Back-up software (Windows naar Raspberry Pi NAS)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lebre7
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-05 07:29
Hoi allemaal, ik ben redelijk onbekend hier, maar ik liep al tijden met de volgende vraag rond. Ik heb gezocht, maar niet echt iets kunnen vinden.

Op dit moment heb ik 3 Windows 10 PC's en een Raspberry Pi 3 met daaraan twee externe harde schijven (externe voeding).

Van de Windows PC's maak ik dagelijks (mijn computer), of wekelijks (2 andere minder gebruikte computers) een Back-up van de meest belangrijke mappen: Documenten, Afbeeldingen en Muziek. Ik doe dit met behulp van Create Synchronicity. Dit is een oud, licht programma. Het werkt, maar het duurt best lang voordat een volledige back-up is gedraaid. Ook lukt het mij niet dat Create Synchronicity in 2 richtingen synchroniseert en daadwerkelijk synchroon houdt (in de 2-richtingsinstelling verwijdert Create niet?)

Als test heb ik nu Syncthing gebruikt, maar deze is redelijk "zwaar". Dit programma belast ook de Cpu van de Raspberry Pi, en deze wil ik graag laag houden vanwege dit ook een Plex Media Server is.

Kortgezegd wat is mijn vraag:
Hebben jullie suggesties voor back-up software?

Back-up eisen:
De mappen Documenten en Afbeeldingen zijn één richting (PC > NAS)
De map Muziek graag tweerichting mèt verwijderen (dit lukt mij niet met Create Sync.?). Dit vanwege het actueel houden van de ID3-tags voor zowel iTunes als Plex.

Ik kan niet programmeren, behalve dan stapjes volgen die in tutorials staan :'(

Alvast bedankt! :)

[ Voor 3% gewijzigd door lebre7 op 04-03-2017 16:48 ]

Beste antwoord (via F_J_K op 23-03-2017 16:03)

• lebre7
Hee guys!

Sorry voor het late antwoord, maar bedankt voor jullie hulp! Ik heb het inmiddels zo ingericht:

- Windows PC: back-up van belangrijkste documenten en foto's dmv Windows Back-up (Windows 7 functie). Dagelijkse back-up.
- Muziek gesynchroniseerd m.b.v. FreeFileSync script. Dagelijks een 2-richtingsback-up (muziek minder prioriteit)

SyncTrazor de deur uit gedaan.

De aller-belangrijkste documenten en foto's staan op OneDrive.

Bedankt! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Belangrijke regel: één backup is géén backup. Een sync helpt niets tegen malware, een tweewegsync niet tegen per ongeluk verwijderen. Ga er van uit dat je de missende data pas opvalt na de volgende backups, en dat de hardware kan uitvallen tijdens de backup.

De 3-2-1 methode is wel aan te raden.
- 3 kopieën voor alle belangrijke files
- lokaal op 2 verschillende opslagmedia (dat is al zo: HDD en USB-schijf)
- en 1 offsite backup (je USB-schijf is zinloos bij een blikseminslag of brand), 'in de cloud' of bij familie.

En los daarvan, als het belangrijk is, meer dan een enkele versie. Voor iets als muziek zal een simpele kopie voldoen, daar is het geen ramp als het verwijderd is door malware. Die foto's van overleden ouders en pasgeboren kinderen (en de bewijzen van je belastingaangifte) wil je wel zeker bewaren.

Tweeweg sync: je zou kunnen kijken of robocopy voldoet. Kost geen programmeren, kost wel een paar parameters bij elkaar zetten maar ik denk dat daar genoeg voorbeelden van zijn. Je kunt desgewenst een ander tool gebruiken voor een evt. cloud backup.

Je wilt wat oude topics met algemene backup-tips lezen, voor tips en voor tools. Al zullen niet alle oude tools meer werken onder Win10, bijv. het anders aangeraden Synctoy werkt niet meer geloof ik. Voldoet de standaard Windows backup niet voor je?

Je noemt een licht programma: als je de Pi wilt ontlasten dan wil je juist zoveel van het reken- en vergelijkwerk laten doen op de PC's zelf ipv ook de Pi. Dus misschien niet per se een licht programma.

Moet het gratis zijn? (Althans voor lokale backups).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Grote vraag:

Dient het realtime te syncen of start je gewoon manueel sync regelmatig?

Als je manueel doet kan je makkelijk de "synchronize" function van WinScp gebruiken, moet jezelfs niets installeren op je RPI, gaat gewoon via ssh.

Als je iets leukere software wil met meer sync settings, FreeFileSync op de pc's installeren en gewoon NFS/SMB server op je rpi; en syncen op die manier.

ik zou nooit software gebruiken, waar je ook een server moet draaien op de rpi (buiten SMB/FTP/NFS of iets dergelijk)

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• lebre7
Hee guys!

Sorry voor het late antwoord, maar bedankt voor jullie hulp! Ik heb het inmiddels zo ingericht:

- Windows PC: back-up van belangrijkste documenten en foto's dmv Windows Back-up (Windows 7 functie). Dagelijkse back-up.
- Muziek gesynchroniseerd m.b.v. FreeFileSync script. Dagelijks een 2-richtingsback-up (muziek minder prioriteit)

SyncTrazor de deur uit gedaan.

De aller-belangrijkste documenten en foto's staan op OneDrive.

Bedankt! _/-\o_