5.1 setje voor kamervullende muziek?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bombtrack
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-03 20:55

Bombtrack

<GoT>Bombtrack#2553

Topicstarter
Mijn vraag:
In het kort: kun je de 5 speakers van een 5.1 surround setje door je woonkamer verspreiden voor goede muziekkwaliteit door de hele kamer? Je verliest dan natuurlijk de echte 5.1 surround feeling voor tv etc, maar dat is voor mij geen probleem. Is dit verstandig om te doen of zie ik enorme problemen over het hoofd?

Meer uitleg:
Hey medetweakers. Ik ga binnenkort verhuizen mijn eerste echte huisje-boompje-beestje huis van formaat, en krijg nu voor het eerst ook te maken met een bijbehorende woonkamer. In die woonkamer wil ik behoorlijk wat muziek luisteren, de tv via de speakers laten gaan, evenals de playstation, de raspberry pi etc.

Ik ben geen audiofiel, maar apprecieer goede geluidskwaliteit wel (tot zekere hoogte). Ik ben wel een totale noob op het gebied van geluidssetjes, al heb ik mijn best gedaan onderzoek daarnaar te doen.

Nu heb ik een hele langwerpige woonkamer, met aan de ene zijde de tv hoek en helemaal aan de andere kant de eettafel etc. Ik wil het liefst overal kunnen genieten van prettige muziek en vind het hele surround gebeuren minder belangrijk. Het leek me dan ook een leuk idee om de subwoofer, links, rechts en center bij de tv te zetten, en de overige twee speakers aan de andere kant van de kamer voor vooral muziek.

Lijkt jullie dit een slim idee, of is dat echt het domste wat je ooit zou kunnen doen met een 5.1 setje?

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Vooral met het oog op de toekomst is mijn oog nu gevallen op een versterker met een overdaad aan functionaliteit, de Onkyo TX-NR555, zodat ik alle HDMI capabele apparaten kan aansluiten, over 4k en HDR beschik qua beeld, en een flink aantal streaming/wireless/bedrade mogelijkheden heb voor audio en voldoende aansluiten voor speakers. Omdat de verhuizing al duur genoeg is leek me een relatief goedkoop speaker setje erbij een goede optie met het oog op mogelijke upgrades in de toekomst (waarbij de versterker lekker kan blijven staan). Mijn oog viel op de Onkyo SKS-HT528 set.
https://tweakers.net/pricewatch/274629/onkyo-sks-ht528-(zwart).html
https://tweakers.net/pricewatch/542251/onkyo-tx-nr555-zwart.html

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Flink wat onderzoek naar de mogelijke versterkers en speakers, maar ik kan eigenlijk niets vinden over het splitsen van speakers voor geluidsweergave. |:(

Casual Critic op YouTube

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Je kan kijken naar een 7.1 of meer receiver met een mogelijkheid tot een tweede zone 'ZONE2'

Dan kan je rond je tv een 5.1 setup bouwen en ergens anders in de kamer 2 stereo speakers aansluiten. Je kan dan als je wil over beide zones hetzelfde geluid spelen (kamerbrede muziek ervaring) . Ook kan je tijdens het tv kijken van een ander zelf op de zone2 nog een leuk muziekje luisteren (zachtjes)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bombtrack

Bombtrack

<GoT>Bombtrack#2553

Topicstarter
Hey casper,
Bedankt voor je reactie! Echter, de versterker die ik op het oog heb heeft inderdaad al 7.2 en een tweede zone. Dat staat dan ook op de mogelijkhedenlijst voor toekomstige upgrades als het spaargeld wat de verhuizing erdoorheen jaagt weer een beetje is aangevuld. Het zou dan ook een geweldige oplossing zijn, op termijn. Nu daarentegen blijf ik voorlopig met de vraag zitten :)

Casual Critic op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Met welke vraag blijf je precies zitten?
Als je de 2e zone gebruikt voor je "eettafel" speakers dan ben je toch klaar?

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Ik zou de 5.1 niet uit elkaar trekken. Sorry had ff overheen gelezen dat je een setje zoekt. Ik zou zelf niet beknibbelen op speakers. Die setjes die je linkt, daar doe je imo je versterker te min mee.
Je kan twee dingen doen
- beginnen met een 5.1 setje zoals je linkt, en bij de kringloop op MP twee speakers halen voor zone2
- kijken of je een goede 5.1 set vindt op MP voor je budget die kamervullend kan knallen (weet niet hoe groot je kamer is)
Mijn woonkamer is 3,5x9 en de speakers bij de tv (Dali Zensor 5.0 set) die kunnen de vloer van de zolder twee verdiepingen hoger laten trillen.. Zo'n onkyo setje kopen met oog om in de toekomst te vervangen is imo zonde van t geld

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:55

FeaR

In GoT we trust

Voor in de toekomst; let op met Zone 2. Bij goedkopere receivers is de doorgifte naar Zone 2 veelal beperkt tot analoge ingangen. Slag duurder en je kan ook digitaal coax en optisch doorsturen. De stap daarboven is zelfs HDMI voor naar aan andere zone. Helaas staat dit soort informatie karig in de handleiding verwerkt. Veelal is het één regeltje bij de probleemoplossing.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je maakt idd een denkfout. Je wilt geen melkpakjes en een subwoofer, maar gewoon een aantal full range speakers.
Een beetje receiver kan multichannel stereo uitsturen en dan krijg je voor en achter het zelfde signaal, plus je center wordt ook mee aangestuurd. Als je vloerstaanders voor en achter neerzet, dan wel vloerstaanders voor en bookshelves achter, kun je echt je ruimte wel vullen met muziek. Maar niet met die melkpakjes die je nu linkt.

Welk budget had je in gedachten? Zelf al eens wezen luisteren? Zou zelf zoals al door anderen aangegeven meer geld opzij zetten voor speakers dan voor de receiver :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

Bombtrack schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 20:40:
In het kort: kun je de 5 speakers van een 5.1 surround setje door je woonkamer verspreiden voor goede muziekkwaliteit door de hele kamer? Je verliest dan natuurlijk de echte 5.1 surround feeling voor tv etc, maar dat is voor mij geen probleem. Is dit verstandig om te doen of zie ik enorme problemen over het hoofd?
Het is wel zo fijn tv/film kijken als de audiobron en de visuele bron zoveel mogelijk overeenkomen.
Geluid dat enkel van opzij, of van achteren lijkt te komen gaat erg snel storen. ;)
Het leek me dan ook een leuk idee om de subwoofer, links, rechts en center bij de tv te zetten, en de overige twee speakers aan de andere kant van de kamer voor vooral muziek.
Het is een saaie opstelling, maar het luistert wel zo prettig als de center (het woord zegt het al) zoveel mogelijk dichtbij/onder de tv wordt gezet.
En een stel full range speakers links en rechts van de tv voor een goed stereo effect.

De plaats van een enkele sub is iets minder kritisch, maar als die naast een stel minispeakertjes moet brommen en ook nog het middengebied moet laten klinken, dan zal ook die plaatsing het verschil gaan maken.
Lijkt jullie dit een slim idee, of is dat echt het domste wat je ooit zou kunnen doen met een 5.1 setje?
Je kunt serieus overwegen om beter in twee goede vloerstaanders te investeren die je op de juiste plek naast de tv dropt.
Dat luistert voor tv veel prettiger en als je het volume verder opent dan moet je met gemak een kamer kunnen vullen.

Surround is toch niet je ding schrijf je, het hoeft dus geen enkel probleem te zijn weg te blijven van een budget 5.1 setup.
Liever iets minder speakers maar wel van een betere kwaliteit, dan een uitgeperste 5.1 setup die je verkeerd wilt gaan gebruiken. O-)
Vooral met het oog op de toekomst is mijn oog nu gevallen op een versterker met een overdaad aan functionaliteit, de Onkyo TX-NR555, zodat ik alle HDMI capabele apparaten kan aansluiten, over 4k en HDR beschik qua beeld, en een flink aantal streaming/wireless/bedrade mogelijkheden heb voor audio en voldoende aansluiten voor speakers.
Met "het oog op de toekomst" zou ik voor mijzelf het merk Onkyo sowieso helemaal onderaan mijn wannahave lijstje zetten, er worden net iets te vaak hardnekkige problemen met dit merk gemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bombtrack

Bombtrack

<GoT>Bombtrack#2553

Topicstarter
Bedankt voor alle (snelle) reacties allemaal!
Ik ga nog eens goed nadenken of ik uberhaupt wil investeren in het merk Onkyo, al blijft vooral de versterker enorm aanspreken m.b.t. alle aansluitmogelijkheden.

Het idee om in enkele goede vloerstaanders te investeren ipv een 5.1 setje klinkt helemaal goed, al moet ik daar direct bij zeggen dat ik op een of andere manier tot nu toe vooral OF 5 melkpakjes en een woofer ben tegen gekomen, OF gigantische torens met meerdere speakers in zich. Ik ga nog eens kijken of ik gericht uitkom bij iets dat beter aansluit bij mijn wensen, en ik denk dat de zoekterm vloerstaander uberhaupt daar al flink bij kan helpen.

Mocht iemand goede ervaringen hebben met niet al te dure varianten dan hoor ik dat natuurlijk graag. Duurdere kunnen ook, maar dan moet ik misschien eerst even doorsparen. Ik zit nu te denken aan rond de 400 euro, maar nog geen idee of dat realistisch is. Ik ga me erin verdiepen.

Dan zit ik enkel nog met het vraagstuk, twee goede speakers bij de tv, en zodoende helemaal aan de ene kant van de kamer, of twee (iets minder goede) speakers bij de tv en nog twee verspreid door de rest van de langwerpige kamer?

Nogmaals dank!

[ Voor 10% gewijzigd door Bombtrack op 04-03-2017 23:17 ]

Casual Critic op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 639074

Bombtrack schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 23:12:
Ik ga nog eens goed nadenken of ik uberhaupt wil investeren in het merk Onkyo, al blijft vooral de versterker enorm aanspreken m.b.t. alle aansluitmogelijkheden.
Heb je al gecheckt of bijvoorbeeld Denon een soortgelijke receiver in het programma heeft (vast wel) met een lookalike prijskaartje??
Het idee om in enkele goede vloerstaanders te investeren ipv een 5.1 setje klinkt helemaal goed, al moet ik daar direct bij zeggen dat ik op een of andere manier tot nu toe vooral OF 5 melkpakjes en een woofer ben tegen gekomen, OF gigantische torens met meerdere speakers in zich. Ik ga nog eens kijken of ik gericht uitkom bij iets dat beter aansluit bij mijn wensen, en ik denk dat de zoekterm vloerstaander uberhaupt daar al flink bij kan helpen.
Check gewoon onsite op vloerstaande speakers bij bijv. HiFi-corner, HiFi Klubben etc. etc.
Desnoods MediaMarkt, of zoek naar een HiFi keten bij je in de buurt.

Het Duitse Teufel levert aantrekkelijke, populaire en betaalbare speakers van een behoorlijke kwaliteit en in Amsterdam zit een Teufel brandstore:
Brandstore Amsterdam, Van Baerlestraat 16–H
Mocht iemand goede ervaringen hebben met niet al te dure varianten dan hoor ik dat natuurlijk graag. Duurdere kunnen ook, maar dan moet ik misschien eerst even doorsparen. Ik zit nu te denken aan rond de 400 euro, maar nog geen idee of dat realistisch is. Ik ga me erin verdiepen.
Check voor weinig geld vooral Marktplaats eens, naast het gebruikelijke puin staan daar ook honderden uitstekende speakers vaak voor afbraakprijzen, maar amper van nieuw te onderscheiden.

Check daar eens (ik doe maar een gooi) binnen je budget op Kef, Mission, Dali, Canton, Elac, Monitor Audio etc. van niet al te oude datum en liefst compleet en zonder deuken/butsen.
Ik heb al meerdere keren mijn eigen goedgekoesterde speakers via MP voor een prikkie verkocht, die waren in perfecte conditie, amper een jaar oud, geen krasje niets en nog jaren aan garantie en uiteraard inclusief de aankoopbon.

Zo kom je op MP gelukkig meer speakers tegen, kwestie van goed willen zoeken.
Ik ben vast nog een heleboel goede en betaalbare merken vergeten. :+
Dan zit ik enkel nog met het vraagstuk, twee goede speakers bij de tv, en zodoende helemaal aan de ene kant van de kamer, of twee (iets minder goede) speakers bij de tv en nog twee verspreid door de rest van de langwerpige kamer?
Met een beperkt budget zou dat voor mij nu geen enkel probleem zijn.
Je kunt 5 speakers met een beetje receiver prima in multi-channel laten spelen, je hebt dan identiek full-spectrum geluid uit iedere speaker, maar het stereo effect zul je missen.
Voor muziekbehang is zoiets te overwegen. O-)

Vandaar het voorstel liever voor slechts twee echte speakers te kiezen, zodat je daar tenminste bij je tv/film van echt goed geluid kunt genieten zoals het is bedoeld.

Voor de rest van je kamer zal het volume dan misschien iets omhoog moeten, maar qua sound zal dit eerder beter dan slechter overkomen in vergelijk met de eerder genoemde mini-melkpakjes die random verspreid staan en slechts beperkt zullen klinken.
"Less is More" in dit opzicht. 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 05-03-2017 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bombtrack

Bombtrack

<GoT>Bombtrack#2553

Topicstarter
Thanks. Lekker veel informatie waar ik morgen eens lekker op mn gemak in ga duiken. Ik weet nu in ieder geval in welke richting ik moet zoeken.

Enorm bedankt!

Casual Critic op YouTube

Pagina: 1