Hardeschijf werkt in ene systeem wel, maar andere niet.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gillded
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11-12-2025
Mijn vraag
Ik heb een tweede hands 2TB hardeschijf overgenomen van een mede tweaker. Echter toen ik deze inbouwde wou mijn systeem niet meer verder starten dan het post-bios(?) scherm, dus niet in de bios zelf, maar het Asus logo waar je kan kiezen of je naar de bios of het boot menu wil gaan.

Toen ik de schijf weer loskoppelde starte deze wel weer gewoon door. In een ander systeem werkt de schijf wel naar behoren en ook in de externe schijf lezer word de schijf herkend. Een andere schijf word wel herkend in mijn systeem.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Seagate Barracuda 2TB ( pricewatch: Seagate Desktop HDD, 2TB )
Kopie vanuit Speccy:
Operating System
Windows 10 Pro 64-bit
CPU
Intel Core i7 3770K @ 3.50GHz 31 °C
Ivy Bridge 22nm Technology
RAM
16,0GB Single-Channel DDR3 @ 668MHz (9-9-9-24)
Motherboard
ASUSTeK COMPUTER INC. SABERTOOTH Z77 (LGA1155) 25 °C
Graphics
4095MB NVIDIA GeForce GTX 970 (ASUStek Computer Inc) 37 °C
Storage
931GB Seagate ST31000528AS (SATA) 25 °C
238GB Samsung SSD 840 PRO Series (SSD) 26 °C

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb geprobeerd:
Bios een reset gegeven door de CMOS batterij er 1 kwatier uit te halen, en daarna met schijf op te starten
De schijf in een ander systeem aan te sluiten, dit gaat goed.
De schijf via een externe kaart lezer te benaderen, dit gaat ook goed.
Andere Sata en stroom kabels geprobeerd, maakt geen verschil
Kabels gebruikt waar mijn andere schijf wel op werkt, deze werken niet op de nieuwe
De schijf apart of samen met mijn andere schijf aan te sluiten, maakt geen verschil.
Een andere schijf geprobeerd met de zelfde kabels ( Uit de ps3 ). Deze word wel herkend in schijf beheer.

Ik heb werkelijk waar het internet al afgestruind maar kan weinig vinden, de pc wil gewoon niet door starten als ik de schijf aansluit. Ik kan dus niets in de bios aanpassen. De schijf werkte in het andere systeem prima en ik heb hem hier dan ook kunnen formarteren naar NTFS. Zelfs dan wil windows niet opstarten met de schijf.

Tl;dr: PC start niet op met 2TB schijf, andere schijven werken wel. In een ander systeem en via externe usb lezer word de schijf wel herkend en kan het systeem opstarten.

Als iemand enig idee heeft hoor ik het graag.

Alle reacties

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:34
Heeft het mobo meerdere controllers? Probeer anders de losse controller eens. En Update de bios van je mobo ook even.

• Gillded
Heb de bios geupdate, schijf weer ingebouwd en getest maar weer loopt alles vast op het Asus logo, mijn andere schijf gekoppeld met de zelfde kabels en hij start weer gewoon door.

Wat ik ook nog getest heb is de schijf wel aangesloten laten zitten met stroom, maar geen sata kabel. Pc start hier mee wel gewoon door dus het is geen stroom issue voor zo ver ik kan zien.
arvidbeheerder schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 20:44:
Heeft het mobo meerdere controllers? Probeer anders de losse controller eens.
Neem aan dat je hier mee sata controllers bedoeld ? Deze heb ik verder niet los, heb alleen een usb gestuurde hdd "uitlezer" en hier word de schijf wel in herkend en wil de PC wil ook opstarten als hij hier in zit.

[ Voor 35% gewijzigd door Gillded op 04-03-2017 11:11 . Reden: 2e vraag beantwoord ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:45
Is de schijf wel leeg?

• Gillded
De schijf is op nieuw geformatteerd, dus ja hij is 100% zeker weten leeg

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:34
Gillded schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 11:08:
Heb de bios geupdate, schijf weer ingebouwd en getest maar weer loopt alles vast op het Asus logo, mijn andere schijf gekoppeld met de zelfde kabels en hij start weer gewoon door.

Wat ik ook nog getest heb is de schijf wel aangesloten laten zitten met stroom, maar geen sata kabel. Pc start hier mee wel gewoon door dus het is geen stroom issue voor zo ver ik kan zien.

[...]

Neem aan dat je hier mee sata controllers bedoeld ? Deze heb ik verder niet los, heb alleen een usb gestuurde hdd "uitlezer" en hier word de schijf wel in herkend en wil de PC wil ook opstarten als hij hier in zit.
Er zit een controller op de chipset (2x sata600 en 4x sata300) en nog een losse asm1061 chip voor 2 sata600 poorten zag ik even snel op Google. Welke gebruik je nu?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
Als je nu de asus logo eens uitzet, misschien zie je dan de foutmelding of waar de bios vastloopt.

• Gillded
arvidbeheerder schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 13:43:
Er zit een controller op de chipset (2x sata600 en 4x sata300) en nog een losse asm1061 chip voor 2 sata600 poorten zag ik even snel op Google. Welke gebruik je nu?
Ik heb het moederbord afgezocht maar kan de losse controller helaas niet vinden, wel heb ik al verschillende ( zeker weten werkende ) sata poorten geprobeerd. Ik heb zowel de sata600 en sata300 poorten gebruikt ). Op beide sata poorten werkt mijn andere schijf wel.
jan99999 schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 14:42:
Als je nu de asus logo eens uitzet, misschien zie je dan de foutmelding of waar de bios vastloopt.
daar had ik nog even niet aan gedacht, ik ga het straks even proberen en laat het resultaat weten.

edit:
Helaas, met het logo uit blijft het scherm gewoon helemaal zwart en gebeurd er niets. Ook mijn usb toestenbord die normaal aanspringt bij het Asus scherm blijft uit.

Wel brand er in de PC een lampje bij Boot_device_led. Heb het idee dat deze schijf zich zelf als master probeert in te stellen, maar er zit verder geen jumper meer op en in de bios kan ik dus niets aanpassen.

Iemand nog ideeën?

[ Voor 19% gewijzigd door Gillded op 04-03-2017 15:34 . Reden: Getest ]

Pagina: 1