Mijn vraag
Ik heb een tweede hands 2TB hardeschijf overgenomen van een mede tweaker. Echter toen ik deze inbouwde wou mijn systeem niet meer verder starten dan het post-bios(?) scherm, dus niet in de bios zelf, maar het Asus logo waar je kan kiezen of je naar de bios of het boot menu wil gaan.
Toen ik de schijf weer loskoppelde starte deze wel weer gewoon door. In een ander systeem werkt de schijf wel naar behoren en ook in de externe schijf lezer word de schijf herkend. Een andere schijf word wel herkend in mijn systeem.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Seagate Barracuda 2TB ( pricewatch: Seagate Desktop HDD, 2TB )
Kopie vanuit Speccy:
Operating System
Windows 10 Pro 64-bit
CPU
Intel Core i7 3770K @ 3.50GHz 31 °C
Ivy Bridge 22nm Technology
RAM
16,0GB Single-Channel DDR3 @ 668MHz (9-9-9-24)
Motherboard
ASUSTeK COMPUTER INC. SABERTOOTH Z77 (LGA1155) 25 °C
Graphics
4095MB NVIDIA GeForce GTX 970 (ASUStek Computer Inc) 37 °C
Storage
931GB Seagate ST31000528AS (SATA) 25 °C
238GB Samsung SSD 840 PRO Series (SSD) 26 °C
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb geprobeerd:
Bios een reset gegeven door de CMOS batterij er 1 kwatier uit te halen, en daarna met schijf op te starten
De schijf in een ander systeem aan te sluiten, dit gaat goed.
De schijf via een externe kaart lezer te benaderen, dit gaat ook goed.
Andere Sata en stroom kabels geprobeerd, maakt geen verschil
Kabels gebruikt waar mijn andere schijf wel op werkt, deze werken niet op de nieuwe
De schijf apart of samen met mijn andere schijf aan te sluiten, maakt geen verschil.
Een andere schijf geprobeerd met de zelfde kabels ( Uit de ps3 ). Deze word wel herkend in schijf beheer.
Ik heb werkelijk waar het internet al afgestruind maar kan weinig vinden, de pc wil gewoon niet door starten als ik de schijf aansluit. Ik kan dus niets in de bios aanpassen. De schijf werkte in het andere systeem prima en ik heb hem hier dan ook kunnen formarteren naar NTFS. Zelfs dan wil windows niet opstarten met de schijf.
Tl;dr: PC start niet op met 2TB schijf, andere schijven werken wel. In een ander systeem en via externe usb lezer word de schijf wel herkend en kan het systeem opstarten.
Als iemand enig idee heeft hoor ik het graag.
Ik heb een tweede hands 2TB hardeschijf overgenomen van een mede tweaker. Echter toen ik deze inbouwde wou mijn systeem niet meer verder starten dan het post-bios(?) scherm, dus niet in de bios zelf, maar het Asus logo waar je kan kiezen of je naar de bios of het boot menu wil gaan.
Toen ik de schijf weer loskoppelde starte deze wel weer gewoon door. In een ander systeem werkt de schijf wel naar behoren en ook in de externe schijf lezer word de schijf herkend. Een andere schijf word wel herkend in mijn systeem.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Seagate Barracuda 2TB ( pricewatch: Seagate Desktop HDD, 2TB )
Kopie vanuit Speccy:
Operating System
Windows 10 Pro 64-bit
CPU
Intel Core i7 3770K @ 3.50GHz 31 °C
Ivy Bridge 22nm Technology
RAM
16,0GB Single-Channel DDR3 @ 668MHz (9-9-9-24)
Motherboard
ASUSTeK COMPUTER INC. SABERTOOTH Z77 (LGA1155) 25 °C
Graphics
4095MB NVIDIA GeForce GTX 970 (ASUStek Computer Inc) 37 °C
Storage
931GB Seagate ST31000528AS (SATA) 25 °C
238GB Samsung SSD 840 PRO Series (SSD) 26 °C
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb geprobeerd:
Bios een reset gegeven door de CMOS batterij er 1 kwatier uit te halen, en daarna met schijf op te starten
De schijf in een ander systeem aan te sluiten, dit gaat goed.
De schijf via een externe kaart lezer te benaderen, dit gaat ook goed.
Andere Sata en stroom kabels geprobeerd, maakt geen verschil
Kabels gebruikt waar mijn andere schijf wel op werkt, deze werken niet op de nieuwe
De schijf apart of samen met mijn andere schijf aan te sluiten, maakt geen verschil.
Een andere schijf geprobeerd met de zelfde kabels ( Uit de ps3 ). Deze word wel herkend in schijf beheer.
Ik heb werkelijk waar het internet al afgestruind maar kan weinig vinden, de pc wil gewoon niet door starten als ik de schijf aansluit. Ik kan dus niets in de bios aanpassen. De schijf werkte in het andere systeem prima en ik heb hem hier dan ook kunnen formarteren naar NTFS. Zelfs dan wil windows niet opstarten met de schijf.
Tl;dr: PC start niet op met 2TB schijf, andere schijven werken wel. In een ander systeem en via externe usb lezer word de schijf wel herkend en kan het systeem opstarten.
Als iemand enig idee heeft hoor ik het graag.