Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

4k renderen problemen. Nieuwe componenten.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste kan iemand mij even helpen. Wat gaat er niet goed. Dit is enkel aangeschaft om 4k te renderen (bewerken). Niet om HD games of iets dergelijks te spelen. Hij hapert en loopt vast tijdens renderen!

Naar wat ik heb gelezen zou dit voldoende moeten zijn, of heb ik me daarin vergist. Als jullie me wegwijs kunnen maken. Graag.

Onderdelen (Aangevuld)
Processor: AMD A10-7850K Boxed
CPU koeler: be quiet! Pure Rock
Moederbord: Gigabyte GA-F2A88XM-D3HP
Geheugen: Corsair Vengeance Pro CMY8GX3M2A2400C11R
Videokaart: Gigabyte Radeon RX460 WINDFORCE OC 4G
Ssd Samsung 850 pro
Voeding: be quiet! System Power 8 400W

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2017 15:40 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Wat bedoel je met 4K renderen? 4K filmpjes kijken of daadwerkelijk videoproductie in 4K? Dat laatste gaat hem niet worden.

8GB RAM is erg weinig en je processor is niet erg krachtig. Wie heeft je verteld dat dit genoeg zou zijn?

EDIT: aanvulling:

Wat je voor 4K rendering nodig hebt is veel geheugen (16GB is tegenwoordig wel de basis), snelle opslag (SSD's, het liefst PCie, niet op trage harddisks werken tenzij je de bestanden eerst converteert naar een formaat met meer compressie of lagere bitrate), een snelle minimaal quad core CPU (liefst een i7 of Xeon of Ryzen 7) en een videokaart die benut kan worden door je software. Vooral opletten dat je een programma gebruikt dat OpenCL ondersteunt zodat je videokaart kan helpen. Als er alleen CUDA ondersteuning is, dan houdt het op en moet je veranderen van spijs qua software of videokaart.

[ Voor 57% gewijzigd door nelizmastr op 04-03-2017 13:38 ]

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
"4K renderen" kan idd alles betekenen..

3d frames op 4k formaat? video encoden? video effecten renderen? of gewoon editen of graden?

specs

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:40

Nemesizz

Untouchable

nelizmastr schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 13:26:
Wat bedoel je met 4K renderen? 4K filmpjes kijken of daadwerkelijk videoproductie in 4K? Dat laatste gaat hem niet worden.

8GB RAM is erg weinig en je processor is niet erg krachtig. Wie heeft je verteld dat dit genoeg zou zijn?

Wat je voor 4K rendering nodig hebt is veel geheugen (16GB is tegenwoordig wel de basis), snelle opslag (SSD's, het liefst PCie, niet op trage harddisks werken tenzij je de bestanden eerst converteert naar een formaat met meer compressie of lagere bitrate), een snelle minimaal quad core CPU (liefst een i7 of Xeon of Ryzen 7) en een videokaart die benut kan worden door je software. Vooral opletten dat je een programma gebruikt dat OpenCL ondersteunt zodat je videokaart kan helpen. Als er alleen CUDA ondersteuning is, dan houdt het op en moet je veranderen van spijs qua software of videokaart.
Dat de processor te traag is, en 8GB niet veel kan wel zijn, echter, denk niet dat het de reden is dat die vast loopt. Ik kan denk ik ook wel een 4K video renderen op m'n Netburst Xeon zonder dat die vast loopt.

Zelf gebruik ik ook een quad-core (i5 dan wel) en slechts 8GB RAM voor 4K (of UHD) videobewerken en dat wil wel (zonder vastlopers, dat het met een SSD en 16GB sneller loopt kan kloppen).
Onderdelen
Processor: AMD A10-7850K Boxed
CPU koeler: be quiet! Pure Rock
Moederbord: Gigabyte GA-F2A88XM-D3HP
Geheugen: Corsair Vengeance Pro CMY8GX3M2A2400C11R
Videokaart: Gigabyte Radeon RX460 WINDFORCE OC 4G
Ik mis de voeding nog in het lijstje (merk + wattage), kan ook veel uitmaken.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Lijkt me dat een AMD platform pre-Zen ook niet de beste keuze is...

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Nemesizz schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 15:02:
[...]

Dat de processor te traag is, en 8GB niet veel kan wel zijn, echter, denk niet dat het de reden is dat die vast loopt. Ik kan denk ik ook wel een 4K video renderen op m'n Netburst Xeon zonder dat die vast loopt.

Zelf gebruik ik ook een quad-core (i5 dan wel) en slechts 8GB RAM voor 4K (of UHD) videobewerken en dat wil wel (zonder vastlopers, dat het met een SSD en 16GB sneller loopt kan kloppen).

[...]

Ik mis de voeding nog in het lijstje (merk + wattage), kan ook veel uitmaken.
De vastlopers zijn hoogstwaarschijnlijk aan storage te wijden. Rauwe 4K content, of in ieder geval in een onvriendelijk hoge bitrate formaat gaat niet lekker werken vanaf een HDD, zeker niet als het OS er ook nog op staat. Mogelijk moet het eerst transcoded worden naar een h.264 formaat voordat de boel lekker werkt.

Dat gezegd hebbende, maakt het ook nog uit welke software wordt gebruikt. Final Cut is bijvoorbeeld geoptimaliseerd om op een Core M3 nog 4K te kunnen editen, waar Premiere met alles onder een beetje deftige i5 gaat hakkelen.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Verwijderd

Topicstarter
Mijn onderdelen lijst aangevuld :) heren bedankt voor jullie meedenken.

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 04-03-2017 15:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bewerken van 4k. Gebruik ook ssd 850pro. Dit is echt balen zeg.
nelizmastr schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 13:26:

Verwijderd

Topicstarter
Gebruik ook ssd850pro
nelizmastr schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 15:12:
[...]

De vastlopers zijn hoogstwaarschijnlijk aan storage te wijden. Rauwe 4K content, of in ieder geval in een onvriendelijk hoge bitrate formaat gaat niet lekker werken vanaf een HDD, zeker niet als het OS er ook nog op staat. Mogelijk moet het eerst transcoded worden naar een h.264 formaat voordat de boel lekker werkt.

Dat gezegd hebbende, maakt het ook nog uit welke software wordt gebruikt. Final Cut is bijvoorbeeld geoptimaliseerd om op een Core M3 nog 4K te kunnen editen, waar Premiere met alles onder een beetje deftige i5 gaat hakkelen.

• maratropa
  • Niet online
(probeer niet 3 keer achtereen te reageren maar je reactie aan te passen.)

wat zou je willen? editen van 4k materiaal dus. met welke software? en wat voor 4k materiaal met welke codec vanaf welk apparaat?

specs

Verwijderd

Topicstarter
Bedoel je zo reageren? Dit is voor mij de eerste keer dat ik een topic schrijf op Tweakers. Editen met wondershare en after effects. Het wordt opgenomen met 4k camera. Dus wat voor codec geen idee.
maratropa schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 16:13:
[...]

(probeer niet 3 keer achtereen te reageren maar je reactie aan te passen.)

wat zou je willen? editen van 4k materiaal dus. met welke software? en wat voor 4k materiaal met welke codec vanaf welk apparaat?

• maratropa
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 17:51:
Bedoel je zo reageren? Dit is voor mij de eerste keer dat ik een topic schrijf op Tweakers. Editen met wondershare en after effects. Het wordt opgenomen met 4k camera. Dus wat voor codec geen idee.
[...]
(ik bedoelde dus niet 3 aparte reacties onder elkaar idd maar alles in 1)

4K camera? Welke camera, typenummer?

WAT gaat er precies traag wanneer? Dus in welk programma met welke functie/bewerking etc loopt het niet zoals je zou willen?

Welke versies van de programma's gebruik je? Laatste versie van after effects? Je edit de video in filmora en dan voeg je in AE effecten toe of kleurcorrectie oid?

Zoals aangegeven, de hardware is niet heel snel, de cpu verslikt zich snel, maar het lijkt me handig om uit te sluiten of er ergens wat mis is..

specs

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:34

M2M

medicijnman

ongeacht of het een snelle of trage processor is, moet elk renderwerk gewoon lukken. Het duurt dan wellicht wat langer op tragere hardware, maar dat maakt voor het eindresultaat niets uit.

Ik zou beginnen met wat stresstests. een paar rondjes intel burn test of orthos zoda je zeker bent dat je systeem de workload aan kan.

-_-

• maratropa
  • Niet online
M2M schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 21:39:
ongeacht of het een snelle of trage processor is, moet elk renderwerk gewoon lukken. Het duurt dan wellicht wat langer op tragere hardware, maar dat maakt voor het eindresultaat niets uit.

Ik zou beginnen met wat stresstests. een paar rondjes intel burn test of orthos zoda je zeker bent dat je systeem de workload aan kan.
idd, maar mensen noemen alles renderen tegenwoordig.. :p goed om even te weten wat er exact niet goed gaat.

specs

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Exactly !
Voordat mensen allemaal I7 Extremes / Ryzen hier gaan zitten adviseren.
Op mijn I5 kan ik net zo goed renderen als op mijn I7:
inventaris: StormTrooper
inventaris: WhitePowah

Wat wel gebeurt tijdens het renderen is dat je CPU op 100% load gaat zitten en de temperatuur omhoog schiet.
Als je PC het niet trekt en gaat haperen kan het wel eens een koeling probleem zijn.
Oftwel: check je temperaturen eens.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:44

Er zijn ook programma's die gewoon doodleuk crashen als iets dat ze aan het doen zijn niet meer in het geheugen past. ;) Dat was in het verleden in ieder geval zo, weet niet of de laatste versies daar ook nog last van hebben.
Dat kan ook iets zijn om naar te kijken en in de gaten houden.
Hou de resources in de gaten tijdens renderen en kijk of er iets specifieks te zien valt vlak voor het vast loopt.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Pagina: 1