Pure Android toestellen test

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• voorstad
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-09 08:06
Naar aanleiding van het GM6 topic:

Ideetje: een Tweakers 'pure' Android vergelijk / test van:
- GM6
- Moto G5 (plus)
- Nokia 6
- Wileyfox Swift 2
- Oneplus 3T
- Pixel
-?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Wat wil je dan precies weten?

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikky
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-08 14:39
Zelf ben ik zeer geïnteresseerd in dual sim mét een aparte micro sd kaart. Snelheid van het geheugen en switchen tussen apps. Mijn Moto G 1e generatie dual sim is regelmatig heel traag. Dan moet ik alle apps killen, geheugen leegmaken en dan werkt het weer. Er zit slechts 8Gb niet-uitbreidbaar geheugen in, dus dat is continu vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-09 11:18

arnoudwokke

Redacteur
Cool idee!

Nu wel een vraag: het lijkt erop dat je 'pure' Android definieert aan de interface van de launcher.

Dat lijkt me geen goed criterium. De crux van pure Android is denk ik snelle updates. Mij lijkt het dus nuttiger om een test te hebben met toestellen in ongeveer dezelfde prijsklasse, die snel updates krijgen - op zijn minst patches maar hopelijk ook nieuwe volledige releases van Android.

Als je kijkt naar updatebeleid, valt Lenovo al af natuurlijk. Nokia en Wileyfox zijn net begonnen met eigen software en OnePlus lijkt elke telefoon die niet de nieuwste is te vergeten (OPx, OP2).

Of is het echt de interface waarom je dit aandraagt? Het verleden heeft uitgewezen dat aandacht van de fabrikant doorslaggevend was voor updates, naast drivers van de chipmaker, niet de port van de interface zelf (dat is maar een klein deel van het werk namelijk, het ontwikkelwerk zit in de features als 'gestures' en degelijke)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 15:17
arnoudwokke schreef op zondag 5 maart 2017 @ 16:42:

Dat lijkt me geen goed criterium. De crux van pure Android is denk ik snelle updates. Mij lijkt het dus nuttiger om een test te hebben met toestellen in ongeveer dezelfde prijsklasse, die snel updates krijgen - op zijn minst patches maar hopelijk ook nieuwe volledige releases van Android.

Als je kijkt naar updatebeleid, valt Lenovo al af natuurlijk. Nokia en Wileyfox zijn net begonnen met eigen software en OnePlus lijkt elke telefoon die niet de nieuwste is te vergeten (OPx, OP2).
Helaas blijven er maar weinig telefoons over als we het hebben over snelle updates.. :(

En de OnePlus X wordt niet meer geüpdatet naar Nougat met een reden waar OnePlus niks aan kan doen; de Vulkan API verplichting van Google waar Qualcomm met de SD801 niet aan 'meewerkt'. De OnePlus 2 gaat echter wel een update krijgen naar Android Nougat, deze maand als het goed is zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
arnoudwokke schreef op zondag 5 maart 2017 @ 16:42:
Cool idee!

Nu wel een vraag: het lijkt erop dat je 'pure' Android definieert aan de interface van de launcher.

Of is het echt de interface waarom je dit aandraagt? Het verleden heeft uitgewezen dat aandacht van de fabrikant doorslaggevend was voor updates, naast drivers van de chipmaker, niet de port van de interface zelf (dat is maar een klein deel van het werk namelijk, het ontwikkelwerk zit in de features als 'gestures' en degelijke)
Je hebt helemaal gelijk met je overwegingen. Bij advies en aanschaf van een Android telefoon, ben ik altijd huiverig om de Samsung's/Sony's/LG's/HTC's aan te raden, vanwege het onzekere en dubieuze update beleid. En verbaas ik me dat er in de Tweakers review niet scherper op dit aspect beoordeelt wordt (voor zover mogelijk). Maar ja, het is eigenlijk gewoon een "drama" wanneer je een enigszins betaalbare android telefoon zoekt met een pure android/android one/voorheen Nexus-achtige ervaring, waarbij je in ieder geval 18 - 24 maanden van de laatste updates voorzien wordt.

Tot voor kort had je altijd nog de optie om er zelf een ROM op te flashen, maar nu CyanogenOS/mod van de een op de andere dag gestopt is en Lineage OS zich nog moet bewijzen, is ook die weg onzeker.

GM6 lijkt naast Pixel de enige veilige keus, maar is dat ook echt zo? En zijn er ook alternatieven of is de situatie echt zo beroerd zoals je hierboven schetst? Welke telefoons krijgen na aankoop nog steeds aandacht van de fabrikant EN chipsetmaker of hebben dat niet nodig om bij te blijven?

Een artikel die bovenstaande situatie beschrijft, uitdiept en de mogelijkheden op een rijtje zet, zou ik een waardevol artikel op Tweakers vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door voorstad op 06-03-2017 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:37

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Krijg je dan geen artikel als reviews: Het leed dat Android-updates heet?

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voorstad
Dit is inderdaad een artikel wat een deel van het probleem beschrijft!

Echter wel alweer een jaar oud. Daarnaast geeft het geen overzicht van wat dan wel de eventuele alternatieven zijn.
Voor nu in ieder geval de GM6 en Pixel denk ik dan, maar wat zijn de kansen bij
- Moto G5 (plus)
- Nokia 6
- Wileyfox Swift 2
- Oneplus 3T
- ?

En zijn er nog andere fabrikanten die Android One of AOSP-achtige toestellen of varianten uit gaan brengen? Krijgen we als consumenten meer keus, of blijven we 'aanmodderen'?
Pagina: 1