Aanschaf NAS icm juiste Mediaplayer die aan wensen voldoen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Jeroen H
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-11-2021
Goedemiddag Allen,

Mijn naam is Jeroen en ik heb een vraag met betrekking tot een NAS en een Mediaplayer.
Heb de wens om mijn (met name videobestanden) te benaderen vanuit meerdere locaties. Zoals in de woonkamer met behulp van een mediaplayer voor met name films.

Daarnaast heb ik ook in de woonkamer een receiver staan de Onkyo TX-NR636, waar ik graag muziek mee af wil spelen (Flac en MP3).

Op mijn kantoortje wil ik ook graag bestanden benaderen, die ik ook tevens wil op kunnen roepen via mijn tablet etc. etc.

Om niet heeltijd met een externe hardeschijf het huis door te sleuren ben ik terecht gekomen bij een NAS.
Een locatie die ik met behulp van netwerk (internet) kan benaderen door diverse apparaten die ik in bezit heb.

Omdat ik nog in grove lijnen weet hoe het in elkaar steekt wil ik jullie graag om advies vragen welke NAS in mijn situatie geschikt is. Dit tezamen met een Mediaplayer die op mijn wensen aansluit.

Zo wil ik namelijk een goede NAS die ook 4K bestanden kan streamen naar een mediaplayer (aangezien de Onkyo 636 geen videobestanden kan streamen .mkv bestanden o.a.). Dit tezamen met de nieuwste geluidssproren zoals DTSHD DolbyTrueHD en Dolby Atmos.

Zouden jullie mij kunnen adviseren welke NAS en Mediaplayer een goede combinatie zijn om aan mijn wensen te voldoen?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Elke random Synology gaat het prima doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Jeroen H
Oke, maar ik moet toch wel een bepaald model moeten hebben?
Die ook die geluidssporen kan streamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Ik denk dat de Synology DS416play voldoet aan jou voorwaarden.
Een groot voordeel is de dual core 1,6 / 2,48 Ghz Intel Celeron N3060 processor. Deze is niet alleen een stuk krachtiger, maar ook biedt ook de mogelijkheid voor grotere volumes (max 108 TB i.p.v. 16 TB).

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-07 19:45

DarkSide

theres no place like ::1

Wil je dat dat NAS alles doet (transcoderen etc) of wil je alleen een plek hebben voor data?
Als je netwerk goed is heb je aan een simpele NAS (synology 216) voldoende.
Je media player zorgt dan voor de rest.

Zelf heb ik een 215 staan met een intel NUC als HTPC waarop KODI staat. Dit werkt prima.
Op mijn laptop en tablet heb ik ook kodi en zo kan ik ook boven of in bed nog kijken.

Als je iets van een DLNA speler hebt (bv een PS4) dan werkt DTS niet op de synology omdat die dat niet ondersteund. Maar voor mij is dat geen issue.

Gewoon NAS op netwerk. NUC op netwerk die bij NAS kan. En NUC via HDMI aangelsoten op receiver om te genieten van Films en ook de HD audio formaten.
Overigens kan je de NUC ook vervangen voor een android media speler (bv een shield) om hetzelfde te bereiken.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Jeroen H
Hallo

Dank voor uw reactie.
Heb even gekeken naar de shield optie.

Als ik zou kiezen voor de Nvidia Shield TV 16GB (2017) in combinatie met KODI die ik daar op kan draaien. En daarnaast kies voor de NAS synology 216Play zou het afspelen van 4k materiaal in alle geluidsformaten geen probleem op mogen leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Ik heb de Synology draaien met een HiMedia Q10 Pro en dat werkt prima met 4k en alle geluidsformaten.

[ Voor 13% gewijzigd door HereIsTom op 04-03-2017 18:09 ]

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Jeroen H
Darkside en HerelsTom bedankt voor jullie snelle reacties.
Heb zowel Nvidia Shield en de HiMedia Q10 Pro even bekeken.

Qua prijs zit er niet al te veel verschil in.
En volgens mij qua prestaties ook niet.........?

Of zeggen jullie dat de een op dit moment nog een stapje beter / meer mogelijkheden heeft dan de ander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoltYes
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-07 20:51

BoltYes

This is the Way

Mocht je ook Netflix willen spelen, hou er dan rekening mee dat de meeste Android media spelers alleen SD en niet HD of 4K ondersteunen. Hier een minix neo x8-h plus, was één van de eerste spelers die 4K ondersteunt. Vorig jaar gekocht samen met een flymouse. Dat is ideaal. Enige nadelen zijn het niet kunnen aanzetten op afstand van de speler en de netflix ondersteuning. Verder kunnen de interne media spelers buiten Kodi om niet overweg met netwerk lokaties

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-07 17:39

Croga

The Unreasonable Man

BoltYes schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 19:41:
Verder kunnen de interne media spelers buiten Kodi om niet overweg met netwerk lokaties
Dat geeft niet. Die Synology werkt gewoon als DLNA host. Daar kunnen nagenoeg alle media players mee overweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Croga schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 19:44:
[...]

Dat geeft niet. Die Synology werkt gewoon als DLNA host. Daar kunnen nagenoeg alle media players mee overweg.
alleen heb je dan geen DTS. Mijn DTS only tracks worden niet gezien door de PS4 of laptop die gebruik maakt van DLNA icm synology
Mr Jeroen H schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 19:34:
Darkside en HerelsTom bedankt voor jullie snelle reacties.
Heb zowel Nvidia Shield en de HiMedia Q10 Pro even bekeken.

Qua prijs zit er niet al te veel verschil in.
En volgens mij qua prestaties ook niet.........?

Of zeggen jullie dat de een op dit moment nog een stapje beter / meer mogelijkheden heeft dan de ander?
Beide zijn goed. En zouden aan je wensen moeten voldoen

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Jeroen H
Prima danku.
Ik kies hoogstwaarschijnlijk voor de shield icm de de nas 216play. Wil dan de 4k films middels kodi afspelen op de shield.

Neem aan dat ik ook gebruik kan maken van fanart en ondertitelingen kan downloaden via kodi.

De nas hoeft dan neem ik aan ook geen plex te ondersteunen

[ Voor 12% gewijzigd door Mr Jeroen H op 05-03-2017 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Klopt kodi (of spmc) handelen de films af. En kan je ondertitels ook mee downloaden.
Plex is niet nodig.
Shield is iig officiële android tv ondersteuning met DD Netflix en 4k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06:47
DarkSide schreef op zondag 5 maart 2017 @ 09:52:
alleen heb je dan geen DTS. Mijn DTS only tracks worden niet gezien door de PS4 of laptop die gebruik maakt van DLNA icm synology
Ik gebruik de DS Video app op mijn Samsung Smart TV en heb gewoom DTS. Je kunt dit 'geen licentie verhaal' van Synology gewoon omzeilen hoor, als je een beetje Googled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoltYes
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-07 20:51

BoltYes

This is the Way

DarkSide schreef op zondag 5 maart 2017 @ 09:52:
[...]

[...]

Beide zijn goed. En zouden aan je wensen moeten voldoen
Naar mijn weten kan de PS4 zelf omgaan met DTS signaal en geeft de output ongecomprimeerd door als bijvoorbeeld multichannel. Geluidskwaliteit is in ieder geval dikke prima vanuit de PS4, echter voor de bestanden waar je doorgaans de thuiskopie heffing betaalt O-) , zit je met Cinavia codering, zit zelf ook zo'n shield te overwegen, kan de minix naar de slaapkamer :)

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Geen hi-jack, maar een serieuze vraag waar TS wellicht ook iets aan heeft...

Waarom een play?

Je deelt je bestanden voor KODI via SMB of NFS, dus dan heb je niets te maken met trancoding op de NAS toch?

Ennuh, zit in de Play versie niet de Atom met problemen?

[ Voor 12% gewijzigd door albino71 op 05-03-2017 14:23 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
albino71 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 14:23:
Geen hi-jack, maar een serieuze vraag waar TS wellicht ook iets aan heeft...

Waarom een play?

Je deelt je bestanden voor KODI via SMB of NFS, dus dan heb je niets te maken met trancoding op de NAS toch?

Ennuh, zit in de Play versie niet de Atom met problemen?
Klopt, dan zou je geen Play variant nodig hebben. De play kan decoden 'on the fly', dus ik kan bijv. overal waar ik ben altijd al mijn bestanden afspelen met de originele Synology apps op mijn iPhone/iPad. Dat zou niet hebben gekund met een niet-play variant, als ik me niet vergis.
Als het puur is bedoeld voor streamen naar een mediaplayer, zou ik eigenlijk geen play-variant kopen (die is toch weer een paar tientjes tot misschien wel 100 euro duurder denk ik). De Synology hoeft dan ook niet te transcoderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Ik kan ook op de iPad en Android buiten de deur gewoon kijken met een DS214.

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
albino71 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 15:45:
Ik kan ook op de iPad en Android buiten de deur gewoon kijken met een DS214.
Ja dat geloof ik. De Play variant is op de markt gebracht om veel (meer) verschillende zaken te kunnen decoderen, bijv. i.t.t. een niet-play variant. Of dat nu in de praktijk ook echt nuttig is weet ik niet. Misschien kunnen de meest gebruikte containers wel afgespeeld worden op de meest gebruikte devices.
De meerwaarde van de Play is er voor velen niet waarschijnlijk, al helemaal niet als je vooral afspeelt m.b.v. een media player.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Jeroen H
remzor schreef op zondag 5 maart 2017 @ 15:57:
[...]

Ja dat geloof ik. De Play variant is op de markt gebracht om veel (meer) verschillende zaken te kunnen decoderen, bijv. i.t.t. een niet-play variant. Of dat nu in de praktijk ook echt nuttig is weet ik niet. Misschien kunnen de meest gebruikte containers wel afgespeeld worden op de meest gebruikte devices.
De meerwaarde van de Play is er voor velen niet waarschijnlijk, al helemaal niet als je vooral afspeelt m.b.v. een media player.
Oké oké maar welke nas variant adviseren jullie dan? Als de play variant overbodig is.
Hij moet uiteraard wel 4k materiaal streamen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
remzor schreef op zondag 5 maart 2017 @ 15:57:
[...]

De play streamt ( transcoding ) ook niet zomaar alles.
Kijk in het Synology topic voor meer ervaringen.
Als je een goede basis voor de mediaspeler gebruikt ( dan vallen héél véél androidspelers al af )
Zeker gezien het nu vertoonde kennisniveau door de TS.

Voor @Mr Jeroen H is het noodzaak om de desbetreffende topics goed door te nemen ( zowel de HTPC / Android / Kodie, EN de NAS topics )

Het is geen kant en klaar antwoord, maar de vraag is imho ook te ruim bemeten, zeker aangezien ik vermoed dat TS niet zo héél thuis is in de materie, en alleen steekwoorden gebruikt, die op zijn versterker/TVset staan.

edit :
Mr Jeroen H schreef op zondag 5 maart 2017 @ 18:15:
[...]Oké oké maar welke nas variant adviseren jullie dan? Als de play variant overbodig is.
Hij moet uiteraard wel 4k materiaal streamen
WAT wil je nu eigenlijk bereiken ?
Afspelen vanaf netwerkapparaat naar player ( technisch niet streamen, maar een SMB lezen en spelen )
De player doet AL het werk ( decoderen en afspelen ) daar heeft 4K 8K of superdupermediaformaat niets mee te maken

Als je het over 4K streamen hebt, moet de NAS het 'ombouwen' zodat je TV het kan afspelen.
Dat is een heel ander proces, en een stevige NAS / PC voor nodig

[ Voor 22% gewijzigd door FreshMaker op 05-03-2017 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
FreshMaker schreef op zondag 5 maart 2017 @ 18:15:
De play streamt ( transcoding ) ook niet zomaar alles.
Kijk in het Synology topic voor meer ervaringen.
Klopt, daarom gaf ik ook i.t.t. een niet play-variant. Vergeleken daarmee zou die meer moeten kunnen decoden in ieder geval. Met name handige voor portable devices zou ik denken..

Maar zoals ik al zei; TS heeft het in proncipe alleen maar over streamen naar een media player, dus dan is het niet nodig.

Ik zou gaan voor een ds216 o.i.d. met een media player die aan je wensen voldoet. Moet die 4K kunnen? Hoeveel fps? HD audio? Ook Atmos/DTS-X? Android? Fysieke knoppen? Moet er een HD in kunnen? Etc.
Er zijn gewoon veel mogelijkheden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

Gewoon een DS416 kopen of een ouder model (scheelt in kosten). Ik heb een DS414 en die doet alles wat jij wil. Play is grote onzin. Ik kan gewoon alles bekijken, ook op telefoon of tablet.

Ik ben me ook aan het orienteren op een andere mediaplayer en neig toch naar een NUC. Met al die mediaplayers zit je vroeg of laat aan beperkingen en updates die niet meer komen. Met een NUC heb je daar nooit problemen mee.

[ Voor 7% gewijzigd door 445033 op 05-03-2017 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

445033 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 18:44:
Gewoon een DS416 kopen of een ouder model (scheelt in kosten). Ik heb een DS414 en die doet alles wat jij wil. Play is grote onzin. Ik kan gewoon alles bekijken, ook op telefoon of tablet.

Ik ben me ook aan het orienteren op een andere mediaplayer en neig toch naar een NUC. Met al die mediaplayers zit je vroeg of laat aan beperkingen en updates die niet meer komen. Met een NUC heb je daar nooit problemen mee.
Dat laatste is natuurlijk ook niet helemaal waar. Zit je nu met een NUC waarin een derde, vierde of vijfde generatie CPU aanwezig is, dan loop je nu ook tegen wat afspeelbeperkingen aan als het om het nieuwste media gaat. Bij een NUC is de CPU ook niet apart uit te wisselen om dat op te lossen.

Maar met de aanschaf van een recent geïntroduceerde NUC (of soortgelijke barebone van een ander merk), zit je over het algemeen wel even goed de komende jaren. Zeker als Microsoft eenmaal zijn Creators Update vrij heeft gegeven (HDR weergave mogelijkheid).

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

445033

hardware-lover schreef op zondag 5 maart 2017 @ 19:31:
[...]

Dat laatste is natuurlijk ook niet helemaal waar. Zit je nu met een NUC waarin een derde, vierde of vijfde generatie CPU aanwezig is, dan loop je nu ook tegen wat afspeelbeperkingen aan als het om het nieuwste media gaat. Bij een NUC is de CPU ook niet apart uit te wisselen om dat op te lossen.

Maar met de aanschaf van een recent geïntroduceerde NUC (of soortgelijke barebone van een ander merk), zit je over het algemeen wel even goed de komende jaren. Zeker als Microsoft eenmaal zijn Creators Update vrij heeft gegeven (HDR weergave mogelijkheid).
Ach ja. Ik persoonlijk vind die 4K hype sowieso onzin. Ik zit op 4 a 5 meter van mijn plasma en op die afstand zie ik echt geen 4K meer. Ik ben met een NUC de komende tien jaar wel onder de pannen. MKV in HD vind ik helemaal top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Nou ja.. 10 jaar. Gewaagd van je :P
10 jaar geleden had 99% van de mensen nog nooit van een smartphone gehoord, was er geen full HD TV, bestonden er geen elektrische auto's en je muziek collectie stond op CD of MP3 i.p.v. in Spotify, om maar eens wat te noemen.

Met computer spul en veel andere 'gadgets' zou ik niet zo ver vooruit kijken. Met een strijkijzer of combimagnetron is het misschien een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
remzor schreef op zondag 5 maart 2017 @ 20:12:
Nou ja.. 10 jaar. Gewaagd van je :P
10 jaar geleden had 99% van de mensen nog nooit van een smartphone gehoord, was er geen full HD TV, bestonden er geen elektrische auto's en je muziek collectie stond op CD of MP3 i.p.v. in Spotify, om maar eens wat te noemen.

Met computer spul en veel andere 'gadgets' zou ik niet zo ver vooruit kijken. Met een strijkijzer of combimagnetron is het misschien een ander verhaal.
Ik denk dat je je gruwelijk vergist wat er 10 jaar geleden was. Full HD TV was er wel degelijk, smartphones waren er toen ook al. Electrische auto's waren ook al in ontwikkeling. Spotify is om 2006 opgericht. Grote kans dat in Nederland inderdaad nog 99% niet wist wat het was ... de rest waag ik te betwijfelen.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
En Spotify is in 2010 in NL en 2011 in BE geïntroduceerd. De eerste iPhone in 2007 en elektrische auto's worden hier pas echt sinds enkele jaren verkocht. Maar we weten nu al haast niet beter.
M.a.w.: je snapt best wat ik bedoel, dus niet zo bijdehand ;) Wat er achter de schermen allemaal al mogelijk is hebben we als consument niet veel aan. Geeft misschien alleen maar meer aan wat ik eigenlijk wilde zeggen: de technologische ontwikkeling gaat razendsnel :)

Maar goed, we dwalen echt af. Excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
remzor schreef op zondag 5 maart 2017 @ 20:57:
En Spotify is in 2010 in NL en 2011 in BE geïntroduceerd. De eerste iPhone in 2007 en elektrische auto's worden hier pas echt sinds enkele jaren verkocht. Maar we weten nu al haast niet beter.
M.a.w.: je snapt best wat ik bedoel, dus niet zo bijdehand ;) Wat er achter de schermen allemaal al mogelijk is hebben we als consument niet veel aan. Geeft misschien alleen maar meer aan wat ik eigenlijk wilde zeggen: de technologische ontwikkeling gaat razendsnel :)

Maar goed, we dwalen echt af. Excuses.
Eens. De TS zal zich eerst moeten beraden wat hij nu eigenlijk wil want alleen dan kan er technisch een oplossing voor gemaakt worden, met een bijbehorend budget.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Jeroen H
Heren bedankt allen voor jullie advies en op en aanmerkingen.
Heb gekozen voor de mediplayer NVIDIA SHIELD

Nu nog een NAS, die ik kan benaderen van de Shield en een andere computer en tablet.
Een Play versie is inderdaad geen must omdat er een mediaplayer tussen zit die het werk doet.

Ik kan dus uit de voeten met een simpelere en oudere NAS die alleen wel krachtig genoeg moet zijn om 4K bestanden met HD geluidssporen te transporteren naar de verschillende apparaten.

Qua merk heb ik niet perse een voorkeur, Wil voor een NAS max 350 uitgeven (exl harde schijven) en er moet min 16 tb aan opslag mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slimme.Smurf
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-01-2024
kijk eens bij QNAP.
hun hardware is beter. Je zou de nas evt. ook met hdmi op je onkyo kunnen aansluiten en via hdmi ook 4k afspelen.
Pagina: 1