MSI H110M ECO vs B250 chipset moederbord

Pagina: 1
Acties:

• Michidez
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09-02 11:32

Michidez

Zelden zo gelachen!

Topicstarter
Hey beste Tweakers,

Ik denk dat het me bijna gelukt is om m'n server bijeen te sprokkelen. Ik ben enkel nog aan het denken over het moederbord.

Ik heb altijd al gedacht aan een pricewatch: MSI H110M ECO. Goed geprijsd, energiezuinig en een Intel I219V NIC.

In andere server en low end topic zie ik vaak de pricewatch: MSI B250M PRO-VD voorbijkomen. Is er een voordeel met dit (en B250 MoBo's in het algemeen) over de H110? En wat denkt FreeNAS/ESXi van de Realtek RTL8111H?
Het enige beter dat ik hier zie is een M.2, maar aangezien ik hier nog een paar Intel 520 SSD's heb liggen zou ik graag deze gebruiken.

Origineel was ik van plan om ESXi te draaien en FreeNAS + andere VMmetjes te virtualiseren. Aangezien een goede HBA zo duur is heb ik dit plan aangepast en ga ik nu voor FreeNAS met jails voor de VM's.

Hierop komt de tweede deel van de vraag: Is het mogelijk bij de pricewatch: MSI B250M PRO-VD om de onboard HBA van de 6 SATA poorten doorgeven aan FreeNAS, en de M.2 behouden voor ESXi en zijn datastore?

De rest van de build:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 59,-€ 59,-
2WD Blue WD30EZRZ, 3TB€ 98,95€ 197,90
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 99,99€ 99,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 356,89

Volgens deze post van CiPHER zijn WD Green (nu omgetoverd in 5400 RPM Blue) dezelfde hardware als Red. En aangezien dit een RAID met FreeNAS is hoort het dus niet uit te maken dat ik Blue neem.

Alle suggesties en feedback zijn welkom!

• Boudewijnb
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-02 21:17
in niewe kaby lakr build word vaak gekozen voor een b250 moederbord omdat de h110 moederborden geflasht moeten worden. Als je dat laat doen (voor 15 euro ofzo) ben je net zoveel kwijt als een b250 moederbord, daarom word daarvoor gekozen.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:00
Zoals gezegd, een met een B250 moederbord vermijd je het risico dat het moederbord een BIOS update nodig heeft om met een nieuwere processor te werken. Alle moederborden die recent gemaakt zijn, hebben zo'n geüpdatet BIOS waardoor die uit de doos met een Kaby Lake werken, maar met een ouder moederbord (H110, B150, H170, Z170) loop je het risico dat deze al even op het schap ligt.

Als je dan toch naar B250 zou gaan, neem dan wel eentje met een Intel netwerk chip, bv pricewatch: ASRock B250M-HDV.

Als je 6 SATA poorten wilt toewijzen aan FreeNAS, met gebruik van het M.2 slot, moet je wel een PCIe M.2 SSD gebruiken. Zo'n M.2 slot ondersteunt vaak ook SATA, maar bij gebruik ten koste van een gewone SATA poort. Je moet de specificaties bij de fabrikant nakijken om te weten welke combinatie van SATA en PCIe je kunt gebruiken, dat kan verschillen per moederbord.

• Michidez
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09-02 11:32

Michidez

Zelden zo gelachen!

Topicstarter
@MacPoedel Dus volgens jouw zijn er 2 aparte HBA's aanwezig? Eentje voor de SATA en eentje voor de M.2? Voor VT-d moet je namelijk heel de controller doorgeven.

Ik had gehoord dat een webshop (ik weet niet of het OK is om namen te noemen) gratis firmware updates bij aangekochte producten zou doen.