Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgraden naar Ryzen, of toch wachten?

Pagina: 1
Acties:

• Daantje19
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-11 21:49
Hallo mede-Tweakers.

Het is alweer een tijdje geleden dat ik mijn processor heb vervangen, sinds kort een 1060 aangeschaft, en nu zit ik te twijfelen of Ryzen nut heeft als upgrade voor gaming.

De spellen die ik vaak speel zijn GTA 5, af en toe een potje CoD / Battlefield en voornamelijk Minecraft.

Ik wil deze upgrade richten op de toekomst, is het verstandig om te wachten met Ryzen, of nu up te graden?

Mijn pc specs in ieder geval:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 179,99€ 179,99
1MSI B85M Gaming€ 0,-€ 0,-
1MSI GeForce GTX 1060 ARMOR 6G OCV1€ 287,95€ 287,95
1Seagate Desktop HDD, 1TB€ 51,-€ 51,-
1Corsair Obsidian 350D Window€ 109,-€ 109,-
1BenQ RL2455HM Rood, Zwart€ 179,-€ 179,-
1Corsair Gaming Strafe RGB Cherry MX Red (US layout)€ 158,30€ 158,30
1CM Storm Mizar€ 44,-€ 44,-
1Steelseries Qck Mini€ 7,95€ 7,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 66,53€ 66,53
1Samsung SH-224DB Zwart€ 38,54€ 38,54
1Seasonic M12II Evo 520W€ 66,-€ 66,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 95,82€ 95,82
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.284,08

Heeft het ook nut om van 1080p naar 1440p over te gaan? Vanwege de gtx 1060? Ik hoor het graag!

Oja, en budget maakt niet zo zeer uit, maar niet hoger dan 600 euro.

Where is my Oscar for acting like my life isn't falling apart?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:48
Ryzen gaat je nu weinig tot niks opleveren, dus zou ik niet doen.

En 1080p naar 1440p is een kwestie van proberen, aangezien je de GTX 1060 al hebt, toch :?

The devil is in the details.

• jordy1999
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-02 23:16
De processor die je hebt zal de komende 5 jaar geen bottleneck opleveren man

• Finntasy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-11 11:46
jordy1999 schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 19:01:
De processor die je hebt zal de komende 5 jaar geen bottleneck opleveren man
Komende 5 jaar zou ik zeker niet zeggen, nu Ryzen is uitgekomen zullen developers nog meer hun best doen om te zorgen dat games goed te spelen zijn op meer dan 4 cores, en dat hebben DirectX12 en Vulkan al geflikt.

• jordy1999
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-02 23:16
Finntasy schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 19:04:
[...]

Komende 5 jaar zou ik zeker niet zeggen, nu Ryzen is uitgekomen zullen developers nog meer hun best doen om te zorgen dat games goed te spelen zijn op meer dan 4 cores, en dat hebben DirectX12 en Vulkan al geflikt.
Maar of het echt problemen zal opleveren met fps de komende 5 jaar betwijfel ik

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11 10:55
Voor gaming ben je beter of op zijn minst gelijk af met je huidige systeem.
Lijkt mij duidelijk dat het nog geen tijd is om te upgraden:

Afbeeldingslocatie: http://media.gamersnexus.net/images/media/2017/CPUs/1800x/ryzen-r7-1800x-bench-bf1.png

[ Voor 53% gewijzigd door unfor op 04-03-2017 19:16 ]

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-11 10:42
[...]

dat zei men 10 jaar geleden ook toen de quadcores kwamen. Het is nog steeds maar mondjesmaat met wat hierin gebeurt. Ik zeg niet dat het niet gebeurt, maar lang nog niet overal.

@TS. of je systeem future proof is ligt het er maar net aan wat je er mee wilt gaan doen. Voor nu is je CPU de bottleneck niet. Dus Ryzen zal je weinig tot niets opleveren. Ik zou pas aan upgraden gaan denken als je tegen de limiet van je systeem aan gaat lopen.

Wil je naar 1440p dan zal je GPU de bottleneck kunnen worden zou je uit kunnen wijken naar een 1070 serie. Zoals Hahn ook aan geeft, als je de 1060 al hebt, kijk hoever je kunt gaan, wat voor jou settings zijn waar je mee kunt leven. Wil je meer, dan kun je altijd upscalen.

Met gamen heb je meer aan snelle cores. Ga je ook nog streamen en andere dingen tegelijkertijd doen, dan heeft de multicore setup meer voordeel.

Dus kijk naar wat je wil gaan doen in de nabije toekomst en bepaal of je systeem toereikend is. Maak daarop je keuze. De vraag beantwoorden of je systeem over 5 jaar nog goed is kunnen wij niet. Dat is afhankelijk van wat je gaat doen

• Daantje19
Oké jongens, fijn om te weten!

Ik stream af en toe, wat soms wat lastig gaat, kan ik hier wellicht wat aan doen?

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:24

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

AjaxKing97 schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 20:56:

Ik stream af en toe, wat soms wat lastig gaat, kan ik hier wellicht wat aan doen?
Ja, een CPU met meer cores kopen :P

Het grappige is, dat je een Ryzen R7 niet puur moet zien als CPU om mee te gamen, daar is ook nooit voor geadverteerd. Het is een CPU die in multitasking nagenoeg dezelfde prestaties levert als een Intel i7 6900K, en dat voor de helft van de prijs. Een 6900K is normaal gezien ook geen CPU die het wint van een 6700K of 7700K, omdat meer cores nu eenmaal heel hard je maximale clocksnelheid terugdringen.

Daarnaast (schaamteloze crosspost):
Het is een 100% nieuw platform, met CPU's die een totaal nieuwe architectuur hebben t.o.v. de vorige CPU's met moederborden die onderling nog aardig grote verschillen laten zien.

Zoals Wendell van Level1Tech heeft gezegd: met iedere nieuwe BIOS zijn er weer grote verschillen met de oude, en kun je in principe je hele benchmark zooitje opnieuw gaan draaien. 4Ghz is een enorme snelheid voor een 8 core CPU. Dat een 7700K op 5Ghz dan sneller is in games die 4 cores gebruiken vind ik niet raar, en zou niemand raar moeten vinden. Immers, niemand kijkt er raar van op dat er voorheen altijd al gezegd werd dat je beter een 'mainstream' 6700K/7700K i7 kan pakken dan een X99 6800K/6900K/6950X, juist vanwege de hogere clocksnelheid en dus hogere prestaties in games... Een AMD 8 core/16 thread gaat echt niks aan die logica veranderen.

Met andere woorden: er is helemaal niks mis met een Ryzen om mee te gamen, maar omdat het een 8 core CPU is ben je net zoals iedere 8 core CPU ernstig gelimiteerd qua clocksnelheid. AMD heeft een persbericht de wereld in gestuurd dat ze hard werken aan een patch voor de 1080P prestaties (in welke vorm dat ook moge komen), de moederbord fabrikanten hebben blijkbaar letterlijk maar enkele weken de tijd gehad om een UEFI te schrijven voor Ryzen en Windows heeft momenteel nog geen optimalisaties voor de SMT van AMD (dus Hyperthreading van Intel) waardoor de AMD CPU op Intel firmware moet lopen en dat gaat natuurlijk niet geweldig.

Als laatste, 135 of 142 FPS, ga je dat werkelijk merken? Ik zal het antwoord stiekem geven: nee :P :+
Als je gaat streamen, zijn 16 threads wel even zo lekker in plaats van de 4 die je nu hebt. Om 16 threads bij Intel te krijgen zit je minimaal aan een 6900K, en die kost zoals je weet meer dan 1000 euro.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
[...]

Arbitrair, men programmeert richting de grootste afzet groep en dat is normaliter dual/quadcores als het mogelijk is en niet 8-cores. Titanfall 2 bijvoorbeeld, kan gewoon worden gespeeld op een dualcore.
Toen AMD met de FX-serie kwam, deden de developers echt niet meer hun best om betere prestaties te krijgen met 8 treads of meer. Nee, het draait om de mainstreamgroep (2 of 4 threads). goed ebenutting van 8 of 16 treads zal nog erg lang niche blijven denk ik.

• Finntasy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-11 11:46
govie schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 21:53:
[...]

Arbitrair, men programmeert richting de grootste afzet groep en dat is normaliter dual/quadcores als het mogelijk is en niet 8-cores. Titanfall 2 bijvoorbeeld, kan gewoon worden gespeeld op een dualcore.
Toen AMD met de FX-serie kwam, deden de developers echt niet meer hun best om betere prestaties te krijgen met 8 treads of meer. Nee, het draait om de mainstreamgroep (2 of 4 threads). goed ebenutting van 8 of 16 treads zal nog erg lang niche blijven denk ik.
Maar doordat alle 8 cores en 6 cores met hyperthreading nu ook echt competetief zijn met Intel en mainstream worden doorm de erg lage prijzen zullen developers toch echt meer hun best doen, en games die gebouwd zijn op DX12 of Vulkan doen dat nu al, alleen zijn het aantal games dat daadwerkelijk gebouwd is op deze API's en niet geport zijn van DX11 nog erg laag.

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
AjaxKing97 schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 20:56:

Kan je een voorbeeld geven wat er lastig gaat?
Happerd de stream of heb je last van frame drops? Welke software gebruik je?

• Daantje19
HollowGamer schreef op zondag 5 maart 2017 @ 10:09:
[...]

Kan je een voorbeeld geven wat er lastig gaat?
Happerd de stream of heb je last van frame drops? Welke software gebruik je?
Ik gebruik OBS om te streamen, via Twitch en YouTube, maar de stream hapert als ik ook maar de kwaliteit een beetje normaal zet. Ik denk dat het dan toch aan mijn i5'tje ligt, want ik heb vanalles geprobeerd.

• Sjoak
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:23
Denk echt niet dat die i5 niet die stream zou aankunnen..

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:51
Zit je geheugen niet gewoon vol? 8Gb is niet overdreven veel in jouw situatie

Verwijderd

Upgrade naar een i7 en 8gb extra ram?

• jondezwaan
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:33
Streamen en gamen tegelijk zorgt wel voor een flinke last op de 4 cores van je huidige CPU. In de meeste gevallen wordt voor een losse 720p h264 stream al minimaal een Core i5 aangeraden, wanneer je tegelijk gaat gamen, denk ik dat een i7 geen overbodige luxe is. M.b.t Ryzen zou ik nog even de kat uit de boom kijken, vanwege de kinderziektes en een eventuele reactie van Intel. Bovendien is de prijsstelling natuurlijk competitief, maar het blijft een smak geld i.c.m. moederbord en geheugen.

• Daantje19
Sjoak schreef op zondag 5 maart 2017 @ 13:26:
Denk echt niet dat die i5 niet die stream zou aankunnen..
Hij kan het wel aan, alleen hapert hij af en toe bij games, met een i7 en meer ram hoop ik dit probleem op te lossen.
418O2 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 13:41:
Zit je geheugen niet gewoon vol? 8Gb is niet overdreven veel in jouw situatie
Het enige wat ik naast het opnemen draai is skype, nu heb ik het al geprobeerd zonder skype, maar veel verschil merk ik niet.
Verwijderd schreef op zondag 5 maart 2017 @ 15:07:
Upgrade naar een i7 en 8gb extra ram?
8gb extra ram stond al op de planning, en ik kan altijd kijken voor een 2e hands i7 4790(k) / i7 4770(k), als dat echt veel effect heeft op het opnemen en renderen, dan het toch maar eens overwegen.
jondezwaan schreef op zondag 5 maart 2017 @ 15:24:
Streamen en gamen tegelijk zorgt wel voor een flinke last op de 4 cores van je huidige CPU. In de meeste gevallen wordt voor een losse 720p h264 stream al minimaal een Core i5 aangeraden, wanneer je tegelijk gaat gamen, denk ik dat een i7 geen overbodige luxe is. M.b.t Ryzen zou ik nog even de kat uit de boom kijken, vanwege de kinderziektes en een eventuele reactie van Intel. Bovendien is de prijsstelling natuurlijk competitief, maar het blijft een smak geld i.c.m. moederbord en geheugen.
Daarom stelde ik de vraag, omdat ik zat te twijfelen of het nu al verstandig is om voor Ryzen te gaan, ivm launch problemen, dan toch maar eens naar een i7 kijken :)

Bedankt allemaal voor de reacties! Ik denk dat ik er uit ben, extra ram kopen en kijken naar een 2e hands i7!

[ Voor 8% gewijzigd door Daantje19 op 05-03-2017 16:53 ]

Verwijderd

Een I7 unlocked hoef ook niet. Een normale locked I7 voldoet ook gewoon.
Pagina: 1