Overigens zijn er ook glasleveranciers die werken met kunststof spacers ipv aluminium, schijnt minder warmte te verliezen langs de randen van het raam.

Edit: afhankelijk van de grootte van het raam moet het glas een bepaalde dikte hebben. Ik heb hier 6-15-5 voor een raam van 175x180. Raampje van 175x40 is wel gewoon 5-15-4.

[ Voor 13% gewijzigd door _JGC_ op 05-03-2017 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Desmoerick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-11-2024
Hier wil ik graag even op reageren, want ik lees enkele onwaarheden.

Ten eerste, ik zou je waarschijnlijk de Thermobel Advanced 0.8 met de Inox warm edge afstandshouder aanbevelen. Dit raam heeft een totaaldikte van maar 18mm (4/10/4) en een isolatiewaarde met een Ug van 0,8 wat een Rd van 1/0,8=1,25 is. Dit is het best haalbare voor dubbel glas wat momenteel op de markt is en ongeveer net zo goed als het slechtste driedubbele glas. Een gewoon HR++ glas zit ong. op een Ug van 1,2 a 1,1.

HR+++ heeft wel degelijk meerwaarde, ook in een ouder huis. Wij hebben een huis uit 1978. Spouw is nagevuld en daarmee zitten we nu op een RC waarde van ong. 3,2. Uiteraard maken we alle tochtspleten zoveel mogelijk dicht (vergeet vooral de aansluiting van het kozijn op de muur niet).

Hoe kun je dan nu beweren (je leest dat inderdaad overal op het internet) dat HR+++ glas alleen maar voor nieuwbouwwoningen is die extreem goed geïsoleerd zijn?

Om een voorbeeld te noemen, wij hebben een schuifpui welke ongeveer 1/3 van het hele muuroppervlakte betreft. Circa 5,5m^2. Dat is dus één groot lek (met de warmtebeeld camera 10 graden verschil tussen muur en glas, glas is Ug 1,2) Wij gaan daar nu driedubbel glas instoppen met een Ug waarde van 0,5 (Rd 1/0,5=2) van 32mm dik. Dus ons glas heeft straks een RC van 2 en de muur 3. Hoe kan je dan zeggen dat dit geen zin heeft?? Natuurlijk heeft dat zin! (meer comfort en lagere energieverbruik) Glas is en blijft de grootste lekkage van de woning, dus hoe beter je dit isoleert, hoe meer effect. Zeker als het grote glasoppervlaktes betreft.

HR+++ klinkt ook mooi, alleen zit er onderling enorm veel verschil in. Ug waardes variëren van 0,8 tot 0,4 (RC 1,25 tot 2,5!!) wat een 100% verschil is binnen het driedubbele glas. M.a.w. let goed op.

Binnen en buitenruit verschillende diktes om spiegeling te voorkomen is onzin. Het type coating die op het glas zit, bepaald de spiegelingen, weerkaatsing enz.

Mijn advies, verdiep je goed in de verschillende glassoorten, meer dan genoeg info te vinden op het net en vergeet daarbij niet te kijken naar zaken als lichttransmissie, zonnewering etc.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:02
Desmoerick schreef op zondag 5 maart 2017 @ 10:14:
Ten eerste, ik zou je waarschijnlijk de Thermobel Advanced 0.8 met de Inox warm edge afstandshouder aanbevelen. Dit raam heeft een totaaldikte van maar 18mm (4/10/4) en een isolatiewaarde met een Ug van 0,8 wat een Rd van 1/0,8=1,25 is. Dit is het best haalbare voor dubbel glas wat momenteel op de markt is en ongeveer net zo goed als het slechtste driedubbele glas. Een gewoon HR++ glas zit ong. op een Ug van 1,2 a 1,1.
Goeie tip! Ik wil de beneden verdieping nog gaan voorzien van dubbelglas, dit lijkt me een goede kandidaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Topicstarter
_JGC_ schreef op zondag 5 maart 2017 @ 09:46:
Weet niet of je de fabrikant van je kunststofkozijnen nog weet te achterhalen en of er nog glaslatten te krijgen zijn, maar anders zou ik lekker 5-15-4 met dunnere glaslatten kiezen.
12mm spouw gaat al vrij snel naar HR+ met 1.3W/m2K als je het niet laat vullen met een duurder edelgas. Niet dat 1.3 slecht is als je van ouderwets dubbelglas afkomt overigens, maar ik zou idd gewoon 1.1 of lager willen.

Overigens zijn er ook glasleveranciers die werken met kunststof spacers ipv aluminium, schijnt minder warmte te verliezen langs de randen van het raam.

Edit: afhankelijk van de grootte van het raam moet het glas een bepaalde dikte hebben. Ik heb hier 6-15-5 voor een raam van 175x180. Raampje van 175x40 is wel gewoon 5-15-4.
Volgens mij zijn het kozijnen van Schuco. Ik kan ze sowieso eens vragen of ze andere glaslatten hebben voor deze kozijnen. Ze zien er i.i.g. zo uit voor de kantelramen boven:

Afbeeldingslocatie: http://resources.martijnotto.nl/files/default/IMG_20170218_170456.jpg

Hier zullen ze wel een smallere variant van hebben denk ik. De andere ramen hebben een veel dunnere glaslat (en daar heb ik nu zo niet direct een foto van).

Mijn ramen zijn niet zo heel groot dat ik meer dan 4 mm nodig heb. Het zijn er voornamelijk vrij veel, waardoor de totale oppervlakte vrij groot is.
Desmoerick schreef op zondag 5 maart 2017 @ 10:14:
Dat ziet er inderdaad erg mooi uit en laat meteen ook zien hoe weinig ik van het onderwerp afweet. Wat wel weer jammer is dat ik hiervoor bijvoorbeeld nergens online de prijzen kan terugvinden.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:30
Sowieso zijn bij huizen eind jaren 70, begin jaren 80 de raampartijen enorm. Mijn noord en zuidkant is op een paar bakstenen na zo ongeveer helemaal glas. Kozijnen van 190cm hoog en 280 (zuid) of 330 (noord) breed.

Bij oude huizen is de aansluiting van de kozijnen vaak brak, als je een kozijntje hebt van 60x80 heb je een klein oppervlakte waarin je glas verschil maakt, op de totale isolatie van het kozijn doet dat dure glas dan niet heel veel.
Pagina: 1