4k wallpapers niet scherp op 4k scherm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mielmania
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-01 23:04
Sinds een tijdje heb ik een 40 inch 4k desktop te weten: pricewatch: Philips BDM4065UC Zwart

Nou bevalt die erg goed, maar worstel ik nog met een wallpaper die het scherm eer aandoet. Het stomme is, dat als ik een wallpaper zoek met 4k resolutie, en die vervolgens instel, die er niet strak en mooi uitziet. Eerst dacht ik dat dit kwam doordat ik te dicht op het scherm zat. Maar tot mijn stomme verbazing wordt een hogere resolutie ( bijv. 7762x4374) wel mooi en strak.

Voor de duidelijkheid, mijn resolutie is dus 3840x2160 en staat daar ook op ingesteld.

De hoeveelheid pixels van mijn scherm blijven gelijk dus een 4k afbeelding zou naar mijn idee gewoon scherp moeten zijn? Of kan dit te maken hebben met dat veel 4k wallpapers op het internet stiekem niet van een 4k bron afkomen en opgeschaald zijn? Overigens heb ik dit met echt veel wallpapers die ik op het internet heb gevonden.

hoi

Alle reacties

• tweakersron
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08-06-2025
Welke OS versie gebruik je?

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Is de afbeelding die je als wallpaper wil hebben, niet gewoon stiekem uitgerekt naar 2160p? Bijvoorbeeld vanaf 1440p of 1080p? :) Dan bedoel ik dus niet de instelling in jouw besturingssysteem, maar de afbeelding zoals je die gedownload hebt.

Dit kun je overigens simpel testen, door de afbeelding bijvoorbeeld in de browser of in een imageviewer te openen, dan zou de afbeelding ook onscherp moeten zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door CH4OS op 07-03-2017 10:36 ]

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-01 12:18
Hoe ziet de wallpaper eruit als je het fullscreen opent met een fotoviewer?

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-01 18:27

Tijntje

Hello?!

Windows compressed een jpg nog verder. Ik zet in Windows altijd PNG achtergronden die blijven redelijk strak.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20-01 12:18
Tijntje schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 10:51:
Windows compressed een jpg nog verder. Ik zet in Windows altijd PNG achtergronden die blijven redelijk strak.
Sinds wanneer doet Windows dat ongevraagd? Nog nooit meegemaakt... zou ook wel een heel vreemd ding zijn.

Als je bedoelt wanneer ingesteld als wallpaper... okay, dat klopt maar als jij een png oid gebruikt dan wordt deze ook compressed.

[ Voor 23% gewijzigd door MicGlou op 07-03-2017 10:56 ]

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-01 18:27

Tijntje

Hello?!

MicGlou schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 10:55:
[...]

Sinds wanneer doet Windows dat ongevraagd? Nog nooit meegemaakt... zou ook wel een heel vreemd ding zijn.

Als je bedoelt wanneer ingesteld als wallpaper... okay, dat klopt maar als jij een png oid gebruikt dan wordt deze ook compressed.
Al heel lang https://www.google.nl/sea...per+compression+artifacts
Is ook bloed irritant, echter valt het bij de ene wallpaper meer op dan de andere.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

• Mielmania
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-01 23:04
MicGlou schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 10:46:
Hoe ziet de wallpaper eruit als je het fullscreen opent met een fotoviewer?
Net zo gaar als ik hem instel als wallpaper.

hoi

Pagina: 1