Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-08-2020
Ik heb een oud maar goed werkende voeding liggen. Outputs zijn oke en echter maar één probleem. Het piepende geluid af en toe bij het opstarten van de voeding (d.m.w. groen en zwart met elkaar te verbinden).

Nu lees ik dat het enigste manier is om dit echt op te lossen is om het spoel lijm aan te brengen. Iemand dit al meegemaakt en welk lijm je gebruikt hebt en hoe aan te brengen? Ik begrijp natuurlijk dat het niet brandbaar moet zijn en/of niet geleidend.

Gaanre vraag ik om hulp hierbij en advies. Alvast ontzettend bedankt en heb een fijn weekend.

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
Update: 5 van de 10 keer dat ik hem aanzet, gaat hij piepen. Zou vol belasting helpen dat het weg kan gaan?

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-09 20:50
Bij mij is de coil whine op de voeding uit zichzelf op magische wijze verdwenen in het verleden. Klooien met je voeding raad ik niet aan. Gewoon een nieuwe kopen, desnoods via de V&A zou ik zeggen, mits het je erg stoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welk merk en type voeding is het?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 21:10
Op een gpu heb ik in het verleden nagellak gedaan ivm coil whine. Waren natuurlijk niet zo grote coils, maar werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
Bedankt voor jullie reacties!

Het gaat om een OCZ Model: OCZ-520 12U EU. Deze is half modulair en heeft grijze kabels en blauwe stekkers. Dus een leuk 500Watt voeding wat zonde zal zijn deze niet te herstellen. Het is mijn enigste voeding dat ik in huis heb dat nog een PCI-e stekker eraan heeft.

Waar komt het geluid eigenlijk vandaan? Geen idee wat coils zijn, maar zou wel op google te vinden zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Koperen spoelen die gaan trillen.
De trillingen zijn op zo'n hoge frequentie dat ze als een fluittoon klinken. Je kan dit volgens mij oplossen met nagellak over de betreffende spoel te doen maar ik raad het niet aan.
Ik gebruik zelf alleen maar Seasonic voedingen (topkwaliteit) en zelfs daar komt het incidenteel voor.
Het is inherent aan het gebruik van spoelen. Je ziet het ook vaak bij GPU's van alle fabrikanten.

[ Voor 31% gewijzigd door eL_Jay op 08-03-2017 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
Dank je wel!

Ja nagellak lijkt mij juist uit te drogen en af te brokkelen na een tijdje of bij warmte. Ik zou dus een goedje moeten vinden dat de spoelen niet gaan trillen (best raar eigenlijk) en de spoelen qua draden hechten.

Ik kan naar Eijlander Ede gaan, maar ik wil het graag zelf (tweakers) oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 20:18
Zelf wel eens opgelost met drupjes van een lijmpistool.
Gelijk stil, en lijmpistool wordt ook niet keihard, dus brokkelt niet af :)
Paar euro bij de Action, kwartiertje knutselen en stilte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
Stilte, zalig :) dank je wel en ik denk dat ik wel voldoende ervan weet en hoe en wat.
Tijd voor wat duimpjes :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 20:18
Let er op dat als je je voeding open maakt, de voeding zeker een half uur niet gewerkt heeft, je zal de eerste niet zijn die per ongeluk toch nog een opdonder krijgt van de nog opgeladen condensatoren, en ze per ongeluk vast pakt :)
Spreek uit ervaring, kan zeer doen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
Als je niets meer van me hoort, neem gerust contact op via mijn V&A mensen, waar ik woon ;)

Nee, dank je wel en dat zit wel goed. Vroeger ooit eens electriciën geweest en mijn collega duwde me snel weg, omdat ik dacht dat een aarde klem los zat :)

Bedankt voor je waarschuwing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Het is dat je electricieen bent geweest. Zou het de meeste mensen afraden maar je hebt waarschijnlijk wel wat relevante kennis hiervoor. (dat van die nagellak hoorde ik van een gepensioneerde electricieen m.b.t coilwhine in TV's)
Daarnaast is je voeding vermoedelijk oud en van matige kwaliteit dus is dat een ideaal apparaat om stuk te maken als het niet lukt. (op een gloednieuwe voeding van >100 euro is dat een ander verhaal).

Let op m.b.t. isolatie van temperatuur.

[ Voor 4% gewijzigd door eL_Jay op 08-03-2017 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
Dank, dank!

Ja, ik ben ook zeker niet slim bezig. Al een jaar gebruik ik een nieuwe CM 700Watt in een (2de)PC dat amper aan is en maximaal 140Watt uit de muur trekt met monitor en een lamp. Dus kan ik wel switchen.

Ik noem hem gewoon Flip de Fluitketel in een V&A binnenkort.
;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
XRayXI schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 12:32:
Bedankt voor jullie reacties!

Het gaat om een OCZ Model: OCZ-520 12U EU. Deze is half modulair en heeft grijze kabels en blauwe stekkers.
Bespaar je de moeite want dit is een voeding van slechte kwaliteit en zou heel bijzonder zijn als die niet defect zou zijn. De condensators zijn namelijk van erg slechte kwaliteit en de voeding is vrij oud, dus het kan bijna niet anders dan dat de voeding meerdere defecte elco's heeft en dus totaal niet meer stabiel zijn werk kan doen.

Je geeft aan dat de outputs goed zijn, maar dit lijkt mij sterk. Heb je de voeding ook werkelijk aan een load tester gehangen en de spanningen en ripple gemeten?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
Super reactie, dank je.

Ja ik heb hem voor gebruik/aanzetten alleen maar gemeten. Dwz dat ik de zwarte en groene pin heb verbonden op de 24 pins stekker. Waardes zijn wat een metertje kan laten zien en ook als het gaat piepen. Het meten van de ripple kan ik niet.

Ik kan een systeem eraan hangen en dan hem flink met "CCwatdan ook" programma hem flink onderuit halen voor een paar uur. Maar HET zou zonde zijn als dat systeem gaat roken. Kan het beter als 'test' doeleinden gebruiken als ik tijd heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Het is idd niet slim om de voeding aan een PC te hangen en dan te gaan testen. Niet alleen verteld het niks over of de voeding werkelijk goed werkt als die niet goed werkt, wat bijna niet anders kan, is het gewoon gevaarlijk voor alle onderdelen welke je eraan hangt.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
Ik negeerde het al en zal ik maar blijven doen. Hartelijk dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XRayXI
Energie van het trillen van Coils, waarom is daar niks aan gedaan? Zou een leuk UT experiment zijn met magnetisch veld(en). Trillen, kan je dat opvangen of geluid? Of is dat het jaar 2169 ;)

Pagina: 1