Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 767975

Topicstarter
Mijn vraag

Hallo mensen, ik ben er net achtergekomen dat ik mijn muis zn usb plug te hard uit mn usbpoort had getrokken waardoor hij nu kapot is. (Het gedeelte dat je in de usb poort doet).
De muis gebruikt een usb 2.0 plug, dus ik wil de plug vervangen door een andere usb 2.0 plug. Ik heb heel veel (vak)kennis met solderen, dus een aantal kabeltjes kan ik wel aan elkaar vast solderen :p .

Nu vraag ik mij af of dat vervangen van de plug uberhaupt mogelijk is.

...

Relevante software en hardware die ik gebruik

Het gaat om een corsair m65 pro rgb muis.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb al gevonden dat het mogelijk is om usb kabels te hersolderen.
...

Beste antwoord (via Anoniem: 767975 op 14-03-2017 20:32)

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-05 13:28
Het lijkt mij van wel, doorgaans zit er geen elektronica in de plug zelf. Verder kan je aan USB-verbindingen gewoon solderen. Dus als je een vervangende plug kan vinden... waarom niet? :D

Ik heb ooit niet een USB-plug, maar wel een hele kabel vervangen... van een USB-kaartlezer was de mini-USB connector afgebroken. Omdat ik geen vervanger had liggen, had ik de USB-kabel van een kapotte webcam afgeknipt en aan de kaartlezer gesoldeerd... werkt nu na 8 jaar nog steeds :D

[ Voor 6% gewijzigd door Josefien op 04-03-2017 01:53 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Het lijkt mij van wel, doorgaans zit er geen elektronica in de plug zelf. Verder kan je aan USB-verbindingen gewoon solderen. Dus als je een vervangende plug kan vinden... waarom niet? :D

Ik heb ooit niet een USB-plug, maar wel een hele kabel vervangen... van een USB-kaartlezer was de mini-USB connector afgebroken. Omdat ik geen vervanger had liggen, had ik de USB-kabel van een kapotte webcam afgeknipt en aan de kaartlezer gesoldeerd... werkt nu na 8 jaar nog steeds :D

[ Voor 6% gewijzigd door Josefien op 04-03-2017 01:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:49
De pluggen kan je in de meeste gevallen niet zomaar los kopen voor hand-assemblage, maar je kan wel een USB kabel met een USB A-connector kopen en die afknippen, dan heb je je connector en hoef je alleen maar 5x te solderen (Vcc, D+, D-, GND, Shield) en te heatshrinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
Die pluggen zijn wel verkrijgbaar :D

Soldeer:
https://www.onlinekabelsh...ijk-soldeerbare-connector

Montage zonder gereedschap:
https://www.onlinekabelsh...sb-a-m-connector-toolless

Ik weet echter niet of ze goed werken en zo, ik heb ze nooit gebruikt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Anoniem: 767975 schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 01:28:
Mijn vraag

Hallo mensen, ik ben er net achtergekomen dat ik mijn muis zn usb plug te hard uit mn usbpoort had getrokken waardoor hij nu kapot is. (Het gedeelte dat je in de usb poort doet).
De muis gebruikt een usb 2.0 plug, dus ik wil de plug vervangen door een andere usb 2.0 plug. Ik heb heel veel (vak)kennis met solderen, dus een aantal kabeltjes kan ik wel aan elkaar vast solderen :p .

Nu vraag ik mij af of dat vervangen van de plug uberhaupt mogelijk is.

...

Relevante software en hardware die ik gebruik

Het gaat om een corsair m65 pro rgb muis.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb al gevonden dat het mogelijk is om usb kabels te hersolderen.
...
Post eens een foto van de precieze schade.
Enerzijds kunnen we je dan voorzien van beter advies maar zal eerlijk toegeven dat ik vooral benieuwd ben hoe je in vredesnaam een usbplug kapot kunt trekken.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Switchie schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 02:39:
[...]

Post eens een foto van de precieze schade.
Enerzijds kunnen we je dan voorzien van beter advies maar zal eerlijk toegeven dat ik vooral benieuwd ben hoe je in vredesnaam een usbplug kapot kunt trekken.
Ik had uit haast mijn usb kabel heel hard naar rechts getrokken. (ik wilde hem uit mijn pc halen). Hierdoor is de plug helemaal verbogen.

Ik zal later vandaag of morgen een foto plaatsen, omdat ik vandaag niet thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Josefien schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 02:36:
Die pluggen zijn wel verkrijgbaar :D

Soldeer:
https://www.onlinekabelsh...ijk-soldeerbare-connector

Montage zonder gereedschap:
https://www.onlinekabelsh...sb-a-m-connector-toolless

Ik weet echter niet of ze goed werken en zo, ik heb ze nooit gebruikt :D
Ach ja, ze zijn spot goedkoop, dus ik ga ze maar eens even bestellen. Kijken of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:46
koop bij de action een usb verlengkabeltje of muis of whatever met usb is, en vervang de kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

DJSmiley schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 13:08:
koop bij de action een usb verlengkabeltje of muis of whatever met usb is, en vervang de kabel.
Zou 'k niet doen. Goedkope usb kabels zijn vaak gemaakt van ijzerdraad met een miniem laagje koper

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 13:13:
[...]

Zou 'k niet doen. Goedkope usb kabels zijn vaak gemaakt van ijzerdraad met een miniem laagje koper
Wat voor een kabel zou je dan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
http://imgur.com/dLMjAyB

Bij deze een foto van mijn usb plug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Anoniem: 767975 schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 15:13:
[...]
Wat voor een kabel zou je dan gebruiken?
Een dure ;o)
Gewoon een magneet meenemen naar de winkel. Als de kabel blijft hangen aan de magneet: niet kopen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op zondag 5 maart 2017 @ 00:30:
[...]

Een dure ;o)
Gewoon een magneet meenemen naar de winkel. Als de kabel blijft hangen aan de magneet: niet kopen
prijs is geen indicator van kwaliteit
Vaak genoeg 'dure' rommel gekocht.

De magneet daarentegen, dat is bruikbaar om iig de kabel te testen.
Maar TS heeft de kabel niet nodig, maar de plug, deze is los te solderen, en vice versa ter vervanging ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Laatst online: 29-06 17:03
Ik heb tijdje terug deze besteld, ook om een usb plug van een muis te repareren, werkt prima en is niet duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
FoxLenny schreef op zondag 5 maart 2017 @ 09:01:
Ik heb tijdje terug deze besteld, ook om een usb plug van een muis te repareren, werkt prima en is niet duur.
Ik neem aan dat je bij die gewoon de kabeltjes erin soldeert. Heb je eerst de kapotte usb plug eraf geknipt of heb je hem losgemaakt en daarna de nieuwe eraan vast gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Laatst online: 23-06 13:49
Je zou denken dat je na ±2 dagen al wel een kabel en een soldeerbout hebt gevonden :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Laatst online: 29-06 17:03
Anoniem: 767975 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 14:23:
[...]

Ik neem aan dat je bij die gewoon de kabeltjes erin soldeert. Heb je eerst de kapotte usb plug eraf geknipt of heb je hem losgemaakt en daarna de nieuwe eraan vast gemaakt.
Kapotte eraf geknipt, dus je hield een kabel met draden over. Die draden vast solderen aan de plug en klaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
johnkeates schreef op zondag 5 maart 2017 @ 14:34:
Je zou denken dat je na ±2 dagen al wel een kabel en een soldeerbout hebt gevonden :p
geen tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bedankt iedereen :D

ik heb de usb plug van een ps3 lader aan mn muis kabel gesoldeerd, en het werkt fantastisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 325463

Afbeeldingslocatie: https://d3nevzfk7ii3be.cloudfront.net/igi/SFF6k1CKQhRalMHr.medium
De complete kabel is ook vervangbaar zonder te solderen, al zie ik dat je het nu al hebt opgelost :)
Pagina: 1