Heb ik een ster driehoekschakelaar nodig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 892721

Topicstarter
Mijn vraag
...heb 40 jaar oude Triltafel gekocht, deze wordt gebruikt om betonwerkstukken te verdichten.
Excentrische Assen worden aangedreven door krachtstroommotor, alleen de schakelaar mist.

Mijn vraag; er komen 2 kabels uit de motor ieder met 4 draden, heb ik hiervoor een ster driehoekschakelaar nodig? En zo ja, waar kan ik deze kopen.

Alvast dank voor de reactie.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-06 18:52
Ik denk dat je veld en je anker appart zijn aangesloten.

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:19
Kijk eens of er een type/aansluitplaatje op de motor zit. Maak daar dan een leesbare foto van en post die hier. Dan kunnen we mogelijk wat zinnigs zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is een Elin motor
(D) Asynchron(M)
F. Nr. 795350
Type Km182
(Driehoekje) 380 volt 6.9 A
3,3 KW 4.5 p.s
2850 u/min 50 per/s
0.89 cos. KZ

er zitten 6 aansluitpunten op de motor.
3 boven en daaronder weer 3

Linksboven. Aardedraad kabel 1
Linksonder. Aardedraad kabel 2

Middenboven blauw kabel 1
Middenonder. Blauw kabel 2

Rechtsboven zwart kabel 1
Rechtsonder. Zwart kabel 2

De bruine van kabel 1 en 2 lijkt met elkaar verbonden geweest te zijn of niet aangesloten.

Beide kabels naar de motor hebben dus 4 aders
Blauw
Bruin
Zwart en geelgroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01:04

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Ik lees alleen driehoek: dan zou aansluiten volgens volgend schema voldoende moeten zijn:
Afbeeldingslocatie: https://www.ingenieurkurse.de/assets/courses/img/elektrotechnik/96_Dreieckschaltung.jpg

Ik zou eerst de isolatieweerstand meten...

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor de reactie.

Heb zelf niet veel kennis hierover, maar zit je nu op deze manier de aarde met de blauwe te verbinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:56

Onbekend

...

Het wil niet meteen zeggen dat een geel-groene draad een aardedraad is. Als deze draad samen met een andere draden in een vmvk-kabel lopen, gebruik je deze draad bij voorkeur als aardedraad, maar dat hoeft niet.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie001
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-06 07:09
Er van uitgaande dat bruin, zwart en blauw de spoelen zijn.
Krijg je dus bruin 1 is U1, bruin 2 is U2, Zwart 1 in v1, zwart 2 is v2, blauw 1 is w1 en blauw 2 is w2.
Dit kan je na meten, de weerstand tussen bruin 1 en 2 moet zelfde zijn als tussen zwart 1 en 2 en het zelfde geldt voor blauw.

Draait de motor de verkeerde kant op, dan draai je 2 van de voedende phase's om.

Ik zou hem aansluiten met een thermische beveiliging van 6,3 tot 10 Ampère en dan ongeveer afstellen op max. 110% van het motorvermogen. en dit in een kastje zodat je hem aan en uit kan zetten.
Zie link. https://www.groepenkastbestellen.nl/thermische-beveiliging
Ik heb verders geen ervaring met aeg en of de prijsstelling goed is, maar dan heb je in ieder geval een idee wat je moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor jullie tijd.
Maar wat voor schakelaar?? Dan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01:04

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

https://www.groepenkastbe...sschakelaar-mbs25-6,3-10a of
http://www.elektrototaalm...s25-10-4142175/481000110/

Zoiets dus. Nominaal motor 6.9A.
Deze beveiliging met schakelaar(drukknoppen) kun je instellen tussen 6,3 - 10A.

--edit-- Geen garanties! Bij twijfel, raadpleeg de vakman.

[ Voor 9% gewijzigd door ElMacaroni op 04-03-2017 13:36 ]

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie001
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-06 07:09
Je koopt zoiets als deze https://www.groepenkastbe...akelaar-kast-opbouw-ip-55
Daar bouw je deze in https://www.groepenkastbe...sschakelaar-mbs25-6,3-10a

Dus aan de een kant de voeding aansluiten en aan de andere kant de motor volgens het principe schema van Elmacaroni.

Dus L1 tegenover bruin1 met blauw2, L2 tegenover zwart1 met bruin2 en L3 tegenover blauw1 met zwart2.

Dan kan je via het schermpje van het kastje waar je thermische beveiliging inzit hem aan en uit zetten.

Maar altijd eerst meten voor de zekerheid.

[ Voor 10% gewijzigd door Eddie001 op 04-03-2017 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peet79
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-03 17:21
Een motor die 6,9 A trekt, kun je achter een 25 A zekeringen direct laten aanlopen, dus ster drie hoek zal waarschijnlijk niet nodig zijn. Als je slechts 16 A zekeringen heb, dan wel via ster driehoek. Daarnaast is het uiteraard verstandig om er een motor beveiligingschakelaar tussen te zetten zoals hierboven wordt aanbevolen.

Officieel ben je ook nog verplicht om er een noodstop en een nulspanningsbeveiliging tussen te zetten, maar als je dat ding alleen thuis gebruikt kun je er voor kiezen om dat weg te laten, het risico ligt dan bij jezelf.

Qua aansluitingen is het het makkelijkst om de draden los te halen en met een ohm meter te meten waar de spoelen zitten. Vervolgens sluit je die aan volgens het schema van ElMacaroni, waarbij U1-U2 een spoel is, V1-V2 een spoel en W1-2 een spoel. De aardedraad behoort ergens aan de behuizing te zitten, dus niet op het aansluitblokje van de motor.

Met een fotootje erbij is het trouwens een stuk makkelijker inschatten wat de situatie is. Ik vind aardedraden aangesloten aan een aansluitblok namelijk een vreemde situatie, mogelijk dat er hier iets anders aan de hand is.
Pagina: 1