Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:16

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Al enkele jaren bezit ik een Xiaomi 16000 Mah powerbank. Een prachtapparaat met sublieme afwerking voor een spotprijs (€22) die me al diverse jaren uit de brand helpt als ik weer eens zonder stroom zit met bijvoorbeeld m'n telefoon en onderweg ben.

Nu is recentelijk door vies regenweer en een niet al te goed dichte tas water in de powerbank gekomen. Ik heb hem toen meteen goed laten drogen in rijst en flink geschud en met keukenpapier het water wat er aldoor uit kwam opgevangen. Hij deed het tussendoor aldoor even, de USB-lamp of de USB-fan ging dan aan en uit. Wat je normaliter zelf bereikt door aldoor op de powerbank te drukken (het ding kan zonder desolderen van de accucellen niet écht uit).

Uiteindelijk heb ik hem helemaal opengehaald, om te zorgen dat hij echt schoon ging worden en vervolgens met demi-water gereinigd en daarna met reinigingsalcohol. Daarna weer enkele dagen in rijst. Helaas gebeurt er nu niet echt meer iets. De 4 indicatie-ledjes deden het diezelfde avond al niet meer, maar nu komt er ook geen spanning meer op de USB-apparaten die ik aansluit.

Ik vind het erg irritant om zonder te zitten en wil eigenlijk wel een nieuwe, maar vind het ook jammer het apparaat nu compleet weg te gooien, terwijl eigenlijk alleen het printje stuk is (voltage van de accu's zelf klopt gewoon.) Daarnaast is de 16000 versie momenteel uitverkocht op Banggood.

Zijn er nog tips waar in ik het moet zoeken? Ik ben me bewust van de voorzichtigheid die ik moet hanteren met dit soort accu's. Maar blind weggooien vind ik het andere uiterste. Een powerbank-behuizing waar ik zelf de cellen in kan zetten is een optie, alleen moet je dan wel een behuizing hebben met een kwaliteits- en veilig printplaatje, en bovendien zijn die zelfbouw-behuizingen bijna net zo duur als een nieuwe Xiaomi.

En klopt het dat van die SMD-leds heel snel sneuvelen na waterschade? Ik heb eens een Samsung Galaxy S4 helemaal gerevived nadat iemand hem in de WC had laten flikkeren. Alles grondig schoongemaakt en drooggemaakt. Alleen de backlight van de fysieke knoppen (ook van die SMD-leds) hebben het nooit meer gedaan.

Hier wat foto's:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DO3z6rY.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/f38mS6Q.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/t03Vnpy.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6QwgYZR.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/w2k5e0a.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sxvX8Wl.jpg

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KofjeKoppie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-09 19:19

KofjeKoppie

Professioneel prutser

Ik heb wel vaker waterschadegevallen gerepareerd door met een oude tandenborstel de print heel goed schoon te maken. Een poging waard lijkt me. Verder zou je even kunnen meten wat de temperatuursensor tussen de cellen aangeeft. Als deze door het water aangeeft dat hij te warm is, kan het ding in een soort thermal shutdown zijn gegaan.

Verstuurd vanaf mijn magnetron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Zoek eens op "lithium in water" op YouTube. Ik zou het na het zien van die beelden niet meer aandurven om dat ding ergens onbeheerd achter te laten ;)

Cellen loshalen en verbindingsstripjes losknippen zodat ze geen kortsluiting kunnen maken en dan afvoeren naar het milieupark. Klinkt misschien wat overkill, maar ik zou zelf met Lithium cellen geen risico willen lopen.

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 09-03-2017 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KofjeKoppie

KofjeKoppie

Professioneel prutser

ThinkPadd schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 16:32:
Zoek eens op "lithium in water" op YouTube. Ik zou het na het zien van die beelden niet meer aandurven om dat ding ergens onbeheerd achter te laten ;)
De cellen zijn gewoon een gesloten systeem. Lithium reageert namelijk ook met gewone lucht, dus alser lucht in een cel zou komen, is deze binnen no-time stuk. Er zit een overdrukventiel in voor als er iets fout gaat, maar als deze gesloten is zou er geen water in kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
ThinkPadd schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 16:32:

Cellen loshalen en verbindingsstripjes losknippen zodat ze geen kortsluiting kunnen maken en dan afvoeren naar het milieupark. Klinkt misschien wat overkill, maar ik zou zelf met Lithium cellen geen risico willen lopen.
Er zit nog een heel circuit in de batterijen zelf, dat vergeten mensen altijd bij het zien van die filmpjes waarbij mensen de hele batterij ontmantelen tot de chemische basis zelf. Bangmakerij van het ergste soort :-P. Het zou natuurlijk niet te verkopen zijn als het alleen al laten vallen van een powerbank in water tot een soort van bom zou leiden.

[ Voor 8% gewijzigd door MsG op 10-03-2017 11:16 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Die cellen zoals in je foto hebben verder geen individueel PCB om ze te beschermen tegen diepontlading e.d., dat regelt de printplaat van de powerbank.

Er zit inderdaad wel een overdrukventiel in, maar dat kan ook gaan roesten e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Ga je nou echt zoveel tijd in iets van €22 stoppen... Koop gewoon een nieuwe, dat is ook een stuk veiliger! Een powerbank met waterschade lijkt me nou niet bepaald wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Topicstarter
Volgens mij is die groene mantel nog maar de buitenkant en zit er op celniveau nog dit in:

Je ziet namelijk ook een beetje een inkeping in de batterijen aan de bovenkant.
EValentino schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 11:20:
Ga je nou echt zoveel tijd in iets van €22 stoppen... Koop gewoon een nieuwe, dat is ook een stuk veiliger! Een powerbank met waterschade lijkt me nou niet bepaald wenselijk.
Ik heb inmiddels ook een nieuwe gekocht, maar het is ook een beetje ter leringh ende vermaeck en ik was wel benieuwd of mensen in de EL-sectie hier wellicht wat minder accu-vrees hebben. Genoeg mensen die dat soort accu's gewoon los gebruiken in draadloze sensoren enzo bijvoorbeeld. Kwaliteitscellen ontploffen ook niet per se als je er enkel naar kijkt en weet wat je doet. Ik snap de voorzorgen wel, en dat is ook goed, maar op papier kan je AAA-batterij ook ontploffen en daar gaan we ook niet zo panisch mee om. Ik meet op de cellen allemaal nog netjes de gebruikelijke spanning, dus in mijn geval lijkt het printplaat er voor dood. Ik heb het eerst maar veilig opgeborgen, maar wie weet kan ik het nog eens ontmantelen.

[ Voor 68% gewijzigd door MsG op 10-03-2017 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

De fout kan in een redelijk aantal onderdelen zitten. Als eerste zou ik kijken of de cellen nog wel goed functioneren, en daarbij niet alleen het voltage meten maar ook een dummy load er aan hangen om te kijken of er überhaupt stroom gaat lopen. Het zou goed kunnen dat een van de beveiligings- circuits van de cellen beschadigd is. Je kan niet veel over een accu zeggen door hem te meten zonder belasting.

Blijken de cellen allemaal goed te functioneren dan kan je serieus gaan kijken naar repareren van de PCB. Probeer er achter te komen welke functies nog wel werken (laden van de cellen, ontladen van de cellen, staat er überhaupt een voedingsspanning op de controllers). Het probleem lokaliseren is de belangrijkste stap van de reparatie. Gevoelige componenten zullen zijn: controllers, transistoren en condensators.

-edit En zoals je zelf al aangeeft, wees voorzichtig met Li-Ion cellen. Zelfs als ze beveiligd zijn kunnen ze gevaarlijk zijn, moeilijk te blussen en zeer schadelijk voor de gezondheid. Zeker bij waterschade zou ik een cel niet snel vertrouwen. Waterschade kan ook na lange tijd pas gevolgen tonen.

[ Voor 15% gewijzigd door dragonhaertt op 10-03-2017 12:00 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
MsG schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 11:21:
Volgens mij is die groene mantel nog maar de buitenkant en zit er op celniveau nog dit in: [video]

Je ziet namelijk ook een beetje een inkeping in de batterijen aan de bovenkant.
[...]
Cellen met zo'n los printje zijn vooral bedoeld voor in zaklampen e.d. In jouw powerbank zullen de cellen niet individueel beveiligd zijn omdat de printplaat van de powerbank dat voor alle cellen regelt. Die inkeping hebben alle cellen, dat is de bovenkant waar het overdrukventiel in zit. Het beschermingscircuit zit volgens mij altijd aan de onderkant en daar zie ik bij jou geen indicatie dat dat onder de krimpkous verstopt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Even het typenummer opgezocht en is inderdaad een UNprotected cell. Ik wil niet vervelend zijn maar ik raad het zeer sterk af om aan een systeem waar meerdere unprotected cells in zitten te gaan knutselen. De enige beveiliging in dit systeem zit in de printplaat die waarschijnlijk defect is, en ik zie ook geen bewijs van enige vorm van balancing tussen de cellen, dus het vervangen van een enkele (defecte) cel kan problemen geven.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KofjeKoppie

KofjeKoppie

Professioneel prutser

dragonhaertt schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 13:24:
en ik zie ook geen bewijs van enige vorm van balancing tussen de cellen, dus het vervangen van een enkele (defecte) cel kan problemen geven.
Ze staan parallel geschakeld. Dan hoef je ze niet te balanceren.

Pagina: 1