Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z500
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-09 10:11
Ik wil mijn 4770k een lichte overclock geven, dus voordat ik hiermee aan de slag ging had ik alle tools gedownload. Ik heb prime gestart om de huidige stabiliteit te testen. Ik merkte echter dat mijn temperaturen wat aan de hoge kant waren voor waterkoeling.

Minimum
33,35,33,32
Maximum
86,87,84,77

Dit na een kwartiertje prime small FFTs.

moederbord is een msi z87-g45 gaming en de case een fractal design define r5

Ik heb de pc niet zelf in elkaar gezet, zou het kunnen dat ik de koelpasta opnieuw moet aanbrengen of zijn dit normale resultaten?

Thanks!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quadrofource
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10:26
Welke versie van prime heb je gebruikt?

AMD Ryzen 9 7900X3D + RX 9070 + 32GB DDR5 @ 5200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:57

Nemesizz

Untouchable

Ik zou checken of de pomp wel goed werkt, want als ik even snel een review opzoek met een i7 3770K (de voorganger van jouw CPU) dan haalt die zelfs overgeklokt die temperaturen niet tijdens Prime95.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z500
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-09 10:11
Prime95 Version 28.10

Hoe kan ik checken of de pomp werkt? Als ik z'n kabel eruit haal zie ik de temperaturen direct stijgen...

[ Voor 72% gewijzigd door Z500 op 04-03-2017 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Nemesizz schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 17:12:
Ik zou checken of de pomp wel goed werkt, want als ik even snel een review opzoek met een i7 3770K (de voorganger van jouw CPU) dan haalt die zelfs overgeklokt die temperaturen niet tijdens Prime95.
De 4770K en nieuwer hebben dan ook bagger pasta tussen IHS en die zitten. Zo vreemd zijn deze temps helaas niet. Ik zou wel even de Vcore controleren en of de boel wel echt goed zit. Het grote probleem blijft die pasta en daardoor krijg je de hitte niet goed vanuit de core het water in. Heb zelf custom waterkoeling die wel even wat beter is, maar ook daarmee had ik bij deze CPU hoge temps. Mijn huidige 6700K word ook aardig heet door die slechte pasta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:57

Nemesizz

Untouchable

PilatuS schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 17:21:
[...]

De 4770K en nieuwer hebben dan ook bagger pasta tussen IHS en die zitten. Zo vreemd zijn deze temps helaas niet. Ik zou wel even de Vcore controleren en of de boel wel echt goed zit. Het grote probleem blijft die pasta en daardoor krijg je de hitte niet goed vanuit de core het water in. Heb zelf custom waterkoeling die wel even wat beter is, maar ook daarmee had ik bij deze CPU hoge temps. Mijn huidige 6700K word ook aardig heet door die slechte pasta.
Die slechte pasta zat ook al in Ivy (de 3000 serie), maar dan nog, op stock speeds zou die niet zo heet mogen worden en daarom zou ik de pomp controleren (heel vaak dat die niet, of niet goed draait door soms de verkeerde connector op het moederbord te gebruiken, of een foute instelling in de BIOS/UEFI).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Nemesizz schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 19:16:
[...]

Die slechte pasta zat ook al in Ivy (de 3000 serie), maar dan nog, op stock speeds zou die niet zo heet mogen worden en daarom zou ik de pomp controleren (heel vaak dat die niet, of niet goed draait door soms de verkeerde connector op het moederbord te gebruiken, of een foute instelling in de BIOS/UEFI).
Het is hoog maar echt vreemd vind ik het niet. Mijn 4770K werd iets van 83 graden maximaal tijdens LinX en dat met koeling die veel beter is dan dit. Er zal vast nog wel wat te halen zijn, maar temps onder de 70 graden zijn niet realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-09 12:10
ja de koelpasta tussen de die en ihs is de laatste intel generaties behoorlijk triest. Zelf had ik een soortgelijk issue met mn 3770k en h100i gtx. Uiteindelijk gedelid en eerst gerepaste met mx4, daarna overnieuw met liquid ultra. Blijft nu altijd onder 60 graden met overclock en full load.

Je kunt dus allerlei trucjes uithalen met je koeling, maar als je een mooie overclock wilt met fatsoenlijke temperaturen is een delid de way to go als je het aandurft.

Als je dit zelfs hebt op stock settings klopt er toch ergens iets niet denk ik, koelpasta vervangen en bios voltages checken is een mooi begin.

B550 | R7 5800x3d | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Pagina: 1