Dimmetje bijplaatsen

Pagina: 1
Acties:

• daPet
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-08 22:16
Ik heb dus van een maat een 64MB dimmetje gekregen, ik denk hé die prik ik ff bij die 256 MB dimm die ik al heb.
Enfin, ik start weer op - 320 MB :) ghehe

Maar nu start hij windows op, desktop komt in zicht en begint met allemaal wazige foutmeldingen en tot 5 x toe een BSOD. ;(

Nou hoorde ik al iemand op de zaak iets roepen over CAS Latency oid, dus ik naar me BIOS en daar stond de CAS op auto, dus ik naar 2 gezet - geen succes, naar 3 gezet wél succes :) ik blij ermee, komt ie 2 minuten later weer met die vage meldingen :(

Nou heb ik dus alle 2 de dimms in alle 4 de banken gehad, maakt natuurlijk weer niets uit.
Dus nou zit ik weer met 256 MB, met CAS op auto.

Volgens mij horen deze 2 reepjes wél met elkaar overweg te kunnen.

dit zijn de specs:
  • DIMM 1: 256 MB,CAS ?, 100 Mhz, van IBM, 2 zijdig en op het stickertje staat: 3,3 V, FRU:01k1142, OPT: 01k1132 en (32Mx72) DIMM 2: 64 MB,CAS ?, 100 Mhz, van HYUNDAI, enkelzijdig en op het stickertje staat: 3,3 V ,(8Mx64) en een héle lange, niet te definiëren code :)
Mijn mobo is een Chaintech 6BTM met een Katmai P3-500@500, een Asus V6800 (zeg ik er bij want hij begon ook te zeiken over video drivers enzo in die BSOD's) en Windows 2000 Prof.

wie-o-wie weet mij misschien te vertellen waarom ik het niet aan de praat krijg?

-=CMDR daPet=- Elite Discord Pet Live Join PG The Gathering

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

misschien is er een probleem met de parity ? Je 256MB DIMM is een 32M x 72 (72 bit, dus parity?), en je 64MB DIMM is een 8M x 64 (niet parity)...

Probeer in de BIOS eens PARITY uit te zetten voor al je geheugen. Misschien heet het ook ECC of iets anders.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Op dinsdag 03 juli 2001 20:45 schreef eddepet het volgende:

Volgens mij horen deze 2 reepjes wél met elkaar overweg te kunnen.
gezien je verhaal, volgens mij niet.

je zou nog kunnen proberen om de pc met alleen die 64 op te starten om te zien of je weer BSOD's (of iets fouts) krijgt.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-08 22:33
Op dinsdag 03 juli 2001 20:50 schreef limoentje het volgende:
misschien is er een probleem met de parity ? Je 256MB DIMM is een 32M x 72 (72 bit, dus parity?), en je 64MB DIMM is een 8M x 64 (niet parity)...

Probeer in de BIOS eens PARITY uit te zetten voor al je geheugen. Misschien heet het ook ECC of iets anders.
Dat is het volgens mij ook; de x72'er is een ECC module en dat werkt lang niet altijd samen met een unbuffered x64'er.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• daPet
Dus, als ik het goed lees is PARITY je buffer? of niet :?

• Abbadon
Op dinsdag 03 juli 2001 21:44 schreef eddepet het volgende:
Dus, als ik het goed lees is PARITY je buffer? of niet :?
Nee, dat heeft niks met elkaar te maken. ECC is een proces dat er voor zorgt dat de bits in het SDRAM die gecorrumpeerd raken weer herstelt kunnen worden. Met name interessant voor servers waar dezelfde bits (data) wekenlang in het fysieke geheugen kunnen verblijven (denk aan de kernel, of gepinde packages). Hiertoe zijn extra (8) bits noodzakelijk (de zgn. parity bits zeg maar), vandaar 72 i.p.v. 64.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Nee, parity of ECC RAM heeft een paar extra bits (vandaar het verschil 64bit tegenover 72bit) die je geheugen controleren op fouten (terwijl je PC aanstaat).

Het mixen van "gewoon" (non-ECC, non-parity) geheugen met ECC/parity geheugen kan problemen opleveren,
vandaar dat je in je BIOS eens moet proberen om alle PARITY of ECC Check opties uit te zetten. Zo zal je PC de x72 DIMM ook als gewoon geheugen gebruiken en heb je kans dat het wel werkt...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Als ik jouw was zou ik dat ding gewoon in de ton flikkeren als het voor zoveel problemen zorgt, of laat het testen bij een computerzaak :P

Geheugen kost tegenwoordig geen drol meer, ik heb toevallig vandaag 2 latjes van 256MB gekocht voor 89 gulden per stuk :)

64MB is nog "maar" 33 gulden :)

Alle proemn in n drek

• daPet
Hmmm in de BIOS staat hij op non-ECC dus jah ik douw die 64 mb er weer es in en paas em in de BIOS ff naar ECC

u hoort mij zo :)

• daPet
:? nou als ik het zo terug leest, zou het met ECC aan juist niet moeten werken

En het werkte al niet met non-ECC dussah zou het et proberen wel waard zijn ?

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Als ECC en Parity al uitstonden ken je het gewoon uitlaten natuurlijk... het moet niet aan !!!!

Verwijderd

Op dinsdag 03 juli 2001 22:21 schreef Bierkameel het volgende:
Als ik jouw was zou ik dat ding gewoon in de ton flikkeren als het voor zoveel problemen zorgt, of laat het testen bij een computerzaak :P

Geheugen kost tegenwoordig geen drol meer, ik heb toevallig vandaag 2 latjes van 256MB gekocht voor 89 gulden per stuk :)

256 Mb voor fl 89,- waar??

• daPet
Op woensdag 04 juli 2001 07:17 schreef limoentje het volgende:
Als ECC en Parity al uitstonden ken je het gewoon uitlaten natuurlijk... het moet niet aan !!!!
Nou d'r staat in mijn BIOS niets over PARITY, maar wel de optie ECC/non-ECC en CAS Latency timing oid; maar zoals ik al d8 heeft dat waarschijnlijk geen zin om nog te proberen ;(

SiSoft Sandra 2001 zegt dat die 256MB ECC compatible is, of zegt dat niks over of de dimm het ook ondersteund ? of doelt SiSoft daarmee op de dimm-bank / moederbord ?

FF op een rijtje;
  • ECC = met buffer, non-ECC = zonder buffer 256 MB (32Mx72) = dus incl. parity bit [i]dus[/i] gebufferd ? 64 MB (8Mx64) = dus excl. parity bit [i]dus[/i] ongebufferd ?
Dan nog een vraag, wat is dan eigenlijk beter, met of zonder buffer ?

Iig al bedankt voor de uitleg tot nu toe, dope gasten hiero :7

Verwijderd

Raoul,

PC Discount van zaterdag in R'mond:

128 SDRam 49,00
256 SDRam 89,00
512 SDRam 189,00
:D

Wim
(Nu met 512 Mb in den pooter)

Verwijderd

Met buffer is beter MAAR niet noodzakelijk. Antwoord staat trouwens al in de draad:
Bij high-end servers is het noodzaakelijk ivm het grote hoeveelheid geheugen dat lang bewaard moet blijven in het geheugen....

• daPet
Das idd niet duur, ik zie het wel op de volgende beurs in AHOY'

Maar ik ben net een ouwe jood dus tjaaah het onderste uit de kast halen, ook bij oude, halfgare spullen :)

En kopen :? wa is da :P - het leuke van tweaken (ahum) is alles met elkaar proberen te laten werken, hoe duur/goedkoop/gaar/beter het ook is

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

ff een vraagje: is ECC Error Correction Code??
En als je dat hebt is hij dan 72 bit?

Als je nou een gewoon 64 bankje hebt kan je die dan ook op 72 zetten door ECC aan te zetten in je BIOS?? Neej zeker?

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

:?

"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Dan niet :P

• Abbadon
Op woensdag 04 juli 2001 17:17 schreef DEM0N het volgende:
Dan niet :P
Kan niet, de DIMM moet zelf over Error Correction Code beschikken.
Op woensdag 04 juli 2001 11:47 schreef eddepet het volgende:

.....

FF op een rijtje;
  • ECC = met buffer, non-ECC = zonder buffer 256 MB (32Mx72) = dus incl. parity bit [i]dus[/i] gebufferd ? 64 MB (8Mx64) = dus excl. parity bit [i]dus[/i] ongebufferd ?
Dan nog een vraag, wat is dan eigenlijk beter, met of zonder buffer ?

Iig al bedankt voor de uitleg tot nu toe, dope gasten hiero :7
Wat betreft het bufferen, ECC DIMM's zijn niet per definitie registered. Buffered ram is een term uit het 5V EDO tijdperk, er bestaan geen buffered SDRAM DIMM's, wél registered DIMM's (die dan ook altijd voorzien zijn van ECC). Kort gezegd houdt registered in dat er extra componenten op de DIMM zitten tussen de SDRAM's en de 168 pinnen (lees: geheugencontroller v.d. chipset), daar waar bij unbuffered DIMM's de control- en adresslines direct van de SDRAM's via de geheugenbus naar de controller lopen. Hierdoor gaat er minder 'overhead' over de bus waardoor er ruimte is voor meer data en dus meerdere SDRAM's en zelfs meer DIMM sockets. Dit spul zul je dus ook voornamelijk in servers aantreffen; daar moet tenslotte op een stabiele manier veel ram in passen.

In jou geval (en eigenlijk het geval van iedereen die een pc heeft) is gewoon unbuffered ram het beste; het is goedkoper en makkelijker verkrijgbaar. Daarnaast is het niks langzamer, integendeel zelfs.

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Thnx,.. ik ga het morgen ff in me kop stampen want ik wil nou eenmaal alles weten van computers :P :P

Verwijderd

Op dinsdag 03 juli 2001 22:21 schreef Bierkameel het volgende:

WAAR HAAL JE DIE?

Verwijderd

OOO DAAR!! |:(

• Laurent
  • Niet online
Op vrijdag 06 juli 2001 03:20 schreef Jos_The_Boss het volgende:
OOO DAAR!! |:(
Duidelijk iemand die de HK in wil.

Verwijderd

Op vrijdag 06 juli 2001 03:29 schreef Aikeleer het volgende:

[..]

Duidelijk iemand die de HK in wil.
...duidelijk iemand die op dit moment niks te doen heeft >:) ....

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Op vrijdag 06 juli 2001 03:45 schreef a_LAN het volgende:

[..]

...duidelijk iemand die op dit moment niks te doen heeft >:) ....
Ff offtopic,.. uit welke film is dat icon van jou?? Dat zag ik geloof ik in een voorstukje in de Bioscoop,... die gast is van The X-Files iig :P

Verwijderd

Op vrijdag 06 juli 2001 09:01 schreef DEM0N het volgende:

[..]

Ff offtopic,.. uit welke film is dat icon van jou?? Dat zag ik geloof ik in een voorstukje in de Bioscoop,... die gast is van The X-Files iig :P
...film heet evolution, draait vanaf 5 juli in de bioscoop dacht ik. ennuh die usericon heb k effe zelf in elkaar gezet.... :o

• DeMoN

DeMoN

Pastafari

Op vrijdag 06 juli 2001 10:24 schreef a_LAN het volgende:

[..]

...film heet evolution, draait vanaf 5 juli in de bioscoop dacht ik. ennuh die usericon heb k effe zelf in elkaar gezet.... :o
Hij is wel tof! :9~ :9

Pagina: 1