Toon posts:

Games opeens traag - problemen met videokaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi. Ik heb een tijd geleden een dure laptop gekocht, de MSI GS40 6QE Phantom met Gtx 970m videokaart. Hij bevalt goed, maar sinds een paar dagen zijn games (GTA V en Call of Duty Infinite Warfare) opeens zo traag dat ze niet meer fatsoenlijk speelbaar zijn.

Ik heb geen driver update gedaan (in ieder geval niet bewust). De settings zijn niet veranderd. De FPS varieert van 60 naar minder dan 15. Ik heb inmiddels een driver geïnstalleerd via windows update, wat niet hielp. Daarna wilde Geforce Experience (een of ander programma van nvidia dat oa drivers beheert) niet meer opstarten, dus heb ik dat opnieuw geïnstalleerd.

Daarna deed Geforce Experience het weer, en zei hij dat er een nieuwe driver beschikbaar was. Na het downloaden lijkt de framerate in GTA wat verbeterd, maar lang niet genoeg om het te kunnen spelen zonder me dood te ergeren. Wat nu ook nieuw is, is dat de helderheid elke seconde verandert.

Het terugrollen van de driver heeft geen effect (maar ik denk dat er nu wordt teruggegaan naar de driver die ik via windows heb geupdate, niet de oorspronkelijke dus).

Ik baal er erg van omdat er allemaal veel tijd in gaat zitten (driver installeren, opnieuw opstarted, game opstarten om te kijken of het werkt, oplossingen op internet proberen te vinden), en als ik niet op mijn laptop kan gamen had ik net zo goed een laptop van een derde van deze prijs kunnen kopen. Ik hoop dat iemand me wat verder kan helpen (als iemand een betere plek weet waar men me misschien kan helpen hoor ik het ook graag).

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Een maandje geleden een vergelijkbare laptop gehad hier ?GS60? geloof ik had 4K scherm, en ook vergelijkbare problemen, na een paar uur knoeien met drivers (Lege SSD gepakt, was ff klooien om die erin te zetten) en verse windows 10 installatie erop gezet. Na de verse install waren performance/grafische problemen weg. (alleen die Killer nic wilde niet echt).

Ik zou aanraden om windows een herinstallatie te geven, dan weet je zeker dat alles 'vers' is en dan nogmaals testen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Verwijderd

Topicstarter
Daar was ik al bang voor! In ieder geval iets wat ik kan proberen, dank!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-01 10:47
Wat zegt je taakbeheer of MSI aftterburner?
Verder zie ik dat die laptop een Killer chip heeft - dat merk is berucht voor geheugenlekken. Kijk of er met die versie die je nu hebt iets mis is.

[ Voor 5% gewijzigd door Nat-Water op 05-03-2017 10:40 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-12-2025

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Verwijderd schreef op zondag 5 maart 2017 @ 10:33:
Daar was ik al bang voor! In ieder geval iets wat ik kan proberen, dank!
Of je probeert eerst DDU en verwijder daarmee alle Nvidia drivers in veilige modus. Volgende stap is dan nieuwe installeren.
Weet je ook zeker dat je 970m wordt gebruikt ipv je geintegreerde intel kaart? Dit kan je per spel aanzetten via de drivers.

Verwijderd

Topicstarter
Sp3ci3s8472 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 14:38:
[...]

Of je probeert eerst DDU en verwijder daarmee alle Nvidia drivers in veilige modus. Volgende stap is dan nieuwe installeren.
Weet je ook zeker dat je 970m wordt gebruikt ipv je geintegreerde intel kaart? Dit kan je per spel aanzetten via de drivers.
Dat ga ik inderdaad eerst proberen, dank. Ik heb inderdaad gekeken of ik de goede videokaart gebruik. Ik heb ingesteld dat ik de nvidia kaart gebruik, maar in mijn rechter-muisknop staat nog steeds dat de geintegreerde kaart standaard is (maar misschien wordt er bedoeld standaard voor alle programma's en niet per se voor de snelkoppeling waar het menu op slaat).

Anyway, als ik in het menu voor de nvidia gpu kies maakt dit geen verschil.

Verwijderd

Wat is het geheugengebruik als je aan het gamen bent?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 5 maart 2017 @ 19:39:
Sorry voor de late reactie, ik heb het druk met scriptie en me er maar bij neer gelegd dat ik een tijdje niet kan gamen :P

Ik heb het nog niet gecheckt, maar ik neem aan dat je het geheugengebruik van de videokaart bedoeld? Dan zou ik namelijk even een tool moeten installeren.

• popsterk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07-09-2021
Hij bedoelt het ramgeheugen gebruik, te vinden in je taakbeheer, ik heb zelf hetzelfde probleem gehad met Killer netwerkkaarten. Je moet even de nieuwste drivers installeren http://www.killernetworking.com/driver-downloads
Mijn probleem was hiermee verholpen. Hoor graag of het gelukt is.

edit:
Wel even goed checken welke je precies nodig hebt, is als het goed is te zien in je apparaatbeheer.

[ Voor 15% gewijzigd door popsterk op 13-03-2017 14:25 ]

Verwijderd

Ik hebt laatst hetzelfde gehad met fallout 4, van 60 fps naar <10 fps elke paar seconden. Niks werkte, en als laatste redmiddel Windows 10 opnieuw geïnstalleerd en dat verholp het probleem.

• iantje31
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-12-2023
Heb je al eens op temperaturen gelet tijdens het gamen? Wat is het harde schijf gebruik?

Steam: iantje31 | AMD Ryzen 7 5800X, 32 GB 3600MHz RAM, MSI GTX 1080 8G Gaming Edition

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-01 10:54
Omdat ook de schermhelderheid veranderd, heb ik het idee dat je laptop van normaal naar energiezuinige modus zit te springen. Zoek het eens in je energiebeheer en in de nvidia control panel of er wel voor high performance oid is gekozen.

En waarom heb je geforce experience? Dat is een draak van een programma, zorgt geregeld voor problemen en bovendien niet eens nodig.

[ Voor 22% gewijzigd door GromuhlDjun op 14-03-2017 13:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor alle reacties!
Verwijderd schreef op zondag 5 maart 2017 @ 19:39:
GTA V gebruikt ongeveer 2 GB, wat volgens mij normaal is (ik heb even snel gegoogeld).
iantje31 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 12:09:
Heb je al eens op temperaturen gelet tijdens het gamen? Wat is het harde schijf gebruik?
Mijn laptop wordt warm tijdens het games. Ik kan nu dus niet gamen, dus ik kan er nu niet zoveel over zeggen. De fan begint wel gelijk te loeien als ik een spel opstart.
Verwijderd schreef op maandag 13 maart 2017 @ 23:33:
Ik hebt laatst hetzelfde gehad met fallout 4, van 60 fps naar <10 fps elke paar seconden. Niks werkte, en als laatste redmiddel Windows 10 opnieuw geïnstalleerd en dat verholp het probleem.
Prutser001 zei al zoiets ja, al weet ik niet of dat over jou ging. Ik ben idd van plan dit ook te doen aan het begin van de zomervakantie (als ik hopelijk iets meer tijd heb), ik heb eigenlijk geen zin om wéér alles opnieuw te moeten installeren en door het hele drama met alle drivers heen te gaan.
popsterk schreef op maandag 13 maart 2017 @ 14:21:
Hij bedoelt het ramgeheugen gebruik, te vinden in je taakbeheer, ik heb zelf hetzelfde probleem gehad met Killer netwerkkaarten. Je moet even de nieuwste drivers installeren http://www.killernetworking.com/driver-downloads
Mijn probleem was hiermee verholpen. Hoor graag of het gelukt is.

edit:
Wel even goed checken welke je precies nodig hebt, is als het goed is te zien in je apparaatbeheer.
Dank. Ik snap alleen het verband tussen netwerkkaarten en de performance van een spel niet...
GromuhlDjun schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 13:34:
Omdat ook de schermhelderheid veranderd, heb ik het idee dat je laptop van normaal naar energiezuinige modus zit te springen. Zoek het eens in je energiebeheer en in de nvidia control panel of er wel voor high performance oid is gekozen.

En waarom heb je geforce experience? Dat is een draak van een programma, zorgt geregeld voor problemen en bovendien niet eens nodig.
Ik heb even gekeken. Ik heb overal ingesteld dat GTA mijn nvidia videokaart moet gebruiken. Dit kan zowel in windows als in het nvidia control panel, dus een conflict tussen die twee is inderdaad geen gekke gedachte. Ik heb mijn laptop gewoon in high-performance mode staan bij de power settings. Het lijkt toch echt een driver probleem te zijn: als ik het spel pauzeer stopt het switchen van de helderheid ook. Ik heb geforce experience omdat het er al op stond. Ik dacht dat het noodzakelijk was om de goede drivers te krijgen, anders had ik het er al af gegooid (ik ben sowieso zwaar tegen dat soort meuk).
Sp3ci3s8472 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 14:38:
[...]

Ik heb het geprobeerd, helaas geen succes, het probleem blijft hetzelfde
Nat-Water schreef op zondag 5 maart 2017 @ 10:39:
Wat zegt je taakbeheer of MSI aftterburner?
Verder zie ik dat die laptop een Killer chip heeft - dat merk is berucht voor geheugenlekken. Kijk of er met die versie die je nu hebt iets mis is.
Taakbeheer zegt dus die 2GB RAM, ik heb geen MSI afterburner geïnstalleerd.

Eerlijk gezegd ben ik geneigd het hierbij te laten. Windows opnieuw installeren lijkt me een makkelijkere optie dan dit probleem uitzoeken.

Nog even huilie doen: Ik verbaas me altijd weer over hoe gebruiksonvriendelijk computers zijn. Ik heb nog nooit een laptop gehad zónder problemen met drivers, en op deze lijkt het alleen maar meer het geval te zijn (eerst was er een probleem met de VRAM van GTA, de muis stopt af en toe met werken tot ik opnieuw opstart, en ik heb problemen met de geluidsdriver gehad waardoor het geluid het niet deed). En dat zonder 'rare' dingen te doen zoals een ander besturingssysteem of een andere HDD te installeren. Dit heeft misschien ook iets te maken met alle meuk die op zo'n laptop staat. Fabrikanten lijken meer geïntresseerd in het maken van iets flashy's dan iets robuust. Als er dan iets mis is, is het enige wat je kan doen hopen dat heel veel mensen hetzelfde probleem hebben zodat er iets aan gedaan wordt, of dat toevallig iemand met genoeg skills om het op te lossen hetzelfde probleem had en dit gedocumenteerd heeft.

• popsterk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 07-09-2021
Verwijderd schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 12:10:

[...]

Dank. Ik snap alleen het verband tussen netwerkkaarten en de performance van een spel niet...
Deze netwerkkaart kan met de oude drivers zorgen voor een memory(ram geheugen) leak. Dit zorgt ervoor dat je geheugen oploopt tot 100% gebruik en niet daalt, waardoor je pc nauwelijks meer kan presteren. Ik heb precies hetzelfde probleem gehad met precies dezelfde symptomen als bij jou. Lijkt me slim om dit toch eerst te proberen voordat je Windows opnieuw installeert. Kost weinig tijd en kan geen kwaad als het hier niet aan ligt.

Verwijderd

Dat GTA 2GB gebruikt zegt niet zoveel. Het gaat er meer om hoeveel % van het totale interne geheugen in gebruik is. Killer NIC's zijn berucht om memoryleaks. Aangezien jouw laptop een dergelijke NIC heeft zou het probleem daarin kunnen zitten. Geheugengebruik van 95 - 99% is geen uitzondering. Windows opnieuw installeren is een tijdelijke oplossing omdat de problemen van de Killer terug komen als je niet de juiste driver installeert.

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap het; ik dacht eerst dat het was om een geheugenleak in GTA uit te sluiten. Maar ik snap nog steeds niet waarom dit probleem dan alleen op zou spelen bij het gamen. En dit zou ook niet kloppen met het opeens beginnen van de problemen (behalve als windows achter mijn rug om drivers installeert).

Ik begrijp er niks van, maar het probleem is opeens over. Ik heb GTA gister nog opgestart, toen ging de helderheid nog heen en weer. Ik heb sindsdien mijn computer niet afgesloten. Ik startte het spel zonet nog eens op om naar het totale geheugengebruik te kijken, en het werkt vlekkeloos. Ik ben er alleen niet helemaal gerust op dat het niet terugkomt.
Pagina: 1