2e voeding gebruiken om Crossfire 290 te realiseren?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
Ik heb een r290 met een 650 w voeding. Helaas is dit te weinig om CF 290 te draaien. Ik heb een oude stacker kast die 2 voedingen ondersteunt. Hoe goed werkt dit? Kan ik gewoon een oude 2e voeding gebruiken (500 w wss) die dedicated mijn CF kaart gaat ondersteunen? Of is dit vragen om problemen?

Verder heb ik een 3770 CPU en Q77m-2dh die 1x16 pci e en 1x4 pci ondersteunt helaas. Volgens mij moet dit CF niet al te veel performance problemen opleveren dus moet het wel gaan lukken.

Verder setup:

32 gb ram (4x8)
2xssd 2xHDD

Ik wil een 2e hands 290 erbij kopen maar wellicht kan ik ook een betere combineren? Aangezien CF dit ondersteunt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firebird_1979
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk dat het wel kan, maar het zal voordeliger zijn om alles door 1 voeding te laten doen. 1 voeding zal er ook netter uitzien dan 2.

Met een ATX voeding die niet aan je moederbord zit moet je volgens mij ook 1 draadje "doorlussen" op de plug zodat de voeding aangaat en aanblijft.

Misschien een idee om een nieuwe voeding te kopen die het allemaal wel aankan en dan je oude te verkopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Welke voeding en welke r9 290 heb je precies? Een goede 650 watter met voldoende aansluitingen is in principe genoeg als je r9 290's pakt die niet te veel stroom zuipen (dit kan per model aardig verschillen).

Verder is crossfire met een x4 slot niet heel erg aan te raden met deze kaarten aangezien er niet gebruik meer wordt gemaakt van crossfire bridges bij deze kaarten, maar alle data-uitwisseling over het x4 slot gaat welke weer via de chipset van het moederbord gaat wat veel langzamer is dan via de CPU zoals het x16 slot dat doet. Dit zorgt vaak voor microstuttering en hoewel je framerate misschien wat omhoog gaat, zal de ervaring hierdoor heel anders zijn.

Voor een leuke upgrade heb je er meer aan je huidige kaart te verkopen en vervolgens een GTX 1070 kopen of wachten op Vega. Kost je niet veel meer, maar je bespaart hiermee wel veel op energiekosten, je hebt veel minder warmte, hoef je niet te prutsen met meerdere voedingen/een nieuwe voeding te kopen en de uiteindelijke speelervaring zal veel beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
Verwijderd schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 21:58:
Welke voeding en welke r9 290 heb je precies? Een goede 650 watter met voldoende aansluitingen is in principe genoeg als je r9 290's pakt die niet te veel stroom zuipen (dit kan per model aardig verschillen).

Verder is crossfire met een x4 slot niet heel erg aan te raden met deze kaarten aangezien er niet gebruik meer wordt gemaakt van crossfire bridges bij deze kaarten, maar alle data-uitwisseling over het x4 slot gaat welke weer via de chipset van het moederbord gaat wat veel langzamer is dan via de CPU zoals het x16 slot dat doet. Dit zorgt vaak voor microstuttering en hoewel je framerate misschien wat omhoog gaat, zal de ervaring hierdoor heel anders zijn.

Voor een leuke upgrade heb je er meer aan je huidige kaart te verkopen en vervolgens een GTX 1070 kopen of wachten op Vega. Kost je niet veel meer, maar je bespaart hiermee wel veel op energiekosten, je hebt veel minder warmte, hoef je niet te prutsen met meerdere voedingen/een nieuwe voeding te kopen en de uiteindelijke speelervaring zal veel beter zijn.
Ik heb de XFX PRO, 650W in mijn main setup zitten. Ik had van de week wat sites bekeken waar overal werd beschreven dat 650w echt te weinig is?

Microstuttering ben ik wel bang voor dat wil ik niet :) Ik las wel dat 4x bij CF geen groot probleem hoeft te zijn, maar dat vind jij dus van niet?

Ik wil vooral meer Eyefinity 5760-1200 gaan draaien (bv project cars op high/ultra) en nog wat spellen dus een upgrade leek me wel leuk. Ook is een 2e hand 290 maar 120 euro oid dus dat leek me wel prima.

Die 2e voeding is een Antec TruePower Trio 650 GB als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:15
Je moet de ATX voeding wel nog opstarten, normaal gezien krijgt deze een signaal van het moederbord maar als je alleen de PCIe vermogen kabels aansluit weet je voeding dus niet wanneer in te schakelen. Je kunt dat signaal wel forceren, door een groene draad op de 24 polige stekker te verbinden met één van de zwarte draden (met een elektrische draad... of een paperclip).

Daarmee zet je die voeding dan wel continu aan, ook wanneer de rest van je pc uit staat, dus moet je ofwel elke keer je de GPU wilt gebruiken die verbinding manueel maken, of het signaal ergens anders vandaan halen. Er zijn adapters om tussen het moederbord en de voedingen te zetten, zoiets als dit: http://www.ebay.com/itm/2...ATX-adapter-/231270348107. Misschien was dit al mee geleverd met je behuizing? Moet wel een 24 polige zijn, geen 20 polige (als je behuizing heel oud is...).

650W is inderdaad wel heel krap, als je rekent dat een R9 290 tot 250W kan verbruiken, heb je buiten de videokaarten om maar 150W voor de rest van je systeem. Een R9 290 kan bij stress testen zelfs naar 300W gaan, maar dat is bij Crossfire opstellingen sowieso af te raden.

Besef ook wel even dat die PCIe 2.0 x4 voor je tweede videokaart van de chipset komt, die dan nog eens via een DMI 2.0 (= PCIe 2.0 x4) zorgt voor de communicatie van alle IO (USB, SATA) met de processor. De andere GPU heeft PCIe 3.0 x16 rechtstreeks van de CPU, een stuk meer bandbreedte en een stuk minder latency. Nu heeft Intel die DMI heel slim gemaakt en kan in de praktijk heel veel met die bus, maar Crossfire is niet waar het voor bedoeld was.

Je zoekt een wel heel sub optimale oplossing: je voeding is ongeschikt, je gooit er dan een misschien wel 11 jaar oude voeding bij (risico!), je moederbord is ongeschikt, Crossfire werkt ook heel vaak niet (goed). Je koopt echt beter een snellere videokaart, zal een stuk beter werken. Als je het geld niet hebt voor een GTX 1070 of niet wilt wachten op Vega (wat toch ongeveer evenveel zal kosten), kun je misschien een product: Sapphire Radeon NITRO R9 FURY 4G HBM with Back Plate nemen, wat ook al een goede vooruitgang is voor 5760x1200.

Deze junkyard oplossing bespaart je misschien €100 maar je riskeert veel meer als die oude voeding je hele systeem mee neemt wanneer die een keer faalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
Dank voor jullie reacties. Ik denk idd dat ik toch maar niet voor deze setup ga... dubbele voeding en 4 pci e schiet allemaal niet op. dan maar kijken voor een fury of andere oplossing. moet ook nog met mijn hackintosh setup werken allemaal :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Tennisbal schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 23:13:
Dank voor jullie reacties. Ik denk idd dat ik toch maar niet voor deze setup ga... dubbele voeding en 4 pci e schiet allemaal niet op. dan maar kijken voor een fury of andere oplossing. moet ook nog met mijn hackintosh setup werken allemaal :D
Even uit nieuwsgierigheid. Welk doel heb je met de cf-opstelling voor ogen?
Eerste ingeving is namelijk gamen maar lees nu Hackintosh wat ik niet met elkaar kan rijmen.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
Switchie schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 23:24:
[...]

Even uit nieuwsgierigheid. Welk doel heb je met de cf-opstelling voor ogen?
Eerste ingeving is namelijk gamen maar lees nu Hackintosh wat ik niet met elkaar kan rijmen.
beide :) Ik draai een 5 monitor setup en CF zou voor Eyefinity 5760-1200 gaming zijn (triple). Mijn hackintosh werkt perfect met 5 schermen nu (3 via r290, 2 via HD4000 via i7 3770)

Voor sommige eyefinity games zou wat meer performance lekker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 15:00
Tennisbal schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 21:45:

Ik wil een 2e hands 290 erbij kopen maar wellicht kan ik ook een betere combineren? Aangezien CF dit ondersteunt.
Ik zou juist je huidige kaart verkopen en met dat geld + het budget voor de 2e 290, een nieuwere kaart zoeken.

CF kan soms echt een drama zijn. Een groot deel van de games bied nauwelijks of niet support voor CF en microstutter komt nog steeds voor. Temperatuur van je systeemkast schiet omhoog en performance per watt schiet omlaag.

Zoek sowieso uit of de games die jij veel speelt wel support hebben. Anders doe je de upgrade voor niets.

[ Voor 10% gewijzigd door ChojinZ op 04-03-2017 23:37 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:30
Mocht je het gaan proberen kan dat gewoon met je huidige 650W voeding (mits je geen stresstests gaat draaien, maar waarom zou je).

https://www.techpowerup.com/reviews/AMD/R9_290/24.html
http://www.kitguru.net/co...0w-power-supply-review/5/

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 05-03-2017 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:55
mitsumark schreef op zondag 5 maart 2017 @ 14:51:
Mocht je het gaan proberen kan dat gewoon met je huidige 650W voeding (mits je geen stresstests gaat draaien, maar waarom zou je).

https://www.techpowerup.com/reviews/AMD/R9_290/24.html
http://www.kitguru.net/co...0w-power-supply-review/5/
Nog al een gewaagde uitspraak. Zonder te weten welke versie hij gebruikt.
http://www.overclock.net/...crossfire-power-draw-test

Reffrence moet wel lukken op stock ja. Maar neem je andere versies kan je zomer een flink stuk meer verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
loki504 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 15:05:
[...]

Nog al een gewaagde uitspraak. Zonder te weten welke versie hij gebruikt.
http://www.overclock.net/...crossfire-power-draw-test

Reffrence moet wel lukken op stock ja. Maar neem je andere versies kan je zomer een flink stuk meer verbruiken.
Heel erg gewaagd is het niet.
1. stresstest, bij BF3 is het sub 600w zegt ie onderaan.
2. het is aan de muur gemeten.
3. worst case, als het verbruik toch te hoog wordt schakelt de xfx pro 650 gewoon uit (bij 720w volgens de review).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:55
mitsumark schreef op zondag 5 maart 2017 @ 17:19:
[...]
Heel erg gewaagd is het niet.
1. stresstest, bij BF3 is het sub 600w zegt ie onderaan.
2. het is aan de muur gemeten.
3. worst case, als het verbruik toch te hoog wordt schakelt de xfx pro 650 gewoon uit (bij 720w volgens de review).
Ja met 1 die 80w minder heeft. Neem de 600 met 80 er bij en je zit over de 650w. leuk gaat je voeding dat echt niet vinden hoor. zeker als hij al wat jaartjes oud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Deze 'Seasonic' is kwalitatief prima en kan (dus) 650w leveren zonder problemen, ook met een leeftijd van 4 jaar.
Proberen kan echt geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indifined1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 18:43
Ik heb het toevallig zelf even geprobeerd vorige week (Had een r9 290 gekocht voor weinig op mp) en er een losse voeding aangehangen met de power on pin gewoon doorgelust naar de ground. 650w is denk ik erg krap voor 2 r9 290's, ik durfde het niet aan, maar dat is ook omdat ik er ook een 2700k overgeklokt aan heb hangen en ook de 290's wilde overklokken.

Werkte prima. Voor mij is de meerwaarde alleen beperkt aangezien ik op 1980x1200 game, en dan al snel gelimit wordt op mn 2700k met gamen

. Ik ga de r290 nu in een andere pc stoppen en als ik meer gpu power nodig heb koop ik wel weer een 290 erbij, nu ik weet dat het prima werkt.

Maar je zou ook kunnen proberen om je r9 290 te verkopen en er een fury (x) of een gtx 980 (ongeveer net zo duur als 2 290's 2e hands) voor terug kunnen kopen. In spellen die goed met cf omgaan ga je er dan wel iets op achteruit maar op andere spellen weer op vooruit.
Pagina: 1