Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daantjuhh10
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-07 10:53
Hallo, sinds kort hebben we bij ons thuis een glasvezelabonnement, goed voor 500mbit up en down. Getest en dit komt ook uit de muur. Nu wil ik op mijn desktop ook een snelle verbinding maar wordt op het moment tegengehouden door een linksys E1200 https://tweakers.net/pric...ksys-e1200/specificaties/ met een maximale theoretische draadloze snelheid van 300Mbps. Dit in combinatie met een merkloze usb wifi dongle met een snelheid van 150Mbps komt neer op een praktische snelheid van 34.5Mbps. Ja er zijn nogal wat 2.4ghz netwerken in de buurt dus destijds heb ik dit gewoon geaccepteerd :9

Nu wil ik het even goed aanpakken en heb op internet een Xiaomi Mi router 3 besteld. https://tweakers.net/pric...i-router-3/specificaties/. Deze router heb ik gekozen omdat ik er goede verhalen over hoor en lees, op 5ghz kan werken, en daarop een theoretische snelheid heeft van 867Mbps. Dus alleen de wifi dongle staat nog in de weg en ik kom er maar niet uit welke adapter ik nu moet kopen.

tldr; Welke wireless adapter raden jullie me aan, om zo dicht mogelijk bij die 500mbit te komen?

De meest voor de hand liggende qua prijs/prestatie is deze van Gigabyte met 867Mbps https://tweakers.net/pric...e-wb867d-i/specificaties/ maar aangezien praktische snelheid nooit in de buurt komt van de theoretische snelheid overweeg ik deze van TP-Link met een theoretische snelheid van 1.9Gbps https://tweakers.net/pric...archer-t9e/specificaties/ maar deze is wel wat duurder, en ik denk dat dit overkill is ten opzichte van de router. Wat denken jullie?

Beste antwoord (via daantjuhh10 op 04-03-2017 13:39)

• XiMMiX
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:12
Aanvulling op mijn eerste reactie:
De theoretisch maximale WIFI snelheid van je router is 867Mbps (op 5Ghz). Dat betekent 2 verbindingen van 433Mbps tegelijkertijd. De Gigabyte adapter kan ook maximaal 2 verbindingen aan. De TP-link kan zelfs 3 verbindingen van 433Mbps (=1.3 Gbps) aan. Maar je router gelimiteerd is tot 2, dus die extra verbinding van de TP-link kan je niet gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door XiMMiX op 03-03-2017 21:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XiMMiX
Volgens de link die je geeft naar je router heeft deze router slechts 100mbit ethernet poorten. Dus ongeacht de WIFI snelheid zal je snelheid met internet beperkt zijn tot 100mbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-06 16:04
Ken je het spelletje "pick 2, drop 1?"

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

XiMMiX schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 20:50:
Volgens de link die je geeft naar je router heeft deze router slechts 100mbit ethernet poorten. Dus ongeacht de WIFI snelheid zal je snelheid met internet beperkt zijn tot 100mbit.
Zijn inderdaad ook de specs die ik zo snel via andere bronnen kan vinden
EricNL schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 21:07:
[...]

Ken je het spelletje "pick 2, drop 1?"
Prestaties zijn ansich wel te behalen met Wifi. Probleem met 5.0Ghz is alleen dat het bereik dermate beperkingen heeft, dat max prestaties praktisch alleen te halen zijn als zowel pc als ap zich binnen dezelfde 4 muren bevinden en je in dat geval net zo goed een kabeltje kunt trekken :)

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
  • Laatst online: 21-06 16:04
Switchie schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 21:11:
[...]

Zijn inderdaad ook de specs die ik zo snel via andere bronnen kan vinden

[...]

Prestaties zijn ansich wel te behalen met Wifi. Probleem met 5.0Ghz is alleen dat het bereik dermate beperkingen heeft, dat max prestaties praktisch alleen te halen zijn als zowel pc als ap zich binnen dezelfde 4 muren bevinden en je in dat geval net zo goed een kabeltje kunt trekken :)
Oh de prestaties zijn ook zeker wel te behalen, maar ondanks dat er vast logische redenen voor zullen zijn om in dit geval voor wifi te kiezen zal toch elke Tweaker zeggen: Desktop --> bekabeld. Sneller en betrouwbaarder is er gewoon niet.

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• XiMMiX
De theoretisch maximale WIFI snelheid van je router is 867Mbps (op 5Ghz). Dat betekent 2 verbindingen van 433Mbps tegelijkertijd. De Gigabyte adapter kan ook maximaal 2 verbindingen aan. De TP-link kan zelfs 3 verbindingen van 433Mbps (=1.3 Gbps) aan. Maar je router gelimiteerd is tot 2, dus die extra verbinding van de TP-link kan je niet gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door XiMMiX op 03-03-2017 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daantjuhh10
XiMMiX schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 20:50:
Ik neem aan dat dit de uitgaande poorten zijn, en niet de ingaande? Anders heb ik inderdaad een hele domme aankoop gedaan 8)7
EricNL schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 21:21:
[...]

Oh de prestaties zijn ook zeker wel te behalen, maar ondanks dat er vast logische redenen voor zullen zijn om in dit geval voor wifi te kiezen zal toch elke Tweaker zeggen: Desktop --> bekabeld. Sneller en betrouwbaarder is er gewoon niet.
Dat klopt, ik kan niet zomaar een gaatje boren in de muur. De router staat namelijk net buiten mijn kamerdeur (woon op kamers). Daarom denk ik dat het met het bereik ook wel goed zit, aangezien er geen andere 5ghz netwerken in de buurt zijn
XiMMiX schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 21:24:
Dus als ik het goed begrijp: Als mijn telefoon ook verbonden is, kan ik dus maar maximaal 433Mpbs aan op mijn pc?

[ Voor 23% gewijzigd door daantjuhh10 op 03-03-2017 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
daantjuhh10 schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 21:34:
[...]

Ik neem aan dat dit de uitgaande poorten zijn, en niet de ingaande? Anders heb ik inderdaad een hele domme aankoop gedaan 8)7

[...]

Dat klopt, ik kan niet zomaar een gaatje boren in de muur. De router staat namelijk net buiten mijn kamerdeur (woon op kamers). Daarom denk ik dat het met het bereik ook wel goed zit, aangezien er geen andere 5ghz netwerken in de buurt zijn
LAN is full-duplex dus je hebt 100/100 (100 download en 100 upload) in dit geval. Je gaat dus nooit sneller dan dat halen.

Koop een iets duurdere router en het werkt waarschijnlijk wel goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
[...]

Zowel de 2 LAN-poorten als de WAN-poort van de Mi Router 3 zijn gelimiteerd tot 100Mbps. Het nut van dual-chain 802.11ac met 100Mbps ethernet ontgaat mij volledig, maarja, China :P

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Ach, gaatje boren moet kunnen toch, of mag je ook geen schilderijtje ophangen?
Zou het gewoon voorleggen aan de huurbaas.
Waarschijnlijk kun je het met een 5 a 6 mm gaatje af. Beloof gewoon dat je de schade herstelt als je de kamer verlaat. Moet dan wel een *$%&^$%^ van een huurbaas zijn als hij hier al problemen mee heeft ;)

Onderschat overigens ook niet de impact van een ogenschijnlijk simpel muurtje op het 5ghz signaal.
Heb hier 2 deftige ap's hangen maar ook deze zijn vatbaar voor simpele 5cm ytong muurtjes.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:43
Xiaomi grappig spul hoor maar knap hoe je dit in 1 zin kunt noemen :p
Nu wil ik het even goed aanpakken en heb op internet een Xiaomi Mi router 3 besteld.
Los van dag ik die chinezen echt niet vertrouw (google maar eens op xiaomi routers) is 500mbps performance niet echt te verwachen. Wil je dit op wifi moet je toch wel investeren in iets beters :) bv de kpn wifi router KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 03-03-2017 21:57 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daantjuhh10
Petervanakelyen schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 21:45:
[...]

Zowel de 2 LAN-poorten als de WAN-poort van de Mi Router 3 zijn gelimiteerd tot 100Mbps. Het nut van dual-chain 802.11ac met 100Mbps ethernet ontgaat mij volledig, maarja, China :P
Jep nu zie ik het ook, wat dom. Zonde want voor de rest zou het een goeie router moeten zijn.
Switchie schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 21:52:
[...]

Ach, gaatje boren moet kunnen toch, of mag je ook geen schilderijtje ophangen?
Zou het gewoon voorleggen aan de huurbaas.
Waarschijnlijk kun je het met een 5 a 6 mm gaatje af. Beloof gewoon dat je de schade herstelt als je de kamer verlaat. Moet dan wel een *$%&^$%^ van een huurbaas zijn als hij hier al problemen mee heeft ;)

Onderschat overigens ook niet de impact van een ogenschijnlijk simpel muurtje op het 5ghz signaal.
Heb hier 2 deftige ap's hangen maar ook deze zijn vatbaar voor simpele 5cm ytong muurtjes.
Muur is van dubbel karton, ik zit op zolder namelijk :P Dus ik denk dat het signaalverlies wel mee zal vallen. En een klein gaatje boren zou inderdaad geen probleem zijn maar ik doe het liever niet, ik heb het draadloos signaal toch al nodig voor mijn laptop en telefoon.
laurens0619 schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 21:54:
Wil je dit op wifi moet je toch wel investeren in iets beters :) bv de kpn wifi router KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99
Ik zie dat de ervaringen inderdaad veelal positief zijn, ik denk dat deze het wordt. Is al met al even duur als die van xiaomi incl express verzending. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Let wel op dat het een ap is dus dat je nog wel een router nodig hebt die 500/500 kan routeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daantjuhh10
laurens0619 schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 22:17:
Let wel op dat het een ap is dus dat je nog wel een router nodig hebt die 500/500 kan routeren :)
Als het modem en de router gigabitpoorten hebben, betekent dit dan dat ik goed zit? Het gaat om dit modem: https://tweakers.net/pric...bit-router/specificaties/ en daaraan deze router https://tweakers.net/pric...(nl-model)/specificaties/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Nop, throughput moet je echt ff nakijken.of testen via kabeltje direct in pc

Edit: je router trekt t wel, die kan 900+
https://nl.hardware.info/...r-testresultaten-bekabeld

[ Voor 52% gewijzigd door laurens0619 op 03-03-2017 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

daantjuhh10 schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 22:12:
Muur is van dubbel karton, ik zit op zolder namelijk :P Dus ik denk dat het signaalverlies wel mee zal vallen. En een klein gaatje boren zou inderdaad geen probleem zijn maar ik doe het liever niet, ik heb het draadloos signaal toch al nodig voor mijn laptop en telefoon.
Ik zeg ook nergens dat je de router niet meer nodig hebt zodra je een kabeltje trekt ;)

Je zoekt nu echter naar relatief dure dongles voor je pc, terwijl zelfs de duurste dongle een bekabelde aansluiting niet kan overtreffen qua stabiliteit.

Als ik in jouw situatie zou zitten zou mijn oplossing zijn;
1. Huisbaas lief vragen of je een klein gaatje mag boren om een kabel te trekken
2. Kabel trekken richting je bureau
3. Routertje (met gigabit poorten) scoren en instellen alsz AP + switch
4. Vanuit router kabeltje richting de pc en wifi signaaltje uitzenden voor je overige mobiele devices

Ben je goedkoper uit met een uiteindelijk beter resultaat.

Overigens wat is er precies verkeerd aan je huidige situatie waarin je max 34.5Mbps binnen kunt trekken? Je kunt namelijk allerhande investeringen doen om het glasvezel lijntje (in theorie) maximaal te benutten maar;
1. Je woont schijnbaar in een studentenhuis dus je zult de verbinding sowieso moeten delen.
2, Leuk om 500mbps download te hebben, maar je hebt wel bronnen nodig om jou op deze snelheid te bedienen. Tenzij je 100 torrents tegelijkertijd binnen wilt trekken gaat het best een uitdaging worden om op 500mbps te geraken

[ Voor 22% gewijzigd door Switchie op 03-03-2017 23:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XiMMiX
[...]

Dus als ik het goed begrijp: Als mijn telefoon ook verbonden is, kan ik dus maar maximaal 433Mpbs aan op mijn pc?
Apparaten kunnen een verbinding delen. Je router kan 2 verbindingen maken met 1 apparaat, maar kan in totaal met veel meer dan 2 apparaten een verbinding in stand houden. Maar hoe de snelheid dan tussen de apparaten is verdeeld kan ik je niet zeggen. Zolang je niet actief vanaf je telefoon gebruik maakt van wifi verwacht ik dat de invloed van je telefoon op je snelheid op de desktop heel klein zal zijn.

Ik sluit me verder aan bij de adviezen van anderen wat betreft een kabel. Een kabel verbinding is eigenlijk altijd sneller en betrouwbaarder.
De opgegeven WIFI snelheid is puur theoretisch. In onderstaande link staan wat testresultaten van routers . In deze test, onder tamelijk ideale omstandigheden (3 meter afstand en waarschijnlijk weinig of geen buren), blijft er 350-400 mbit over van de theoretische 867 mbit .

https://nl.hardware.info/...n-80211ac---3-en-10-meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ongekend41
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-07 21:47

ongekend41

Division Brabant

Als zowel jij als de router zich op zolder bevinden, wat zit er dan nog tussen de router en inkomende verbinding/glasvezel? Elke hop kan een bottleneck zijn, waardoor alleen bij jouw op zolder investeren zinloos kan zijn.

nope

Pagina: 1